Vaststelling Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten Drenthe

Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 17 december 2015, kenmerk BC/2015005576, team Bestuur en Concernzaken, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten inzake vaststelling van de Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten Drenthe

 

Gedeputeerde Staten maken bekend dat door Provinciale Staten in hun vergadering van 16 december 2015 is vastgesteld hetgeen volgt.

 

 

Besluit G-5

 

Provinciale Staten van Drenthe;

 

gelezen het voorstel van het Presidium van Provinciale Staten van Drenthe van 2 november 2015, kenmerk 45/SG/201502671;

 

gelet op artikel 81, eerste lid, de artikelen 104 tot en met 104e, artikel 143 en artikel 152 van de Provinciewet en afdeling 10.1.2. van de Algemene Wet bestuursrecht;

 

 

BESLUITEN:

 

 

de Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten van Drenthe vast te stellen.

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

 

 

Assen, 16 december 2015

 

 

Provinciale Staten voornoemd,

 

dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter

mevrouw mr. drs. G.V. Buissink, griffier

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

namens dezen,

 

mevrouw drs. C.J.Q.C. de Keijzer,

teamleider Bestuur en Concernzaken

 

 

Uitgegeven 14 januari 2016

 

 

Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten van Drenthe

 

Artikel 1, Begripsbepalingen

In het kader van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Presidium: het Presidium als bedoeld in het Reglement van Orde;

  • b.

    Statengriffier: de griffier als bedoeld in artikel 97 juncto artikel 104 van de Provinciewet;

  • c.

    senior Statenadviseur/plaatsvervangend griffier; de plaatsvervangend griffier als bedoeld in de Verordening Provinciale Statengriffie Drenthe;

  • d.

    Griffiemedewerkers: de medewerkers van de Statengriffie, exclusief de Statengriffier;

  • e.

    Statengriffie: Statengriffier, senior Statenadviseur/plaatsvervangend griffier en Griffiemedewerkers provincie Drenthe;

  • f.

    rechtspositionele regelingen: de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies (CAP) en zijn uitvoeringsregelingen; alsmede overige provinciale Drentse regelgeving en afspraken betreffende rechtspositie en personeel.

  • g.

    Werkgeverscommissie: de bestuurscommissie, zoals bedoeld in artikel 81 van de Provinciewet, die door Provinciale Staten is gemandateerd om de werkgeversrol uit te oefenen:

  • h.

    Mandaatsbesluit PS: het Besluit mandaat en machtiging Provinciale Staten.

 

Artikel 2, Taken en bevoegdheden van de Werkgeverscommissie

  • 1.

    Aan de Werkgeverscommissie zijn alle rechtspositionele handelingen gemandateerd ten aanzien van de Statengriffier, met uitzondering van de besluiten tot benoeming, aanstelling, schorsing, herplaatsing, ontslag en disciplinaire maatregelen. Deze bevoegdheden zijn voorbehouden aan Provinciale Staten.

  • 2.

    Aan de Statengriffier is de bevoegdheid gemandateerd tot het nemen van rechtspositionele beslissingen ten aanzien van de medewerkers van de Statengriffie.Artikel 5 van het Besluit mandaat en machtiging Provinciale Staten is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De onderwerpen wijziging functiehuis, reorganisatie en wijziging medezeggenschap ten aanzien van de Statengriffie zijn aan de Werkgeverscommissie gemandateerd.

  • 4.

    Provinciale Staten mandateren hun werkgeversrol en werkgeversbevoegdheden aan de Werkgeverscommissie voor zover niet gemandateerd aan de Statengriffier.

 

Artikel 3, Samenstelling Werkgeverscommissie

  • 1.

    De Werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en daarnaast twee of vier andere leden uit de Staten. Hiervoor geldt:

- tot en met 7 fracties, totaal drie leden inclusief voorzitter;

- vanaf 8 fracties en meer, totaal vijf leden inclusief voorzitter.

  • 2.

    De leden benoemen uit hun midden een voorzitter.

  • 3.

    Een lid van de Werkgeverscommissie heeft deskundigheid en/of competenties op het gebied van HRM.

  • 4.

    Het lid heeft de zittingsduur van Provinciale Staten; Bij een tussentijdse vacature wordt daarin voorzien via een voordracht van het Presidium aan Provinciale Staten.

  • 5.

    De commissaris van de Koning is de vaste adviseur van de Werkgeverscommissie en wordt uitgenodigd om in de vergadering van de Werkgeverscommissie aanwezig te zijn.

  • 6.

    De Werkgeverscommissie kan zich laten bijstaan door andere adviseurs.

 

Artikel 4, Benoeming en beëindiging lidmaatschap werkgeverscommissie

De leden van de Werkgeverscommissie worden door Provinciale Staten benoemd op voordracht van het Presidium.

Het lidmaatschap van de Werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen schriftelijk verzoek aan de Staten; het ontslag gaat in als de opvolger door de Staten is benoemd;

  • b.

    indien de voorzitter of het lid aftreedt als lid van de Staten;

  • c.

    indien de Staten van oordeel zijn dat de voorzitter of het lid niet langer geschikt zijn de functie van voorzitter of lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

 

Artikel 5, Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de Werkgeverscommissie.

 

Artikel 6, Werkwijze en ondersteuning

  • a.

    De commissie bepaalt zelf haar werkwijze. Van elke vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt.

  • b.

    De Werkgeverscommissie wordt regulier ondersteund door de Statengriffier en door de HRM-adviseur van de Statengriffie.

 

Artikel 7, Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen uitgebracht door de voorzitter en de leden als bedoeld in artikel 3, eerste lid.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is dan wel bij een Werkgeverscommissie van drie leden alle leden aanwezig zijn.

