Instellingsbesluit Adviescommissie Krimpenerwaard
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Groenalliantie Midden-Holland en omstreken,
 
gelet op
artikel 21, tweede lid, aanhef onder a van de Gemeenschappelijke regeling Groenalliantie Midden-Holland en omstreken, artikel 24 en artikel 52 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
 
B E S L U I T :
 
vast te stellen het navolgende:
 
INSTELLINGSBESLUIT ADVIESCOMMISSIE KRIMPENERWAARD .
Artikel 1 begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
  • a.
    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de regeling;
  • b.
    betrokken gemeenten: de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel;
  • c.
    commissie: de Adviescommissie Krimpenerwaard;
  • d.
    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de regeling;
  • e.
    regeling: de gemeenschappelijke regeling Groenalliantie Midden-Holland en omstreken;
  • f.
    secretaris: de secretaris van de commissie;
  • g.
    voorzittter: de voorzitter van de commissie;
  • h.
    werkgebied: het werkgebied als bedoeld in artikel 1 van de regeling, voorzover dit betrekking heeft op het grondgebied van de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel.
Artikel 2 Adviescommissie Krimpenerwaard
Er is een Adviescommissie Krimpenerwaard.
Artikel 3 taken en bevoegdheden
  • 1.
    De commissie is binnen het werkgebied bevoegd het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de regeling gevraagd en ongevraagd te adviseren omtrent:
    • a.
      het vaststellen van beheer- en ontwikkelingsplannen en de uitvoering daarvan als bedoeld in artikel 21, derde lid van de regeling;
    • b.
      de jaarlijkse (of periodieke) herziening van de onder a. genoemde beheer- en ontwikkelingsplannen;
    • c.
      Investeringsvoorstellen;
    • d.
      andere aangelegenheden binnen het werkgebied.
  • 2.
    De commissie oefent haar adviserende bevoegdheden uit binnen de door het bestuur van de regeling vastgestelde (financiële) kaders.
  • 3.
    De commissie wordt geacht positief te hebben geadviseerd, indien zij niet binnen de door het algemeen bestuur of het dagelijks bestuur gestelde termijn geadviseerd heeft over aan haar ter advisering aangeboden onderwerpen genoemd in het eerste lid.
  • 4.
    Adviezen en overige stukken die van de commissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 4 samenstelling en benoeming
  • 1.
    De commissie bestaat uit:
    • a.
      een voorzitter aangewezen door het algemeen bestuur uit haar midden;
    • b.
      twee leden per betrokken gemeente aangewezen door de raad van de betrokken gemeente uit haar midden, de voorzitter uitgezonderd.
  • 2.
    De raden van de betrokken gemeenten wijzen voor ieder lid een plaatsvervanger aan die een lid bij verhindering of ontstentenis vervangt.
  • 3.
    Het algemeen bestuur wijst een plaatsvervangend voorzitter aan die de voorzitter bij verhindering of ontstentenis vervangt.
  • 4.
    Het algemeen bestuur benoemt, schorst en ontslaat de door de raad van de betrokken gemeenten aangewezen leden en de voorzitter van de commissie.
  • 5.
    Het algemeen bestuur kan een lid van de commissie op eigen verzoek ontslag verlenen.
  • 6.
    Het lidmaatschap van de commissie eindigt op de dag waarop de zittingsperiode van de raad afloopt of zodra men ophoudt lid te zijn van de raad dan wel zodra men ophoudt lid te zijn van het algemeen bestuur.
Artikel 5 vergaderingen
  • 1.
    De commissie vergadert ten minste twee keer per jaar en voorts zo vaak als het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de commissie dit nodig achten, dan wel twee leden van de commissie, onder opgaaf van redenen, daarom verzoeken.
  • 2.
    Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde vast voor de vergaderingen van de commissie.
Artikel 6 secretaris
  • 1.
    De secretaris van de commissie is de secretaris bedoeld in artikel 23 van de regeling.
  • 2.
    Bij verhindering of ontstentenis wordt de secretaris vervangen op de door het algemeen bestuur te bepalen wijze.
  • 3.
    De secretaris is de commissie behulpzaam in alles wat de aan hen opgedragen taak aangaat.
  • 4.
    De secretaris woont de vergaderingen van de commissie bij.
Artikel 7 informatie
De commissie geeft gevraagd en ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van de werkzaamheden van de commissie nodig is.
Artikel 8 slotbepalingen
  • 1.
    Dit besluit treedt in werking de dag na publicatie.
  • 2.
    Dit besluit kan worden aangehaald als : Instellingsbesluit Adviescommissie Krimpenerwaard.
     
Vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 16 februari 2015.
 
