Besluit van gedeputeerde staten van 25 november 2014, PZH-2014-491302877 (DOS-2013-0010243), tot wijziging van de Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland
 
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland,
 
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
 
Besluiten:
 
Vast te stellen de wijziging van de Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland
 
Artikel I
De Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland wordt als volgt gewijzigd:
 
A.
 
Artikel 12 wordt vervangen door:
 
Artikel 12 Doelgroep
Subsidie, als bedoeld in artikel 11, kan uitsluitend worden verstrekt aan de aanvragers die voor de betreffende activiteit zijn opgenomen in een door Gedeputeerde Staten vastgesteld Maatregelenpakket mobiliteitsmanagement.
 
B.
In artikel 16 wordt ‘en voor 2015 wordt gerealiseerd’ vervangen door: en voor 2016 wordt gerealiseerd.
 
C.
Aan het einde van de tekst van artikel 24 wordt een ‘.’ geplaatst.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin deze regeling wordt geplaatst en werkt terug tot en met 22 maart 2014.
 
Ondertekening
 
Den Haag, 25 november 2014,
 
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
 
Drs. J. Smit, voorzitter
 
mw. drs. J.A.M. Hilgersom, secretaris
 
Toelichting op de 2de tranche maatregelen mobiliteitsmanagement in het kader van het programma Beter Benutten 1 (BB1) en Provinciaal Actieprogramma Lucht (PAL)
 
Gebied: Leiden e.o. en Alphen aan den Rijn
 
1. Maatregel: elektrische deelfietsactie
Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen (PBO) Leiden
 
Aanvrager:
PBO
 
Bedrag:
€ 82.000,-
 
Omschrijving:
Het PBO wil door het elektrisch fietsen te stimuleren de doorstroming binnen en rond Leiden verbeteren.
 
PBO heeft een deelfietsactie uitvoeren die aansluit bij de wensen van ondernemers:
  • Aantrekkelijk;
  • Laagdrempelig en simpel;
  • Verbetert bereikbaarheid van Leidse bedrijventerreinen.
     
De PBO e-deelfietsactie bestaat uit het volgende aanbod aan bij de ondernemersverenigingen aangesloten bedrijven:
  • Bedrijven kunnen bij het PBO tegen een aantrekkelijk tarief enkele e-fietsen aanschaffen die het bedrijf als deelfiets inzet.
  • Deelgebruik bestaat uit:
    • a.
      verplaatsing tussen vestigingen;
    • b.
      zakelijke verplaatsingen; klantenbezoek of verplaatsing tussen samenwerkende bedrijven;
    • c.
      privé-verplaatsing van werknemers binnen Leiden (bijvoorbeeld binnenstadbezoek of lunch);
    • d.
      het uitproberen van de e-f voor het woon-werkverkeer;
    • e.
      gebruik e-fiets als voor- en natransportmiddel naar station.
  • Fietsen kunnen worden aangeschaft door bedrijven onder voorwaarde dat deze niet aan één werknemer ter beschikking worden gesteld, maar als deelfiets worden ingezet. Doel van de actie is bedrijven en werknemers in contact te laten komen met e-fietsen. Het probeerkarakter van de actie wordt gerealiseerd door schaarste te creëren. Hiervoor wordt het aantal aan te schaffen fietsen per bedrijf gelimiteerd:
5 – 25 werknemers maximaal 1 e-deelfiets, 26 – 50 werknemers maximaal 2 e-deelfietsen, 51-100 werknemers maximaal 3 e-deelfietsen, etc. De actie bestaat uit maximaal 100 fietsen. Het aanbod bestaat uit twee type fietsen, beiden damesmodel (nodig voor deelgebruik): een gewone toer e-bike en een transport e-bike. Fietsen zijn herkenbaar als PBO e-deelfietsen door middel van stickers.
 
Aan de e-deelfietsen is een communicatie-actie gekoppeld:
  • a.
    aankondiging en mailing vanuit PBO;
  • b.
    publicaties in pers en op website gemeente (op de Fiets naar het werk pagina van Leiden Bereikbaar) en websites ondernemersverenigingen;
  • c.
    bedrijfsbezoeken door vertegenwoordiger PBO, aanbieder en mobiliteitsmakelaar;
  • d.
    informatiepakket over fiscale mogelijkheden om als bedrijf elektrisch fietsen onder medewerkers te stimuleren.
Om het deelfietsgebruik bij een bedrijf te kunnen organiseren, wordt bij de deelfietsen meegeleverd:
  • -
    een reserveringsagenda met per dag meerdere kolommen waarin deelfietsen gereserveerd kunnen worden;
  • -
    een beknopte handleiding uitvoering e-deelfiets met informatie over gebruik reserveringsagenda; sleuteluitgifte en praktische zaken als onderhoud, servicenummer etc.
  • -
    aan het eind van de projectperiode ontvangen de bedrijven die een elektrische fiets hebben aangeschaft een vragenlijst, waarmee zij het deelgebruik van de elektrische fiets rapporten.
     
