NADERE SUBSIDIEREGELS PROGRAMMATISCHE AANPAK STIKSTOF LIMBURG (PAS)
Gedeputeerde Staten van Limburg maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg bekend dat zij in hun vergadering van 23 juni 2015 hebben vastgesteld:
 
NADERE SUBSIDIEREGELS PROGRAMMATISCHE AANPAK STIKSTOF LIMBURG (PAS)
 
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
 
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
  • a.
    PAS(Programma Aanpak Stikstof): het landelijk programma, dat vastgesteld is door de Minister van Economische Zaken en de Minister van Infrastructuur en Milieu ingevolge artikel 19 kg van de Natuurbeschermingswet 1998 in overeenstemming met de Minister van Defensie en Gedeputeerde Staten van de provincies. Het programma verbindt economie en ecologie, door de realisering van de instandhoudingsdoelen voor de Natura 2000-gebieden samen te laten gaan met economische ontwikkelingen;
  • b.
    PAS-maatregel: gebiedsspecifieke maatregel of activiteit die wordt genomen ter uitvoering van het PAS-programma en die als zodanig is opgenomen in een gebiedsanalyse als bedoeld onder sub e;
  • c.
    Instandhoudingsdoelstelling: doelstellingen voor een Natura 2000-gebied, als bedoeld in artikel 10a van de Natuurbeschermingswet 1998;
  • d.
    PAS Natura 2000-gebied: Natura 2000-gebied waarin een voor stikstof gevoelig habitattype of leefgebied voorkomt en de kritische depositiewaarde van stikstofbelasting van dat habitattype of leefgebied wordt overschreden (zie bijlage 1 Lijst PAS Natura-2000 gebieden provincie Limburg, tevens opgenomen in het PAS-programma);
  • e.
    PAS-gebiedsanalyses Limburg: ecologische analyse van een stikstofgevoelig PAS-Natura 2000- gebied, deel uitmakend van de passende beoordeling van de PAS, waarin herstel- en andere maatregelen zijn opgenomen die dienen ter verzekering dat de kwaliteit van habitattypen en leefgebieden van soorten niet verder achteruit gaat en/of verbetert. De PAS-gebiedsanalyses zijn op 16 juni 2015 door Gedeputeerde Staten vastgesteld; deze kunnen door Gedeputeerde Staten bijgesteld worden op grond van artikel 19 ki, tweede lid van de Natuurbeschermingswet 1998. De eventueel bijgestelde PAS-gebiedsanalyses treden in de plaats van de op 16 juni 2015 vastgestelde PAS-gebiedsanalyses.
  • f.
    Ontwerp PAS-gebiedsanalyses Limburg: ontwerp ecologische analyse van een stikstofgevoelig PAS Natura 2000- gebied, deel uitmakend van de passende beoordeling van de PAS, waarin herstel- en andere maatregelen zijn opgenomen die dienen ter verzekering dat de kwaliteit van habitattypen en leefgebieden van soorten niet verder achteruit gaat en/of verbetert. De versie van het ontwerp is de versie vóór vaststelling van de gebiedsanalyses door de Gedeputeerde Staten;
  • g.
    PAS-herstelmaatregelen: de maatregelen – ook wel effectgerichte maatregelen genoemd – om de voor stikstof gevoelige habitattypen en leefgebieden van soorten te beschermen en waar mogelijk en nodig te ontwikkelen;
  • h.
    Digitale PAS-maatregelenkaarten: kaarten ten behoeve van de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen, die onlosmakelijk deel uitmaken van de PAS-gebiedsanalyses, waarop:
    • 1.
      de begrenzing van de 21 PAS Natura 2000-gebieden van Limburg is vastgelegd conform de aanwijzingsbesluiten voor deze Natura 2000-gebieden;
    • 2.
      binnen en buiten deze begrenzing zijn de PAS-herstelmaatregelen ingetekend voor het eerste PAS-tijdvak;
  • i.
