Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 24 mei 2016, PZH-2016-553891165 (DOS-2016-0000228), tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland in verband met de instelling van het revolverend verenfonds

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland;

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

 

Besluiten:

Artikel I

De Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland als volgt te wijzigen:

 

A.

 

Artikel 1.1 komt te luiden:

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    aanmeerlocatie: wallocatie die dient als veerstoep of aanmeersteiger voor een veerdienst;

  • -

    Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (Pb EU 2014, L187);

  • -

    Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

  • -

    autoveer: vaartuig dat geschikt en ingericht is voor het overzetten van motorvoertuigen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en voetgangers;

  • -

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    bedrijfsvervoer: vervoer van werknemers door of vanwege de werkgever verzorgd:

    • 1.

      naar en van de werkplek, voorafgaand aan, onderscheidenlijk na afloop van de werkzaamheden;

    • 2.

      dat wordt verricht met bussen dan wel met auto’s ingericht voor vervoer van meer dan zeven personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;

  • -

    Bestedingsplan Mobiliteit: plan ten behoeve van de besteding en reservering van gelden voor het realiseren van mobiliteitsdoeleinden;

  • -

    bushaltelocatie: locatie waar een haltepaal aanwezig is, waar je in of uit de lijnbus kunt stappen;

  • -

    buurtbusproject: vorm van openbaar vervoer in een bepaald gebied waarbij de dienstregeling wordt uitgevoerd met buurtbussen door een vereniging met vrijwillige chauffeurs;

  • -

    buurtbusvereniging: vereniging van vrijwilligers die een dienstregeling met buurtbussen uitvoert;

  • -

    concessie: recht als bedoeld in artikel 1, onderdeel l, van de Wet personenvervoer 2000;

  • -

    concessiehouder: vervoerder aan wie door Gedeputeerde Staten concessie is verleend;

  • -

    constructie van de veerdienst: rechtsvorm van de veerexploitant en type veerpont;

  • -

    De-minimisverordening: Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (Pb EU 2013, L 352);

  • -

    gedragsbeïnvloeding: het beïnvloeden van het gedrag van de verkeersdeelnemer op het gebied van verkeersveiligheid;

  • -

    grote onderneming: onderneming die niet aan de in Bijlage I van de Algemene groepsvrijstellingsverordening vastgestelde criteria voldoet;

  • -

    haltescan: geautomatiseerd systeem waarin de toegankelijk gemaakte bushaltelocatie systematisch en overzichtelijk kan worden ingevoerd en weergegeven;

  • -

    infrastructureel project: regionaal project of lokaal project dan wel regionaal openbaar vervoer project betrekking hebbend op de verbetering van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid of leefbaarheid;

  • -

    lokaal project: infrastructureel project ten behoeve van de verkeersveiligheid dat past binnen de categorisering die in bijlage 1 bij deze regeling is opgenomen;

  • -

    MKB-onderneming: onderneming die aan de in Bijlage I van de Algemene groepsvrijstellingsverordening vastgestelde criteria voldoet;

  • -

    mobiliteitsmanagement: activiteiten en maatregelen om te komen tot structurele reductie van (solistisch) autogebruik om zo een bijdrage te leveren aan een betere bereikbaarheid en een beter milieu;

  • -

    regio: openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of een gemeente die door herindeling is ontstaan en bestaat uit de gemeenten die voor de herindeling samenwerkten in een openbaar lichaam dat was ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • -

    regionaal openbaar vervoer project: infrastructureel project specifiek ten behoeve van het verbeteren van de doorstroming, betrouwbaarheid of kwaliteit van het openbaar vervoer waarvan de kosten hoger zijn dan € 25.000,00;

  • -

    regionaal project: infrastructureel project waarvan de kosten hoger dan € 200.000,00 zijn;

  • -

    reizigerskilometer: vervoersprestatie die gerealiseerd wordt door één werknemer over één kilometer Nederlands grondgebied te vervoeren;

  • -

    reizigersplatform: rechtspersoon die krachtens zijn statutaire doelstellingen of zijn feitelijke werkzaamheden de belangen van de reizigers in het openbaar vervoer behartigd;

