Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 1743 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 1743 | Verordeningen |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Provincie Limburg 2016
Provinciale Staten van Limburg,
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 18 maart 2016 hebben vastgesteld:
VERORDENING AMBTELIJKE BIJSTAND EN FRACTIEONDERSTEUNING PROVINICE LIMBURG 2016
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 1 Verzoek om informatie of ambtelijke bijstand
Openbare informatie wordt altijd verstrekt. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de algemeen directeur daarvan in kennis. De algemeen directeur beslist of de gevraagde informatie wordt verstrekt. Indien het informatie betreft waarvoor geheimhouding is opgelegd, wordt hiervan geen afschrift verstrekt, maar wordt deze bij de griffier ter inzage gelegd voor het betreffende lid van Provinciale Staten. De algemeen directeur bevordert dat Gedeputeerde Staten daarbij alle relevante informatie ter inzage geven.
Een Statenlid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen of moties of andere bijstand. Een fractiemedewerker kan zich namens een Statenlid tot de griffier wenden met een verzoek om bijstand. De griffier behandelt het verzoek van een fractiemedewerker als ware het afkomstig van een Statenlid, tenzij het verzoek betrekking heeft op dossiers waarvoor geheimhouding is opgelegd. In dat geval wendt de griffier zich tot het Statenlid namens wie de informatie gevraagd wordt.
De bijstand wordt verleend door de griffier of een medewerker van de Griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de Griffie kan worden verleend verzoekt de griffier de algemeen directeur, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand
Artikel 3 Weigering verzoek om ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om informatie of bijstand van een ambtenaar door de algemeen directeur wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken Statenlid het verzoek voorleggen aan de Commissaris van de Koning. De Commissaris van de Koning beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning
De fracties als bedoeld in artikel 9 van het Reglement van orde voor Provinciale Staten 2016, uitgezonderd fracties ontstaan door afsplitsing van de oorspronkelijke fractie na het moment van vaststelling van de verkiezingsuitslag, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Hiertoe behoren ook de kosten van administratieve en secretariële werkzaamheden. Voor dat soort werkzaamheden kan een fractie geen beroep op de Griffie doen.
De bijdrage bedraagt € 21.000,-- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 7.800,-- per Statenzetel, op basis van het aantal Statenzetels op het moment van vaststellen van de verkiezingsuitslag. Peildatum voor de genoemde bedragen is 1 januari 2016. Voor beide genoemde bedragen geldt dat deze jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de definitieve consumentenprijsindex alle huishoudens van het voorafgaande jaar.
Artikel 6 Besteding financiële bijdrage
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
kosten die Statenleden zelf dienen te betalen omdat zij, ter bestrijding van deze kosten, een vaste onkostenvergoeding ontvangen als bedoeld in artikel 2, derde lid Rechtspositiebesluit Staten- en commissieleden. Deze vaste onkostenvergoeding dient ter dekking van kosten voor representatie, vakliteratuur, contributies en lidmaatschappen, telefoonkosten, bureaukosten en porti, zakelijke giften, bijdrage aan fractiekosten, ontvangsten en excursies;
Artikel 7 Voorschot financiële bijdrage
Artikel 9 Verantwoording en controle
Elke fractie legt binnen vier maanden na het einde van een kalenderjaar aan het Presidium verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning in dat kalenderjaar door middel van het daarvoor aan de fracties aangereikte vastgestelde format. Een fractie die na de verkiezingen niet meer terugkeert in Provinciale Staten, legt deze verantwoording af binnen 4 maanden na de installatie van de nieuwe Provinciale Staten.
Indien een fractie niet binnen de termijn als bedoeld in het tweede lid aan het Presidium verantwoording aflegt over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van het daarvoor aan de fracties aangereikte vastgestelde format, dan kan het Presidium aan de betreffende fractie een boete opleggen ter hoogte van 10% van de financiële bijdrage als bedoeld in artikel 5.
Controle van de verantwoording vindt, in opdracht van het Presidium, plaats door een controller. De fracties geven de controller te allen tijde inzage in de contracten, afgesloten met de fractiemedewerkers alsmede in de originele betalingsbescheiden die als onderbouwing van de verantwoording dienen. De controller rapporteert zijn bevindingen m.b.t. de controle van de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning aan het Presidium. Indien de bevindingen van de controller daartoe aanleiding geven, geeft het Presidium een aanvullende controleopdracht aan de accountant belast met de controle van de jaarrekening. De kosten van een aanvullende controleopdracht komen voor rekening van Provinciale Staten.
De door het Presidium vastgestelde bedragen als bedoeld in het vorige lid worden in een totaaloverzicht over een kalenderjaar gepubliceerd op www.limburg.nl/ProvincialeStaten, met ingang van het kalenderjaar 2010. Daarbij worden ook de meer gespecificeerde verantwoordingen per fractie gepubliceerd.
Elke fractie als bedoeld in artikel 9 van het Reglement van orde voor Provinciale Staten 2016 heeft recht op een fractiekamer, uitgezonderd fracties ontstaan door afsplitsing van de oorspronkelijke fractie na het moment van vaststelling van de verkiezingsuitslag. De fractiekamers zijn van gelijke grootte, ongeacht de grootte van de fracties.
Het Presidium c.q. het overleg van de fungerend fractievoorzitters stelt aan het begin van elke Statenperiode in overleg met de fracties vast welke ruimtes (niet zijnde de fractiekamers) in de directe omgeving van de Statenzaal de fracties kunnen gebruiken voor overleg van de fractie voorafgaand aan en tijdens schorsingen van de Statenvergaderingen.
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus besloten in de openbare vergadering van Provinciale Staten, gehouden op 18 maart 2016.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-1743.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.