    Ontwerp digitale PAS-maatregelenkaarten: ontwerp kaarten ten behoeve van de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen, die onlosmakelijk deel uitmaken van de PAS-gebiedsanalyses, waarop:
    • 1.
      de begrenzing van de 21 PAS Natura 2000-gebieden van Limburg is vastgelegd conform de aanwijzingsbesluiten voor deze Natura 2000-gebieden;
    • 2.
      binnen en buiten deze begrenzing zijn de PAS-herstelmaatregelen ingetekend voor het eerste PAS-tijdvak;
  • j.
    PAS eerste tijdvak: PAS-periode vanaf 2015 tot 2021;
  • k.
    Sense of Urgency: toekenning van een opgave voor de watercondities aan Natura 2000-gebieden: Geleenbeekdal (landelijk gebiedsnummer 154), Bunder- en Elslooërbos (landelijk gebiedsnummer 153) en Geuldal (landelijk gebiedsnummer 157), Deurnsche Peel & Mariapeel (landelijk gebiedsnummer 139) en Zeldersche Driessen (landelijk gebiedsnummer 143);
  • l.
    Nulmetingen en procesindicatoren: met procesindicatoren wordt beoogd tussentijds indicaties te verkrijgen of de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen al effect sorteert in de abiotische en/of biotische omstandigheden. Om dit effect te kunnen bepalen is voorafgaand aan de uitvoering van een PAS-herstelmaatregel een nulmeting noodzakelijk van deze abiotische en/of biotische omstandigheden;
  • m.
    Monitoring van effecten van de uitgevoerde PAS-herstelmaatregelen: de noodzaak van monitoring van effecten van de uitgevoerde PAS-herstelmaatregelen conform procesindicatoren is vastgelegd in het landelijke Monitoringsprogramma PAS;
  • n.
    Jaarschijf: overzicht opgedeeld in inhoudelijk en financieel samenhangende omvangrijke uitvoeringspakketten voor meerdere PAS-Natura 2000 gebieden tegelijk, inclusief een tijdsplanning voor het jaar, waarbinnen de PAS-maatregelen worden gerealiseerd.
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Gedeputeerde Staten kunnen een subsidie verstrekken voor het treffen van PAS-maatregelen in de PAS Natura-2000 gebieden en natuurterreinen grenzend aan de PAS Natura 2000-gebieden. Het gaat hierbij slechts om de gebiedsspecifieke PAS- maatregelen, zoals opgenomen in een gebiedsanalyse met als doel het herstellen en robuuster maken van de voor stikstof gevoelige habitattypen en leefgebieden van soorten, zodat deze beter beschermd zijn tegen de hoge stikstofbelasting.
 
Artikel 3 Doelgroep/aanvrager
  • 1.
    Voor subsidie kunnen in aanmerking komen:
    • a.
      publiekrechtelijke rechtspersonen;
    • b.
      privaatrechtelijke rechtspersonen;
    • c.
      natuurlijke personen.
  • 2.
    Een aanvrager als bedoeld in het eerste lid dient krachtens eigendom danwel zakelijk recht of publiekrechtelijke bevoegdheid zeggenschap te hebben over het terrein/de terreinen waarop de maatregelen/activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, betrekking hebben.
  • 3.
    Een aanvrager , als bedoeld in het eerste lid onder b kan namens een natuurlijk persoon een aanvraag indienen indien hij hiertoe gerechtigd is.
Hoofdstuk 2 Criteria
 
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:
  • 1.