  • -

    ROV-ZH: Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland;

  • -

    RPV: Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid;

  • -

    sociale veiligheid: (het gevoel van) veiligheid van een reiziger of personeel in trein of bus, alsmede in of in het directe toegangsgebied tot een station of halte;

  • -

    spaarproject: regionaal project waarvoor maximaal vijf jaar aaneengesloten wordt gespaard door subsidieverstrekking op grond van de Uitvoeringsregeling Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer, de Uitvoeringsregeling brede doeluitkering verkeer en vervoer Zuid-Holland 2012, de Uitvoeringsregeling brede doeluitkering verkeer en vervoer Zuid-Holland 2013 of deze regeling en dat uiterlijk in het zesde opeenvolgende jaar wordt gerealiseerd;

  • -

    veerdienst: het bedrijfsmatig vervoeren van personen of motorvoertuigen door middel van een veerpont;

  • -

    veerexploitant: onderneming die voor eigen rekening en verantwoordelijkheid een veerdienst exploiteert;

  • -

    veerinfrastructuur: totaal van aanmeerlocaties, aanlegsteigers, wachtruimten, fietsenstallingen en reisinformatiesystemen;

  • -

    veerinfrastructuurproject: verrichten van werkzaamheden aan de veerinfrastructuur;

  • -

    veerpont: een autoveer of een voet- en fietsveer;

  • -

    veerproject: nieuwbouw of renovatie van een veerpont;

  • -

    voet- en fietsveer: vaartuig dat uitsluitend geschikt is en ingericht is voor het overzetten van fietsen, snorfietsen, bromfietsen en voetgangers;

  • -

    vrijvalproject: door een regio aangemeld infrastructureel project dat gerealiseerd kan worden met BDU-middelen die zijn vrijgevallen nadat subsidie is verstrekt op grond van de Uitvoeringsregeling Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer, de Uitvoeringsregeling brede doeluitkering verkeer en vervoer Zuid-Holland 2012 of de Uitvoeringsregeling brede doeluitkering verkeer en vervoer Zuid-Holland 2013;

  • -

    Zuid-Holland: het grondgebied van de provincie Zuid-Holland met uitzondering van het grondgebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

B.

 

Na het opschrift van § 12. Veerprojecten wordt ingevoegd:

Artikel 12.1 Subsidiabele activiteiten en prestatie

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor een veerproject.

  • 2.

    Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt verstrekt in de vorm van een lening.

  • 3.

    De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, leiden tot een nieuwe of gerenoveerde veerpont, die zo mogelijk ook duurzaam is.

Artikel 12.2 Doelgroep

Subsidie in de vorm van een lening als bedoeld in artikel 12.1 wordt uitsluitend verstrekt aan de veerexploitanten ten behoeve van de volgende op 24 mei 2016 bestaande veerdiensten (autoveren en voet- en fietsveren) die overwegend forensen en scholieren vervoeren tussen:

  • -

    Bergstoep – Streefkerk;

  • -

    Gorinchem – Sleeuwijk;

  • -

    Gorinchem – Werkendam – Hardinxveld;

  • -

    Gorinchem – Woudrichem – Loevestein;

  • -

    Gouderak – Moordrecht;

  • -

    Hekelingen – Nieuw Beijerland;

  • -

    Kaag – Buitenkaag;

  • -

    Kinderdijk – Krimpen aan den Lek;

  • -

    Kop van ’t Land – Biesbosch Spieringpolder;

  • -

    Lekkerkerk – Nieuw Lekkerland;

  • -

    Maassluis – Rozenburg;

  • -

    Nieuwerkerk a/d IJssel – Kortenoord scoutinggebouw;

  • -

    Nieuwerkerk a/d IJssel – Ouderkerk aan de IJssel;

  • -

    Puttershoek – Zwijndrecht Groote Lindt;

  • -

    Rhoon – Oud Beijerland – Spijkenisse;

  • -

    Ridderkerk – Kinderdijk – Krimpen aan de Lek;

  • -

    Rijnsaterwoude – Oude Wetering;

  • -

    Schoonhoven – Gelkenes;

  • -

    Valkenburg – Rijnsburg;

  • -

    Vlaardingen Vlietzicht – Maasland Duifpolder;

  • -

    Woubrugge – Roelofsarendsveen.

