Wijzigingsbesluit Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg

Gedeputeerde Staten van Limburg

maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 21 maart 2017 hebben vastgesteld:

 

Wijzigingsbesluit Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg

Artikel I Wijziging Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg

De Nadere Subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    De gewijzigde aanhef komt als volgt te luiden:

     

    ‘Gedeputeerde Staten van Limburg

    maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 21 maart 2017 gewijzigd hebben vastgesteld:

    Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg.

     

    Overwegende dat de Tweede Kamer op 30 oktober 2014 bij het vaststellen van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor het jaar 2015 een amendement heeft aangenomen waarmee ten laste van de begroting van het ministerie in de jaren 2015, 2016 en 2017 telkens een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar wordt gesteld ten behoeve van cofinanciering tot maximaal 50% van de kosten van opruiming van drugsafvaldumpingen (Kamerstukken II, 2014/15, 34000 XII nr. 49);

     

    Overwegende dat op 3 december 2015 tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vereniging van het Interprovinciaal Overleg het convenant ‘Uitwerking amendement cofinanciering opruiming drugsdumpingen’ is afgesloten waarin nader is bepaald hoe de verdeelsleutel van het beschikbare bedrag tussen de provincies tot stand komt en waarin afspraken zijn vastgelegd over de wijze en voorwaarden waarop provincies overgaan tot subsidieverstrekking op basis van het amendement;

     

    Overwegende dat in de Provincie Limburg jaarlijks tientallen drugsdumpingen plaatsvinden en derhalve voor 2016 via het provinciefonds gelden beschikbaar worden gesteld aan de Provincie Limburg voor subsidieverstrekking. Daarnaast wordt ook het resterende bedrag over het jaar 2015 ter beschikking gesteld.

    Overwegende dat uit de evaluatie van de subsidieverstrekking over het jaar 2015 de noodzaak is gebleken tot het verruimen van de subsidieregeling’.

  • B.

    In artikel 2 onder a, wordt ‘het opruimen van drugsafval’ als volgt gewijzigd: ‘het opruimen van achtergelaten drugsafval’

  • C.

    In artikel 2, onder b, wordt het ‘het opruimen van de bodemverontreiniging die voortvloeit uit het dumpen van drugsafval’ als volgt gewijzigd: ‘het opruimen van de bodemverontreiniging die voortvloeit uit het achterlaten van drugsafval’.

  • D.

    In artikel 3, onder b, wordt ‘andere zakelijke gerechtigden’ als volgt gewijzigd: ‘zakelijk gerechtigden’.

  • E.

    Aan artikel 3 wordt onder c toegevoegd: ‘Politie’.

  • F.

    In artikel 4, eerste lid, wordt ‘Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      er is sprake van een dumping van drugsafval;

    • b.

      de grond waarop het drugsafval is gedumpt:

      • is gelegen binnen de gemeente grenzen van de betreffende gemeente die subsidie aanvraagt; of

      • behoort tot het zakelijk recht van de aanvrager;

    • c.

      van de dumping is aangifte gedaan bij de politie;

    • d.

      de opruiming van het drugsafval of de uit de dumping voortvloeiende bodemverontreiniging bedoeld onder a, is gedaan in het kalenderjaar voorafgaand aan de subsidieaanvraag; ‘

  • als volgt gewijzigd:

    ‘Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      er is sprake van achterlaten van drugsafval binnen de grenzen van de Provincie Limburg;

    • b.

      de locatie waarop drugsafval is achtergelaten:

      • is, voor zover een gemeente de subsidie aanvraagt, gelegen binnen haar gemeente grens; of

      • behoort tot het zakelijk recht van de aanvrager;

    • c.

      van het achterlaten van drugsafval is aangifte gedaan bij de politie;

    • d.

      het drugsafval of de uit het achterlaten van drugsafval voortvloeiende bodemverontreiniging, is opgeruimd in een van de twee kalenderjaren voorafgaand aan de subsidieaanvraag’;

  • G.

    In artikel 4, derde lid, onder a, wordt ‘de bodemverontreiniging is een gevolg van de dumping van drugsafval als bedoeld in het eerste lid, onder a’ als volgt gewijzigd: ‘de bodemverontreiniging is een gevolg van het achterlaten van drugsafval als bedoeld in het eerste lid, onder a’.

  • H.

