Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2015, 8447 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2015, 8447 | Verordeningen |
Besluit tot vaststelling van een nieuwe Controleverordening Provincie Zuid-Holland 2015
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
GS behoefte hebben aan meer mogelijkheden om de provinciale accountant opdrachten te kunnen verstrekken voor het uitvoeren van consultancy werkzaamheden die niet liggen op het gebied van interne controle of een directe relatie hebben met de werkzaamheden in het kader van de controle op de jaarrekening;
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid artikel 217 Provinciewet, in acht worden genomen.
Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole: Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met relevante wet- en regelgeving, waaronder provinciale verordeningen, besluiten van Provinciale Staten en besluiten van Gedeputeerde Staten.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in het derde lid, letters e. en f., kunnen Provinciale Staten in het programma van eisen opnemen, dat de COR jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de provinciale producten en de provinciale organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporterings-toleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doelmatige accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-) overleg plaats tussen de accountant en relevante vertegenwoordigers vanuit GS en de ambtelijke organisatie. Hierbij kan gedacht worden aan de portefeuillehouder financiën, de provinciesecretaris, de directeur Concernzaken en het hoofd Financiële en Juridische Zaken.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de provincie.
Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor, dat alle ambtenaren van de provincie zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Gedeputeerde Staten kunnen de door Provinciale Staten aangewezen accountant opdrachten geven tot het uitvoeren van consultancywerkzaamheden met uitzondering van opdrachten op het gebied van interne controle en opdrachten die een directe relatie hebben met de werkzaamheden in het kader van de controle op de jaarrekening (artikel 201 provinciewet).
Gedeputeerde Staten dragen de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Gedeputeerde Staten zijn voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door Provinciale Staten aangewezenaccountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Gedeputeerde Staten dragen de zorg voor de verantwoording aan derden (belastingdienst, ABP, Sociale Verzekeringsbank, CBS e.d.) en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, zijn Gedeputeerde Staten bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door Provinciale Staten aangewezenaccountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Indien de accountant bij een controle majeure afwijkingen constateert, waaraan naar zijn mening door Gedeputeerde Staten onvoldoende aandacht wordt besteed en die derhalve kunnen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan Provinciale Staten en zendt een afschrift hiervan aan Gedeputeerde Staten.
De accountant bevestigt jaarlijks aan Provinciale Staten dat naast de controleopdracht door hem geen interne controle opdrachten en opdrachten die een directe relatie hebben met de werkzaamheden in het kader van de controle op de jaarrekening (artikel 201 provinciewet) voor de provincie zijn uitgevoerd.
In aanvulling op het in artikel 217, het derde en vierde lid van de Provinciewet voorgeschreven verslag van bevindingen, brengt de accountant over de door hem uitgevoerde controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de directie waar de ambtenaar werkzaam is, de directeur Concernzaken en het hoofd Financiële en Juridische Zakendan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Het verslag van bevindingen behorende bij de (interim)controle ten behoeve van het management (de managementletter) wordtdoor Gedeputeerde Staten ter kennisname aangeboden aan de COR. De bestuurlijke samenvatting van de managementletter, de zogeheten Boardletter, wordt ter bespreking aangeboden aan de COR.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Controleverordening Provincie Zuid-Holland 2015".
Deze regeling zal met de daarbij behorende toelichting in het Provinciaal Blad worden geplaatst.
’s- Gravenhage, 16 december 2015
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
De Controleverordening Provincie Zuid-Holland geldt sinds 2003. In 2009 en 2013 is de verordening gewijzigd. Steeds heeft de controleverordening zonder problemen bestaan zonder nadere toelichting. Alhier wordt er derhalve voor gekozen om slechts te volstaan met toelichting van die zaken die in 2015 nieuw zijn in de verordening, namelijk:
In diverse artikelen wordt de “subcommissie BenM” geschrapt
De verordening is in tekstuele zin geactualiseerd. Naar aanleiding van het besluit van Provinciale
Staten tot het instellen van o.a. een Commissie voor Onderzoek van de Rekening (COR), is de
subcommissie Bestuur en Middelen uit de controleverordening verwijderd.
Artikel 2, lid 4 Rapporteringstoleranties
Op advies van de accountant hebben Provinciale Staten op 28 januari 2015 besloten de
rapporteringstolerantie ten aanzien van fouten te wijzigen. Deze was 0,5% van de lasten
(circa € 4.447.000). De accountant adviseerde het percentage neerwaarts bij te stellen van 0,5%
tot 0,05% van de lasten (circa € 447.000). Verzuimd is toen ook de rapporteringstolerantie ten
aanzien van onzekerheden te wijzigen. Deze is nu 1,5% van de totale lasten (circa € 11.000.000).
