Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 2067 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 2067 | Verordeningen |
Verordening van 13 en 20 april 2016 van Provinciale Staten van Drenthe, Fryslân en Groningen, houdende bepalingen met betrekking tot de verstrekking van subsidies van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (Algemene subsidieverordening SNN 2016)
Provinciale Staten van Drenthe, Fryslân en Groningen,
gelet op artikel 145 van de Provinciewet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, besluiten de Algemene subsidieverordening SNN 2016 vast te stellen als volgt:
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van alle subsidies ten aanzien waarvan Gedeputeerde Staten de taken en bevoegdheden aan het bestuur van het SNN hebben overgedragen.
Artikel 1.5 Overzicht subsidieverlening
Het dagelijks bestuur van het SNN geeft Gedeputeerde Staten één keer per jaar een overzicht van alle verleende subsidies. De lijst met verstrekte subsidies wordt door het SNN op zijn website bekendgemaakt.
Paragraaf 2.2 De beslissing op de aanvraag
Indien een subsidievaststellingsbeschikking wordt gegeven zonder voorafgaande verleningsbeschikking, is artikel 4:35 van de Awb van overeenkomstige toepassing.
Paragraaf 2.3 Voorwaarden en verplichtingen
Artikel 2.5 Meldings- en mededelingsplicht
De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan het dagelijks bestuur SNN, zodra aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk mededeling aan het dagelijks bestuur van het SNN van de indiening bij de rechtbank van een verzoek tot surseance van betaling, tot faillietverklaring, het voornemen tot ontbinding van de rechtspersoon of van andere omstandigheden die voor de subsidieverlening van belang kunnen zijn.
Indien verantwoording plaatsvindt op basis van werkelijke uitgaven en inkomsten en er aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten en de begrote uitgaven en inkomsten, doet de subsidieontvanger daarvan onverwijld mededeling aan het bestuursorgaan, onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.
Het dagelijks bestuur van het SNN kan aan een subsidieontvanger verplichtingen als bedoeld in artikel 4:38 van de Awb opleggen, voor zover de verplichtingen strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Artikel 2.7 Medewerking controle
De subsidieontvanger verleent medewerking aan, door of vanwege het dagelijks bestuur van het SNN gevorderde controle van de administratie of een ander onderzoek naar gegevens die in het kader van de subsidieverstrekking van belang kunnen worden geacht. Hij verleent daartoe inzage in zijn administratie en verstrekt de inlichtingen die voor de beoordeling van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de besteding van de subsidie, dan wel anderszins van belang kunnen zijn.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen
Een bestuurlijke geldschuld ter zake van een andere door het dagelijks bestuur van het SNN verleende en onder het bereik van deze verordening vallende subsidie kan, gelet op artikel 4:93, eerste lid van de Awb, worden verrekend met een bestaande vordering op grond van een andere onder het bereik van deze verordening vallende door het SNN verleende subsidie.
Artikel 4.2 Wettelijke rente bij terugvordering
Indien toepassing wordt gegeven aan artikel 4:57 van de Awb worden terug te vorderen bedragen vermeerderd met de wettelijke rente die wordt berekend over de periode die verstrijkt tussen de kennisgeving van de terugvorderingsverplichting aan de subsidieontvanger en de terugbetaling door de subsidieontvanger.
Artikel 4.5 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland heeft op grond van de Gemeenschappelijke Regeling SNN diverse taken en bevoegdheden, waaronder besteding en beheer van Europese middelen en fondsen en andere middelen die ter beschikking worden gesteld voor Noord-Nederland.
Voor het beheer, besteding en toezicht van die middelen en fondsen, zijn in de gemeenschappelijke regeling taken en bevoegdheden van Gedeputeerde Staten van de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen overgedragen aan het SNN.
Dat staat in artikel 5, eerste lid van de Gemeenschappelijke Regeling SNN, dat luidt:
1. Aan het samenwerkingsverband worden bij deze regeling overgedragen de taken en bevoegdheden van Gedeputeerde Staten van de deelnemende provincies betreffende het beheer, de besteding, toezicht en monitoring, daarbij inbegrepen de verstrekking van subsidies van de middelen die door of namens de deelnemers aan het samenwerkingsverband ter beschikking worden gesteld.
Onder de overgedragen taken en bevoegdheden valt de subsidieverstrekking uit de door de provincies gezamenlijk aan het SNN ter beschikking gestelde middelen en bijvoorbeeld ook het vaststellen van een subsidieplafond voor een subsidieregeling.
Aan het SNN is geen algemene regelgevende bevoegdheid gegeven bij de gemeenschappelijke regeling. Wanneer het SNN een subsidieregeling uitvoert van de drie provincies gezamenlijk, worden op grond van de gemeenschappelijke regeling gelijkluidende subsidieverordeningen door de bevoegde bestuursorganen van de drie provincies vastgesteld.
Algemene Subsidieverordening SNN 2016, toepassingsbereik
De onderhavige Algemene Subsidieverordening SNN 2016 (ASV SNN 2016) is de nieuwe overkoepelende verordening, met regels voor subsidieverstrekking die gelden voor elke gezamenlijke subsidieregeling.
Deze subsidieverordening is alleen van toepassing op door de drie aan de Gemeenschappelijke Regeling SNN deelnemende provincies vast te stellen gelijkluidende subsidieregels, zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de Gemeenschappelijke Regeling SNN, dat luidt:
2. De deelnemers kunnen uitsluitend gelijkluidende algemeen verbindende voorschriften vaststellen omtrent de uitoefening van de in artikel 4 en het vorige lid genoemde taken en de in het vorige lid genoemde bevoegdheden.
Subsidieregelingen die het SNN voor de provincies afzonderlijk uitvoert, vallen hier niet onder, tenzij de betreffende provincie ervoor kiest om dat wel te doen.
Algemene Subsidieverordening SNN 2016, belangrijkste wijziging
Bij de provincies wordt het merendeel van de (eigen) subsidieregels vastgesteld door GS.
Boven die subsidieregels hangt dan een algemene verordening.
Beoogd wordt om met de onderhavige nieuwe algemene subsidieverordening voor het SNN, op vergelijkbare wijze te werken.
Waar Provinciale Staten de algemene regels geven in deze algemene subsidieverordening, worden de uitvoerende subsidieregelingen door Gedeputeerde Staten gelijkluidend vastgesteld.
De Gemeenschappelijke Regeling SNN geeft deze ruimte in het hiervoor genoemde tweede lid van artikel 5.
Deze werkwijze is niet alleen meer in lijn met de werkwijze zoals die bij de provincies wordt gehanteerd bij de totstandkoming van subsidieregelingen, maar kan ook de slagvaardigheid bij het invoeren van een subsidieregeling vergroten. Het laten vaststellen van een gelijkluidende verordening door de drie Provinciale Staten kost veel tijd. Regelingen als MIT, dat een aanvullende regeling is op een landelijke MIT-regeling van het Ministerie van Economische Zaken, worden regelmatig bijgesteld.
In de uitvoering van EFRO wordt door de provincies regelmatig subsidie aangevraagd voor een gezamenlijke subsidieregeling die door het SNN wordt uitgevoerd. Die regelingen worden in de huidige programmaperiode (2014-2020) vaker en voor een kortere periode uitgevoerd dan gebruikelijk was onder de voorgaande EFRO-programma’s. Ook hier is dus regelmatig sprake van nieuwe of gewijzigde gelijkluidende regelingen, die slagvaardiger ingezet kunnen worden wanneer de wijze van totstandkoming in tijd ingekort kan worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-2067.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.