    De PAS-maatregelen zijn uitsluitend gericht op:
  • a.
    de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen, zoals vastgelegd in de PAS-gebiedsanalyses Limburg; of
  • b.
    de uitvoering van de onderzoeken naar vorm en maatvoering van de PAS-herstelmaatregelen, als bedoeld in de PAS-gebiedsanalyses provincie Limburg; of
  • c.
    de uitvoering van de (gebiedsgerichte) monitoring, als bedoeld in de PAS-gebiedsanalyses provincie Limburg; of;
  • d.
    de uitvoering van PAS-herstelmaatregelen, onderzoeken naar vorm en maatvoering van de PAS-herstelmaatregelen en (gebiedsgerichte) monitoring, die niet in de PAS-gebiedsanalyses zijn opgenomen, indien wordt aangetoond door de subsidieaanvrager dat deze voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2.
  • 2.
    De PAS-maatregelen dienen te worden uitgevoerd in de provincie Limburg.
Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende specifieke criteria:
  • 1.
    De PAS-herstelmaatregelen, als bedoeld in artikel 4 eerste lid, sub a, dienen aangeduid te zijn op de digitale PAS –maatregelenkaarten.
  • 2.
    De aanvrager kan alleen in aanmerking komen voor een subsidie voor PAS-maatregelen die zijn gestart vóór inwerkingtreding van de PAS (1 juli 2015) indien is voldaan aan één van de volgende criteria:
  • a.
    de activiteiten zijn gericht op de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen, waarbij sprake is van een negatieve trend van de kwaliteit of oppervlakte van habitattypen en habitattypen met kleine oppervlakte, bedoeld in het ontwerp PAS-gebiedsanalyses en ontwerp PAS-maatregelenkaarten; of
  • b.
    de activiteiten zijn gericht op de uitvoering van de PAS-herstelmaatregelen met een wateropgave van Sense of Urgency, zoals bedoeld in het ontwerp PAS-gebiedsanalyses; of
  • c.
    de activiteiten zijn gericht op de onderzoeken naar vorm en maatvoering van de PAS-herstelmaatregelen, bedoeld in het ontwerp PAS-gebiedsanalyses; of
  • d.
    de activiteiten zijn gericht op de gebiedsgerichte monitoring, zoals bedoeld in het ontwerp PAS-gebiedsanalyses; of
  • e.
    de activiteiten zijn gericht op de overige PAS-herstelmaatregelen, onderzoeken en gebiedsgerichte monitoring, bedoeld in het ontwerp PAS-gebiedsanalyses, waarvan de uitvoering na 1 januari 2015 gestart is.
Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger
1. Uitvoering PAS-maatregelen
De subsidieontvanger dient:
  • a.
    de PAS-maatregelen, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, te realiseren conform de PAS-gebiedsanalyses provincie Limburg, behoudens PAS-maatregelen , zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid onder d;
  • b.
    de PAS-maatregelen volgend op het kalenderjaar na ontvangst van de subsidie verleningsbeschikking te hebben voltooid, tenzij onvoorziene omstandigheden zich voor doen waardoor naar alle redelijkheid en billijkheid de PAS-maatregelen niet in dat kalenderjaar voltooid kunnen worden en/of in de subsidieverleningsbeschikking anders is bepaald;
  • c.
    een administratie te voeren die te allen tijde de informatie bevat die nodig is voor een juist inzicht in de realisatie van de te subsidiëren activiteiten hetgeen inhoudt dat:
  • i.
    alle ontvangsten en uitgaven in de administratie zijn vastgelegd met onderliggende bewijsstukken;
  • ii.
    bewijsstukken, als onderdeel van de administratie, aanwezig zijn ten name van de subsidieontvanger en dat daaruit de aard van de verrichte maatregelen en activiteiten duidelijk blijkt;
  • iii.
    de administratie wordt bewaard tot 6 jaar na vaststelling van de subsidie, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening anders is bepaald;
  • iv.
    de subsidieontvanger is verplicht aan Gedeputeerde Staten te allen tijde inzage te verlenen in de administratie en op hun verzoek alle inlichtingen te verstrekken.
  • 2.
