Reglement Wetterskip Fryslân
 
Gedeputeerde Staten van Fryslân maken overeenkomstig artikel 136 van de Provinciewet bekend dat Provinciale Staten van Fryslân op 21 mei 2014 het volgende besluit hebben genomen:
 
PROVINCIALE STATEN VAN FRYSLÂN
 
Gelezen het voorstel van gedeputeerde staten van Fryslân van 25 maart 2014, nr. B6.
Gelet op artikel 2 en 6 van de Waterschapswet en artikel 1.1 en 3.2 van de Waterwet;
 
BESLUITEN:
 
Het Reglement voor Wetterskip Fryslân te wijzigen als volgt:
  • A.
    In artikel 1 wordt onderdeel f vervangen door:
  • f.
    watersysteem: watersysteem als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van de Waterwet.
     
  • B.
    Aan artikel 1 worden toegevoegd de onderdelen h en i, die komen te luiden als volgt:
  • h.
    beheerder: beheerder als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van de Waterwet;
  • i.
    beheer: beheer als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van de Waterwet.
     
  • C.
    Artikel 4, lid 2 wordt gewijzigd als volgt:
    • 2.
      De taak, bedoeld in het eerste lid, omvat:
  • a.
    de zorg voor de watersystemen, met uitzondering van het vaarwegbeheer waarvoor bij of krachtens wet of bij provinciale verordening een andere beheerder is aangewezen;
  • b.
    de zorg voor het zuiveren van afvalwater, hieronder mede begrepen het stedelijk afvalwater dat afkomstig is vanuit het beheersgebied van een aangrenzende waterkwaliteitsbeheerder en dat krachtens artikel 3.4, eerste lid van de Waterwet om doelmatigheidsredenen wordt gezuiverd op een zuiveringstechnisch werk dat in beheer is bij het waterschap.
     
  • D.
    Artikel 4, lid 3 vervalt.
     
  • E.
    Artikel 20 wordt gewijzigd als volgt:
Voor de toepassing van de wettelijke bepalingen met betrekking tot het toezicht op het waterschapsbestuur wordt, al naar gelang een besluit betrekking heeft op het grondgebied van de provincie Fryslân of Groningen, onder gedeputeerde staten verstaan: gedeputeerde staten van de provincie Fryslân of Groningen.
 
  • F.
    Artikel 21 vervalt.
     
  • G.
    Artikel 22 wordt gewijzigd als volgt:
Het dagelijks bestuur zendt aan Gedeputeerde Staten ter kennisneming besluiten tot:
  • a.
    aanleg of wijziging van waterstaatswerken waarvan in betekenende mate een wijziging van de bestaande waterstaatkundige situatie is te verwachten;
  • b.
    oprichting of deelneming in een rechtspersoon, voorzover hierbij een belangrijk onderdeel van de aan het waterschap opgedragen taak betrokken is;
  • c.
    vaststelling of wijziging van een calamiteitenplan als bedoeld in artikel 5.29, eerste lid, van de Waterwet.
     
Dit besluit treedt in werking op 11 maart 2015 en werkt terug tot 1 januari 2014 met uitzondering van het bepaalde in artikel 4 lid 2 onder a. Voor artikel 4 lid 2 onder a werkt dit besluit terug tot 1 april 2014.
 
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
 
Drs. A.J. van den Berg, secretaris                 J.A. Jorritsma, voorzitter
 
Uitgegeven op 10 maart 2015.
De secretaris van Gedeputeerde Staten van Fryslân
 
 
Toelichting
 
Aanleiding wijzigen waterschapsreglement
Op 22 december 2009 is de Waterwet in werking getreden. Ook is de Waterschapswet toen gewijzigd. Beide wetten hebben consequenties voor de inhoud van het reglement van Wetterskip Fryslân. Het gaat om enkele juridisch-technische wijzigingen. Momenteel wordt in het verlengde van de Waterwet de toedeling van het vaarwegbeheer in Fryslân geregeld. Dit noodzaakt tot aanpassing van de taakomschrijving van het waterschap in het reglement. De overige wijzigingen worden direct meegenomen.
 