Artikel 12.3 Staatssteun

Subsidie in de vorm van een lening wordt verstrekt met toepassing van:

  • a.

    de De-minimisverordening;

  • b.

    artikel 36 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening, of

  • c.

    artikel 37 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

Artikel 12.4 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 12.3, wordt subsidie in de vorm van een lening als bedoeld in artikel 12.1 geweigerd indien:

  • a.

    de veerdienst een dienstregeling heeft van minder dan 56 uur per week;

  • b.

    het aannemelijk is dat de veerdienst binnen vijf jaar na het indienen van de aanvraag zal worden beëindigd;

  • c.

    ten aanzien van de aanvrager een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard, of

  • d.

    de steun verstrekt wordt aan een onderneming in moeilijkheden als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onder c van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

Artikel 12.5 Opschortende voorwaarde

De subsidie in de vorm van een lening wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat ter uitvoering van de subsidieverleningsbeschikking een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Awb met de provincie Zuid-Holland is gesloten.

Artikel 12.6 Subsidievereisten

Onverminderd artikel 12.3 wordt, om voor subsidie in de vorm van een lening als bedoeld in artikel 12.1 in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de veerpont wordt gedurende het gehele jaar op werkdagen ingezet op één of meerdere veerdiensten, genoemd in artikel 12.2, die overwegend forensen en scholieren overzetten;

  • b.

    het veerproject heeft een sluitend financieringsplan dat in ieder geval bestaat uit een: investeringsplan en een plan voor de jaarlijkse aflossingen met maximaal een looptijd van de technische levensduur van de nieuwe of gerenoveerde veerpont, waarin de verwachte inkomsten en uitgaven over de volledige looptijd van de lening zijn opgenomen alsmede de eventuele bijdragen van andere bestuursorganen dan Gedeputeerde Staten;

  • c.

    de veerexploitant heeft een onderhoudsplan voor de nieuwe of gerenoveerde veerpont gedurende de maximale technische levensduur;

  • d.

    uit een onderzoeksrapport dat in opdracht van de veerexploitant is opgesteld door een door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende deskundige, blijkt dat het veerproject en het onderhoudsplan economisch-, technisch- en financieel verantwoord zijn;

  • e.

    het veerproject heeft een maatschappelijk belang, dat in ieder geval blijkt uit het overzetten van forensen en scholieren, de reductie van het aantal omrijkilometers of de reductie van uitstoot van het autoverkeer of de veerpont.

Artikel 12.7 Hoogte van de lening

  • 1.

    De hoogte van de lening bedraagt ten hoogste de kosten van het veerproject.

  • 2.

    Bij het opstellen van specifieke subsidievoorschriften die worden opgenomen in de subsidieverleningsbeschikking, waaronder in ieder geval begrepen de hoogte van de lening, de aflossingstermijn en het rentepercentage, is het uitgangspunt dat er geen sprake is van staatssteun die krachtens artikel 108, derde lid, van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie bij de Europese Commissie aangemeld moet worden.

Artikel 12.8 Rangschikking

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 12.9 Rentepercentage

Het door de subsidieontvanger te betalen rentepercentage bedraagt 0%, tenzij ter voorkoming van ongeoorloofde staatssteun als bedoeld in artikel 12.3 een hoger percentage noodzakelijk is.

Artikel 12.10 Leningovereenkomst

In een overeenkomst als bedoeld in artikel 12.5 worden in ieder geval de volgende gegevens opgenomen:

  • -

    de constructie van de veerdienst;

  • -

    de looptijd van de lening;

  • -

    de omstandigheden waaronder de lening gedurende de looptijd voortijdig opeisbaar wordt;

  • -

    de termijn waarbinnen de lening moeten worden terugbetaald;

  • -

    de te stellen zekerheid voor de lening;

  • -

    het door de subsidieontvanger te betalen rentepercentage en de aflossingsbedragen tijdens de looptijd van de lening.

