Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 5938 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 5938 | Overige overheidsinformatie |
Besluit van 1 november 2016, nr. 01358151,tot wijziging van de Subsidieregeling Wurkje foar Fryslân
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
de Subsidieregeling Wurkje foar Fryslân te wijzigen als volgt:
De Subsidieregeling Wurkje foar Fryslân wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5.1.3 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
a.deelname aan een uitgaande handelsmissie naar een land waar de onderneming van de aanvrager
op het moment van de aanvraag beperkte handel verricht en die vermeld staat op de Agenda
Internationaal ondernemen op de website van RVO.nl of op de agenda op de website van WTC
b.deelname aan een internationale beurs met een eigen beursstand.
Artikel 5.1.6 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.7 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.7 Weigeringsgronden
In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 2.7 van de Asv 2013, wordt subsidie geweigerd indien:
Artikel 5.1.8 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.8 Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen voor een activiteit zoals vermeld in artikel 5.1.3 wordt voldaan aan de volgende criteria:
Artikel 5.1.9 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.9 Subsidiabele kosten
Als subsidiabele kosten worden uitsluitend in aanmerking genomen:
in geval van deelname aan een handelsmissie: reis- en verblijfskosten, de kosten voor deelname
aan evenementen tijdens de handelsmissie die hiermee verband houden of onderdeel uitmaken
van het programma van de handelsmissie, de kosten voor het inhuren van tolken en de kosten van
begeleiding door een of meer handelsagenten tijdens de handelsmissie;
in geval van deelname aan een internationale beurs: de kosten van inschrijving voor deelname
aan de internationale beurs, de kosten voor het huren van een stand of standplaats, de kosten
voor het laten bouwen van een stand door derden, de kosten voor het huren van materialen voor
het inrichten van een stand, de kosten van transport voor het vervoer van beursmaterialen, de
Indien meerdere ondernemingen die geen organisatorische, juridische of economische banden met elkaar onderhouden, subsidie aanvragen voor deelname aan een en dezelfde handelsmissie, dan worden de subsidiabele kosten voor de deelname aan deze handelsmissie naar rato verdeeld over de verschillende aanvragers op het moment dat de kosten voor deelname gezamenlijk worden gedragen door vorengenoemde ondernemingen.
Artikel 5.1.10 komt te vervallen.
Artikel 5.1.13 wordt vervangen door:
Artikel 5.1.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
1.De subsidieontvanger is verplicht de gesubsidieerde activiteit binnen een jaar na ontvangst van de
2.De subsidieontvanger is verplicht om wanneer Gedeputeerde Staten hier naar vragen, kopieën van de facturen en betaalbewijzen ter zake van de gemaakte en betaalde kosten van de gesubsidieerde activiteit te overleggen als ook foto’s van de handelsmissie of beursstand waarmee kan worden aangetoond dat de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt, is uitgevoerd en aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
In artikel 5.1.15 wordt ‘’vierde lid’’ vervangen door: tweede lid.
Aan artikel 8.1 wordt een lid toegevoegd, luidende:
3.Op aanvragen die zijn ontvangen voor 7 november 2016 op grond van HOOFDSTUK 5 VERGROTEN ORGANISEREND VERMOGEN, Paragraaf 5.1 International Business Fryslân, handelsmissie & beursdeelname, is het recht van toepassing zoals dat luidde vóór deze datum.
De artikelsgewijze toelichting van de Subsidieregeling Wurkje foar Fryslân, HOOFDSTUK 5 VERGROTEN ORGANISEREND VERMOGEN, Paragraaf 5.1 International Business Fryslân, handelsmissie & beursdeelname, wordt vervangen door:
Paragraaf 5.1 International Business Fryslân, handelsmissie & beursdeelname
Artikel 5.1.1, de aanhef, onderdeel b:
Hierin wordt aangegeven welke ondernemingen in aanmerking kunnen komen voor een subsidie op grond van de onderhavige paragraaf. Conform de door de Europese Commissie vastgestelde definitie van kleine, middelgrote, en micro-ondernemingen in bijlage I van de Verordening (EU) nr. 651/2014 van 17 juni 2014 behoren tot de categorie kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (KMO’s), ondernemingen waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet € 50 miljoen of het jaarlijkse balanstotaal € 43 miljoen niet overschrijdt. Deze normen worden verder aangehaald als MKB-normen.
