Vaststelling Mandaatbesluit bestuur Prolander

Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe en de commissaris van de Koning van 15 december 2015, kenmerk 4.8/2015005470, team Bestuur en Concernzaken, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging bestuur Prolander

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe en de commissaris van de Koning van Drenthe, ieder voor zover daartoe bevoegd;

 

overwegende:

- dat Gedeputeerde Staten van Groningen en Drenthe d.d. 12 mei 2015, respectievelijk 30 juni 2015 de Gemeenschappelijke regeling tot instelling van een bedrijfsvoeringsorganisatie onder de naam Prolander (hierna: BVO Prolander) hebben getroffen;

- dat Provinciale Staten van zowel Groningen als Drenthe bij besluit van 23 september 2015 hebben ingestemd met het treffen van deze gemeenschappelijke regeling;

- dat de BVO Prolander in werking treedt op 1 januari 2016;

- dat overeenkomstig artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling door de provincies in afzonderlijke mandaat-, machtigings- en volmachtbesluiten wordt vastgelegd welke bevoegdheden worden opgedragen aan het bestuur van de BVO Prolander;

- dat op grond van artikel 10 van de gemeenschappelijke regeling aan het bestuur van de BVO Prolander, naast de op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen aan het bestuur toekomende bevoegdheden, alle bevoegdheden toekomen die aan de BVO Prolander zijn opgedragen;

- dat het bestuur van de BVO Prolander op 1 januari 2016 derhalve over alle bevoegdheden dient te beschikken, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken zoals omschreven in artikel 4 van de gemeenschappelijke regeling;

 

gelet op de Provinciewet, de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek, de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeenschappelijke regeling Prolander;

 

 

BESLUITEN:

 

 

I. vast te stellen het Besluit mandaat, volmacht en machtiging bestuur Prolander;

 

II. in te trekken het Besluit overzicht mandaat, volmacht en machtiging Programmamanager Prolander, zoals vastgesteld op 16 februari 2015, kenmerk 3.3/2015000929, Provinciaal Bad 1218 van 2015

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

dr.h.c. J. Tichelaar, voorzitter

mevrouw mr. A.M. van Schreven, secretaris

 

 

De commissaris van de Koning voornoemd,

 

dr.h.c. J. Tichelaar

 

 

Uitgegeven 18 december 2015

 

 

Artikel 1, Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. BVO: bedrijfsvoeringorganisatie zoals bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen;

b. bestuur: het bestuur van de BVO Prolander;

c. directeur: de directeur van de BVO Prolander;

d. mandaatgever: gedeputeerde staten van Drenthe;

e. mandataris: degene aan wie mandaat is verleend;

f. Wilg: Wet inrichting landelijk gebied;

g. regeling: de Gemeenschappelijke regeling Prolander.

 

Artikel 2, Mandaat, volmacht en machtiging

1. Aan het bestuur wordt mandaat verleend om namens mandaatgever besluiten te nemen, rechtshandelingen te verrichten en de daartoe benodigde voorbereidings- en uitvoeringshandelingen te verrichten met het oog op de aan de BVO Prolander opgedragen taken zoals genoemd in artikel 4 van de regeling en verder gespecificeerd in de bevoegdhedentabel behorende bij dit mandaatbesluit.

2. Aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Prolander wordt volmacht verleend om namens de commissaris van de Koning, de provincie Drenthe te vertegenwoordigen in rechte, waar het geschillen betreft die direct voortvloeien uit de taken van Prolander en buiten rechte, voor zover het gaat om het sluiten van overeenkomsten en het verrichten van andere privaatrechtelijke rechtshandelingen die voortvloeien uit de taken van Prolander en waartoe door of namens mandaatgever besloten is.

3. Aan het bestuur wordt machtiging verleend tot het namens de provincie Drenthe verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling voor zover het hierbij gaat om handelingen die voortvloeien uit de aan Prolander opgedragen taken.