Artikel 12.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd artikel 12.3 en in aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    met toepassing van artikel 38, onderdeel c en onderdeel d, onder 2 van de Asv wordt in afwijking van artikel 21, eerste lid, onderdeel a van de Asv, een administratie bijgehouden en op verzoek overgelegd, van aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven als bedoeld in artikel 4:37, eerste lid, onderdeel b van de Awb;

  • b.

    de activiteit wordt uitgevoerd overeenkomstig het projectplan waarop de subsidieverlening betrekking heeft en uiterlijk voltooid op het bij de verlening bepaalde tijdstip;

  • c.

    één keer per periode van 12 maanden wordt een tussentijds voortgangsverslag over de activiteit overgelegd indien de lening € 25.000,00 of meer bedraagt en de periode van uitvoering van de activiteit meer dan 12 maanden bedraagt;

  • d.

    één keer per periode van 12 maanden wordt gedurende de looptijd van de lening een jaarrekening, waarin in ieder geval informatie wordt opgenomen waaruit het debiteurenrisico voor de provincie kan worden afgeleid, overgelegd, alsmede een opgave van het aantal overgezette passagiers, (brom)fietsen, auto’s, vrachtauto’s en bussen;

  • e.

    tenzij Gedeputeerde Staten anders bepalen wordt voor een veerproject dat leidt tot een nieuwe veerpont tot zekerheid van de terugbetaling van de lening en betaling van eventueel verschuldigde rente een recht van eerste hypotheek van 100% van de lening aan de provincie verschaft;

  • f.

    voor een veerproject dat leidt tot de renovatie van een veerpont wordt tot zekerheid van de terugbetaling van de lening en betaling van eventueel verschuldigde rente een recht van hypotheek, een pandrecht of een bankgarantie van ten minste 50% van de lening aan de provincie verschaft;

  • g.

    de nieuwe of gerenoveerde veerpont wordt gedurende zijn maximale technische of economische levensduur door de subsdieontvanger geëxploiteerd, of, bij het opzeggen of vervallen van het veerrecht, voor overdracht aangeboden aan de nieuwe veerexploitant.

Artikel 12.12 Prestatieverantwoording

Onverminderd hetgeen wordt opgenomen in de overeenkomst als bedoeld in artikel 12.9, toont de subsidieontvanger in ieder geval door middel van een verklaring van oplevering, een activiteitenverslag en beeldmateriaal aan dat de activiteiten zijn verricht.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.

 

Den Haag,

 

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,

 

drs. J.H. de Baas, secretaris

 

drs. J. Smit, voorzitter

 

 

Toelichting

Algemeen

In het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019 is het voornemen opgenomen een nieuw revolverend verenfonds op te zetten voor vernieuwing en groot onderhoud. Daarmee beoogt de provincie de 21 veren voor forensen en scholieren in de provincie op een kwalitatief hoog niveau voor de toekomst te behouden. Dit krijgt gestalte door het verstrekken van leningen aan veerexploitanten voor vernieuwing en renovatie van veerponten. Op basis van de Algemene wet bestuursrecht wordt het verstrekken van een dergelijke geldlening juridisch aangemerkt als subsidieverlening, in dit geval op basis van de Subsidieregeling Mobiliteit.

 

Met het nieuwe revolverend fonds kunnen meer veerdiensten worden geholpen dan tot nu toe het geval was. Door het revolverende karakter van het fonds komen de geleende middelen in principe terug. Vervolgens kunnen deze middelen opnieuw worden ingezet. Er wordt hiermee een toekomstbestendig fonds gecreëerd waarmee meer veerdiensten gedurende een langere periode worden geholpen.