De deelfietsactie sluit goed aan op het fietsbeleid van gemeente Leiden. Op 10 oktober 2013 is in de gemeenteraad een motie aangenomen om elektrisch fietsen te stimuleren. De PBO deelfietsactie wordt als volgt ondersteund door de gemeente Leiden (nog onder voorbehoud):
  • a.
    gemeente Leiden creëert stallingsfaciliteiten, speciaal voor de PBO e-deelfietsen in de bewaakte stalling bij station Leiden Centraal;
  • b.
    gemeente Leiden plaatst oplaadunits voor deelfietsen bij bedrijven(terreinen) en/of geeft een financiële vergoeding hiervoor;
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Leiden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar elektrische fiets. Verbetering van de voor- en natransportmogelijkheden naar station Leiden Centraal.
 
Concrete prestatie:
Leidse bedrijven: - aanschaffen van elektrische deelfietsen
  • -
    regelen deelgebruik van elektrische fietsen
  • -
    rapporteren gebruik elektrische deelfietsen
PBO: - uitvoeren en organiseren actie, aankoop en verkoop 100 elektrische e- fietsen
  • -
    verzorgen communicatie, marketing en sales van;
  • -
    verstrekken van informatie over fiscale mogelijkheden e-fietsstimuleren,
    reserveringsagenda en handleiding aan deelnemende bedrijven.
Verplichting:
  • De subsidieontvanger werkt samen met de door de provincie ingehuurde mobiliteitsmakelaar.
  • De aanvrager deelt kennis en informatie over het project met de provincie, de mobiliteitsmakelaar en met andere partijen die vergelijkbare maatregelen willen nemen.
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
De de–minimisvrijstelling is van toepassing.
 
2. Maatregel: PBO deelauto-actie
 
Aanvrager:
PBO (Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen Leiden)
 
Bedrag:
€ 5.250,=
 
Omschrijving:
De deelauto is een goed alternatief voor leasewagens en poolauto’s. Het is een goede aanvulling op het persoonlijk mobiliteitsbudget van medewerkers en het meer op maat maken van mobiliteit. Deelauto gaat uit van mobiliteit-op-afroep en betalen voor het werkelijke gebruik. Bedrijven gebruiken steeds minder bedrijfspoolauto’s, waardoor werknemers meer met de auto naar het werk komen. Een deelauto kent de nadelen van onderbezetting en beheerlast niet. Door het inzetten van deelauto’s neemt de autoafhankelijkheid af en kunnen meer mensen op andere wijze dan met de auto naar het werk komen.
 
PBO deelauto-actie: 100 bedrijven in Leiden krijgen de mogelijkheid een gratis deelauto-abonnement te nemen. PBO heeft bij deelauto-aanbieder Tripmanager 50% korting op deelauto-abonnementen bedongen. Door als PBO en vanuit Beter Benutten de resterende kosten voor een abonnement te dragen kunnen bedrijven laagdrempelig (gratis) kennismaken met het deelautoconcept. Bedrijven betalen niet voor de abonnementskosten, maar alleen voor gebruik. De actie is voor maximaal 1 jaar. Gedurende deze periode kunnen bedrijven de voordelen van een deelauto ondervinden, na dit jaar zullen zij zelf het abonnement moeten voortzetten.
 
De deelauto-actie voldoet aan de door PBO geformuleerde randvoorwaarden:
  • Aantrekkelijk;
  • Laagdrempelig en simpel;
  • Verbetering bereikbaarheid van Leidse bedrijventerreinen.
Tripmanager onderscheid zich doordat het niet deelauto’s op een plek in de openbare ruimte neerzet, maar ze op afroep brengt naar- en haalt bij de gebruiker. Hierdoor is dit deelautoconcept ook interessant voor kleinere bedrijven of bedrijventerreinen en wordt geen parkeerruimte ingenomen. De actie bestaat uit maximaal 100 abonnementen op Tripmanager BIZBasic.
 
De actie gaat als volgt in zijn werk:
  • PBO werft bedrijven voor deelauto abonnementen;
  • Bedrijf meldt bij PBO dat zij een abonnement wenst;
  • PBO geeft bedrijf een actiecode waarmee bedrijf zich aan kan melden bij Tripmanager voor gratis abonnement Tripmanager BIZ Basic.
  • Kosten abonnement worden door Tripmanager aan PBO gefactureerd. 50% van deze kosten worden via Beter Benutten subsidie gefinancierd.
     