Het algemeen bestuur voornoemd,
 
De voorzitter, H.P.L. Cremers
 
De secretaris, M. van den Barg-Hoekman
 
Toelichting
Algemeen
 
Op grond van artikel 21, tweede lid van de regeling dient het algemeen bestuur een tweetal gebiedsadviescommissies in te stellen die het bestuur in elk geval adviseren omtrent het vaststellen van de beheer- en ontwikkelingsplannen en de uitvoering daarvan in de onderscheidelijke werkgebieden (overeenkomend met de oude natuur- en recreatieschappen Krimpenerwaard en Reeuwijkse Plassen) van de adviescommissies.
De onderscheidelijke werkgebieden betreffen:
  • a.
    de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen a/d IJssel;
  • b.
    de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda en Waddinxveen.
Ten aanzien van de werkgebieden onder a. en b. voornoemd zullen twee adviescommissies worden ingesteld respectievelijk genaamd Adviescommissie Krimpenerwaard en Adviescommissie Reeuwijkse Plassen. De benaming van de gebiedsadviescommissies is afgeleid van de oude inmiddels opgeheven natuur- en recreatieschappen Krimpenerwaard en Reeuwijkse Plassen die zijn opgegaan in de gemeenschappelijke regeling Groenalliantie Midden-Holland en omstreken. Uitgangspunt is dat de gebiedsadviescommissies uitsluitend adviseren omtrent aangelegenheden binnen hun eigen werkgebied.
 
Artikelsgewijze toelichting
 
Voor zover nodig wordt hieronder voor een aantal artikelen een nadere toelichting gegeven.
 
Artikel 1 begripsbepalingen
 
Dit artikel geeft ter verduidelijking en om misverstanden te voorkomen een definitie van een aantal belangrijke begrippen. Ter onderscheid van het begrip deelnemende gemeenten in de regeling zelf, is gekozen voor het begrip betrokken gemeenten om aan te geven welke deelnemende gemeenten vallen onder het fysieke werkgebied van de adviescommissie. De betrokken gemeenten zijn in dit geval de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel. Het begrip betrokken gemeenten is ook mede bepalend voor het begrip werkgebied, waarbij aansluiting is gezocht bij het begrip werkgebied genoemd in artikel 1 van de regeling. Het werkgebied van de commissie komt dan overeen met het werkgebied zoals aangegeven op de bij de regeling behorende gewaarmerkte kaart, maar dan uitsluitend voorzover deze kaart betrekking heeft op het grondgebied van de betrokken gemeenten.
 
Artikel 3 taken en bevoegdheden
 
Op grond van artikel 21 van de regeling en artikel 24 en artikel 52 van de Wet gemeenschappelijke regeling (hierna: Wgr) dient het algemeen bestuur de bevoegdheden van de commissie te regelen. In artikel 3, eerste lid en tweede lid is bepaald welke bevoegdheden de commissie heeft. De commissie heeft uitsluitend adviserende bevoegdheden over de onderwerpen genoemd in het eerste lid onder a. t/m d., voorzover deze onderwerpen betrekking hebben op het werkgebied van de commissie. Dit betekent dat het bestuur – met redenen omkleed – kan afwijken van een advies van de commissie. De commissie kan zowel gevraagd als ongevraagd het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur adviseren. In artikel 21, derde lid van de regeling is bepaald dat de commissie in elk geval adviseert omtrent het vaststellen van beheer- en ontwikkelingsplannen en de uitvoering daarvan in het werkgebied. De beheer- en ontwikkelingsplannen gelden in principe voor een periode van vier jaar en worden jaarlijks herzien/bijgesteld. Het bestuur zal voor zowel de vaststelling van het vierjarige beheer- en ontwikkelingsplan als de jaarlijkse bijstelling daarvan aan de commissie advies vragen. Desgewenst zal het bestuur ook aan de commissie advies vragen ten aanzien van investeringsvoorstellen en andere aangelegenheden binnen het werkgebied. Voorts kan de commissie ook uit eigen beweging het bestuur adviseren omtrent aangelegenheden binnen het werkgebied.
 
In artikel 3, tweede lid is bepaald dat de commissie haar adviserende bevoegdheden uitoefent binnen de door het bestuur van de regeling vastgestelde (financiële) kaders. Met name dient hierbij gedacht te worden aan de financiële kaders in de begroting. In de begroting van de Groenalliantie heeft ieder werkingsgebied zijn eigen investeringscompartiment. Uitgangspunt is dat geadviseerd wordt binnen de kaders van deze investeringscompartimenten.
 
In artikel 21, derde lid van de regeling is bepaald dat de commissie in elk geval adviseert omtrent het vaststellen van de beheer- en ontwikkelingsplannen binnen het werkgebied. Uit deze bepaling zou kunnen worden opgemaakt dat het bestuur in principe pas omtrent het vaststellen van beheer- en ontwikkelingsplannen besluit nadat de commissie een advies heeft uitgebracht. Om te voorkomen dat besluitvorming omtrent het vaststellen van met name de beheer- en ontwikkelingsplannen niet kan plaatsvinden omdat de commissie niet dan wel niet tijdig adviseert, is in artikel 3, tweede lid bepaald dat de commissie geacht wordt positief te hebben geadviseerd indien zij niet binnen de door het bestuur gestelde termijn haar advies heeft uitgebracht. Het is dan wel van belang dat het bestuur een duidelijke termijn aangeeft waarbinnen de commissie advies dient uit te brengen en voorts dient de adviestermijn lang genoeg te zijn om een deugdelijk advies uit te kunnen brengen. Bij het plannen van de commissievergaderingen is het dan ook van belang om met de adviestermijnen rekening te houden.
 