 

Alleen forensenveren en scholierenveren die het gehele jaar varen komen in aanmerking voor financiële ondersteuning van de provincie. Veren die het hele jaar door forensen en scholieren vervoeren zijn voor de mobiliteit het meest belangrijk. Voor hun voortbestaan moeten de veerexploitanten van deze veren grote investeringen doen in de vernieuwing en renovatie van hun veerponten. Zij kunnen hiervoor een lening krijgen van de provincie. Dit is een uitzondering op het provinciaal financieel beleid. De provincie stelt hiertoe vanuit een revolverend verenfonds € 12 miljoen beschikbaar. Hiermee worden in de provincie de veerverbindingen voor forensen en scholieren in stand gehouden. Beoogd wordt hiermee tevens de verduurzaming van de veerponten te stimuleren.

 

Financiering van de investeringen voor vernieuwing en renovatie van de veerponten vindt plaats op basis van onderhavige regeling, gekoppeld aan een subsidiebeschikking en een individuele overeenkomst tot lening. Hiervoor is € 12 miljoen beschikbaar gebaseerd op een risicoreserve van € 5 miljoen. De provincie kan geld beschikbaar stellen aan veerexploitanten voor vernieuwing en renovatie van forensen- en scholierenveren, tegen een lagere rente dan gebruikelijk in de financiële markt.De te betalen rente bedraagt 0%, tenzij er ter voorkoming van ongeoorloofde staatssteun een hogere rente gevraagd moet worden.

 

De leningen worden verstrekt binnen de staatssteunkaders van de-minimisverordening of de artikelen 36 of 37 (milieubescherming) van de Algemene groepsvrijstellingsverordening. Van de subsidie-verleningsbeschikkingen wordt, als de Algemene groepsvrijstellingsverordening wordt toegepast, kennis gegeven aan de Europese Commissie. De aflossingstermijn van de leningen is in principe gelijk aan de afschrijvingstermijn(circa 8 tot 10 jaar voor de vervanging van motoren, roetfilters en katalysatoren, 10 tot 20 jaar voor de vervanging van laad- en loskleppen, 20 jaar a 25 jaar afhankelijk van grootte veerpont- voor een nieuwe veerpont), tenzij de staatssteunkaders andere aflossingstermijnen voorschrijven. De aflossing van de lening vindt lineair plaats.

 

De-minimissteun

Wanneer aan een onderneming niet meer dan € 200.000,00 per drie belastingjaren aan subsidie of voordeel wordt verleend geeft de Europese commissie aan dat dit als de-minimissteun wordt gezien en niet wordt aangemerkt als staatssteun. Alle entiteiten die vallen onder juridische of feitelijke zeggenschap van dezelfde entiteit worden daarbij als één onderneming beschouwd,; dit wordt uitgewerkt in art 2, tweede lid van de De-minimisverordening. Daarnaast is een de-minimisverklaring vereist. Voorts moet de steunverlening voldoen aan de eisen die ten aanzien van cumulatie worden gesteld zoals uiteengezet in artikel 5 van de De-minimisverordening.

 

Algemene groepsvrijstellingen voor milieubescherming

Er kan gebruik worden gemaakt van de Algemene groepsvrijstellingen voor milieubescherming (artikel 36 en 37), als de aanvragen daadwerkelijk leiden tot het bereiken van een hoger niveau van milieubescherming. Dit moet de aanvrager aantonen. Ook moet er worden voldaan aan aanvullende eisen die onder andere betrekking hebben op cumulatie.

 

In artikel 36, vijfde lid en artikel 37, derde lid van de Algemene groepsvrijstellingverordening wordt nadrukkelijk bepaalt dat alleen de bijkomende investeringskosten die nodig zijn om verder te gaan dan de toepasselijke Unienormen of om, bij ontstentenis van Unienormen, het niveau van milieubescherming te verhogen, voor subsidie in aanmerking komen. Deze kosten worden als volgt vastgesteld:

  • 1.

    wanneer de kosten voor de milieu-investering binnen de totale investeringskosten als een afzonderlijke investering kunnen worden vastgesteld, vormen deze specifiek op milieubescherming betrekking hebbende kosten de in aanmerking kosten;

  • 2.

    in alle overige gevallen worden de kosten van investeringen in milieubescherming vastgesteld ten opzichte van een vergelijkbare, minder milieuvriendelijke investering die zonder de steun op geloofwaardige wijze zou zijn verricht. Het verschil tussen de kosten van beide investeringen levert de met milieubescherming verband houdende kosten op en geldt als de in aanmerking komende kosten.

