A
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
- •
in het eerste lid worden de woorden “in een wit gebied” geschrapt;
- •
toegevoegd wordt een nieuw tweede lid, luidende: “Voor zover een te verstrekken lening betrek-king heeft op grijs gebied, wordt deze slechts verstrekt onder marktconforme voorwaarden.”;
- •
het bestaande tweede lid wordt vernummerd tot: “3”.
B
In het eerste lid van artikel 5, onder a, punt ii, worden de woorden “de minimaal benodigde bezet-tingsgraad van contractueel vastgelegde homes passed en activated in het gebied” gewijzigd in: “de bezettingsgraad”.
C
In het algemene deel van de toelichting worden de volgende wijzigingen aangebracht:
- •
in de eerste zin, na “decentrale overheden” worden toegevoegd de woorden: “(niet marktconfor-me)”;
- •
in de vierde zin worden de woorden “Zo dient de steun bijvoorbeeld” gewijzigd in: “Zo dient bij-voorbeeld niet marktconforme steun”;
- •
aan het slot van de eerste alinea wordt ingevoegd de volgende zin: “In grijze gebieden kan alleen marktconform worden gefinancierd.”
D
De eerste alinea van de toelichting op artikel 4 wordt vervangen door de volgende tekst:
“Gedeputeerde Staten kunnen binnen de kaders van de AGVV in gebieden waar al breedbandinfra-structuur aanwezig is, alleen onder marktconforme voorwaarden leningen verstrekken. Onder markt-conforme voorwaarden verstrekte leningen worden niet aangemerkt als staatssteun, indien de ver-strekking plaatsvindt met inachtneming van de uitgangspunten van het Kader revolverend financieren (statenstuk 2012-549) van de provincie en binnen de grenzen van de Europese regelgeving. In witte gebieden kan onder niet marktconforme voorwaarden geoorloofde staatssteun worden verstrekt.
In de business case mag wel de aanleg van een NGA-netwerk in grijs gebied worden meegenomen, teneinde de investering in wit gebied rendabel te maken.”
E
De laatste zin van de tweede alinea van de toelichting op artikel 5 wordt vervangen door de volgende tekst:
“Het beleid van de provincie is erop gericht dat in witte gebieden in beginsel iedereen kan beschikken over een kwalitatief goede breedband-/NGA-voorziening. Business cases worden daarom beoordeeld op de bezettingsgraad. Daarin zijn twee aspecten belangrijk:
- •
het aantal woningen en bedrijven dat desgewenst kán worden aangesloten op het netwerk (ho-mes/businesses passed) en
- •
het aantal woningen en bedrijven dat heeft aangegeven dat er daadwerkelijk ten minste één dienst zal worden afgenomen (homes/businesses activated).
Getoetst wordt (via homes/businesses passed) of iedereen die dat wenst, kan worden aangesloten. Via homes/businesses activated wordt getoetst (op grond van contractueel vastgelegde abonnementen) of het netwerk voldoende inkomsten genereert om de investering in het netwerk terug te verdienen.”
- II.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter
mevrouw mr. A.M. van Schreven, secretaris
Uitgegeven 3 juni 2016