Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2016, 3206 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2016, 3206 | Beleidsregels |
Besluit “Openstelling Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek”
Bekendmaking van het besluit van 24 mei 2016, zaaknummer 2015-010270 tot vaststelling van een regeling
GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND
Gelet op artikel 1.3 van Hoofdstuk 1 en paragraaf 3 van Hoofdstuk 3 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland
In deze nadere regels worden verstaan onder:
Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland
Lokale Ontwikkelingsstrategie LEADER-Achterhoek
Lokale Actiegroep LEADER-Achterhoek
Het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem (met uitzondering van de bebouwde kom met meer 30.000 inwoners van de stad Doetinchem zelf), Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
In afwijking van artikel 3.3.2. van de Verordening wordt alleen subsidie verstrekt aan rechtspersonen.
Onverminderd artikel 1.12 van de verordening wordt subsidie verstrekt voor de onderstaande kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden voorgelegd aan de LAG als adviescommissie als bedoeld in artikel 1.14 jo artikel 3.3.4 van de Verordening.
Deze regels kunnen worden aangehaald als Regels uitvoering projecten LEADER-Achterhoek
Gedeputeerde Staten hanteren, op basis van de selectie door de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 de volgende selectiecriteria:
De projecten worden door de LAG LEADER-Achterhoek beoordeeld op basis van de selectiecriteria waarbij per selectiecriterium het volgend aantal punten wordt toegekend:
De subsidie bedraagt minimaal €30.000,- bestaande uit €15.000 ELFPO_middelen en €15.000 gemeentelijke middelen en maximaal €120.000,- bestaande uit €60.000 ELFPO-middelen en €60.000 gemeentelijke middelen. (De gemeentelijke bijdrage geldt ook als subsidie.) De ELFPO- en gemeentelijke middelen (‘publieke’ middelen) bedragen tezamen 50% van de totale subsidiabele kosten.
Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Tot het moment van de vaststelling van de subsidie gelden alle bedragen die zijn uitbetaald aan de subsidie-ontvanger als ‘voorschot’.
LEADER gebied Achterhoek heeft enkele thema’s geformuleerd in de Lokale Ontwikkelingsstrategie 2016-2022 (LOS) waaraan ingediende projecten getoetst zullen worden. De Lokale Actiegroep LEADER met daarin inwoners uit alle gemeenten, maakt de afweging of de projecten bijdragen aan de speerpunten en belangrijke thema’s uit de LOS. Een vernieuwende aanpak en cross-overs met andere activiteiten kunnen bijdragen aan een hoge score. De LOS kunt u vinden op www.leaderachterhoek.nl/criteria
LEADER is een subsidieregeling dat uitgaat van de kracht van de inwoners van het platteland en subsidieert dan ook projecten van onderop(bottom-up). Een belangrijke voorwaarde is draagvlak in het gebied. Het project moet voortkomen uit een vraag of behoefte. Dit zal de aanvrager dan ook goed moeten aantonen met bijvoorbeeld een onderzoek of resultaten uit een enquête. Ook moet de aanvrager aantonen dat er geen sprake is van “individueel belang” in plaats van “gemeenschappelijk belang”. Indien er toch sprake is van individueel belang dan dient het project maximaal innovatief te zijn en moet er kennisoverdracht van het project plaatsvinden naar vergelijkbare projecten in de Achterhoek.
LEADER subsidieert vooral vernieuwende projecten. Een project kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door een vernieuwende aanpak, aparte werkwijze of een bijzonder projectresultaat.
LEADER wil graag dat er verbinding wordt gezocht in het gebied met vergelijkbare projecten en/of activiteiten. Hierbij gaat het om kennis delen, uitwisselen en/of een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek. Indien een project een gezamenlijk initiatief is van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project. Bij een gezamenlijke aanpak wordt gekeken naar heldere rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden. Tevens moeten intentieverklaringen/steunbrieven aanwezig zijn om de “formaliteit” van de samenwerking te benadrukken.
Overdracht van kennis en ervaring
Met dit selectiecriterium streeft de LAG naar het “niet steeds opnieuw het wiel uitvinden”. Het delen van kennis en best-practices moet bijdragen aan het bereiken van de LEADER speerpunten uit de LOS. De wijze waarop kennis en ervaring wordt overgedragen, moet de aanvrager in het projectplan duidelijk hebben uitgeschreven.
Er wordt gekeken of het project gericht is op uitdagingen en/of kwaliteiten van de Achterhoek als geheel. Daarnaast moet de betrokkenheid van de (lokale) overheden inzichtelijk zijn. Tenslotte streeft LEADER naar een aansluiting met de regionale Agenda2020 (zie www.achterhoek2020.nl/achterhoek-agenda-2020.
De LAG toetst de haalbaarheid/levensvatbaarheid onder andere aan:
De LAG beoordeelt “value for money” aan de volgende drie aspecten:
Met kleinschalig wordt bedoeld dat projecten met een minimale begroting vanwege de administratieve lasten geen gebruik kunnen maken van LEADER. Dit wordt getoetst aan de volgende richtlijnen: de gevraagde ELFPO bijdrage is maximaal € 60.000,- en minimaal € 15.000,- per project.
Met efficiënt wordt bedoeld: hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachtte opbrengst van het project? De begroting moet realistisch zijn en niet opgeklopt. Daarnaast wordt beoordeeld of de LEADER bijdrage waardevol is voor de uitvoering van het project en het beoogde resultaat.
Is de LEADER-bijdrage echt nodig? Zou het project ook zonder de LEADER-bijdrage doorgang kunnen vinden?
Gedeputeerde Staten van Gelderland voornoemd
Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koning
De geconsolideerde versie van de regeling is beschikbaar op www.Overheid.nl onder “Lokale wet- en regelgeving”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-3206.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.