De kosten die niet rechtstreeks verband houden met het behalen van een hoger niveau van milieubescherming, komen niet voor subsidie in aanmerking.

Het vervolgens te subsidiëren bedrag bedraagt 40% van de in aanmerking komende kosten hetgeen afhankelijk van de grootte van de onderneming met 10 of 20 procentpunten verhoogt mag worden.

 

Alle voor een bepaald project verleende staatssteunmiddelen dienen bij elkaar opgeteld te worden om zo het totale steunbedrag te bepalen (cumulatie). Hierdoor kan - kortgezegd - nagegaan worden of er voldaan is aan de maximale steunintensiteiten. Cumulatie van de de-minimissteun met steun op basis van de Algemene groepsvrijstellingsverordening is niet mogelijk voor dezelfde in aanmerking komende kosten wanneer daarmee de maximale steunintensiteit op basis van de Algemene groepsvrijstellingsverordening wordt overschreden. In artikel 8 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening wordt cumulatie nader uiteengezet.

 

Voor het verstrekken van leningen wordt een risicoanalyse uitgevoerd. Bij de risicoanalyse wordt ook gekeken naar de kredietwaardigheid en solvabiliteit van de veerexploitant en de constructie en toekomstbestendigheid van de veerdienst. Daarnaast wordt gekeken of tegen de veerexploitant geen collectieve insolventieprocedure loopt en de veerexploitant niet voldoet aan de criteria volgens nationaal recht om, op verzoek van zijn schuldeisers, aan een collectieve insolventieprocedure te worden onderworpen. Getoetst wordt of de aanvragen van de veerexploitanten voldoen aan de voorwaarden ten aanzien van het staatssteunrecht alsmede ten aanzien van de eigen voorwaarden van de provincie. Het risico voor de provincie wordt verkleind door het vestigen van het 1e hypotheekrecht op de nieuwe veerpont of het vestigen van een pandrecht van ten minste 50% van de lening voor de renovatie van een veerpont. Voor het revolverend verenfonds wordt samengewerkt met oevergemeenten (en andere partijen) die exploitatietekorten dekken van veerdiensten.

 

Om (potentiële) veerexploitanten die een lening aanvragen inzicht te geven in de praktische uitwerking van de de-minimisregeling, zijn hieronder ter illustratie twee voorbeelden gegeven. Aanvrager x doet een aanvraag voor een lening van € 1.000.000 met het verzoek deze af te lossen binnen 10 jaar. Afhankelijk van de rating (kredietwaardigheid) van de aanvrager en de zekerheden die de aanvrager stelt kan het rentepercentage worden bepaald om binnen de kaders van de de-minimisregeling (maximale steun in drie jaar € 200.000) te blijven. Hierbij worden eerder ontvangen subsidies ook meegenomen. De referentiepercentages worden berekend op basis van de Mededeling van de Europese Commissie (Mededeling van de Commissie over de herziening van de methode waarmee de referentierente en disconteringspercentages worden vastgesteld).

 

Voorbeeld 1Onderstaand is uitgegaan van een BBB-rating (gemiddelde solvabiliteit)

met een lage zekerheidsstelling

Basisgegevens voorbeeld 1

 

Rating veerdienst

BBB

Totaal bedrag lening

€ 1.000.000

Looptijd lening (lineair)

10 jaar

Overige subsidies de-minimisperiode

€ 100.000

Ruimte binnen de-minimisperiode

€ 100.000

Referentierente volgens EU regelgeving

2,21%

 

 

Totaal verschil met referentierente bij gevraagde rente van 0 %

2,21%

 

 

Jaar 1

€ 22.100

Jaar 2

€ 19.890

Jaar 3

€ 17.680

Overige subsidie binnen de-minimisperiode

€ 100.000

Totaal binnen de-minimisperiode

€ 159.670

Voorbeeld 2 Onderstaand is uitgegaan van een AAA-rating (goede solvabiliteit)

met een lage zekerheidsstelling

Basisgegevens voorbeeld 3

 