    Voortgang uitvoering
  • 2.1
    Ingeval sprake is van een subsidie vanaf € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger als bedoeld in artikel 3 onder a en b eenmaal per jaar schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen, op de wijze zoals opgenomen in de subsidieverleningsbeschikking.
Het verslag bevat in ieder geval:
  • a.
    de nulmetingen voor de procesindicatoren;
  • b.
    monitoring van effecten van de uitgevoerde PAS-maatregelen met behulp van de in de subsidieverleningsbeschikking vastgelegde procesindicatoren;
  • c.
    de voortgang van de uitvoering van de PAS-maatregelen en eventuele wijziging van de maatregelen ten opzichte van de jaarschijf met een onderbouwing dat die voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2;
d. financiële uitgaven en opbrengsten: inzicht in de meer- en minderkosten ten opzichte van de goedgekeurde begroting (bij subsidieverleningsbeschikking) als ondeelbare pakketten (benoemde) maatregelen;
e . veranderingen in de eigendomssituatie en andere relevante wijzigingen in de bedrijfsvoering van de aanvrager.
  • 2.2
    In geval sprake is van een subsidie vanaf € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger, als bedoeld in artikel 3 onder c eenmaal per jaar schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen. Het verslag bevat in ieder geval:
  • a.
    informatie over de voortgang van de uitvoering van de PAS-maatregelen inclusief een eventueel voorstel tot wijziging van de maatregelen met een onderbouwing dat die voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2;
  • b.
    financiële uitgaven en opbrengsten: inzicht in de meer- en minderkosten ten opzichte van de goedgekeurde begroting (bij subsidieverleningsbeschikking) als ondeelbare pakketten (benoemde) PAS-maatregelen;
  • c.
    verandering in de eigendomssituatie en andere relevante wijzigingen in de bedrijfsvoering van de aanvrager.
  • 2.3
    In geval sprake is van verstrekking van een subsidiebedrag onder € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger, als bedoeld in artikel 3 onder a en b, eenmaal per jaar op de wijze zoals vastgesteld in de subsidieverleningsbeschikking, schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen. Het verslag bevat in ieder geval:
  • a.
    de nulmetingen voor de procesindicatoren;
  • b.
    monitoring van effecten van de uitgevoerde PAS-maatregelen;
  • c.
    de voortgang van de uitvoering van de PAS- maatregelen en eventuele wijziging van de maatregelen ten opzichte van de jaarschijf met een onderbouwing dat die voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2;
d. financiële uitgaven en opbrengsten: inzicht in de meer- en minderkosten ten opzichte van de goedgekeurde begroting (bij subsidieverleningsbeschikking) als ondeelbare pakketten (benoemde) maatregelen;
e. veranderingen in de eigendomssituatie en andere relevante wijzigingen in de bedrijfsvoering van de aanvrager.
  • 2.4
    In geval sprake is van verstrekking van een subsidiebedrag onder € 25.000,00, brengt de subsidieontvanger, als bedoeld in artikel 3 onder c, eenmaal per jaar op de wijze zoals vastgesteld in de subsidieverleningsbeschikking, schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de PAS-maatregelen. Het verslag bevat in ieder geval:
  • a.
    informatie over de voortgang van de uitvoering van de PAS-maatregelen, inclusief een eventueel voorstel tot wijziging van de maatregelen met een onderbouwing dat die voldoen aan het doel, als bedoeld in artikel 2;
  • b.
    financiële uitgaven en opbrengsten: inzicht in de meer- en minderkosten ten opzichte van de goedgekeurde begroting (bij subsidieverleningsbeschikking) als ondeelbare pakketten (benoemde) PAS-maatregelen;
  • c.
    verandering in de eigendomssituatie en andere relevante wijzigingen in de bedrijfsvoering van de aanvrager.
  • 3.