De verdeling van de kosten is als volgt:
 
voor 100 bedrijven gedurende een jaar
Kosten abonnement Tripmanager per maand
€ 17,50
€ 21.000,00
50% korting
€ 8,75
€ 10.500,00
aandeel BB 25%
€ 4,38
€ 5.250,00
Aandeel PBO 25%
€ 4,38
€ 5.250,00
Kosten bedrijf abonnement
€ 0,00
€ 0,00
Het abonnement is voor Tripmanager BizBasic, dit is voor 0 tot 5 zakelijk gebruikers en één kostenplaats. Indien een bedrijf een groter abonnement wenst, moet zij dit zelf betalen.
Aan de deelauto-actie is een communicatie-actie gekoppeld:
  • 1.
    aankondiging en mailing vanuit PBO;
  • 2.
    publicaties in pers en op website gemeente en websites ondernemersverenigingen;
  • 3.
    bedrijfsbezoeken door vertegenwoordiger PBO, aanbieder en mobiliteitsmakelaar.
Waar draagt het project aan bij:
Bevorderen van het ontkoppelen van autobezit en autogebruik, waardoor werknemers de vrijheid hebben op alternatieve wijze t.o.v. de auto naar het werk te komen. Met de inzet van bedrijfsauto’s kunnen bedrijven invulling geven aan mobiliteitsbudgetten en mobiliteit op maat.
 
Concrete prestatie:
PBO:
  • uitvoeren en organiseren actie; verstrekken actiecodes aan bedrijven
  • financieren 50% van kosten (na korting door leverancier);
  • verzorgen communicatie, marketing en sales van deelauto-actie;
Verplichting:
  • De subsidieontvanger werkt samen met de door de provincie ingehuurde mobiliteitsmakelaar.
  • De aanvrager deelt kennis en informatie over het project met de provincie, de mobiliteitsmakelaar en met andere partijen die vergelijkbare maatregelen willen nemen.
  • Aanleveren verantwoording van aantal afgenomen abonnementen.
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
3. Maatregel: Probeerpool E-fietsen en –scooters Leiden e.o.
 
Aanvrager:
Fietsspecialist Van Hulst/Biketotaal
 
Bedrag:
€ 2.000,-
 
Omschrijving:
De maatregel bestaat uit het vier maal plaatsen van 5 e-bikes/e-scooters gedurende 1 maand bij bedrijven danwel bedrijvenverenigingen in Leiden. Hiervan is BIZ Grote Polder zeker en Rijnland Ziekenhuis waarschijnlijk. De overige bedrijven worden geworven. De e-fietsen en e-scooters worden geplaatst ten behoeve van het woon-werkverkeer van de werknemers van het bedrijf. Aanvrager levert in overleg met het bedrijf/bedrijvenvereniging een mix van 5 e-fietsen en e-scooters en zorgt voor verzekering en onderhoud en uitleg over fietsen/scooters. Tijdens de uitvoering van de maatregel onderhouden aanvrager en bedrijf/bedrijvenvereniging contact met de mobiliteitsmakelaar over ondersteuning van de probeerpool. De subsidie voor de probeerpool zal door aanvrager in vier aparte aanvragen worden ingediend.
 
Waar draagt het project aan bij:
Fietsstimulering en mogelijke overstap van auto voor woon-werkverkeer, naar e-fiets/-scooter. Mogelijk aanpassingen in het beleid van het bedrijf op basis waarvan (e-) fietsvergoedingen mogelijk worden.
Bij Rijnland Ziekenhuis wordt de e-fiets en scooter ook ingezet voor vervoer tussen de vestigingen in Oegstgeest en Alphen en naar het Diaconessenhuis in Leiden waarmee het onlangs is gefuseerd.
 
Concrete prestatie:
Het vier maal gedurende één maand plaatsen van 5 e-fietsen/e-scooters bij bedrijven/ bedrijvenverenigingen in Leiden.
Ervaringen uit eerdere projecten leert dat:
  • Bij een probeerpool van ca. 5 e-fietsen/scooters 20 tot 60 werknemers enige dagen een e-fiets of – scooter uitproberen.
  • Ervaring (o.a. uit Twente) leert dat een overstappercentage van 15% reëel is.
Verplichting:
  • De subsidieontvanger werkt samen met de door de provincie ingehuurde mobiliteitsmakelaar.
  • De subsidieontvanger deelt kennis en informatie over het project. met de provincie en met andere partijen die vergelijkbare maatregelen willen nemen.
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
4. Maatregel: Probeerpool E-fietsen Alphen
 
Aanvrager:
Multirent (onderdeel van Markeur B.V) en Gek van Fietsen (Multirent doet aanvraag en verrekent 50% van de ingekomen subsidie met GekvanFietsen).
 
