Gedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op artikel 125 Ambtenarenwet stellen de volgende wijzigingen in de arbeidvoorwaardenregelingen vast:
 
Besluit nr . 1241320 d.d. 27 oktober 2015 van Gedeputeerde Staten van Fryslân
A.
Wijziging rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân
 
Artikel 1
In artikel 10 lid 1 wordt achter “40 uren” ingevoegd: “(volledige arbeidsduur van gemiddeld 36 uren per week plus 4 uren adv).”
 
Artikel 2
Artikel 10 lid 2 komt te luiden:
De gemiddelde werkweek bedraagt maximaal 45 uren per week en bestaat uit 36 uren werken (volledige arbeidsduur volgens de CAP) plus 4 ADV uren plus 5 vaste overwerkuren. Voor de uren die de chauffeur meer uren werkt dan gemiddeld 41 uren per week (36 plus 5) krijgt de chauffeur compensatie in vrije tijd. Dit wordt berekend over een tijdvak van 13 weken (een kwartaal). In plaats van compensatie in vrije tijd kunnen op verzoek van de chauffeur per kwartaal maximaal 13 maal 4 uren per worden uitbetaald met een vaste overwerktoeslag van 50%.
Het aantal uren dat de medewerker meer mag werken dan de gemiddelde arbeidsduur is begrensd door de bepalingen in de Arbeidstijdenwet.
 
Artikel 3
Artikel 13 lid 1 onder a komt te luiden:
De chauffeur ontvangt in plaats van een aanspraak op het provinciaal reisbesluit, artikel 13 lid 1 onder a en b (maaltijden en ander verblijfskosten), een vast netto bedrag per maand. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door het afdelingshoofd vastgesteld, rekening houdende met de fiscale mogelijkheden.
 
Artikel 4
Artikel 13 lid 1 onder b komt te luiden:
een jaarlijkse vergoeding van € 150 voor de aanschaf van schoeisel en periodiek een winterjas en een vijfjaarlijkse vergoeding van € 75 voor aanschaf van een zonnebril.
 
Artikel 5
Artikellid 13 lid 2 komt te vervallen.
 
Artikelsgewijze toelichting
artikel 2
Uitgangspunt is dat de chauffeur niet meer werkt dan 45 uren per week (incl. adv). Dit wordt per kwartaal beoordeeld zodat er ook werkweken van meer en minder dan 45 uren mogelijk zijn. Dit is niet onbeperkt. Voor een dag, week, periode van 4 weken en een periode van 13 weken gelden begrenzingen zoals vastgelegd in de bijlage (artikel 1 Arbeidstijden).
De begrenzing van betaling van niet-vaste overwerkuren tot 4 uren per week sluit aan bij de huidige inzet van chauffeurs.
 
artikel 3:
Het bedrag wat medewerkers feitelijk maandelijks kwijt zijn blijkt hoger te liggen dan de nu in de regeling opgenomen vaste vergoeding van € 200. Verwacht kan worden dat dit bedrag kan fluctueren afhankelijk van de mate van inzet van chauffeurs en het aantal gedeputeerden. Uit praktische overwegingen wordt daarom aan het afdelingshoofd de bevoegdheid gegeven om de vaste onkostenvergoeding te laten meebewegen met de feitelijke situatie, uiteraard binnen de grenzen wat fiscaal is toegestaan.
Daartoe zal jaarlijks minimaal éénmaal per maand onderliggende bewijsstukken moeten worden overlegd. Dit is een fiscale eis (ook opgenomen in lid 4) én is noodzakelijk voor het herijken van de hoogte van de tegemoetkoming.
 
Artikel 4
Toelichting: Chauffeurs krijgen kleding verstrekt, alleen voor een winterjas krijgen ze een vergoeding zodat de chauffeurs eenmaal per 3 of 4 jaren een jas kunnen kopen.
 
Artikel 5
bevoegdheid om de bedragen aan te passen wordt in lid 1 bij het afdelingshoofd gelegd.
De huidige tekst is ook te vaag: “worden indien nodig geindexeerd”. Wanneer is het nodig? En indexeren waarmee?
 
B
Wijziging van d e bijlage bij het rechtspositiebesluit Overlegregeling chauffeurs a r beidstijden
 
Artikel 1
Artikel 1 lid 2: De punt wordt vervangen door een komma, waarna de tekst wordt toegevoegd: “Adv- en compensatie- uren niet”
 
Artikel 2
In artikel 1 lid 3 wordt na “maximale arbeidstijd” tussengevoegd: “exclusief adv”.
 
Artikel 3
Artikel 1 lid 6 komt te vervallen.
 
Artikel 4
In Artikel 1 lid 7 wordt na “45 uren” tussengevoegd: (exc. Adv).
 
Artikelsgewijze toelichting
 
Artikel 2
Toelichting: Het maximaal aantal betaalde uren per week dat op grond van artikel 1 lid 3 gewerkt mag worden is 45 uren. Dit is het aantal uren is exclusief adv. Inclusief adv is dat 49 uren. In vergelijking met de tot nu toe gehanteerde interpretatie: “45 is inclusief adv” ontstaat er dus 4 uren ruimte om meer (extra) uren te werken dan nu. Hiermee wordt meer flexibiliteit voor inzet van de uren bereikt. De extra uren moeten op grond van artikel 10 lid 2 worden gecompenseerd door vrije tijd.
 
Artikel 3
Toelichting: Dit artikellid past niet in deze bijlage over arbeidstijden. Bovendien is dit al geregeld in artikel 10 lid 2 van de regeling.
 
C.Datum inwerkingtreden
Artikel 14 Inwerkingtreding en einde regeling
Deze wijzigingen treden in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad waarin zij is geplaatst en werken terug tot en met 1 januari 2015.
Naar boven