Rating veerdienst

AAA

Totaal bedrag lening

€ 1.000.000

Looptijd lening (lineair)

10 jaar

Overige subsidies de-minimisperiode

€ 100.000

Ruimte binnen de-minimisperiode

€ 100.000

Referentierente volgens EU regelgeving

1,01%

 

 

Totaal verschil met referentierente bij gevraagde rente van 0 %

1,01%

 

 

Jaar 1

€ 10.100

Jaar 2

€ 9.090

Jaar 3

€ 8.080

Overige subsidie binnen de-minimisperiode

€ 100.000

Totaal binnen de-minimisperiode

€ 127.270

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

 

A. Artikel 1.1

Bij de begripsbepalingen zijn Algemene groepsvrijstellingsverordening, De-minimisverordening, constructie van de veerdienst en veerproject toegevoegd.

 

B. Artikel 12.1

Het begrip “veerproject” is opgenomen in de begripsbepalingen en heeft zowel betrekking op de aanschaf van een nieuwe veerpont als de renovatie van een bestaande.

 

Artikel 12.2

De doelgroep is limitatief beperkt doordat alleen de veerverbindingen die in de regeling zijn opgenomen voor subsidie in aanmerking komen. Hiermee wordt voorkomen dat er subsidie wordt verstrekt voor verbindingen die naar het oordeel van de provincie onvoldoende van belang zijn voor forensen en scholieren.

 

Artikel 12.4

De eerste weigeringsgrond voorkomt dat een lening wordt verstrekt voor een veer dat slechts een beperkt aantal uren per week actief is en de tweede weigeringsgrond is opgenomen om te voorkomen dat een lening wordt verstrekt voor een veerverbinding waarvan nu al duidelijk is dat deze binnen 5 jaar zal worden beëindigd. Dat kan blijken uit jaarrekeningen, een uitdraai van Graydon, of aanvullend onderzoek van een expert naar de constructie en toekomstbestendigheid van de veerdienst.

 

Artikel 12.5

Ter uitvoering van de subsidieverleningsbeschikking wordt een overeenkomst afgesloten. Deze overeenkomst krijgt de vorm van een leningovereenkomst. De opschortende voorwaarde uit artikel 12.5 heeft tot doel te voorkomen dat de subsidieverleningsbeschikking al in werking treedt voordat de overeenkomst tot stand is gekomen.

 

Artikel 12.6

In dit artikel zijn de algemene vereisten opgenomen waar een veerproject aan moet voldoen. Onder een sluitend financieringsplan, zoals beschreven in onderdeel b, wordt verstaan: een investeringsplan voor de vernieuwing of renovatie van een veerpont en een plan voor de jaarlijkse aflossingen met maximaal een looptijd van de technische levensduur van de nieuwe of gerenoveerde veerpont, waarin de verwachte inkomsten en uitgaven van de veerdienst zijn opgenomen.

 

Artikel 12.7

De hoogte van de te verstrekken lening hangt af van de kosten van het veerproject, maar zal in de praktijk vaak worden beperkt door de regels ter voorkoming van ongeoorloofde staatssteun.

 

Artikel 12.10

De inhoud van de overeenkomst wordt niet limitatief duidelijk gemaakt in dit artikel. Dit biedt de mogelijkheid voor maatwerk.

 

Artikel 12.11

In voorkomende gevallen kan afgeweken worden van artikel 12.11, onderdeel c, te denken valt aan gevallen waarin ook een bank een lening voor het veerproject verstrekt. Dan wordt ten behoeve van de provincie een hypotheek- of pandrecht gevestigd ter grootte van het verleende bedrag of andere zekerheden afgesproken als een bankgarantie.

Bij afloop van het veerrecht/veercontract worden over de verplichting van onderdeel e nadere afspraken gemaakt met de veerexploitant en de betrokken oevergemeenten.

Naar boven