    Om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen dient – voor zover relevant - naast de bepalingen in het eerste en tweede lid, van dit artikel te worden voldaan aan de volgende verplichtingen:
  • a.
    de subsidie mag door de begunstigde uitsluitend worden aangewend voor de uitvoering van specifieke PAS-maatregelen;
  • b.
    de begunstigde moet een boekhoudkundige scheiding tussen niet-economische activiteiten (uitvoering van PAS-maatregelen) en economische activiteiten aanhouden, daarbij geldt het principe van integrale kostenberekening;
  • c.
    de kosten die (indirect) verband houden met de economische activiteit moeten aan die activiteit worden toegerekend en dus in mindering worden gebracht op de subsidiabele kosten;
  • d.
    eventuele voordelen die de natuurbeheerders zouden ontvangen in het kader van de uitvoering van de PAS-maatregelen mogen niet ten gunste strekken van hun economische activiteiten;
  • e.
    de begunstigde moet met enige regelmaat (dit wordt nader gespecificeerd in de subsidieverleningsbeschikking) aantonen dat aan de in artikel 6, derde lid opgenomen verplichtingen wordt voldaan.
Artikel 7 Afwijzingsgronden/ intrekking subsidie/nihilvaststelling
1. In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:
a. niet wordt voldaan aan de vereisten zoals gesteld in artikelen 2, 3, 4 en 5 van deze regeling;
b. de subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode, zoals vermeld in artikel 13 van deze regeling;
c. voor dezelfde activiteiten en subsidiabele kosten op grond van een provinciale regeling reeds subsidie is verstrekt voor de betreffende PAS-maatregel;
2. De subsidie wordt ingetrokken, dan wel op nihil vastgesteld, als niet is voldaan aan de verplichtingen zoals gesteld in artikel 6, derde lid van deze regeling.
 
HOOFDSTUK 3 Financiële aspecten
 
Artikel 8 Subsidieplafond
  • 1.
    Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks het subsidieplafond van deze regeling vast.
  • 2.
    De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies > subsidieplafonds.
  • 3.
    Gedeputeerde Staten zijn bevoegd een afweging te maken over de spreiding en inzet van de middelen in alle gebieden.
Artikel 9 Subsidiebedrag
Voor de uitvoering van de PAS-maatregelen bedraagt het subsidiebedrag 100% van de subsidiabele kosten.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
De volgende kosten komen voor zover verrekening niet mogelijk is, in aanmerking voor subsidie:
  • a.
    voorbereidingskosten van besteks-gericht onderzoek;
  • b.
    voorbereidingskosten van bestekken;
  • c.
    toezichtkosten op bestekken;
  • d.
    plan(begeleidings)kosten voor voorbereiding en uitvoering;
  • e.
    uitvoering van de PAS-maatregelen, zoals bedoeld in artikel 4 en 5 van deze regeling;
  • f.
    opstellen van financiële rapportages;
  • g.
    opstellen van jaarschijven ;
  • h.
    advieskosten, exclusief kosten van de door derden geleverde advies-of onderzoekskosten op het gebied van innovatie;
  • i.
    de kosten die (indirect) verband houden met een economische activiteit moet aan die activiteit worden toegerekend en dus in mindering worden gebracht op de subsidiabele kosten.
Artikel 11 Niet-subsidiabele kosten
Aanvullend op de bepalingen in artikel 14 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg zijn de volgende kosten niet subsidiabel:
  • a.
    kosten die zijn gemaakt vóór 1 januari 2015, behalve gevallen, zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid, sub a tot en met d van deze regeling;
  • b.
    kosten van bodemsanering voor zover verhaal op de vervuiler of een beroep op fondsen mogelijk is;
  • c.
    kosten van rente, bankdiensten en financieringen;
  • d.
    kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;
  • e.
    aanschaf van materiaal voor zover niet opgenomen in de gebiedsanalyses;
  • f.
    aankoop van gronden, met uitzondering van de aankoop van gronden, nodig voor de uitvoering van PAS-maatregelen, die niet onder het Nationaal Natuurnetwerk te passen zijn;
  • g.
    natschade, indien deze niet rechtstreeks voortvloeit uit de uitvoering van de hydrologische PAS-maatregelen, waarvoor krachtens deze regeling subsidie is verleend en niet voordelig voorkomen kan worden door technische maatregelen;
  • h.
    kosten van de door derden geleverde advies –of onderzoeksdiensten op het gebied van innovatie en procesbegeleiding;
  • i.
    kosten die (indirect) verband houden met een economische activiteit.
