Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2016, 2358 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2016, 2358 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement Bestuurscommissie Planmatige Kavelruil
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 12 april 2016, kenmerk 3.1/2016001945, team Plattelandsontwikkeling, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van het Reglement Bestuurscommissie Planmatige Kavelruil
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het is geplaatst.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter
Dit reglement is van toepassing op de door GS op grond van artikel 81 van de Provinciewet ingestelde Bestuurscommissie Planmatige kavelruil.
De commissie dient criteria vast te stellen die aangeven in welke gevallen men de mogelijkheid wil hebben om tot wettelijke kavelruil over te gaan. Die criteria behoeven de goedkeuring van GS. Voor de uitvoering van wettelijke herverkavelingen krijgt de commissie de bevoegdheden die voortvloeien uit de artikelen 44 tot en met 47, 57, 64 tot en met 71, 72, 73, 75, 81, 83 en 84 van de Wilg.
Per 1 januari 2007 is de Wet inrichting landelijk gebied (Wilg) in werking getreden.
Met ingang van die datum zijn in Drenthe een aantal landinrichtingsprojecten die gestart zijn onder de Landinrichtingswet, onder de Wilg komen te vallen.
Met de inwerkingtreding van de Wilg is de provincie verantwoordelijk, maar ook aansprakelijk geworden voor het gehele proces van voorbereiding en uitvoering van landinrichting.
In de Wilg is opgenomen dat gedeputeerde staten (GS) op grond van de wet aan hen toekomende bevoegdheden kunnen delegeren aan een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 81, eerste lid, van de Provinciewet. In Drenthe hebben we er voor gekozen om bestuurscommissies in te stellen voor de uitvoering van landinrichtingsprojecten. Bij de instelling moeten de taken, bevoegdheden, de samenstelling en werkwijze, daaronder begrepen de wijze waarop zij inzage hebben in de stukken waaromtrent door een bestuurscommissie geheimhouding is opgelegd, worden geregeld, zie hiervoor punt 3.
3. Taken en bevoegdheden van de bestuurscommissie
Wij hebben er in Drenthe voor gekozen om bestuurscommissies de bevoegdheid te geven om zelfstandig procedure-onderdelen van het herverkavelingsproces uit te voeren en zo nodig als procespartij op te treden. De wet sluit echter uit, dat de commissie zelfstandig overeenkomsten kan aangaan (bijv. ten aanzien van kavelaanvaardingswerken), een bestuurscommissie is geen rechtspersoon. Deze privaatrechtelijke bevoegdheden van het college van GS kunnen niet worden gedelegeerd. Zie hiervoor ook punt 4. Dit betekent dat voor de bestuursrechtelijke taken de bestuurscommissie bevoegd is om brieven etc. te ondertekenen. Voor de privaatrechtelijke overeenkomsten ondertekent Prolander de stukken namens GS. Dit neemt niet weg dat de bestuurscommissie wel een adviserende taak heeft t.a.v het aangaan van bv. overeenkomsten en aanbestedingen.
In het kader van de decentralisatie van rijkstaken heeft de provincie afgelopen jaren een nieuwe verantwoordelijkheid gekregen op het vlak van natuurontwikkeling. Dit brengt met zich mee dat de provincie op grotere schaal en actiever dan in het recente verleden gronden verwerft, verkoopt en beheert. Het te voeren beleid met betrekking tot grond is in een (concept) Nota Grondbeleid neergelegd. In deze nota wordt aangegeven op welke wijze de provincie Drenthe het te voeren grondbeleid vormgeeft, uitvoert en daarover verantwoording aflegt.
In vrijwel ieder landinrichtingsproject zal grondverwerving aan de orde zijn. Ten behoeve van bijvoorbeeld realisatie van het Natuur Netwerk Nederland (NNN), ten behoeve van het ruilproces, of ten behoeve van overige doelen.
In de (concept) Nota Grondbeleid worden de kaders aangegeven waarbinnen het grondbeleid wordt uitgevoerd. Deze kaders gelden ook voor de bestaande en nieuw in te stellen bestuurscommissies.
Voor ieder nieuw te starten (landinrichtings)project wordt een grondstrategieplan (GSP) opgesteld. Hierin wordt de verwervingsstrategie vastgelegd in samenspraak met de gebiedspartners.
De bestuurscommissies hebben geen eigenstandige bevoegdheid, maar een adviserende rol richting de provincie t.a.v. grondzaken.
4. (Financiële) risico’s van bestuurscommissies
Sinds de inwerkingtreding van de Wilg is de provincie partij bij mogelijke aansprakelijkheid op grond van overeenkomsten die worden aangegaan en schadeclaims voortvloeiende uit het herverkavelingsproces. Dit betekent dat de provincie - en dus niet de bestuurscommissie - partij is bij het sluiten van (privaatrechtelijke) overeenkomsten, aanbestedingen etc. die volgen op besluitvorming van de bestuurscommissie. Ook is GS – en niet de bestuurscommissie - procespartij in civielrechtelijke procedures die niet voortvloeien uit de Wilg en kan GS (financieel) aansprakelijk worden gesteld.
In Drenthe is het secretariaat van de bestuurscommissies sinds 1 maart 2015 belegd bij Prolander. GS stuurt Prolander aan via de jaarlijkse prestatieovereenkomst. Hierin staan per landinrichtingsproject de planning en het budget voor de proces- en uitvoeringskosten.
De bestuurscommissie stuurt Prolander aan t.a.v. de aan een bestuurscommissie gedelegeerde taken en bevoegdheden.
Voordat een landinrichtingsplan wordt vastgesteld zorgt Prolander voor de financiële toezeggingen van de verschillende partners in het project. Prolander voert het financieel beheer van het plan en int de bijdragen van de partners ten behoeve van de uitvoering van het project. Prolander informeert de commissie regelmatig over de besteding en de uitputting van de financiën.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-2358.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.