Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2016, 5576 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2016, 5576 | Verordeningen |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 4 oktober 2016, nr 819D4C86, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening subsidie Innovatieprogramma Fysieke Leefomgeving, provincie Utrecht)
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op de artikelen 4, 6 en 38 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
In deze uitvoeringsverordening wordt verstaan onder:
prijsvraag: methodiek voor het ontlokken van subsidieaanvragen die passen binnen de doelstellingen van het IFL, met het doel een van tevoren bekend gemaakt aantal van de ingekomen subsidieaanvragen in te willigen indien deze voldoen aan de gestelde criteria en de overige bepalingen bij of krachtens deze uitvoeringsverordening; ook wel: subsidiecompetitie.
Gedeputeerde staten kunnen subsidie verstrekken ten behoeve van activiteiten ter stimulering van een vernieuwende aanpak van een innovatief project in de fysieke leefomgeving. Hierbij zijn tevens de criteria uit het eerste lid van toepassing. Onder meer de volgende innovatieve aanpakken zijn subsidiabel: procesinzet ten behoeve van bijvoorbeeld alliantievorming, ontwerpen en initiatieven die deelnemen aan prijsvragen, instrumenten die samenwerking rond een fysieke opgave bevorderen.
In aanvulling op artikel 10 van de Asv kan subsidie geweigerd worden als de activiteit waarvoor de subsidie is gevraagd, naar het oordeel van gedeputeerde staten niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelen en ambities zoals geformuleerd in het IFL.
Het Innovatieprogramma Fysieke Leefomgeving (IFL) richt zich op het stimuleren en realiseren van een integrale en innovatieve aanpak van activiteiten in de fysieke leefomgeving waar één of meerdere provinciale beleidsdoelen aan de orde zijn. Bij deze activiteiten dreigt, door de snel veranderende maatschappij, de toenemende complexiteit en het grote aantal belangen, een ontoereikende of inefficiënte inzet van verouderde rollen en instrumentarium. Door gerichte inzet van middelen (financiën, bestuurskracht en kennis) vanuit het IFL worden de integraliteit, de efficiëntie en de realisatiekans vergroot. Het is daarmee stimulerend en ondersteunend voor de inzet van provinciale middelen en capaciteit in het hele fysieke domein vanuit verschillende beleidsvelden. Het Innovatieprogramma Fysieke Leefomgeving biedt een experimenteeromgeving waarin we, samen met anderen, urgente maatschappelijke vraagstukken in exemplarische casussen een stap verder willen brengen.
Dit doen we door actuele casussen op innovatieve wijze te benaderen in diverse praktijkexperimenten. De resultaten hiervan zullen tevens doorwerken in onze toekomstige activiteiten binnen complexe maatschappelijke opgaven. De werkwijzen en competenties die de netwerksamenleving en de Omgevingswet van ons vragen, verkennen wij in deze praktijkexperimenten.
Provinciale Staten hebben bij het vaststellen van het Programmaplan tevens de eerste negen casussen vastgesteld. Ook hebben zij besloten dat de lijst met casussen tussentijds kan worden geactualiseerd. Er kunnen casussen worden toegevoegd aan het programmaplan of verwijderd als inzet ten behoeve van de casus niet meer voldoet aan de criteria en doelstellingen van het IFL.
Het eerste lid is van toepassing op concrete projecten. Bij het tweede lid gaat het om een scala aan werkwijzen en aanpakken die toegepast kunnen worden, soms bij een concreet project en soms ten behoeve van een algemene maatschappelijke opgave of thema.
Vanuit het oogpunt van flexibiliteit en maatwerk kunnen aanvragen gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend. Hierdoor kan een bijdrage worden toegekend op het moment dat dit het meest efficiënt is voor het project en het grootste effect wordt bereikt. Omdat de wijze van ondersteuning bepaald wordt op basis van een dialoog tussen aanvrager en provincie, kunnen schriftelijke aanvragen enkel worden ingediend na een mondelinge intake. Tijdens dit gesprek worden de doelstelling, het tijdspad en de te bereiken resultaten van het project besproken tussen potentiële aanvrager en de provincie Utrecht. Samen wordt bekeken in hoeverre de mogelijke aanvraag voldoet aan de criteria in artikel 2 en welke potentie een mogelijke aanvraag heeft. Na deze mondelinge intake heeft de potentiële aanvrager een helder beeld over de kansrijkheid van provinciale ondersteuning van het project, en kan desgewenst een officiële schriftelijke aanvraag indienen. Voor alle vormen van subsidie wordt per aanvraag op basis van maatwerk bekeken wat de maximale hoogte van het bedrag wordt. Gedeputeerde staten beschikken op een aanvraag om subsidie binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag (artikel 9, eerste lid, Asv).
Aanvragen op basis van artikel 2.2 kunnen aan een termijn worden gesteld, bijvoorbeeld als het om een prijsvraag gaat. Deze termijn wordt bij de bekendmaking van de prijsvraag bekend gemaakt in het reglement. Een reglement is juridisch gezien een uitvoeringsverordening voor een prijsvraag (binnen artikel 4 Asv).
Dit subsidieplafond geldt voor de periode van 2016 tot en met 2019. Er is gekozen voor een programma-budget zonder specifieke verdeling over de verschillende ambities. Dit om te beschikken over maximale flexibiliteit om in te kunnen spelen op actuele situaties en om per project maatwerk te kunnen toepassen. Gedeputeerde staten kunnen op een later tijdstip besluiten het budget, binnen de gestelde ambities van het IGP alsnog te verdelen in aparte deelplafonds voor de verschillende opgaven.
Dit artikel heeft betrekking op rentedragende lening.
Het publicitair gebruik maken van de behaalde resultaten gebeurt alleen ten behoeve van het bereiken van de doelen zoals gesteld in het IFL.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-5576.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.