Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2016, 6746 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2016, 6746 | Beleidsregels |
Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 13 december 2016, PZH-2016-573388038 (DOS-2016-0012132) tot vaststelling van de Beleidsregel actieve openbaarheid Zuid-Holland 2017 (Beleidsregel actieve openbaarheid Zuid-Holland 2017)
artikel 158, eerste lid, van de Provinciewet;
artikel 8 van Wet openbaarheid van bestuur;
artikel 5 van de Wet hergebruik van overheidsinformatie;
de Wet bescherming persoonsgegevens;
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluitvorming van gedeputeerde staten als uitgangspunt open en transparant hoort te zijn;
het wenselijk is om de daarop te maken uitzonderingen uit het oogpunt van rechtszekerheid en kenbaarheid bij derden neer te leggen in een beleidsregel;
Besluiten vast te stellen de Beleidsregel actieve openbaarheid Zuid-Holland 2017.
Artikel 3 Uitzonderingen en beperkingen op actieve openbaarheid
Ten aanzien van het uitgangspunt van actieve openbaarheid kunnen gedeputeerde staten uitzonderingen en beperkingen toepassen op grond van de volgende omstandigheden:
Artikel 4 Persoonlijke levenssfeer
Ten aanzien van het respecteren van de persoonlijke levenssfeer hanteren gedeputeerde staten de volgende uitgangspunten:
Artikel 5 Het openbaar maken van informatie afkomstig van derden
Bij actieve openbaarheid nemen gedeputeerde staten artikel 6, lid 5 van de Wob in acht. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Deze beleidsregel is onverminderd van toepassing op besluiten en onderliggende documenten die in mandaat worden genomen namens gedeputeerde staten door externe bestuursorganen en hun functionarissen.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel actieve openbaarheid Zuid-Holland 2017.
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
Toelichting behorende bij de Beleidslijn actieve openbaarheid provincie Zuid-Holland 2017
Gedeputeerde staten hebben besloten om besluiten die door of namens hen zijn genomen actief openbaar te maken. Hierbij worden eveneens de documenten openbaar gemaakt die ter onderbouwing van het genomen besluit zijn aangereikt. Het openbaar maken geschiedt door de documenten te publiceren op de website van de provincie Zuid Holland. Het besluit tot actieve openbaarheid wordt gefaseerd ingevoerd. Per 1 januari 2017 zal dit gelden voor de besluiten die deel uitmaken van de openbare agenda van de vergaderingen van gedeputeerde staten. In een later stadium worden hieraan toegevoegd de documenten waaraan geheimhouding is opgelegd voor een bepaalde termijn, zodra aan de voorwaarden is voldaan om de geheimhouding op te heffen. In een latere fase volgen de besluiten en bijbehorende documenten die met een bestuurlijk mandaat zijn genomen. Dit wil zeggen besluiten die genomen zijn namens gedeputeerde staten door één of enkele leden van het college. Uiteindelijk zal deze beleidsregel ook gaan gelden voor besluiten die namens gedeputeerde staten zijn genomen met een ambtelijk mandaat.
Op het beleid tot actieve openbaarheid zijn net als bij de passieve openbaarheid procedures, uitzonderingen en beperkingen van toepassing. Deze beleidsregel strekt ertoe de interne werkwijze en procedures te uniformeren. Hiermee is de handelwijze voor externe betrokkenen helder en voorspelbaar.
Bijzondere aandacht besteedt de beleidsregel aan de persoonlijke levenssfeer. De absolute uitzonderingsgrond zoals genoemd in het eerste lid van artikel 10 van de Wob is onverminderd van toepassing. Daarnaast zal de persoonlijke levenssfeer zoals bedoeld in het tweede lid van artikel 10 van de Wob op dezelfde wijze worden toegepast als in het geval van passieve openbaarheid. Wanneer openbaarheid al niet expliciet aan de orde is, bijvoorbeeld bij open brieven en dergelijke, dan zullen gedeputeerde staten de betrokkenen actief wijzen op het beleid ten aanzien van openbaarheid. De wet- en regelgeving over de bescherming van persoonlijke gegevens zullen gedeputeerde staten naleven. In het geval dat sprake is van persoonlijke beleidsopvattingen ten behoeve van intern beraad zoals bedoeld in artikel 11 van de Wob, dan is het beleid van gedeputeerde staten identiek als in het geval van passieve openbaarheid bij de toepassing van artikel van de Wob.
Dit artikel legt het beginsel vast van actieve openbaarheid. Dit zal gebeuren via de website van de provincie, of eventueel via de website van de publieke organen die de taken namens gedeputeerde staten uitvoeren. De invoering zal gefaseerd geschieden. Op het beginsel van actieve openbaarheid zijn uitzonderingen en beperkingen mogelijk. De argumenten daarvoor kunnen gelegen zijn in afzonderlijke wetgeving, of in de omstandigheden die deze beleidsregel beschrijft.
Op het uitgangspunt van actieve openbaarheid gelden uitzonderingen en beperkingen. Zo zullen geen documenten openbaar worden gemaakt die in het geval van een verzoek om passieve openbaarheid ook niet openbaar zouden worden gemaakt. Dit betreft situaties waarbij door een uitputtende wettelijke regeling in de geheimhouding is voorzien.