Gevolg van deze Europese regelgeving is dat het gehele verband van ondernemingen waartoe de aanvragende (dus ook een mede aanvragende) onderneming behoort, wordt getoetst aan de MKB-normen. Denk bijvoorbeeld aan moedermaatschappijen, zusterondernemingen en dochter-ondernemingen. Indien de aanvragende onderneming direct of indirect voor 25% of meer en minder dan 50% qua aandelenkapitaal en/of zeggenschap relaties heeft met andere ondernemingen, wordt voor het bepalen of de aanvragende onderneming een KMO is, het aantal werkzame personen, de jaaromzet en het balanstotaal van die ondernemingen naar rato meegenomen. Dit geldt ook indien een andere onderneming 25% of meer aandelen in de aanvragende onderneming heeft. Indien de aanvragende onderneming op een andere onderneming of een andere onderneming op de aanvragende onderneming overheersende invloed kan uitoefenen of een andere invloed heeft als genoemd in de definitie van een KMO, dienen voor het bepalen of de aanvragende onderneming een KMO is, het aantal fte, de jaaromzet en het balanstotaal van die ondernemingen volledig meegenomen te worden.
Indien één of meer overheidsinstanties of openbare lichamen gezamenlijk direct of indirect zeggenschap heeft of hebben over 25 % of meer van het kapitaal of de stemrechten van de aanvragende onderneming, dan kan de aanvragende onderneming (behoudens de uitzonderingen die in de definitie zijn genoemd) niet als een KMO worden aangemerkt.
Artikel 5.1.1, de aanhef, onderdeel d:
Een vakbeurs is een op export gericht evenement met een begin- en einddatum dat over het algemeen regelmatig plaatsvindt, waar ondernemingen hun producten en/of diensten presenteren, met als doel (potentiële) klanten te ontmoeten en de belangstelling voor hun producten en/of diensten op te wekken of te bestendigen. Vakbeurzen zijn voornamelijk gericht op zakelijke bezoekers.
Om voor subsidie in aanmerking te komen voor deze activiteit mag de export van de onderneming van de aanvrager naar het land waar de handelsmissie naartoe gaat niet meer bedragen dan 5% van haar omzet in de laatste 12 maanden vóór indiening van de aanvraag.
Het is mogelijk om een aanvraag in te dienen voor deze activiteit wanneer de desbetreffende handelsmissie (nog) niet gepubliceerd is op de Agenda Internationaal ondernemen op de website van RVO.nl of op de agenda op de website van WTC Noord NL. Gedeputeerde Staten behouden zich in dat geval het recht voor om te besluiten of zij subsidie willen verlenen voor deelname aan de desbetreffende handelsmissie.
Aanvragen om subsidie in het kader van de subsidieregeling kunnen worden ingediend vanaf
7 maart 2016 tot en met 31 december 2017. Eerder of later ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld.
Voor de volgorde van registratie en behandeling van de aanvragen wordt uitgegaan van de ontvangsttheorie. Dat wil zeggen dat de datum van ontvangst van de volledige aanvragen bepalend is voor de volgorde waarin de subsidies worden verdeeld. Aanvragen worden per datum en niet per tijdstip geregistreerd omdat het niet mogelijk is om gelijke behandeling te garanderen voor alle mogelijkheden waarop de aanvragen kunnen binnenkomen (fax, post, persoonlijk afgeven).
Elke aanvraag die op eenzelfde dag binnenkomt, wordt daarom zonder tijdstip geregistreerd.
Een aanvrager kan per subsidiabele activiteit meerdere aanvragen indienen, zolang het per aanvraag om een afzonderlijke activiteit gaat.
Ter illustratie: aan aanvrager A is op grond van artikel 5.1.3, de aanhef, onderdeel a een subsidie verstrekt voor deelname aan een uitgaande handelsmissie naar Rusland. Aanvrager A kan dan voor deelname aan een andere uitgaande handelsmissie, bijvoorbeeld naar China, opnieuw een subsidie aanvragen op grond van het vorengenoemde artikel.
Er is geen limiet verbonden aan het aantal aanvragen dat een aanvrager kan indienen per subsidiabele activiteit.
Artikel 5.1.7 Weigeringsgronden, eerste lid, onderdeel a:
Om voor subsidie in aanmerking te komen, mogen ter zake van de subsidiabele kosten van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, nog geen verplichtingen zijn aangegaan langer dan vier weken vóórdat de subsidieaanvraag is ontvangen. Dit is bepaald om de stimulerende werking van de regeling te waarborgen.
Onder het aangaan van verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het voor akkoord ondertekenen van een offerte van een externe deskundige, het inschrijven voor een cursus of training, maar ook het (mondeling) bevestigen van een opdracht aan een externe deskundige. Indien vóór de ontvangst van de aanvraag is gestart met werkzaamheden ten behoeve van de te subsidiëren activiteit dan wordt ervan uitgegaan dat er te vroeg een verplichting is aangegaan.