HOOFDSTUK 4 Aanvraagprocedure
 
Artikel 12 Indienen aanvraag
1. Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.
2. De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en zijn voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
  • 3.
    De aanvragers, zoals bedoeld in artikel 3 onder sub a en b dienen bij voorkeur een subsidie-aanvraag in voor meerdere PAS-maatregelen (PAS-maatregelenpakket).
  • 4.
    In het geval dat subsidie wordt aangevraagd voor een PAS -maatregelenpakket, als bedoeld in het derde lid, dient de subsidieaanvrager een jaarschijf in voor het PAS-maatregelenpakket voor het komend jaar. In de subsidieverleningsbeschikking kunnen Gedeputeerde Staten nadere eisen stellen aan de jaarschijf.
  • 5.
    De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:
  • a.
    een jaarschijf, opgedeeld in inhoudelijk en financieel samenhangende uitvoeringspakketten, inclusief een tijdsplanning waarbinnen de PAS-maatregelen worden gerealiseerd;
  • b.
    een sluitende, gespecificeerde en realistische begroting conform begrotingsformat;
  • c.
    indien de aanvraag betrekking heeft op een uitvoering van een onderzoek ter bepaling van concrete maat en locatie van de PAS-maatregelen, als bedoeld in artikel 4, eerste lid onder b, dan een omschrijving van de onderzoeksvraag;
d. indien de aanvraag betrekking heeft op gebiedsgerichte monitoring, zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid onder c, dan een monitoringsplan inclusief nulmeting;
e. indien de aanvraag betrekking heeft op de aangepaste en/of alternatieve
PAS-herstelmaatregel, onderzoek en/of gebiedsgerichte monitoring, als bedoeld in artikel 4 eerste lid onder d, dan een schriftelijke voorstel inclusief begrotingskosten.
  • 6.
    Indien de verwachte realisatietermijn van een PAS-maatregel langer is dan een jaar bevat de subsidieaanvraag tevens:
  • a.
    een meerjarenbegroting met een liquiditeitsprognose per jaar;
  • b.
    een overzicht in de tijd van de te onderscheiden fasen van de activiteiten;
  • c.
    onderbouwing waarom de realisatietermijn langer is dan 1 jaar.
Artikel 13 Termijn voor indienen aanvraag
1. De subsidieaanvraag dient te worden ingediend vanaf 1 juli 2015tot 1 december 2015. Op 1 december 2015 dient de aanvraag te zijn ontvangen bij de Provincie Limburg;
2. Vanaf 2016 (tot 1 februari 2020) dient een subsidieaanvraag jaarlijks vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft te worden ingediend en uiterlijk op 1 november van dat jaar te zijn ontvangen door de Provincie Limburg In uitzonderlijke gevallen kunnen aanvragen worden ingediend vóór 1 mei van het kalenderjaar en uiterlijk op 1 mei van dat jaar te zijn ontvangen door de Provincie Limburg.
3. Voor de datum van ontvangst is de ontvangststempel (met de datum waarop de aanvraag is binnengekomen en geregistreerd) van de Provincie Limburg bepalend.
 
Artikel 14 Indienen verzoek tot subsidievaststelling
  • 1.
    In afwijking van artikelen 28 en 29 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, is op subsidies kleiner dan € 125.000,00 artikel 30 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg van toepassing, met uitzondering van het eerste lid, sub c.
