Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2016, 403 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2016, 403 | Verordeningen |
Wijziging Uitvoeringsregeling vraagbundeling breedbandnetwerken Drenthe 2014
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Drenthe 2012;
artikel 9, derde lid, van de Uitvoeringsregeling vraagbundeling breedbandnetwerken Drenthe 2014 te wijzigen in: “Deze regeling vervalt van rechtswege met ingang van 31 december 2016, maar blijft na 31 december 2016 van toepassing voor het vaststellen van op grond van de regeling verleende subsidies.”
Gedeputeerde Staten voornoemd,
dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter
mevrouw mr. A.M. van Schreven, secretaris
Uitvoeringsregeling vraagbundeling breedbandnetwerken Drenthe 2014
Artikel 4, Berekening van het bedrag van de subsidie
Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling van het beschikbare subsidiegeld zoals bedoeld in lid 1, de datum waarop de aanvraag compleet en beoordeelbaar is als datum van ontvangst.
Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag voor het netwerk met de hoogste meerwaarde als eerste in behandeling genomen. Voor de beoordeling van de hoogste meerwaarde wordt gekeken naar de uitgangssituatie. Hoe lager de kwaliteit van het best beschikbare communicatienetwerk in de huidige situatie, des te hoger de meerwaarde. De gehanteerde volgorde hierbij is (van laag naar hoog): ADSL, VDSL, kabelinternet en glasvezelinternet. Komen er meerdere aanvragen binnen met een gelijke uitgangssituatie, dan scoort de aanvraag met de meeste potentiële aansluitingen het hoogst.
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2 weigeren indien:
Artikel 8, Afwijkingsbevoegdheid
Gedeputeerde Staten kunnen in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 9, Inwerkingtreding, overgangsrecht, horizonbepaling en citeertitel
Deze regeling treedt in de plaats van de Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014, met dien verstande dat de oude regeling van toepassing blijft op de behandeling van aanvragen die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van de nieuwe regeling en op de vaststelling van onder de oude regeling verstrekte subsidies.
Een Next Generation Access Network (NGA) is een packet-based netwerk voor het leveren van diensten, waaronder telecommunicatiediensten, die in staat zijn om gebruik te maken van meerdere breedband- en QoS-enabled transporttechnologieën en waarin servicegerelateerde functies onafhankelijk zijn van de onderliggende transportgerelateerde technologieën. Het biedt onbeperkte toegang voor gebruikers tot verschillende dienstverleners. Het ondersteunt algemene mobiliteit, die consistent en alomtegenwoordige dienstverlening zal toestaan aan gebruikers.
NGA wordt gekenmerkt door de volgende fundamentele aspecten:
In de praktijk gaat het hierbij voornamelijk om glasvezelnetwerken (FttH) en hybride glasvezel-coax-netwerken (HFC). Voor HFC geldt dat de grote netwerken geen open netwerken zijn en er slechts één aanbieder is.
Bij aansluitnetwerken met betere kenmerken dan basisbreedbandnetwerken gaat het om netwerken die betere prestaties leveren dan netwerken als aangeduid in mededeling 2013/C 25/01, onder 56, van de Europese Commissie (EU-richtsnoeren voor de toepassing van staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken).
De activiteiten dienen erop gericht te zijn dat inwoners en bedrijven in het te onderzoeken gebied aangeven of zij van een eventueel aan te leggen breedbandvoorziening gebruik zullen maken, bij voorkeur door middel van een ondertekende verklaring.
De provincie is er voorstander van dat initiatieven voor het realiseren van breedbandvoorzieningen op het platteland (in witte gebieden) “bottom up” tot stand komen. Subsidie wordt daarom slechts verleend aan lokale (bewoners)initiatieven, die wel een juridische vorm moeten hebben (bijv. stichting of vereniging).
De betrokkenheid van de provincie hierbij is verdeeld in twee fasen. In de eerste fase (waarop deze uitvoeringsregeling betrekking heeft) ondersteunt de provincie lokale initiatieven bij het in beeld brengen van de behoefte aan breedbandvoorzieningen bij inwoners en bedrijven in gebieden die nog niet ontsloten zijn (vraagbundeling). De provincie doet dit met subsidies.
In de volgende fase zal het gaan om financiële steun van de provincie bij het realiseren van breedbandvoorzieningen (de aanleg). Hiervoor zal een aparte uitvoeringsregeling worden vastgesteld.
Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat de vraagbundeling wordt uitgevoerd door lokale initiatieven en niet door in vraagbundeling en/of aanleg van breedbandvoorzieningen gespecialiseerde bedrijven (kabelaars).
De subsidie van de provincie mag alleen worden aangewend voor activiteiten die noodzakelijk zijn om de behoefte aan breedband in een gebied in beeld te brengen. Daartoe mag deskundigheid worden ingehuurd, maar lokale initiatieven kunnen voor ondersteuning ook kosteloos een beroep doen op de door de provincie aangestelde kwartiermaker breedband. Voor meer informatie over de mogelijkheden van ondersteuning van lokale initiatieven zie: www.verbinddrenthe.nl.
Bedrijven, waarvan het organiseren van vraagbundeling en/of de aanleg van breedband- en NGA-netwerken tot de kernactiviteiten behoort (zoals Ziggo, KPN etc.), zijn uitgezonderd van subsidie.
Voor vraagbundelingsactiviteiten worden subsidies verleend van ten minste € 35.000,-- en ten hoogste € 125.000,--. De besteding van de subsidie wordt achteraf slechts inhoudelijk verantwoord. Daarbij wordt gekeken of de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en de te behalen prestaties zijn geleverd.
Als uit de aanvraag blijkt dat de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, veel hoger zijn dan de geraamde inkomsten en het verschil tussen kosten en inkomsten niet kan worden gedekt uit subsidie van de provincie, is uitvoering van de activiteiten financieel niet haalbaar. De subsidie wordt dan geweigerd.
Ook indien blijkt dat de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, als zodanig wel financieel haalbaar is, maar aanleg van breedband in het te onderzoeken witte gebied naar verwachting financieel niet haalbaar zal zijn (bijv. te veel verspreide aansluitpunten, waardoor de kosten per aansluiting te hoog worden), kan de subsidie worden geweigerd.
De aanleg van breedbandinfrastructuur valt niet onder deze regeling. Voor steun ten behoeve van de aanleg van infrastructuur stellen Gedeputeerde Staten nog een aparte regeling vast.
Subsidie kan voorts worden geweigerd, als subsidieverlening volgens de provincie ondoelmatig is. Dit kan het geval zijn als een logische geografische eenheid (bijv. het gebied van één gemeente) wordt opgeknipt in deelgebieden, teneinde meer subsidie binnen te halen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-403.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.