    In artikel 5 aanhef wordt ‘In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:’ als volgt gewijzigd: ‘In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:’

  • I.

    In artikel 5, eerste lid, onder c, wordt ‘niet wordt voldaan aan (één van) de criteria in artikel 4’ als volgt gewijzigd: ‘niet wordt voldaan aan de criteria in artikel 4’.

  • J.

    In artikel 5, eerste lid, onder f, wordt ‘zoals vermeld in artikel 11’ als volgt gewijzigd: ‘zoals vermeld in artikel 10’.

  • K.

    In artikel 5, tweede lid, wordt ‘In afwijking van artikel 15, sub d, van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg’ als volgt gewijzigd: ‘In afwijking van artikel 17, sub e, van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v.’;

  • L.

    In artikel 6, eerste lid, onder a en b wordt ‘a. het opruimen van drugsafval; en/of, b. de uit de dumping voortvloeiende bodemverontreiniging’ als volgt gewijzigd: ‘a. het opruimen van achtergelaten drugsafval; en/of, b. de uit de achtergelaten drugsafval voortvloeiende bodemverontreiniging’;

  • M.

    In artikel 6, tweede lid, wordt ‘In afwijking van artikel 14 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg’ als volgt gewijzigd: ‘In afwijking van artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v.’;

  • N.

    In artikel 8, wordt ‘De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 2, bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 10.000,–’ als volgt gewijzigd: ‘De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 2, bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 15.000,–’.

  • O.

    In artikel 9, tweede lid, onder a, wordt ‘een bewijs van aangifte van de politie met tenminste een kaart met de locatie waar de drugsafval is aangetroffen, foto’s van de dumping en een beschrijving van de aangetroffen drugsgerelateerde afvalstoffen’ als volgt gewijzigd:

    ‘een bewijs van aangifte van de politie met tenminste een kaart met de locatie waar de drugsafval is aangetroffen, foto’s van het achtergelaten drugsafval op de locatie en een beschrijving van het aangetroffen drugsafval’.

  • P.

    In artikel 10, eerste lid, wordt ‘Subsidieaanvragen kunnen vanaf 1 februari 2016 worden ingediend en dienen uiterlijk tot en met 31 maart 2016 te zijn ontvangen door de Provincie Noord-Brabant en in daarop volgende jaren binnen een door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg bepaalde openstellingsperiode’ als volgt gewijzigd;

    ‘Subsidieaanvragen kunnen vanaf 1 april 2017 worden ingediend en dienen uiterlijk 31 augustus 2017 te zijn ontvangen door de Provincie Noord-Brabant’.

  • Q.

    In artikel 11 wordt ‘Indien de binnen de periode, bedoeld in artikel 10, lid 1, ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 8, te boven gaan, verdelen Gedeputeerde Staten de subsidie naar evenredigheid onder de voornoemde subsidieaanvragen.

    Bij de verdeling naar evenredigheid zal bepalend zijn de in totaliteit gevraagde subsidiebedragen die voor subsidiëring in aanmerking zouden kunnen komen ten opzichte van het subsidieplafond’

    als volgt gewijzigd:

    ‘Indien de binnen de periode, bedoeld in artikel 10, eerste lid, ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 7, te boven gaan, verdelen Gedeputeerde Staten de subsidie naar evenredigheid onder de voornoemde subsidieaanvragen.

    Bij de verdeling naar evenredigheid zal bepalend zijn de in totaliteit gevraagde subsidiebedragen die voor subsidiëring in aanmerking zouden kunnen komen ten opzichte van het subsidieplafond’.

Artikel II Wijziging Toelichting

De toelichting op de ‘Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg’ wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    Onder het kopje ‘Algemeen’ wordt achter de tweede alinea de volgende zin toegevoegd; ‘Naar aanleiding van de evaluatie van de subsidieregeling over het jaar 2015 is gebleken dat de subsidieregeling op een aantal onderdelen verduidelijking en ook nog een verdergaande vereenvoudiging behoeft’

  • B.

    Onder het kopje ‘Algemeen’ wordt ‘Het doel van de regeling is het verstrekken van subsidie tot een maximum van 50% van de kosten wegens het opruimen van dumpingen van drugsafval. Er wordt regelmatig afval afkomstig van de productie van synthetische drugs gedumpt door drugscriminelen’ als volgt gewijzigd:

    ‘Het doel van de regeling is het verstrekken van subsidie tot een maximum van 50% van de kosten wegens het opruimen van drugsafval dat ergens is achtergelaten. Er wordt regelmatig afval afkomstig van de productie van synthetische drugs achtergelaten door drugscriminelen.

