Verordening van 18 maart 2014 tot wijziging van de uitvoeringsregeling projectsubsidies economie, recreatie en toerisme.

Gedeputeerde Staten,

Overwegende dat: de beschikbaarheid van wifi van groot belang is voor de aantrekkelijkheid van Fryslân als vakantiebestemming en een optimale dienstverlening aan toeristen

gelezen de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Fryslân 2006;

gelet op artikel 1, derde lid van de Subsidieverordening economie, recreatie en toerisme;

besluiten

De uitvoeringsregeling projectsubsidies economie, recreatie en toerisme te wijzigen als volgt:

ARTIKEL I

A

Na artikel 299 wordt een nieuwe titel ingevoegd, luidende:

Titel 29 W ifi -netwerken op toeristische locaties

Artikel 300
Begripsbepalingen

In deze titel wordt verstaan onder:

  • a.wifi-netwerk: voorziening waarmee door middel van een draadloos netwerk toegang tot internet geregeld wordt;

  • b.wifi-zender: radiozender/-ontvanger waarmee een draadloos netwerk kan worden gerealiseerd;

  • c.wifi-opstelpunt: locatie waar een wifi-zender wordt geplaatst;

  • d.toeristische locatie: de volgende 47 plaatsen worden aangemerkt als toeristische locatie: Ameland, Akkrum, Bakkeveen, Balk, Bolsward, Buitenpost, Burdaard, Burgum, Dokkum, Drachten, Earnewâld, Echtenerbrug/ Delfstrahuizen, Franeker, Gorredijk, Grou, Heerenveen, Hindeloopen, Holwerd, Idskenhuizen, IJlst, Joure, Lauwersoog, Leeuwarden, Kollum, Koudum, Lemmer, Makkum, Noordwolde, Oldeberkoop, Oosterwolde, Oosterzee, Oostmahorn, Oudega (SW-Fryslân), Oudega (Smallingerland), Oudemirdum, Schiermonnikoog, Sint-Annaparochie, Sloten, Stavoren, Surhuisterveen, Terherne, Terschelling, Vlieland, Wergea, Witmarsum, Wolvega en Workum;

  • e.locatie met toeristisch potentieel: locatie die reeds over een duidelijke strategie, visie of aanpak beschikt ten aanzien van de ontwikkeling van lokale toeristische voorzieningen waarvoor de realisatie van een wifi-netwerk een toegevoegde waarde kan hebben;

  • f.openbare ruimte: de ruimte die op de toeristische locaties voor toeristen vrij toegankelijk is, zoals dorps-/stadspleinen, openbaar havengebied, winkelstraten en andere gebieden waar toeristen zich begeven;

  • g.collectief: een privaatrechtelijk rechtspersoon die namens de toeristische locatie of locatie met toeristisch potentieel optreedt, binnen die locatie een breed draagvlak heeft en zorgdraagt voor de realisatie en het duurzame beheer van het wifi-netwerk.

Artikel 301
Doel

Het vergroten van de aantrekkelijkheid van Fryslân voor toeristen door het financieel ondersteunen van projecten waarbij een wifi-netwerk wordt gerealiseerd in de openbare ruimte op toeristische locaties en locaties met toeristisch potentieel.

Artikel 302
Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt aan projecten waarbij een wifi-netwerk wordt gerealiseerd in de openbare ruimte op een toeristische locatie of locatie met toeristisch potentieel in de provincie Fryslân.

Artikel 303
Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een collectief of bij afwezigheid van een collectief aan een gemeente.

Artikel 304 Aanvraagperiode

Aanvragen voor subsidie kunnen worden ingediend tot 1 november 2014.

Artikel 305 Aanvraagvereisten

Een aanvraag wordt ingediend middels het door Gedeputeerde Staten op 18 maart 2014 vastgestelde aanvraagformulier en gaat vergezeld van de in dat formulier aangegeven bescheiden.

Artikel 306
Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen dient te worden voldaan aan de volgende criteria:

  • a.de bandbreedte van de onderliggende vaste internetverbindingen is minimaal 40 Mbps per wifi-opstelpunt;

  • b.er is een koppeling gelegd met het provinciebrede digitale toeristische informatiesysteem Beleeffriesland.nl.

Artikel 307
Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen per wifi-opstelpunt de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:

  • a.wifi-apparatuur, bestaande uit de hotspot, de hardware en de configuratie;

  • b.de installatie van de wifi-apparatuur, inclusief maximaal 60 meter binnenbekabeling;

  • c.het onderhoud en beheer voor een periode van 3 jaar;

  • d.de eenmalige aanlegkosten voor een nieuwe internet voorziening of straalverbinding, tot een maximumbedrag van € 300,- per opstelpunt indien op strategische opstelpunten geen gebruik kan worden gemaakt van een bestaande internetverbinding, vanwege te beperkte bandbreedte of omdat de internetprovider van de betreffende deelnemer niet wenst mee te werken aan het beschikbaar stellen van de verbinding voor het wifi-netwerk.