Inhoud wijzigingen
 
De taak van het waterschap: waterschappen zijn beheerders regionale watersystemen
De Waterwet heeft het zogenaamde watersysteembeheer geïntroduceerd. Het beheer van de watersystemen berust bij de waterbeheheerders: het Rijk en de waterschappen. Het beheer van het Rijk wordt geregeld via de Waterwet, het Waterbesluit en de Waterregeling. Dat van de waterschappen via het waterschapsreglement. Onderdeel van het watersysteembeheer is het vaarwegbeheer. In principe behoort het beheer van alle vaarwegen dus bij Rijk en waterschappen thuis. Eventuele uitzonderingen op de regel dat het vaarwegbeheer bij de waterschappen berust kunnen worden gemaakt door in de Vaarwegverordening van de provincie te regelen dat het beheer van bepaalde vaarwegen bij anderen dan het waterschap berust.
In de Friese situatie worden de meeste vaarwegen, gelet op hun algemeen en bovenwaterschappelijk belang, bij de provincie overgebracht. Verder zijn enkele vaarwegen ondergebracht bij Wetterskip Fryslân (in hoofdlijn: de kleinere vaarwegen), de provincie Overijssel (deel van de Linde) en de gemeente Harlingen (gekoppeld aan de havens). De Vaarwegverordening zal afzonderlijk aan Provinciale Staten ter vaststelling worden aangeboden.
 
Schrappen administratief beroep en goedkeuring
Het administratief beroep en het vereiste van goedkeuring voor peilbesluiten en voor de aanleg of wijziging van belangrijke waterstaatswerken is in de Waterschapswet komen te vervallen. Artikel 21 uit de reglement is van rechtswege komen te vervallen en wordt nu ook verwijderd uit het waterschapsreglement. Uit de tekst van artikel 20 wordt de verwijzing naar het administratief beroep geschrapt.
 
Meldingsplicht
De wijzigingen van de Waterwet hebben tot gevolg gehad dat de toezichtsrelatie provincie-waterschap enigszins is veranderd. Nieuw is bijvoorbeeld de sturing door aanwijzingen en bij het niet opvolgen van een aanwijzing de in de plaats treding. Om, indien nodig tijdig te kunnen overwegen of dergelijke instrumenten noodzakelijk zijn wordt een meldingsplicht voor bepaalde besluiten in het reglement opgenomen. Nu staat in het reglement in artikel 22 al een meldingsplicht voorgeschreven voor één categorie besluiten.
 
Peilbesluiten en belangrijke waterstaatswerken
De peilbesluiten en waterstaatswerken waarvan in betekenende mate een wijziging van de waterhuishoudkundige situatie te verwachten is waren tot voor kort aan de goedkeuring van Gedeputeerde Staten onderworpen. Door de invoering van het instrument gewenst peilbeheer in het waterbeheer is het belang van peilbesluiten gereduceerd. Gedeputeerde Staten zien toe op de uitwerking van het gewenst peilbeheer door het waterschap. Toezicht op de peilbesluiten is daarom niet langer noodzakelijk, vandaar dat voor deze besluiten geen meldingsplicht is geregeld. Voor belangrijke waterstaatswerken ligt dit anders. Nu er geen goedkeuring meer geldt is het belangrijk een meldingsplicht te regelen om repressief toezicht mogelijk te maken. Daarom is deze categorie aan artikel 22 toegevoegd.
 
Calamiteitenplannen
Tot nu toe werden calamiteitenplannen op basis van de Waterstaatswet 1900 aan Gedeputeerde Staten gemeld. Door de Waterwet en Waterschapswet komt deze verplichting te vervallen. De toezending van calamiteitenplannen is van belang vanwege de aanwijzingbevoegdheid die Gedeputeerde Staten hebben richting het waterschap indien in een situatie van gevaar het waterschap onvoldoende optreedt (art. 5.31 jo 3.12 Waterwet). Het kunnen kennisnemen van de inhoud van het door het waterschap opgestelde calamiteitenplan is daardoor belangrijk. Ook dient het calamiteitenplan van het waterschap afgestemd te zijn op de provinciale plannen. Aangezien een wettelijke plicht tot het informeren van de provincie ontbreekt en de plannen bovendien niet aan een openbare inspraakprocedure onderhevig zijn is het van belang voor de provincie om te borgen dat de plannen tijdig beschikbaar zijn. Om deze reden zijn de calamiteitenplannen eveneens aan artikel 22 toegevoegd.
Naar boven