  • 2.
    De te overleggen bescheiden voor de vaststelling van de subsidie en de wijze van subsidievaststelling zullen worden opgenomen in de subsidieverleningsbeschikking.
HOOFDSTUK 5 Slotbepalingen
 
Artikel 15 Hardheidsclausule
  • 1.
    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.
  • 2.
    Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.
Artikel 16 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
  • 1.
    Deze Nadere subsidieregels treden in werking op 1 juli 2015.
  • 2.
    Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die voor die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
  • 3.
    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Nadere subsidieregels programmatische aanpak stikstof Limburg (PAS)’.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 23 juni 2015
de voorzitter,
dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens
secretaris
dhr. mr. A.C.J.M. de Kroon
 
 
Bijlage 1 In het PAS-Programma opgenomen Natura 2000-gebieden Limburg
Gebied (nr . volgens kaart N2000-gebieden http://www.natura2000.nl/pages/kaartpagina.aspx)
Bestuursorganen die het beheerplan vaststellen
Bestuursorgaan dat eerste aanspreekpunt is voor het beheerplan
Weerter- en Budelerbergen en Ringselven (138)
Prov Limburg, EZ, Def, IenM, Prov Noord-Brabant
Prov Limburg
Deurnsche Peel & Mariapeel (139)
EZ, Prov Noord-Brabant, Prov Limburg
EZ *
Groote Peel (140)
EZ, Prov Noord-Brabant, Prov Limburg
EZ
Sint-Jansberg (142)
Prov Limburg, Prov Gelderland
Prov Limburg
Zeldersche Driessen (143)
EZ, Prov Limburg
EZ
Boschhuizerbergen (144)
Prov Limburg, Prov Noord-Brabant
Prov Limburg
Maasduinen (145)
Prov Limburg, EZ
Prov Limburg
Sarsven en De Banen (146)
Prov Limburg
Prov Limburg
Leudal (147)
EZ, Prov Limburg
EZ
Swalmdal (148)
Prov Limburg, EZ, IenM
Prov Limburg
Meinweg (149)
Prov Limburg, EZ
Prov Limburg
Roerdal (150)
Prov Limburg, EZ, IenM
Prov Limburg
Bunder- en Elsloërbos (153)
EZ, Prov Limburg
EZ
Geleenbeekdal (154)
Prov Limburg, EZ, IenM
Prov Limburg
Brunssummerheide (155)
Prov Limburg
Prov Limburg
Bemelerberg & Schiepersberg (156)
Prov Limburg, EZ
Prov Limburg
Geuldal (157)
Prov Limburg, EZ, Def, IenM
Prov Limburg
Kunderberg (158)
EZ, Prov Limburg
EZ
Sint Pietersberg & Jekerdal (159)
Prov Limburg
Prov Limburg
Savelsbos (160)
EZ, Prov Limburg
EZ
Noorbeemden & Hoogbos (161)
Prov Limburg
Prov Limburg
* Wijzigingen in deze maatregelen worden na het effectueren van de decentralisatie van de betreffende bevoegdheid door de Provincie Limburg vastgesteld.
DEF: Minister van Defensie
EZ: Staatssecretaris van Economische Zaken
IenM: Minister van Infrastructuur en Milieu
Prov: Gedeputeerde staten van de genoemde Provincie
 
Toelichting algemeen
Beleidskaders
De subsidieregeling bevat de juridische grondslag voor subsidieverstrekking en daarnaast in hoofdzaak procedurele aspecten (in ruime zin), evenals subsidiabele en niet subsidiabele kosten, algemene subsidievoorwaarden en rapportageplicht.