Artikel 308
Niet subsidiabele kosten

Niet tot de subsidiabele kosten worden gerekend:

a. kosten gemaakt vóór de datum van indiening van de subsidie-aanvraag;

  • b.kosten gemaakt na het verstrijken van het tijdvak waarvoor subsidie is verleend;

  • c.verrekenbare kosten en belastingen, accijnzen en andere heffingen;

  • d.boetes, financiële sancties en hiermee samenhangende kosten.

Artikel 309
Subsidiehoogte

1.De subsidie voor het realiseren van een wifi-netwerk bedraagt per opstelpunt voor:

a. wifi-apparatuur, bestaande uit de hotspot, de hardware en de configuratie: een maximumbedrag van € 500;

b. de installatie van de wifi-apparatuur, inclusief maximaal 60 meter binnen-bekabeling: een maximumbedrag van € 300;

c. onderhoud en beheer: een maximumbedrag van € 300,- voor een periode van 3 jaar;

met een maximum van € 1.400,= per opstelpunt.

  • 2.Per toeristische locatie of locatie met toeristisch potentieel wordt voor maximaal vijf wifi-opstelpunten subsidie verleend.

  • 3.Indien uit het bij de aanvraag gevoegde projectplan blijkt dat voor een optimale dekking van het wifi-netwerk in de openbare ruimte op de betreffende toeristische locatie of locatie met toeristisch potentieel blijkt dat meer dan vijf wifi-opstelpunten noodzakelijk zijn kunnen Gedeputeerde Staten in afwijking van het tweede lid voor meerdere wifi-opstelpunten subsidie verlenen.

Artikel 310
Verdeelsystematiek

Gedeputeerde Staten beslissen op de aanvragen voor het realiseren van wifi-netwerken op een toeristische locatie op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager, al dan niet met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen als bedoeld in het eerste lid, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Gedeputeerde Staten beslissen binnen 8 weken na 1 november 2014 op aanvragen voor het realiseren van wifi-netwerken op een locatie met toeristisch potentieel.

Gedeputeerde Staten beslissen op de aanvragen als bedoeld in het derde lid op volgorde van binnenkomst met dien verstande dat wanneer de aanvrager, al dan niet met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen als bedoeld in het vierde lid, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 311
Verplichtingen van de subsidie-ontvanger

Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.Het wifi-netwerk moet uiterlijk drie maanden nadat de beschikking tot subsidieverlening is afgegeven operationeel zijn.

  • b.Het wifi-netwerk dient minimaal drie jaar operationeel te blijven.

  • c.Het project moet worden uitgevoerd overeenkomstig het bij de aanvraag behorende projectplan.

  • d.De subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan Gedeputeerde Staten van omstandigheden die de voortgang van het project belemmeren of die anderszins gevolgen kunnen hebben voor de aanspraak op subsidie.

  • e.De subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan Gedeputeerde Staten van de indiening bij de rechtbank van een verzoek tot verlenen van surseance van betaling aan hem of tot faillietverklaring van hem.

  • f.De subsidieontvanger maakt in alle externe communicatie omtrent het project kenbaar dat het mede mogelijk is gemaakt door een subsidie van de Provincie Fryslân

Artikel 312
Vaststelling

Een aanvraag tot vaststelling wordt ingediend binnen 6 weken na het tijdstip waarop het project overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening moet zijn voltooid.

De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat het wifi-netwerk is gerealiseerd en operationeel is en de projectactiviteiten zijn verricht, door middel van:

  • a.Een uitgebreide inhoudelijke rapportage van de realisatie van het project en de uitgevoerde werkzaamheden, waarbij wordt aangesloten bij het projectplan en waarin de ervaringen met het proces, de aanpak en de realisatie worden teruggekoppeld met Gedeputeerde Staten;

  • b.Protocollen van Oplevering van de aangevraagde wifi-opstelpunten;

  • c.Een businessplan waarin de duurzame exploitatie van het wifi-netwerk en de wifi-opstelpunten na drie jaar is geborgd;

  • d.Een financiële verantwoording van de uitgaven, inclusief de onderliggende facturen, en eventueel ontvangen bijdragen.

Artikel 313
Bevoorschotting en betaling

Na subsidieverlening wordt 70% van het subsidiebedrag uitbetaald als voorschot.

Artikel 314Staatssteun

Een subsidie wordt verstrekt met toepassing van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de de-minimissteun.

B

Artikel 300 wordt vernummerd tot artikel 315.

Artikel II

1.Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst en geldt tot 1 november 2014.

Naar boven