Artikel 4 samenstelling en benoeming
 
De commissie heeft vijf leden, bestaande uit een voorzitter en vier overige leden. De voorzitter wordt aangewezen door het algemeen bestuur uit hun midden. Hiermee wordt de bestuurlijke binding met het bestuur van de regeling geborgd en blijven de bestuurlijke lijnen kort. De overige vier leden worden aangewezen door de raden van de betrokken gemeenten uit hun midden – de voorzitter (burgemeester) uitgezonderd, waarbij elke betrokken gemeente twee leden kan aanwijzen inclusief twee plaatsvervangende leden. Het aanwijzen van raadsleden draagt ertoe bij dat de deelnemers van de regeling nauwer betrokken worden bij de ontwikkeling en beheer van de werkgebieden. Temeer geldt dit nu de besturen van de regeling bestaan uit collegeleden van de deelnemers. Overigens blijkt uit de toelichting behorende bij artikel 21 van de regeling dat het algemeen bestuur bij het instellen van de commissie kan besluiten dat ook leden van andere organisaties zoals waterschappen, gebruikersgroepen, terreinbeherende organisaties of organisaties van eigenaren van groengebieden benoemd kunnen worden. In het instellingsbesluit is voor deze laatste mogelijkheid niet gekozen, om te voorkomen dat de deze andere organisaties hun belangen teveel laten meewegen in de advisering. Wel kan de commissie informatie of advies inwinnen bij deze overige organisaties en in de vorm van afstemming laten meewegen in hun advisering. In dat kader biedt het vergaderreglement van de commissie de mogelijkheid dat derden voor de vergadering van de commissie worden uitgenodigd om informatie/inlichtingen te verstrekken of hun mening te geven over bepaalde onderwerpen.
 
In artikel 4, vierde lid is bepaald dat het algemeen bestuur de leden van de commissie, waaronder de voorzitter benoemt, schorst en ontslaat. Het aanwijzen van leden door de raden van de betrokken gemeenten uit hun midden, is dus feitelijk een voordracht tot benoeming van leden door het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur kan naast de voorzitter geen andere leden benoemen dan leden die zijn voorgedragen door de raden uit hun midden. Wel kan het algemeen bestuur, indien daar zeer goede reden voor zijn bijvoorbeeld in de sfeer van belangenverstrengeling, weigeren een voorgedragen lid te benoemen. Dit betreft echter uitzonderlijke situaties. Uitgangspunt is dat het algemeen bestuur de door de raden aangewezen leden en plaatsvervangende leden benoemt.
 
Uit artikel 4, zesde lid volgt dat leden van de commissie in principe benoemd worden voor een raadsperiode. Een lid van de commissie kan op grond van artikel 4, vijfde lid tussentijds echter zelf besluiten om te stoppen met het lidmaatschap en het algemeen bestuur te vragen ontslag te verlenen.
 
Het zesde lid van artikel 4 geeft aan dat het lidmaatschap van de commissie gekoppeld is aan het lidmaatschap van de raad of het algemeen bestuur. Dit betekent dat van rechtswege het lidmaatschap van de commissie eindigt indien men geen lid meer is van de raad of het algemeen bestuur.
 
Artikel 5 vergaderingen
 
In het eerste lid van artikel 5 is bepaald dat de commissie tenminste twee keer per jaar vergadert. Dit om te waarborgen dat de commissie in ieder geval adviseert omtrent de beheer- en ontwikkelingsplannen binnen het werkgebied. Daarnaast kunnen het bestuur van de regeling, de voorzitter van de commissie en tenminste twee leden van de commissie aangeven dat een extra vergadering dient te worden belegd indien dit noodzakelijk is. Naar mag worden aangenomen zal jaarlijks een vergaderschema worden vastgesteld waarbij rekening wordt gehouden met de noodzakelijke advisering ten behoeve van het bestuur van de regeling.
 
Artikel 5, tweede lid verplicht het algemeen bestuur om een reglement van orde vast te stellen ten behoeve van de vergaderingen van de commissie. Het reglement van orde beoogt de vergaderingen op een ordentelijk manier te laten verlopen. Belangrijke onderwerpen die in het reglement worden geregeld zijn de agenda en stukken voor de vergadering, quorum, besluitvorming en handhaving van de orde in de vergadering.
 
Artikel 6
 
In artikel 6, eerste lid is bepaald dat de secretaris van de commissie de secretaris is die op grond van artikel 23 van de regeling door het algemeen bestuur wordt aangewezen. Dit betekent dat de secretaris van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de regeling tevens ook de secretaris is van de commissie. Hiermee wordt gewaarborgd dat de commissie voldoende ambtelijk ondersteuning heeft voor het uitoefenen van haar adviserende taak. De secretaris van de commissie dient dus niet apart benoemd te worden door het algemeen bestuur.
Naar boven