Indien een verplichting is aangegaan langer dan vier weken vóór ontvangst van de aanvraag, wordt er geen subsidie verstrekt. In het geval dat er voor een deel van de begrote kosten van de te subsidiëren activiteit een verplichting is aangegaan langer dan vier weken vóór ontvangst van de aanvraag, wordt de gehele aanvraag geweigerd.
De algemene weigeringsgrond zoals genoemd in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel e van de Asv 2013, inhoudende dat een aanvraag wordt geweigerd op het moment dat de te subsidiëren activiteit reeds in uitvoering is voordat de aanvraag is ingediend, is gelet op het bovenstaande in samenhang met de toelichting op het vorengenoemde artikel niet van toepassing op de onderhavige regeling. De overige weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 2.7 van de Asv 2013 gelden echter onverkort.
Artikel 5.1.7 Weigeringsgronden, eerste lid, onderdeel f:
Wanneer voor de activiteit waarvoor bij Gedeputeerde Staten subsidie is aangevraagd reeds een subsidie is aangevraagd of verstrekt door een andere instantie of organisatie, dan wordt de aanvraag voor deze activiteit eveneens geweigerd. Onder een subsidie als hiervoor bedoeld valt bijvoorbeeld ook een door RVO.nl verstrekte voucher als bedoeld in artikel 1 van het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies.
Uit het bovenstaande volgt dat ‘stapeling’ met andere subsidies niet mogelijk is.
Artikel 5.1.9 Subsidiabele kosten, eerste lid, de aanhef, onderdeel a:
Reis- en verblijfskosten bij deelname aan een handelsmissie zijn subsidiabel met in achtneming van een aantal voorwaarden:
De reiskosten per vliegtuig kunnen subsidiabel worden gesteld tot ten hoogste het economy
class-tarief binnen Europa en tot ten hoogste het business class-tarief voor intercontinentale vluchten naar 1 centrale eindbestemming voor maximaal 2 personen. Hiervoor dienen bij de aanvraag kopieën van printscreens te overleggen waaruit de verwachte kosten voor de vliegtickets kunnen worden afgeleid dan wel (e-)tickets, ticketreserveringen of boekingsbevestigingen.
De reiskosten per auto kunnen subsidiabel worden gesteld vanaf het adres van de aanvrager tot en met 1 centrale eindbestemming voor maximaal 2 auto’s.
Reiskosten voor verplaatsingen in het buitenland na aankomst op de eindbestemming zijn niet subsidiabel alsmede reiskosten binnen een stad, zoals taxikosten.
Buitenlandse verblijfskosten kunnen subsidiabel worden gesteld tot een maximum van € 100,- per persoon per dag.
Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de de-minimissteun en is geregeld in Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan subsidies verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Om te kunnen beoordelen dat het vorengenoemde plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd.
De de-minimisverordening is in principe van toepassing op steun aan ondernemingen in alle sectoren. Een aantal sectoren zijn echter uitgesloten van het toepassingsgebied van de de-minimisverordening. De uitgezonderde sectoren zijn opgesomd in artikel 5.1.7, onderdeel g van de regeling (hoewel goederenvervoer over de weg geen uitgezonderde sector betreft, is deze sector wel opgenomen in de regeling daar hiervoor een apart plafondbedrag geldt). Indien de onderneming van de aanvrager in één van deze sectoren actief is, levert dit dan ook een weigeringsgrond op voor subsidie.
Subsidie die verstrekt wordt in het kader van de regeling wordt direct vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger na realisatie van de gesubsidieerde activiteit in beginsel geen vaststellingsverzoek hoeft in te dienen waarmee zij (financiële) verantwoording aflegt aan Gedeputeerde Staten.
Evenwel controleert Gedeputeerde Staten de in het kader van de regeling verstrekte subsidies steekproefsgewijs. Als een subsidieontvanger in de steekproef valt, is hij verplicht om aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan. Hiervoor dienen kopieën van facturen en betaalbewijzen ter zake van de gemaakte en betaalde kosten van de gesubsidieerde activiteit te worden overlegd als ook foto’s van de handelsmissie of beursstand waarmee kan worden aangetoond dat de activiteit waarvoor subsidie is verleend is uitgevoerd en dat aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
Als uit de steekproef onregelmatigheden blijken, dan wordt de subsidievaststelling ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd of ingetrokken conform artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-5938.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.