Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2016, 904 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2016, 904 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling programmafinanciering lokale luchtkwaliteitsmaatregelen Zuid-Holland 2016
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland,
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 en de Subsidieregeling programmafinanciering lokale luchtkwaliteitsmaatregelen;
overwegende dat ter uitvoering van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit door tussenkomst van de provincie subsidie kan worden verleend aan gemeenten of openbare lichamen ter verbetering van de luchtkwaliteit en tot naleving van de wettelijke grenswaarden voor die luchtkwaliteit;
Vast te stellen de “Subsidieregeling programmafinanciering lokale kwaliteitsmaatregelen Zuid-Holland 2016”
In deze regeling wordt verstaan onder:
Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit: programma als bedoeld in artikel 5.12, eerste lid, van de Wet milieubeheer juncto het Besluit van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 17 december 2015, nr. IENM/BSK-2015/255676 tot wijziging van de periode waarop het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit betrekking heeft;
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidies, als bedoeld in artikel 2, worden ingediend tot 1 maart 2016.
Naast de gegevens bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie vergezeld van:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, hebben de lokale luchtkwaliteitsmaatregelen een positief effect op de luchtkwaliteit en wordt voldaan aan een of meer van de volgende vereisten, in volgorde van gewicht:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen voor subsidie in aanmerking de kosten van het uitvoeren of het doen uitvoeren van lokale luchtkwaliteitsmaatregelen, met uitzondering van directe reguliere apparaatskosten en een winstopslag ten behoeve van de subsidieontvanger.
In afwijking van artikel 17, derde lid, van de Asv wordt ook bij subsidies tot € 25.000,00 voorafgaande aan een subsidievaststelling een subsidie-verleningsbeschikking gegeven en wordt niet ambtshalve vastgesteld.
Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 12 Prestatieverantwoording
In afwijking van de Asv toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van toepassing van artikel 17a van de Financiële Verhoudingswet.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin deze regeling wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2016.
Het Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL) is een coproductie van het Rijk en decentrale overheden om de luchtkwaliteit in ons land te verbeteren en tevens te voldoen aan de wettelijke grenswaarden voor die kwaliteit. Het NSL heeft betrekking op de periode tot en met 31 december 2016.
Ter uitvoering van het NSL is op 1 januari 2008 de Subsidieregeling programmafinanciering lokale luchtkwaliteitsmaatregelen van de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in werking getreden (Stcrt. 2008, nr. 196). Op grond van deze regeling kan de minister door tussenkomst van de provincie subsidie verlenen aan een gemeente of een openbaar lichaam. Deze subsidie is bestemd voor het treffen van in een programma voor het desbetreffende gebied vermelde maatregelen. De in de regeling opgenomen subsidies hebben betrekking op de zogenaamde derde en vierde tranche. De subsidies voor de derde tranche beogen de betrokken overheden te ondersteunen bij het treffen van lokale luchtkwaliteitsmaatregelen. De subsidies voor de vierde tranche beogen de betrokken overheden te ondersteunen bij de resterende overschrijdingen dan wel dreigende overschrijdingen van de wettelijke grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Ter uitvoering van deze regeling is indertijd de Subsidieregeling programmafinanciering lokale luchtkwaliteitsmaatregelen Zuid-Holland vastgesteld en uitgevoerd.
Op 1 januari 2015 is het stadsgewest Haaglanden, een openbaar lichaam in de zin van artikel 8, eerste of tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, opgeheven. Daardoor is een deel van de aan dit stadsgewest verleende subsidie niet verleend. Het gaat om een bedrag van € 350.000. Dit bedrag zal alsnog ter beschikking komen voor subsidiering van luchtkwaliteitsmaatregelen aan gemeenten in het voormalige stadsgewest Haaglanden. Het gaat met andere woorden om een herverdeling van het geld aan de betreffende regio.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft laten weten de bestedingstermijn van de NSL-subsidies te zullen te verlengen tot 1 januari 2017. Dit betekent dat voor deze dag de subsidie moet zijn besteed en de maatregel moet zijn uitgevoerd. Subsidie wordt verleend voor maatregelen die daadwerkelijk een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit leveren. Verder wordt getoetst aan een aantal criteria met een verschillend gewicht. Maatregelen die een bijdrage leveren aan het wegnemen of verminderen van een wettelijke grenswaarde voor luchtkwaliteit, zoals vermeld in bijlage 2 van de Wet milieubeheer, komen het eerst in aanmerking voor subsidie. Daarna gaat het om maatregelen die betrekking hebben op verkeer en vervoer. Deze leveren de grootste bijdrage aan de mindere luchtkwaliteit in Zuid-Holland. Ten slotte kunnen ook maatregelen gericht op de duurzaamheid, maar tevens met een positief effect op de luchtkwaliteit, in aanmerking komen voor subsidie.
De effecten van deze maatregelen kunnen worden opgegeven als verwachte emissiereductie of als lokale concentratie berekend met de NSL Rekentool of NSL Monitoringtool.
De subsidieontvanger is gehouden de besteding van gelden te verantwoorden overeenkomstig artikel 17a van de Financiële Verhoudingswet of te wel SiSa (Single information, Single audit). Via SiSa hebben andere overheden dan het Rijk zich elk jaar te verantwoorden over de besteding van specifieke uitkeringen.
Het NSL heeft betrekking op de periode tot 31 december 2016. Indien deze periode daarna weer wordt verlengd, wat op dit moment niet bekend is, dan kan dit wellicht ook leiden tot een aanpassing van deze regeling.
Aan de regeling is terugwerkende kracht verleend tot 1 januari 2016. Daarmee is voorzien in de mogelijkheid van tijdige besluitvorming over de subsidieverlening en afhandeling daarvan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-904.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.