Bedrag:
€ 500,-
 
Omschrijving:
De maatregel bestaat uit het plaatsen van 5 e-bikes/e-scooters gedurende één maand bij een bedrijf in Alphen aan den Rijn. De e-fietsen en e-scooters worden geplaatst ten behoeve van het woon-werkverkeer van de werknemers van het bedrijf. Aanvrager levert in overleg met het bedrijf een mix van 5 e-fietsen en e-scooters en zorgt voor verzekering en onderhoud en uitleg over fietsen/scooters. Tijdens de uitvoering van de maatregel onderhouden aanvrager en bedrijf contact met de mobiliteitsmakelaar over ondersteuning van de probeerpool.
 
Waar draagt het project aan bij:
Fietsstimulering en mogelijke overstap van auto voor woon-werkverkeer, naar e-fiets/-scooter. Mogelijk aanpassingen in het beleid van het bedrijf op basis waarvan (e-) fietsvergoedingen mogelijk worden.
 
Concrete prestatie:
Het gedurende één maand plaatsen van 5 e-bikes/e-scooters bij een bedrijf in Alphen aan den Rijn.
Ervaringen uit eerdere projecten leert dat:
  • Bij een probeerpool van ca. 5 e-fietsen/e-scooters 20 tot 60 werknemers enige dagen een e-fiets of – scooter uitproberen.
  • Ervaring (o.a. uit Twente) leert dat een overstappercentage van 15% reëel is.
     
Verplichting:
  • De subsidieontvanger werkt samen met de door de provincie ingehuurde mobiliteitsmakelaar.
  • De subsidieontvanger deelt kennis en informatie over het project. met de provincie en met andere partijen die vergelijkbare maatregelen willen nemen.
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
5. Maatregel: Probeerpool E-fietsen en –scooters bij NAKTuinbouw
 
Aanvrager:
Multirent (onderdeel van Markeur B.V).en Gek van Fietsen (Multirent doet aanvraag en verrekent 50% van de ingekomen subsidie met GekvanFietsen).
 
Bedrag:
€ 500,-
 
Omschrijving:
De maatregel bestaat uit het plaatsen van 6 e-bikes/e-scooters gedurende 1 maand bij NAKTuinbouw in Roelofsarensdveen. De e-fietsen en e-scooters worden geplaatst ten behoeve van het woon-werkverkeer van de werknemers van het bedrijf. Aanvrager levert in overleg met NAKTuinbouw 4 e-fietsen en 2 e-scooters en zorgt voor verzekering en onderhoud en uitleg over fietsen/scooters. Tijdens de uitvoering van de maatregel onderhouden aanvrager en bedrijf contact met de mobiliteitsmakelaar over ondersteuning van de probeerpool. Door mobiliteitsmakelaar wordt aan NAKTuinbouw communicatiemateriaal aangeleverd.
 
Waar draagt het project aan bij:
Fietsstimulering en mogelijke overstap van auto voor woon-werkverkeer, naar e-fiets/-scooter. Mogelijk aanpassingen in het beleid van het bedrijf op basis waarvan (e-) fietsvergoedingen mogelijk worden.
 
Concrete prestatie:
Het gedurende één maand plaatsen van 5 e-bikes/e-scooters bij NAKTuinbouw in Roelofsarendsveen.
Ervaringen uit eerdere projecten leert dat:
  • Bij een probeerpool van ca. 5 e-fietsen/e-scooters 20 tot 60 werknemers enige dagen een e-fiets of – scooter uitproberen.
  • Ervaring (o.a. uit Twente) leert dat een overstappercentage van 15% reëel is.
     
Verplichting:
  • De subsidieontvanger werkt samen met de door de provincie ingehuurde mobiliteitsmakelaar.
  • De subsidieontvanger deelt kennis en informatie over het project met de provincie en met andere partijen die vergelijkbare maatregelen willen nemen.
     
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
Gebied: Drechtsteden, Gouda en Gorinchem
 
 
6. Maatregel: PonPower E-bikeachtie
PonPower
 
Bedrag:
€ 5.000,-
 
Omschrijving:
PonPower wil fietsen binnen de eigen organisatie stimuleren. Daarvoor start de organisatie een communicatiecampagne en zet het E-bikes in voor een probeerpool.
 