In andere gevallen geldt dat waar sprake is van absolute uitzonderingsgronden zoals genoemd in artikel 10, lid 1 van de Wob er geen openbaarheid zal zijn. In situaties waarbij een belangenafweging plaatsvindt tussen het algemeen belang van openbaarheid en het specifieke belang om hierop een uitzondering te maken, volgt een afweging zoals die ook bij de toepassing van artikel 3 van de Wob wordt gemaakt. Aanvullend op de gronden genoemd in de Wob en de Who benoemt deze beleidsregel expliciet enkele situaties waarbij wij niet kiezen voor actieve openbaarheid. De bevoegdheid tot het toepassen van uitzonderingen op de actieve openbaarheid komt toe aan gedeputeerde staten of aan de gemandateerde. Dit artikel bepaalt dat de actieve openbaarheid geldt voor documenten die deugdelijk zijn ondertekend. Eveneens is bepaald dat besluiten die gericht zijn aan natuurlijke of rechtspersonen pas actief openbaar worden gemaakt nadat de geadresseerde als eerste kennis heeft kunnen nemen van het besluit. Deze laatste bepaling geldt vanzelfsprekend niet voor besluiten van algemene strekking.
Het afzien van actieve openbaarheid laat onverlet dat een verzoek op grond van artikel 3 van de Wob (passieve openbaarheid) of artikel 3 van de Who kan worden gedaan.
Een onderscheid wordt gemaakt tussen persoonsgegevens zoals bedoel in artikel 10, lid 1, onder d van de Wob en overige informatie die is te relateren aan een persoon. De eerstgenoemde gegevens zijn een absolute uitzonderingsgrond en openbaarheid is hier niet aan de orde.
Daarnaast noemt de Wob in artikel 10, lid 2, onder e de persoonlijke levenssfeer. In dat geval dient een afweging plaats te vinden tussen het algemeen belang van openbaarheid tegenover het individuele belang van bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Bij die afweging wordt in aanmerking genomen in hoeverre een persoon vertegenwoordigend handelt namens een rechtspersoon. In dat geval wordt de actieve openbaarheid ruimer toegepast. Iedereen die optreedt als woordvoerder of anderszins in overleggen en andere gesprekken, wordt erop gewezen dat documenten voor zover die deel uitmaken van de besluitvorming mogelijk actief openbaar worden
Eenzelfde handelwijze wordt gehanteerd voor ambtenaren die als behandelaar voorstellen voorleggen aan gedeputeerde staten. Een uitzondering op deze regel is beschreven in letter d van dit artikel. Indien de betrokkene reëel vreest voor intimidatie, bedreiging, stalking, smaad of hiermee vergelijkbare schadelijke effecten, dan zal worden afgezien van actieve openbaarheid van de betreffende tot personen herleidbare gegevens.
Dit artikel regelt hoe gedeputeerde staten omgaan met de belangen van derden. Voor zover het op grond van andere bepalingen, zoals de algemene inkoopvoorwaarden van de provincie, al niet duidelijk is, dat sprake kan zijn van actieve openbaarheid, worden derden hierop gewezen bij de ontvangstbevestigingen, opdrachtverstrekkingen of afspraken die worden gemaakt in het geval men zich verstaat met gedeputeerde staten. Hiermee is het aan betrokkene bekend dat een productie die deel uitmaakt van het besluitvormingsproces actief openbaar kan worden gemaakt. Met deze beleidsregel en het wijzen van betrokkenen op de actieve openbaarheid, heeft iedereen naar behoren kennis van dit beleid. Derden kunnen met het benoemen van de voor hen in het geding zijnde belangen verzoeken hun productie of delen daarvan niet openbaar te maken. Alvorens gedeputeerde staten of de gemandateerde zich ervan vergewissen of mogelijk sprake is van bezwaren tegen de actieve openbaarheid, is aan de derde kenbaar gemaakt in hoeverre vanwege de uitzonderingen en beperkingen in de actieve openbaarheid uit eigen beweging al wordt afgezien van actieve openbaarheid bij onderdelen van de productie.
Indien een derde kenbaar maakt mogelijk bezwaar te hebben, dan zal dit formeel worden omgezet in een zienswijzeprocedure zoals genoemd in artikel 6, lid 5 van de Wob. De bezwaren worden dan in een besluit getoetst aan de uitzonderingsgronden genoemd in de artikelen 10 en 11 van de Wob en leidt tot een besluit waartegen de gebruikelijke rechtsbescherming mogelijk is. Een andere mogelijkheid is dat de derde afziet van het indienen van de productie.
In het algemeen geldt dat iemand die een productie ten behoeve van de provincie maakt als uitvloeisel van een daartoe verstrekte opdracht met de acceptatie van deze opdracht – behoudens bij een expliciet in de overeenkomst gemaakt voorbehoud – instemt met de bevoegdheid van gedeputeerde staten een afweging te maken tot actieve openbaarheid. Een verwijzing naar algemene voorwaarden van de derde, of een algemene c.q. standaarddisclaimer in de productie geldt niet als een expliciet voorbehoud.
Gedeputeerde staten hebben mandaten toegekend aan functionarissen die niet in dienst zijn van de provincie. Een voorbeeld hiervan zijn de directeuren van de Omgevingsdiensten in Zuid Holland. De beleidsregel zal gelet op artikel 2, tweede lid te zijner tijd onverminderd van toepassing op besluiten die volgens deze mandaten worden genomen.
Herijking van deze beleidsregel vindt eerder plaats indien het Wetsontwerp open overheid tot wet is verheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-6746.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.