 

Artikel 3, Ondermandaten, volmachten en machtigingen

1. Het bestuur is bevoegd de aan hem krachtens dit besluit toegekende bevoegdheden neer te leggen bij de directeur, en mag daarbij de mogelijkheid scheppen om deze neer te leggen bij andere medewerkers binnen en buiten de BVO Prolander.

2. Ondermandaten, volmachten en machtigingen zoals bedoeld in het eerste lid worden bij schriftelijk besluit vastgelegd.

3. Een afschrift van het besluit, bedoeld in het tweede lid, wordt aan de mandaatgever toegezonden.

 

Artikel 4, Beperkingen van mandaat

1. De bevoegdheid om besluiten te nemen over de aan Prolander toegekende budgetten is gelimiteerd op een bedrag van € 1.000.000,- per verplichting, met uitzondering van gevallen waarin het inkoop- en aanbestedingsbeleid dan wel het grondbeleid van de provincie Drenthe anders bepalen.

2. Het mandaat is niet van toepassing op de afhandeling van en het beslissen op een bezwaarschrift dat is gericht tegen een besluit gegeven op grond van een in de bijlage genoemde bevoegdheid.

3. Van het mandaat wordt geen gebruik gemaakt in de navolgende gevallen:

a. het nemen van een besluit dat in strijd is met wettelijke kaders en/of beleid en regelgeving van de mandaatgever;

b. het nemen van een besluit zonder dat de redelijkerwijs te verwachten financiële gevolgen in voldoende mate zijn afgedekt;

c. het nemen van een besluit dat naar redelijke verwachting maatschappelijk of politiek-bestuurlijk tot negatieve reacties kan leiden.

 

Artikel 5, Ondertekening

1. De ondertekening van een namens mandaatgever genomen besluit is als volgt.

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

het bestuur van Prolander,

<<ruimte voor handtekening>>

<naam>

<functie>

 

2. De ondertekening bij een privaatrechtelijke rechtshandeling namens de commissaris van de Koning van Drenthe is als volgt.

 

De commissaris van de Koning van Drenthe,

namens deze,

het bestuur van Prolander,

<<ruimte voor handtekening>>

<naam>

<functie>

 

3. Als ondertekening kan tevens worden begrepen een bevoegd geplaatste digitale kopie van de handtekening van de mandaathouder.

4. Indien een ondertekening niet van een handtekening wordt voorzien, wordt onder ondertekening het volgende onderschrift geplaatst: Deze brief is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend.

 

Artikel 6, Bezwarenclausule

In een krachtens dit besluit genomen besluit wordt de volgende bezwarenclausule opgenomen.

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van verzending is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar http://www.provincie.drenthe.nl/loket/bezwaarschriften.

 

Artikel 7, Informatieverstrekking

1. De mandataris doet periodiek, volgens door de mandaatgever nader te stellen regels, verslag van de besluiten krachtens dit besluit genomen.

2. Onverminderd het eerste lid verschaft de mandataris alle informatie ter zake van het gebruik van een bevoegdheid.

 

Artikel 8, Inwerkingtreding

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

 

Artikel 9, Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit bestuur Prolander.

 

 

BIJLAGE 1, BEVOEGDHEDENTABEL

Wet inrichting landelijk gebied (Wilg)

Nr.

Taken en bevoegdheden

Voorschrift Wilg

1

Bepaling tijdstip overgang beheer en onderhoud voorzieningen van gronden openbaar nut

Artikel 31, tweede lid

2

Beheer en onderhoud voorzieningen in overgangssituatie

Artikel 32, tweede en derde lid

3

Opmaken akte van toewijzing onroerende zaken ex artikel 28 Wilg en aanwijzing notaris