    Achterlaten is een overkoepelend begrip en omvat zowel het dumpen als lozen en iedere locatie, gesloten of open. Om die reden is de term dumpen aangepast in het achterlaten van drugsafval.

    Bij het produceren van synthetische drugs komt afval vrij dat illegaal in de natuur, op straat, in niet-openbare ruimten of elders wordt achtergelaten of (tijdelijk) wordt opgeslagen. Het achterlaten van afval kan op veel verschillende manieren, onder andere:

    • a.

      achterlaten in gesloten verpakking zoals vaten. Soms wordt het afval zelfs met voertuig en al achtergelaten.

    • b.

      het achterlaten en verbranden van het drugsafval.

    • c.

      het laten lopen van vloeistoffen.

  • Alle mogelijke combinaties zijn natuurlijk ook denkbaar, want vaten kunnen gaan lekken of er worden zowel vaten achtergelaten als vloeistoffen geloosd. Het kan ook op verschillende plekken, in de natuur, op het terrein van iemand anders, in de berm maar ook op de productielocatie zelf. Dit afval kan leiden tot gevaren voor het milieu en de volksgezondheid. Bij iedere vorm is de schade voor de omgeving anders, dat er schade is, is evident.’

  • C.

    De daaropvolgende tekst: ‘De kosten van het opruimen komen nu voor rekening van de betrokken decentrale overheden, voornamelijk gemeenten, en grondeigenaren of degene die het grootst zakelijk recht op de grond heeft. In het convenant en aldus ook in deze regeling is het amendement zo uitgelegd dat niet alleen aan decentrale overheden, vooral gemeenten, subsidie kan worden verleend, maar ook rechtstreeks aan grondeigenaren. Omdat vooral buitengebied niet alleen sprake is van eigendom van grond, maar ook van zakelijk rechten zoals erfpacht en opstal waarbij bepaalde eigendomsbevoegdheden of verplichtingen van de erfpachter of de houder van het recht van opstal berusten, is in de regeling de term zakelijk gerechtigden gebruikt in plaats van eigenaren’ wordt als volgt gewijzigd:

    ‘De kosten van het opruimen komen nu voor rekening van de betrokken decentrale overheden, voornamelijk gemeenten, politie en grondeigenaren of degene die het grootst zakelijk recht op de grond heeft. In het convenant en aldus ook in deze regeling is het amendement zo uitgelegd dat niet alleen aan decentrale overheden, vooral gemeenten, subsidie kan worden verleend, maar ook rechtstreeks aan grondeigenaren en politie voor zover deze laatste opruimkosten maakt. Omdat vooral in het buitengebied niet alleen sprake is van eigendom van grond, maar ook van zakelijk rechten zoals erfpacht en opstal waarbij bepaalde eigendomsbevoegdheden of verplichtingen van de erfpachter of de houder van het recht van opstal berusten, is in de regeling de term zakelijk gerechtigden gebruikt in plaats van eigenaren’;

  • D.

    In de toelichting bij artikel 2 ‘Subsidiabele activiteiten’ wordt ‘Op grond van de formulering wordt ook voor het opruimen van bodemverontreiniging door dumping van drugsafval, subsidie verstrekt. Dit kan gelijktijdig met het opruimen van het drugsafval plaatsvinden maar het kan ook zijn dat er alleen sprake is van bodemverontreiniging als gevolg van de drugsdumping. Overigens is het ook mogelijk dat er geen bodemverontreiniging is bij een dumping van drugsafval.’ als volgt gewijzigd:

    ‘Op grond van de formulering wordt ook voor het opruimen van bodemverontreiniging door het achterlaten van drugsafval, subsidie verstrekt. Dit kan gelijktijdig met het opruimen van het drugsafval plaatsvinden maar het kan ook zijn dat er alleen sprake is van bodemverontreiniging als gevolg van het achtergelaten drugsafval. Overigens is het ook mogelijk dat er geen bodemverontreiniging is bij het achterlaten van drugsafval’.

  • E.

