Gedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op artikel 125 Ambtenarenwet stellen de volgende wijzigingen in de arbeidvoorwaardenregelingen vast: Besluit d.d. 12 januari 2016 van Gedeputeerde Staten van Fryslân

 

Wijziging rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân

 

Artikel 1

Artikel 5 lid 1 komt te luiden:

In afwijking van de bij de Provincie Fryslân geldende verlofregeling heeft de chauffeur met een volledige betrekking op jaarbasis recht op 164 uren basisverlof. (41/36 x 144 uren per dag).

Daarnaast ontvangt de chauffeur 5 uur bovenwettelijk verlof.

 

Artikel 2

Artikel 5 lid 5 vervalt.

 

Artikel 3

Artikel 10 lid 2 komt te luiden:

De gemiddelde werkweek bedraagt maximaal 45 uren per week en bestaat uit 36 uren werken (volledige arbeidsduur volgens de CAP) plus 4 ADV uren plus 5 vaste overwerkuren. Voor de uren die de chauffeur meer uren werkt dan gemiddeld 41 uren per week (36 plus 5) krijgt de chauffeur compensatie in vrije tijd. Dit wordt berekend over een tijdvak van 13 weken (een kwartaal). In plaats van compensatie in vrije tijd kunnen op verzoek van de chauffeur per kwartaal maximaal 13 maal 4 uren per week worden uitbetaald met een vaste overwerktoeslag van 50%.

Het aantal uren dat de medewerker meer mag werken dan de gemiddelde arbeidsduur is begrensd door de bepalingen in de Arbeidstijdenwet.

 

Artikel 4

Artikel 13 lid 1 komt te luiden:

De chauffeur maakt aanspraak op de volgende onkostenvergoedingen:

  • a.

    de chauffeur ontvangt in plaats van een aanspraak op het provinciaal reisbesluit, artikel 13 lid 1 onder a en b (maaltijden en ander verblijfskosten), een vast netto bedrag per maand. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door het afdelingshoofd vastgesteld, rekening houdende met de fiscale mogelijkheden;

  • b.

    gemaakte parkeerkosten binnen en buiten de standplaats;

  • c.

    werkgerelateerde kosten als brandstof, wasstraat, kleine autokosten en stomerijkosten;

  • d.

    een jaarlijkse vergoeding van € 150 voor de aanschaf van schoeisel en periodiek een winterjas en een vijfjaarlijkse vergoeding van € 75 voor aanschaf van een zonnebril.

  • e.

    onkosten gemaakt t.b.v. passagiers komen niet voor vergoeding in aanmerking (de passagier ontvangt daarvoor zelf een onkostenvergoeding), evenals persoonlijk gemaakte onkosten anders dan voor maaltijden. Deze laatste onkosten worden geacht te worden bestreden uit de flexibiliteittoelage;

     

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad waarin zij is geplaatst en de artikelen 1 en 2 werken terug tot en met 1 januari 2016 en de artikelen 3 en 4 werken terug tot 1 januari 2015.

 

T oelichting

Artikel 1 en 2

Bij de provincie wordt het individueel keuzebudget per 1 januari 2016 ingevoegd.

Dit betekent dat de verlofaanspraken voor chauffeurs ook moeten worden aangepast. Nu ontvangen chauffeurs 180 x 41/36 = 205 uren verlof. Vanaf 1 januari 2016 ontvangt de chauffeur:

  • 144 x 41/36 = 164 basisuren verlof.

  • 1,92% van het salaris (exclusief toelage) in het IKB. Dit is voor 36 uren bovenwettelijk verlof die de chauffeur kan terugkopen.

     

Het resterend verschil van 5 uren verlof wordt aan de chauffeur als bovenwettelijk verlof toegekend.

Het IKB beperkt het extra kopen van verlof tot 144 uren per jaar. Omdat via het IKB module verlof kan worden gekocht is het niet mogelijk het aantal uren verlof dat gekocht kan worden hoger te stellen.

 

Artikel 3 en 4

Bij het GS besluit van 26 oktober jl. tot wijziging van de regeling zijn 2 foutjes geslopen. In artikel 10 lid 2 ontbrak een woord en in de wijziging van artikel 13 lid 1 werd abusievelijk een verkeerd tekstdeel vervangen. Beide foutjes zijn hersteld door nu de juiste integrale tekst van die artikelleden opnieuw vast te stellen.

Naar boven