Artikel 34, eerste lid

4

Mededeling aan Dienst Kadaster uitspraak inzake beroep tegen inrichtingsplan

Artikel 34, derde lid

5

Besluiten op aanvragen om ontheffing handelingen in strijd met inrichtingsplan

Artikel 35, eerste lid

6

Besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van inrichtingsplan

Artikel 36, tweede lid

7

Besluit tot uitvoering in delen van inrichtingsplan

Artikel 37, eerste lid

8

Besluit tot opschorting van uitvoeringsmaatregelen of voorzieningen zolang geen overeenstemming geldelijke bijdrage openbaar lichaam

Artikel 37, tweede lid

9

Besluit uitvoering werken ter verzekering doelmatig verband met andere werken

Artikel 38, eerste lid

10

Beslissing omtrent noodzaak werkzaamheden ter verwezenlijking inrichtingsplan

Artikel 40, derde lid

11

Verzending aangetekende brief omtrent terinzagelegging en zakelijke inhoud ontwerp besluit ex artikel 45, eerste lid, Wilg

Artikel 46, tweede lid

12

Kennisgeving terinzagelegging en zakelijke inhoud ontwerpbesluit tot vaststelling ruilplan aan belanghebbenden

Artikel 64, derde lid

13

Uiterste tijdstip inzending pachtovereenkomsten ter registratie

Artikel 65, eerste lid

14

Afgifte bewijs van registratie pachtovereenkomsten

Artikel 65, vierde lid

15

Bericht (aangetekend) van inzending ter registratie aan wederpartij

Artikel 65, vijfde lid

16

Ontvangst bedenkingen tegen registratie door wederpartij

Artikel 65, zesde lid

17

Vaststelling bedenkingen als bedoeld in artikel 65, zesde lid, Wilg en uitnodiging toezending van òf akte van overeenstemming òf door griffier gewaarmerkt afschrift verzoekschrift aan Pachtkamer bevoegde Rechtbank ter beslechting geschil

Artikel 65, zevende lid

18

Opdracht aan partijen bij aangetekende brief tot inroeping beslissing Grondkamer en ter verzending van gewaarmerkt afschrift verzoekschrift dienaangaande

Artikel 65, achtste lid

19

Opdracht aan partijen bij aangetekende brief tot inroeping beslissing Pachtkamer Rechtbank en ter verzending van door griffier Rechtbank gewaarmerkt afschrift verzoekschrift dienaangaande

Artikel 65, negende lid

20

Uitnodiging eigenaren en gebruikers tot kenbaar maken wensen ten aanzien van plan van toedeling

Artikel 66

21

Kennisgeving terinzagelegging en zakelijke inhoud ontwerpbesluit tot vaststelling van lijst der geldelijke regelingen aan belanghebbenden

Artikel 67, derde lid

22

Opdracht aan schatters

Artikel 68, eerste lid

23

Het voeren van gerechtelijke procedures naar aanleiding van verzoekschrift aanhangig gemaakt tegen tijdelijk gebruik, ruilplan of lijst geldelijke regelingen

Artikel 69, eerste lid

24

Toezending informatie en bescheiden aan griffier in het kader van verzoekprocedure bij Rechtbank

Artikel 69, derde lid

25

Kennisgeving onherroepelijk zijn van ruilplan aan Dienst Kadaster en Openbare Registers

Artikel 73

26

Mededeling aan Grondkamer omtrent status en wijzigingen pachtverhoudingen

Artikel 75

27

Aanwijzing notaris ter opstelling ruilakte

Artikel 81, eerste lid

28

Bepaling dat ontwerp-Ruilplan en lijst der geldelijke regelingen gelijktijdig ter inzage worden gelegd

Artikel 83, eerste lid

29

Beslissingen nemen ter nakoming van verplichtingen als bedoeld in artikel 4, eerste en tweede lid, van de Regeling inrichting landelijk gebied (Staatscourant 21 december 2006, nummer 249) voor zover deze verplichtingen voortvloeien uit:-de Regeling subsidiëring landinrichting-de Regeling kavelruil-de Regeling subsidiëring gebiedsgericht beleid en reconstructie concentratiegebieden

 

 

 

Subsidieverordening inrichting landelijk gebied (afhandeling subsidieaanvragen die zijn ingediend voor 1 januari 2014)

Nr.

