Besluit van Gedeputeerde Staten van 8 december 2015, PZH-2015-535914535, tot wijziging van de Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland,

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

 

Overwegende dat het wenselijk is voor de economische ontwikkeling van de topsectoren in Zuid Holland (greenports mainport) om ook de vertraagde infrastructurele maatregelen die onderdeel uitmaken van de maatregelenpakketten kwaliteitsnet goederenvervoer en Coolport uit te voeren;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de wijziging van de Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013

ARTIKEL I

De Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

 

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onderdeel d komt te luiden:

    • d.

      Maatregelenpakket Masterplan Coolport 2016: door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland bij besluit van 8 december 2015 vastgesteld pakket met projecten ten behoeve van de ontsluiting voor het goederenvervoer van de Coolport.

  • 2.

    In onderdeel e wordt “het maatregelenpakket Coolport 2011” vervangen door: het maatregelenpakket masterplan Coolport 2016.

     

B.

 

In artikel 4 wordt “31 december 2015” vervangen door: 31 december 2016.

 

C.

 

In de artikelen 5, onderdeel a, 6, onderdelen a en b, en 8, eerste, tweede en derde lid, wordt “het maatregelenpakket Coolport 2011” telkens vervangen door: het maatregelenpakket masterplan Coolport 2016.

 

D.

 

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7 Niet subsidiabele kosten

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten die zijn gemaakt ter uitvoering van een taak waartoe de subsidieontvanger wettelijk verplicht is.

  • b.

    kosten die zijn gemaakt voor de verwerving van gronden en voor de voorbereiding van de verwerving van gronden ten behoeve van de realisatie van infrastructurele maatregelen, of

  • c.

    kosten die niet noodzakelijk en adequaat zijn in relatie tot het doel van de subsidie.

     

E .

 

Artikel 15 komt te luiden:

Artikel 15 Werkingsduur en overgangsrecht

Deze regeling vervalt op 1 januari 2017, met dien verstande dat deze subsidieregeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

ARTIKEL II

De subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013, zoals deze regeling luidde op de dag voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van dit besluit, blijft van kracht voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.

 

Den Haag, 14 december 2015

 

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,

Drs. J. Smit, voorzitter

Drs. J.H. de Baas, secretaris a.i.

 

 

TOELICHTING op de wijzigingen

 

ALGEMEEN

Zuid-Holland is de meest verstedelijkte provincie, waarin naast een grootstedelijk gebied ook drie greenports en een mainport liggen. Een goede bereikbaarheid voor het goederenvervoer is een belangrijke vestigingsplaatsfactor en een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van de verschillende topgebieden in Zuid-Holland. De versterking van de relatie van de greenports met de mainport en dan vooral de Coolport is een belangrijke voorwaarde voor het toekomstig functioneren van de greenports in Zuid Holland. Het doel van de subsidieregeling kwaliteitsnetgoederenvervoer 2013 is bevordering van de doorstroming van goederenvervoer over de weg. In het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 en het maatregelenpakket Coolport 2011 zijn projecten opgenomen voor de bevordering van de doorstroming van goederenvervoer over de weg vooral in de relatie greenport mainport. Door het uitvoeren van (infrastructurele) maatregelen die specifiek gericht zijn op een betere, efficiëntere, doorstroming en afhandeling van het goederenvervoer zal een concrete verbetering van de bereikbaarheid voor het goederenvervoer worden bereikt. Voor de projecten uit de beide maatregelenpakketten die niet op provinciale wegen liggen kan er een subsidie worden aangevraagd door gemeenten en het Havenbedrijf Rotterdam. Door de vertraging van de Coolport is het merendeel van de projecten uit het maatregelenpakket Coolport 2011 nog niet gestart. Om toch een subsidie te kunnen verlenen is het enerzijds noodzakelijk om de subsidieregeling kwaliteitsnetgoederenvervoer te verlengen en anderzijds een actualisatie noodzakelijk van het maatregelenpakket Coolport. Om deze reden is het maatregelenpakket masterplan Coolport 2016 vastgesteld en de regeling aangepast.

 

ARTIKELSGEWIJS

 

B.(artikel 4)

Artikel 4 Conform de hoofdregel in de Asv kunnen aanvragen gedurende het hele jaar worden ingediend tot uiterlijk 31 december 2016.

 

D.(artikel 7)

De afgelopen periode is gebleken dat de niet subsidiabele kosten duidelijker moesten worden omschreven; Naast wettelijke taken zijn ook grondverwerving en projecten die niet bijdragen aan een betere doorstroming van het vrachtverkeer en of een betere ontsluiting van de Coolport niet subsidiabel.

Naar boven