Staatssteun
Op 1 juni 2015 is door het IPO/PAS een opdracht aan de IPO Landsadvocaat verstrekt om het staatssteun aspect in het kader van de financiering en uitvoering van de PAS-maatregelen nader uit te zoeken en aan de provincies een helder advies te geven. Naar aanleiding van dit advies zijn in deze regeling een aantal bepalingen opgenomen om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Deze bepalingen zullen strikt worden toegepast. Niet naleving van de subsidieontvanger van deze verplichtingen leidt tot intrekking, dan wel vaststellen van de subsidie op nihil (0).
Bewaking van de voortgang in de uitvoering
In het kader van het eerste PAS-tijdvak voert de Provincie Limburg een generieke monitoring (1 x per 6 of 12 jaar) naar veranderingen in de gebieden met betrekking tot de vegetatiekartering en soorten.
Daarnaast voert de Provincie Limburg de PAS-administratie uit: registreert uitkomsten van de monitoring in een eigen PAS-database systeem. Jaarlijks rapporteert de Provincie Limburg de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de PAS-maatregelen aan een landelijke PAS-bureau.
In aanvulling op de generieke vegetatie- en soortenkarteringen van de Provincie (1x/12jr.) zijn specifieke onderdelen van de PAS-monitoring:                     
1. Monitoring van ecologische toestand/ontwikkeling van specifieke soorten / habitats conform de gebiedsanalyses (niet overal): voert Provincie (1 soort in meer gebieden) uit c.q. voert subsidieaanvrager (op eigen gebied) uit.
  • 2.
    Voortgang uitvoering maatregelen (output) : voert subsidieaanvrager uit .                 
  • 3.
    Procesindicatoren voor signalering eerste effecten van  de maatregelen: voert subsidieaanvrager uit op basis van afstemming met Provincie over hoe/wat/waar ten tijde van ontwikkelen van de jaarschijf.
  • 4.
    Veldbezoek ten behoeve van de ecologische indicaties : Provincie is de trekker; de subsidieaanvragers doen mee met de Provincie.
Toelichting artikelsgewijs
Artikel 6, eerste lid, sub b
De PAS-maatregelen binnen een jaarschijf mogen met elkaar verrekend worden, maar alleen als ze in dat jaar of het opvolgende jaar inhoudelijk en administratief worden afgerond. Dat betekent dat in een jaarschijf geen overloop van helemaal-niet-in-het-aanvraagjaar-gestarte maatregelen naar een volgend jaar mogelijk is. Bij vertraging van de start van een maatregel naar een volgend jaar, moet die maatregel door de subsidieontvanger schriftelijk worden teruggetrokken uit de eerdere aanvraag en daarvoor een nieuwe subsidieaanvraag worden ingediend voor het nieuwe jaar (dat uiteraard voor zover dat in september/oktober/november bij het voorbereiden van een jaarschijf kan worden voorzien, dat het niet haalbaar is om een bepaalde maatregel in het lopende jaar uit te voeren en hier dus opnieuw subsidie moet worden aangevraagd).
Ingediende PAS-maatregelenpakketten met een (aaneengesloten ) uitvoeringstijd die over twee jaar zijn uitgespreid, vallen hier niet onder.
Artikel 10, sub d
Onder subsidiabele kosten met betrekking op plan (begeleidingskosten) voorbereiding vallen onder meer de kosten voor archeologisch onderzoek, munitieonderzoek en communicatie, waaronder begrepen bijeenkomsten en inlichtingen in de streek ten behoeve van de uitvoering van de PAS-maatregelen.
Artikel 11, sub i
Onder aankoop van gronden wordt in deze regeling verstaan een aankoop van de kleine percelen of delen daarvan gelegen buiten het Nationaal Natuurnetwerk ten behoeve van de uitvoering van de PAS-maatregelen.
Artikel 13, tweede lid (uitzonderlijke gevallen)
De aanvragen ingediend vóór 1 mei en uiterlijk tot 1 mei betreft de aanvraag voor de maatregelen aanvullend op de aanvraag op de reeds aangevraagde pakketmaatregelen ingediend vóór 1 november tot 1 november.
Naar boven