    In de toelichting bij artikel 3 ‘Doelgroep’ wordt ‘Voor de doelgroep is aangesloten bij de uitleg die in het convenant aan het amendement is gegeven. Voorts is het begrip grondeigenaar opgevat als zakelijk gerechtigden op de grond. Van belang bij de afbakening van de doelgroep is dat er alleen een verwijderingsplicht bestaat voor de veroorzaker, zie artikel 10.2 van de Wet Milieubeheer of artikel 13 van de Wet bodembescherming’ als volgt gewijzigd:

    ‘Voor wat betreft de doelgroep is primair aangesloten bij de uitleg die in het convenant aan het amendement is gegeven (gemeenten en zakelijk gerechtigden). In het kader van de evaluatie van de subsidieregeling is echter gebleken dat binnen Limburg veel opruimkosten voor rekening van de Politie komen. Dit vanwege het feit dat de Politie het drugsafval wil veiligstellen voor forensisch onderzoek. Dat betekent dat zij de kosten in plaats van de gemeenten/grond en opstaleigenaren, voor hun rekening nemen. Vanwege deze constatering is besloten om de doelgroep, in de geest van het amendement en het convenant, tevens open te stellen voor de Politie. Daarbij is van belang dat uitsluitend de kosten gemoeid met opruiming en vernietiging van afval door (door de Politie ingeschakelde) derden voor subsidiëring in aanmerking komen. Kosten verband houdende met de reguliere opsporingstaak komen derhalve niet voor subsidiëring in aanmerking’.

  • F.

    In de toelichting bij artikel 4 ‘Subsidiecriteria’ wordt ‘Eerste lid onder d. In het convenant en het amendement is bepaald dat na afloop van het kalenderjaar subsidie kan worden verstrekt over opruiming van dumpingen in dat (voorafgaande) kalenderjaar. Omdat de regeling mogelijk meerdere keren op deze wijze wordt opengesteld, is niet het concrete jaar genoemd maar verwezen naar het jaar voor het moment van aanvraag, vermits deze als vanzelfsprekend binnen de openstellingsperiode is ingediend’ als volgt gewijzigd:

    ‘. Eerste lid onder d. In het convenant en het amendement is bepaald dat na afloop van het kalenderjaar subsidie kan worden verstrekt over opruiming van dumpingen in dat (voorafgaande) kalenderjaar.

    In verband met het achterblijven van subsidieaanvragen voor het jaar 2015 is besloten om onderhavige subsidieregeling open te stellen voor de twee voorafgaande kalenderjaren’.

  • G.

    In de toelichting bij artikel 5 ‘Afwijzingsgronden’ wordt de volgende tekst toegevoegd:

    ‘Een aanvrager wordt in ieder geval medeverantwoordelijk geacht indien de locatie waar het afval is gevonden tevens de productielocatie is en de eigenaar niet voldaan heeft aan zijn zorgplicht als eigenaar of verhuurder. Het niet voldoen aan zorgplicht blijkt uit de omstandigheden van het geval. Dat twijfel bestaat of de aanvrager heeft voldaan aan de zorgplicht, blijkt in ieder geval uit het feit dat hij is betrokken in een strafrechtelijke procedure of in een bestuursrechtelijke handhavingsprocedure zoals bestuursdwang of last onder dwangsom. Indien de eigenaar hierin niet is betrokken, is mogelijk geen sprake van schending van de zorgplicht’.

    De zin ‘Onder g. Ook en zeer lichte betrokkenheid, zoals verhuur van een loods voor productie, wijst op betrokkenheid en leidt tot weigering van de aanvraag’ komt te vervallen.

  • H.

    In de toelichting bij artikel 6 ‘Subsidiabele kosten’ wordt ‘De subsidiabele kosten omvatten alleen de kosten van derden, nu dit alleen kosten zijn die daadwerkelijk zijn gemaakt’ als volgt gewijzigd: ‘De subsidiabele kosten omvatten de kosten van derden’.

Artikel III Overgangsrecht

Voor besluiten die zijn genomen vóór de inwerkingtreding van deze wijzigingen blijven de bepalingen van de Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg (Pb. 2016, nr. 593) van kracht zoals die golden vóór de inwerkingtreding van deze wijzigingen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

Artikel IV Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad.

 

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 21 maart 2017.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens

secretaris,

dhr. drs. G.H.E. Derks mpa

Naar boven