 

Artikel 8, Vergaderfrequentie

De Werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9, Beslotenheid van de vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden, in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f, van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een lid van Provinciale Staten de agenda, de stukken of de besluitenlijst wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang. De criteria van de Wet openbaarheid van bestuur zijn daarbij van toepassing.

 

Artikel 10, Verantwoording

De commissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, na reguliere werkgeverscommissiebijeenkomsten, verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen aan het Presidium.

 

Artikel 11, Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter van de Werkgeverscommissie, in de geest van deze regeling.

 

Artikel 12, Randvoorwaarden

Bevoegdheden die in beginsel onder het bereik van deze verordening vallen, worden door de griffier en of Werkgeverscommissie niet uitgeoefend indien er sprake is van een bestuurlijk of politiek gevoelige aangelegenheid. In dat geval leggen zij een voorstel aan Provinciale Staten dan wel het Presidium voor.

 

Artikel 13, Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van publicatie in het Provinciaal blad.

 

Artikel 14, Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten Drenthe.

 

 

Toelichting op de Verordening Werkgeverscommissie Statengriffie Provinciale Staten van Drenthe

 

Algemeen

In deze verordening is uitwerking gegeven aan de gemandateerde werkgeversbevoegdheden aan de werkgeverscommissie voor de Statengriffie.

De provincie is werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Provinciale Staten (PS) en Gedeputeerde Staten (GS) vullen dit werkgeverschap in. Provinciale Staten zijn daarbij het bevoegde gezag van de griffie.

Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de Staten en het Presidium is het praktischer dat zij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een bestuurscommissie, zoals verwoord in artikel 81 en 152, eerste lid, van de Provinciewet, instellen waaraan deze taak wordt gemandateerd.

Een dergelijke bestuurscommissie kan zich volledig toeleggen op zijn werkgeverstaak. Een Werkgeverscommissie ligt daarbij het meest voor de hand.

Het zoeken naar kwaliteit en het vormen van een goede afspiegeling uit de Staten zijn belangrijke uitgangspunten voor de samenstelling van de Werkgeverscommissie.

Het mandaat van de Werkgeverscommissie is gericht op de uitvoering van rechtspositionele regelingen ten aanzien van de Statengriffier.

Daarnaast heeft de Werkgeverscommissie het mandaat besluiten te nemen over de onderwerpen reorganisatie, functiehuis en medezeggenschap voor de Statengriffie.

De Statengriffier blijft gemandateerd voor de uitvoering van de rechtspositionele handelingen van de medewerkers van de Statengriffie en de senior Statenadviseur/plaatsvervangend griffier.

 

Artikelsgewijs

Artikel 2, Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

Provinciale Staten mandateren hun werkgeversrol en werkgeversbevoegdheden aan de Werkgeverscommissie voor zover niet gemandateerd aan de Statengriffier.

De Werkgeverscommissie vervult alle bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden zoals dat door Provinciale Staten aan haar is gemandateerd.

Een aantal bevoegdheden kan, gelet op de aard van deze bevoegdheden, niet aan de Werkgeverscommissie worden overgedragen.

Dit zijn het benoemen, overplaatsing, vervanging, schorsing, disciplinaire maatregelen en het ontslag van de Statengriffier.

De Werkgeverscommissie is bevoegd beslissingen te nemen met betrekking tot de ontwikkeling, functioneren, beoordeling, beloning ten aanzien van de Statengriffier.

Verder is gemandateerd dat de onderwerpen wijziging functiehuis, reorganisatie en wijziging medezeggenschap voor de Statengriffie door de Werkgeverscommissie kunnen worden besloten.

 

Artikel 3, Samenstelling werkgeverscommissie

De samenstelling van de Werkgeverscommissie heeft een oneven aantal leden.

Het zoeken naar kwaliteit en het vormen van een goede afspiegeling uit de Staten zijn belangrijke uitgangspunten voor de samenstelling van de commissie.

Het verdient aanbeveling dat de leden in de Werkgeverscommissie deskundigheid en/of affiniteit hebben met het onderwerp werkgeverschap.

Uit artikel 81 van de Provinciewet vloeit voort dat de commissaris van de Koning geen lid kan zijn van de Werkgeverscommissie. Dit komt ook overeen met het feit dat de Staten het bevoegde gezag zijn over de Statengriffie. Maar omdat de commissaris van de Koning (technisch) voorzitter is van Provinciale Staten en nauw samenwerkt met de griffier, is de commissaris van de Koning een belangrijke informatiebron wanneer het functioneren van de griffier aan de orde is.

Daarom wordt de commissaris van de Koning als vaste adviseur verbonden aan de Werkgeverscommissie en zal de commissaris van de Koning aanwezig zijn bij de functionerings- en beoordelingsgesprekken van de Statengriffier.

Daarnaast kunnen ook andere adviseurs worden geraadpleegd.

 

Artikelen 4, 5, 6, 7 en 8

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 9, Beslotenheid van de vergaderingen

Het ligt voor de hand dat een commissie die over personele zaken en over personen vergadert, in beslotenheid bij elkaar komt. Statenleden moeten echter, desgewenst, wel inzage kunnen hebben in de stukken, aangezien Provinciale Staten van oorsprong ook het bevoegde orgaan zijn.

 

Artikel 10, Verantwoording

Provinciale Staten hebben er sinds de dualisering een taak bij gekregen, namelijk de invulling van het werkgeverschap. Het is belangrijk dat Provinciale Staten inzicht kunnen krijgen en houden hoe met de gemandateerde invulling van het werkgeverschap wordt omgegaan. Uit praktisch oogpunt wordt er voor gekozen om deze verantwoording af te leggen aan het Presidium. De verslaglegging kan mondeling of schriftelijk plaatsvinden.

 

Artikelen 11, 12, 13 en 14

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Naar boven