Voorgesteld wordt om deze rapporteringstolerantie eveneens met een factor 10 te verlagen naar
0,15% (circa € 1.100.000). Bevindingen van de accountant ten aanzien van fouten onder het bedrag van circa € 447.000 en van onzekerheden onder het bedrag van circa € 1.100.000 worden niet gerapporteerd in het accountantsverslag.
Artikel 6, lid 1 Overige controles en opdrachten
In dit artikel is een bepaling opgenomen over hoe Gedeputeerde Staten moeten omgaan met de
uitbesteding van consultancy werkzaamheden aan de door de Staten aangewezen accountant.
Deze bepaling komt er op neer dat Gedeputeerde Staten de door Provinciale Staten aangewezen
accountant geen opdrachten kunnen geven tot het uitvoeren van consultancy werkzaamheden
indien deze een directe relatie hebben met de werkzaamheden in het kader van de controle op
Voorgesteld wordt om Gedeputeerde Staten een ruimere mogelijkheid te geven om aan de
provinciale accountant opdrachten te kunnen verstrekken tot het uitvoeren van consultancy
werkzaamheden. Deze opdrachten mogen evenwel niet liggen op het gebied van interne controle
en het mogen ook geen opdrachten zijn die een directe relatie hebben met de werkzaamheden in
het kader van de controle op de jaarrekening (artikel 201 provinciewet). Voor deze verruiming zijn
Het eerste argument is dat de huidige strikte bepaling onvoldoende de ontwikkelingen weergeeft
die accountantskantoren hebben doorgemaakt. De bepaling stamt uit 2003 en is opgenomen
omdat de onafhankelijkheid en daarmee de integriteit van de accountant ten aanzien van zijn
controle werkzaamheden voor de jaarrekening bij het wel toestaan van advieswerkzaamheden in
het geding zou kunnen komen. De afgelopen jaren hebben de accountantskantoren een
ontwikkeling doorgemaakt in die zin dat controlewerkzaamheden en advieswerkzaamheden strikt
gescheiden zijn door middel van “Chinese Walls”. Het bovengenoemde risico is hiermee
Het tweede argument betreft het aantal accountantskantoren dat zou kunnen inschrijven op een
openbare aanbesteding voor de controle op de jaarrekening. Bij een openbare aanbesteding is
het van belang dat zoveel mogelijk partijen deelnemen zodat Provinciale Staten een ruime keus
hebben. Kantoren maken echter (een financiële) afweging of zij willen inschrijven op consultancy en advieswerkzaamheden of op de jaarrekening controle. Het handhaven van de oorspronkelijke, Het handhaven van de oorspronkelijke, strikte bepaling heeft er in de vorige aanbesteding toe geleid dat minder kantoren willen deelnemen aan de aanbestedingsprocedure waardoor Provinciale Staten minder keus hebben.
Artikel 8 Intrekking oude controle verordeningen
Op 1 december 2015 is per abuis de volgende situatie ontstaan.
Op www.wetten.nl is een consolideerde tekst te vinden van de Controleverordening provincie Zuid-Holland (hierna: verordening I). Deze geconsolideerde tekst is het Besluit van Provinciale Staten van 12 november 2003, nr. 10d, tot vaststelling van de Controleverordening Provincie Zuid-Holland (voordracht 5365, Prov. Blad 2003, nr. 77) gewijzigd bij besluit van 22 april 2009 (voordracht 6052, Prov. Blad 2009, nr. 28) en bij besluit van 29 mei 2013 (Prov. Blad 2013, nr. 97), zoals op 1 december 2015 geconsolideerd te vinden op Op www.wetten.nl.
In het Provinciaal Blad is op 20 oktober 2015 een geheel nieuwe doorlopende tekst gepubliceerd van de Controleverordening Provincie Zuid-Holland (hierna: verordening II). Deze tekst is ingevolge artikel 139 van de Provinciewet met ingang van de achtste dag na de bekendmaking in werking getreden.
Het gevolg is dat verordening I en II allebei geldend zijn en allebei anders luiden. Het doel was en is echter om te komen tot een Controleverordening Provincie Zuid-Holland die luidt zoals verordening II. Om verdere verwarring te voorkomen worden verordening I & II allebei ingetrokken in artikel 8 van dit besluit. De Controleverordening Provincie Zuid-Holland 2015 wordt vastgesteld met dit besluit.
’s- Gravenhage, 16 december 2015
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2015-8447.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.