Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2016, 4174 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2016, 4174 | Verordeningen |
Algemene Subsidieverordening provincie Utrecht, wijziging 818507EO
Besluit van Provinciale Staten van Utrecht van 4 juli 2016, nr. 818507EO tot wijziging van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht
Provinciale Staten van Utrecht;
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 31 mei 2016, nr. 8184CBF3;
Gelet op artikel 145 van de provinciewet.
Overwegende dat het wenselijk is de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht te actualiseren.
De Algemene subsidieverordening provincie Utrecht wordtals volgt gewijzigd:
In artikel 1 wordt het woord ‘resultaat’ vervangen door: activiteit
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt als volgt te luiden:
2. Het tweede lid, onder a, komt als volgt te luiden:
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
Het tweede lid alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder verlettering van de onderdelene tot en met j naar g tot en met l worden nieuwe onderdelen e en f ingevoegd, luidende:
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 4 door een puntkomma wordt een nieuw onderdeel m toegevoegd, luidende:
3. Voor de tekst van artikel 4 wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
4. Er wordt een tweede lid toegevoegd, luidende:
5. Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:
Artikel 6 komt als volgt te luiden.
Artikel 6 Subsidieplafond en verdeling beschikbaar bedrag
Als voor subsidieaanvragen een uiterste indieningsdatum geldt, krijgen bij de verdeling van het beschikbare bedrag die activiteiten voorrang die gedeputeerde staten het meest geschikt achten voor het doel waarvoor dat bedrag ter beschikking is gesteld. Als meerdere subsidieaanvragen in dezelfde mate aan de subsidiecriteria voldoen, wordt de rangschikking van deze aanvragen door middel van loting bepaald.
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, eerste zin, komt als volgt te luiden:
2. In het tweede wordt het woord ‘aanvragen’ vervangen door: aanvrager.
3. In het tweede lid onder c wordt voor ‘begroting’ het woord ‘sluitende’ ingevoegd.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d van lid 2 door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
In artikel 8, tweede lid, wordt ‘1 september’ vervangen door: 1 oktober.
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In artikel 10 wordt de titel ‘Algemene weigeringsgronden’ vervangen door: Algemene weigerings- en intrekkingsgronden’
2. In het eerste lid, onder b, komt het woord of te vervallen.
3. In eerste lid wordt de punt aan het slot van onderdeel c vervangen door: puntkomma, of.
Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:
Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan de subsidieverlening ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd worden, indien:
de subsidieontvanger in staat van faillissement/surséance van betaling verkeert of – in voorkomend geval – de Wet schuldsanering natuurlijke personen van toepassing is verklaard.
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid komt als volgt te luiden:
2. Het derde lid, onder b en c, komt als volgt te luiden:
1. In artikel 13 lid 1 wordt het woord ‘vastgelegd’ vervangen door: vastgesteld
2. In artikel 13 lid 4 wordt het woord ‘plaat’ vervangen door: plaats
3. In artikel 15 lid 3 wordt het woord ‘vorige’ vervangen door: overige
Er wordt na artikel 35 een nieuw artikel 35a ingevoegd, luidende:
Gedeputeerde staten kunnen subsidie verstrekken voor activiteiten in de provincie Utrecht die gericht zijn op:
In artikel 39 wordt de titel ‘Sociale Agenda’ vervangen door: Sociale Zaken.
Artikel 41a wordt geplaatst na: HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN.
In artikel 44 wordt na ‘deze verordening’ ingevoegd: of een wijziging ervan.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Provinciale Staten van Utrecht van 4 juli 2016, nummer.
Provinciale Staten van Utrecht,
Voorzitter
Griffier
Toelichting bij wijzigingsbesluit
Deze artikelen zijn geactualiseerd en verder aangescherpt ter verduidelijking.
Artikel 4 Uitvoeringsverordening
De Asv geeft aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid om alle soorten subsidies te verlenen. Verder worden GS verplicht om inhoudelijke aspecten van het subsidiebeleid nader uit te werken in uitvoeringsverordeningen. Deze uitvoeringsverordening moeten in werking zijn getreden om subsidie voor activiteiten, zoals opgenomen in hoofdstuk twee, te kunnen verlenen.
Uitgangspunt van de ASV is dus dat voor alle subsidies, behalve subsidies zoals aangegeven in de artikel 4:23 lid 3 Algemene wet bestuursrecht (denk aan begrotingssubsidies of incidentele subsidies), een uitvoeringsverordening opgesteld wordt. Voor het verstrekken van bijv. begrotingssubsidies of incidentele subsidies bevat de Asv zelf de noodzakelijke procedureregels.
Artikel 6 Subsidieplafond en verdeling beschikbaar bedrag
Een loting bij aanvragen die op volgorde van binnenkomst worden behandeld, kan noodzakelijk zijn indien op de dag dat het subsidieplafond overschreden zou worden meerdere aanvragen tegelijkertijd binnenkomen. Dit zal vooral spelen bij aanvragen die zowel elektronisch als per post ingediend kunnen worden.
Voor loting kunnen nadere regels worden gesteld door GS en is in principe toepasbaar bij het aanvraagsysteem ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.
Indien meerdere projecten in dezelfde mate voldoen aan subsidiecriteria kan loting ook een uitkomst bieden.
De keuze voor een bepaald lotingsysteem zal bijvoorbeeld afhankelijk kunnen zijn van het aantal deelnemers dat aan de loting deelneemt. Dit kan verder geregeld worden in een uitvoeringsverordening. Er zijn verschillende manieren van loten denkbaar, bijvoorbeeld het trekken van enveloppen en het koppelen van de deelnemers aan een cijfer waarna de cijfers worden getrokken. Verder wordt er geloot als de aanvraag volledig is. Daarnaast verdient het de voorkeur een loting onder verantwoordelijkheid van een notaris geschiedt.
Bij een aanvraag om subsidie kan worden gevraagd om een sluitende begroting te overleggen. Dit is een ‘kan-bepaling’, daardoor kan per geval de afweging wordt gemaakt of het niet aanleveren van een sluitende begroting leidt tot het buiten behandeling laten van de aanvraag. Zie voor buiten behandeling laten van de aanvraag artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht.Verder geldt de flexibiliteit van het vijfde lid.
Artikel 10 Algemene weigeringsgronden
In het geval er gebruik wordt gemaakt van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV, nr. 651/2014 van 17 juni 2014) en de Landbouwvrijstellingsverordening (LVV, nr. 702/2014 van 25 juni 2014 ) moet gecheckt worden of er een terugvorderingsbevel tegen de onderneming/ subsidieontvanger openstaat wegens eerdere steun die onrechtmatig en onverenigbaar is verklaard. In dat geval kan er geen subsidie worden verstrekt. Volgens de staatssteunregels moet deze clausule waarin de weigering is geregeld opgenomen worden in de subsidieregeling (art. 1 lid 4 sub a AGVV/art. 1 lid 5 sub a LVV).
Daarnaast kan subsidie geweigerd worden als daarmee het belang van de provincie niet wordt gediend en dus geen wens bestaat om het alsnog als een begrotingssubsidie of een incidentele subsidie aan te merken in het geval er geen uitvoeringsverordening aan ten grondslag ligt. Dit moet goed gemotiveerd worden bij de weigering van de subsidie.
Verder kan worden overwogen om de subsidie te weigeren als de aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt ingediend.
Er kan tot intrekking van een subsidie worden over gegaan als er sprake is van een faillissement. Wel is het zo dat de intrekking gepaard dient te gaan met inachtneming van een redelijke termijn (zie eerste volzin van artikel 4:50, eerste lid van de Awb).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-4174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.