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Drechtsteden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar E-bike. Medewerkers die fietsen in het woon-werkverkeer zwaar valt, behouden voor de fiets door transitie naar E-bike.
 
Concrete prestatie:
PonPower: - aanschaffen van 2 E-bikes
  • -
    regelen deelgebruik van E-bikes
  • -
    uitvoeren communicatiecampagne
     
Verplichting:
• De subsidieontvanger deelt informatie met Vaartmakers, onder meer voor het opstellen van een best practice.
 
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
7. Maatregel: Gebr. De Koning E-bikeactie
 
Aanvrager:
Gebr. De Koning
 
Bedrag:
€ 2.000,-
 
Omschrijving:
Gebr. De Koning wil fietsen binnen de eigen organisatie stimuleren. Daarvoor zet het een E-bike in voor een probeerpoule.
 
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Drechtsteden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar E-bike. Medewerkers die fietsen in het woon-werkverkeer zwaar valt, behouden voor de fiets door transitie naar E-bike.
 
Concrete prestatie:
Gebr. De Koning: - aanschaffen van een E-bike
  • -
    regelen deelgebruik van E-bike
  • -
    uitvoeren communicatie rond deelgebruik
     
Verplichting:
• De subsidieontvanger deelt informatie met Vaartmakers, onder meer voor het opstellen van een best practice.
 
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
8. Maatregel: Drechtsteden E-bikeactie
Aanvrager:
Drechtsteden (6 gemeenten)
 
Bedrag:
€ 40.000,-
 
Omschrijving:
Drechtsteden wil fietsen binnen de gemeentelijke organisaties stimuleren. Daarvoor start Drechtsteden een communicatiecampagne en zet het E-bikes in voor een probeerpool.
 
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Drechtsteden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar E-bike. Medewerkers die fietsen in het woon-werkverkeer zwaar valt, behouden voor de fiets door transitie naar E-bike.
 
Concrete prestatie:
Drechtsteden: - aanschaffen van E-bikes
  • -
    regelen deelgebruik van E-bikes
  • -
    uitvoeren communicatiecampagne
Gemeenten: - actieve deelname aan het project
 
Verplichting:
• De subsidieontvanger deelt informatie met Vaartmakers, onder meer voor het opstellen van een best practice.
 
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
9. Maatregel: Kil III E-bikeactie
 
Aanvrager:
Vereniging van eigenaren Kil III
 
Bedrag:
€ 15.000,-
 
Omschrijving:
Werkgevers op Kil III willen fietsen binnen de eigen organisatie stimuleren. Daarvoor start Parkmanagement een communicatiecampagne en zet het E-bikes in voor een probeerpoule. De fietsen worden gestald bij Parktrust, uitvoerder van Parkmanagement op Kil III.
 
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Drechtsteden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar E-bike. Medewerkers die fietsen in het woon-werkverkeer zwaar valt, behouden voor de fiets door transitie naar E-bike.
 
Concrete prestatie:
VVE: - aanschaffen van 6 E-bikes
-regelen deelgebruik van E-bikes
Parkmanagement: - uitvoeren communicatiecampagne
-stallen en uitgifte E-bikes
 
Verplichting:
• De subsidieontvanger deelt informatie met Vaartmakers, onder meer voor het opstellen van een best practice.
 
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
10. Maatregel: Gorinchem e.o. E-bikeactie
 
Aanvrager:
Gemeente Gorinchem en omliggende gemeenten
 
Bedrag:
€ 20.000,-
 
Omschrijving:
Gemeente Gorinchem wil samen met de omliggende gemeenten fietsen binnen de eigen organisatie stimuleren. Daarvoor starten de gemeenten een communicatiecampagne en zetten zij E-bikes in voor een probeerpoule.
 
Waar draagt het project aan bij:
Bevordering van het elektrisch (lange afstand) fietsen in Drechtsteden. Vervanging van verplaatsingen in het zakelijk en woon-werkverkeer van auto naar E-bike. Medewerkers die fietsen in het woon-werkverkeer zwaar valt, behouden voor de fiets door transitie naar E-bike.
 
Concrete prestatie:
Gemeenten: - aanschaffen van 8 E-bikes
  • -
    regelen deelgebruik van E-bikes
  • -
    uitvoeren communicatiecampagne
     
Verplichting:
• De subsidieontvanger deelt informatie met Vaartmakers, onder meer voor het opstellen van een best practice.
 
Welke verantwoording moet men kunnen afleggen:
In het kader van provinciaal beleid is het verzoek om de bevindingen conform het projektplan te rapporteren uiterlijk 2016.
 
Staatssteun
Beoordeeld als zijnde geen staatssteun.
 
Naar boven