Taken en bevoegdheden

Voorschrift SILG

1

Besluiten op subsidieaanvragen

Artikel 3, eerste lid

2

Vaststelling redelijke beslistermijn subsidieverlening (verlenging)

Artikel 4:14, derde lid, Awb

3

Voorschotverlening na subsidieverlening

Artikel 7, eerste lid

4

Besluit op aanvragen om ontheffing toepassing provinciaal beleid niet-publiekrechtelijke rechtspersonen

Artikel 9, eerste lid, sub b

5

Besluit op aanvragen om ontheffing toepassing provinciaal beleid door aanbestedende dienst

Artikel 9, tweede lid

6

Instellen controle, inzage in administratie

Artikel 10, derde lid

7

Ontvangst schriftelijk verslag

N.v.t.

8

Ontvangst feiten en omstandigheden

Artikel 13

9

Besluiten op aanvragen tot subsidievaststelling, vaststelling redelijke beslistermijn (verlenging) artikel 14, eerste lid

Artikel 4:14, derde lid, Awb

10

Intrekking of wijziging subsidieverlening of subsidievaststelling

Artikel 17, eerste lid

 

 

Grondzaken

Nr.

Taken en Bevoegdheden

1

Volmacht en machtiging voor het in en buiten rechte vertegenwoordigen van de provincie Drenthe ten aanzien van:a.het vestigen of beëindigen van beperkte gebruiksrechten;b.het aangaan, opzeggen of wijzigen van een pachtovereenkomst;c.het aangaan van een overeenkomst strekkende tot ontbinding van een pachtovereenkomst of tot overname van een pachtrecht;d.het aangaan van een overeenkomst strekkende tot het in bruikleen geven of nemen van een onroerende zaak;e.het aangaan van een overeenkomst strekkende tot verhuur of huur van een onroerende zaak;f.het geven van toestemming voor het leggen van een leiding of kabel;g.het geven van toestemming als bedoeld in artikel 21 van de Visserijwet 1963;h.het aangaan van een overeenkomst als bedoeld in artikel 34 van de Flora- en Faunawet;i.het aangaan van een overeenkomst strekkende tot de sloop van gebouwen of werken;j.het behartigen van de belangen van de provincie Drenthe als eigenaar, zakelijk gerechtigde of gebruiker, inclusief waar het gronden in eigendom van het Bureau Beheer Landbouwgronden betreft;k.het indienen van verzoeken tot afkoop van ruilverkavelings- of landinrichtingsrenten of belastingen;l.het maken van bezwaar tegen door bestuursorganen opgelegde belastingen of heffingen;m.het verrichten van handelingen betreffende het dagelijks beheer van de bij de provincie Drenthe in beheer zijnde onroerende zaken, in eigendom van de provincie of Bureau Beheer Landbouwgronden;n.het overdragen van het beheer van onroerende zaken aan derden;o.het aangaan van overeenkomsten betreffende de verrekenprijzen van gronden van de provincie Drenthe in landinrichtingsprojecten, tevens met betrekking tot de gronden die in eigendom zijn bij Bureau Beheer Landbouwgronden, voor zover de provincie Drenthe daarover kan beschikken.

2

Volmacht en machtiging voor het vertegenwoordigen van de provincie Drenthe met betrekking tot het verkrijgen of vervreemden van registergoederen:a.het geven van taxatieopdrachten;b.het geven van opdrachten tot het verrichten van onderhandelingen;c.het geven van opdrachten tot het uitvoeren van bodemonderzoek;d.het geven van opdrachten tot het opstellen van akten;e.het verrichten van handelingen betreffende het verrekenen van over- of ondermaat.

 

Naar boven