BESLUIT VAN GEDEPUTEERDE STATEN TOT WIJZIGING VAN DE SUBSIDIEREGELING ASBEST ERAF ZONNEPANELEN EROP ZUID-HOLLAND

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland;

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

Overwegende dat het subsidieplafond van de op 1 juli 2013 in werking getreden Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland erop niet wordt bereikt met het huidige tempo van aanvragen en hierdoor het op 17 oktober 2012 gesloten convenant tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies niet gehaald wordt;

Overwegende dat mogelijkheden zijn onderzocht die kunnen bijdragen aan het behalen van deze doelstelling en Gedeputeerde Staten hiertoe de Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland wensen te wijzigen;

Overwegende dat de te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (PbEU L 352/9);

Besluiten:

Vast te stellen de wijziging van de Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland:

Artikel I

De Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland wordt als volgt gewijzigd:

  • A.In artikel 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    • 1.Onderdeel e vervalt;

    • 2.Onder verlettering van de onderdelen a, b, c en d tot de onderdelen b, c, d en e wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

      a. agrarisch bouwblok: perceel met agrarische bestemming, bedoeld om te worden bebouwd en gebruikt ten dienste van het agrarisch bedrijf;

  • B.Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie als bedoeld in artikel 2 wordt verstrekt aan:

  • a.een agrarische onderneming;

  • b.een voormalig agrarische onderneming, of

  • c.aan eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.

  • C.Onder vernummering van de artikelen 4 tot en met 14 tot 5 tot en met 15 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 4 Aanvraagperiode

In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidie worden ingediend tot en met 31 augustus 2015.

  • D.In artikel 5 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    • 1.Voor de tekst wordt de aanduiding “1” geplaatst.

    • 2.Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

      • 2.Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a, gaat een aanvraag voor subsidie tevens vergezeld van de gegevens van de meest recente landbouwtelling, bedoeld in artikel 24, van de Landbouwwet.

      • 3.Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel b, gaat een aanvraag tevens vergezeld van de gegevens van een landbouwtelling, bedoeld in artikel 24, van de Landbouwwet, in enig jaar na 1993.

  • E.Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:

    • a.aan de aanvrager reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt, of

    • b.de subsidie betrekking heeft op een asbestdak waarvoor reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt.

  • F.Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7 Subsidievereisten

  • 1.Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, voldoet de aanvrager aan de volgende vereisten:

    • a.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a of b, toont aanvrager aan dat:

      • 1°. sinds 1993 de landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, tenminste een keer is ingevuld, of

      • 2°.de onderneming op een agrarisch bouwblok wordt of werd uitgeoefend;

    • b.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel c, toont aanvrager aan dat:

      • 1°.het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is gelegen op het voormalig agrarisch bouwblok, en

      • 2°.het voormalig agrarisch bouwblok tenminste na 1 januari 1993 een agrarisch bestemming heeft gehad.

  • 2.Onverminderd het eerste lid, wordt om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het asbestdak of de asbestdaken dat wordt verwijderd en afgevoerd;

    • b.het asbestdak of asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd, zijn gelegen op een agrarisch of voormalig agrarisch bouwblok in de provincie Zuid-Holland;

    • c.het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken heeft een oppervlakte van tenminste 250m2;

    • d.de inventarisatie van het te verwijderen asbestdak of asbestdaken is uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

    • e.het verwijderen en afvoeren van het asbestdak of asbestdaken wordt uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

    • f.de aanvrager plaatst zonnepanelen;

    • g.de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een asbestvrij dak;

    • h.de te plaatsen zonnepanelen hebben een capaciteit van tenminste 5 kiloWatt-piek;

    • i.de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een dak van een gebouw dat gelegen is in hetzelfde agrarisch bouwblok als het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken;

    • j.de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het dak waarop de zonnepanelen worden geplaatst;

    • k.de zonnepanelen worden geplaatst na of gelijktijdig met het verwijderen van asbest;

    • l.de aanvrager beschikt over de noodzakelijke vergunningen en voldoet ook overigens aan de geldende procedurevoorschriften voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteit en het plaatsen van zonnepanelen;

    • m.de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

    • n.de aanvrager geeft goedkeuring aan Gedeputeerde Staten tot inzage in de gegevens van het Landelijk Asbestvolgsysteem zodra deze in werking is getreden.

  • G.In artikel 8 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    • 1.In het eerste lid wordt “€ 3,00” vervangen door: € 4,50.

    • 2.In het eerste lid wordt “€ 7.500,00” vervangen door: € 15.000,00.

    • 3.In het tweede lid wordt “€ 7.500,00” vervangen door: € 15.000,00.

  • H.In artikel 10 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    • 1.In onderdeel a wordt “op 31 oktober 2014” vervangen door: op 31 oktober 2015.

    • 2.In onderdeel b wordt “op 31 oktober 2014” vervangen door: 31 oktober 2015.

  • I.In artikel 12, eerste lid, wordt ”Verordening (EG) Nr. 1535/2007 van de Commissie van 20 december 2007 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector, PbEU L337/35 van 21 december 2007”, vervangen door: Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (PbEU L 352/9).

  • J.Onder vernummering van de artikelen 13 (nieuw) tot en met 15 (nieuw) tot 14 tot en met 16 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

    Artikel 13 Evaluatie

    De evaluatie van de risicoanalyse als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt uiterlijk 1 januari 2016 plaats.

K. In artikel 15 wordt “met ingang van 1 september 2014” vervangen door: met ingang van 31 oktober 2015.

Artikel II
Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2014. Artikel I, onderdeel G., onder 1., werkt terug tot en met 1 juli 2013. Indien het Provinciaal blad waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 30 juni 2014, treedt deze regeling inwerking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin deze regeling wordt geplaatst, en werkt deze regeling terug tot en met 1 juli 2014, met uitzondering van Artikel I, onderdeel G., onder 1., dat terugwerkt tot en met 1 juli 2013.

Den Haag, 23 juni 2014

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,

drs. J. SMIT, voorzitter

mw. drs. J.A.M. HILGERSOM, secretaris

Toelichting behorende bij de Wijzigingsregeling Asbest eraf, zonnepanelen erop Zuid-Holland

Algemeen

Op 1 juli 2013 is de subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop Zuid-Holland in werking getreden. In het convenant dat ten grondslag ligt aan de regeling is bepaald dat begin 2014 zou worden bezien of bijstelling van de regeling nodig is. Uit een hiertoe verrichte evaluatie komt naar voren dat het subsidieplafond gezien het huidige tempo van aanvragen, niet wordt bereikt voor de afloop van de regeling. De oorzaken hiervan zijn niet eenduidig te achterhalen. Duidelijk is wel geworden dat deze niet gelegen zijn in communicatie en bekendheid met de regeling.

Met een doelstelling om zoveel mogelijk asbest op agrarische bestemmingen te verwijderen, is gezocht naar mogelijkheden om tussentijds het effect van de regeling te vergroten. Tevens is onderzocht wat de effecten zijn van het tussentijds, gedurende de openstelling van het subsidieplafond, wijzigen van de regeling op reeds lopende aanvragen en reeds afgeronde aanvragen.

Gekozen is voor de volgende aanpassingen:

• verruiming van de doelgroep naar voormalig agrariërs en eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok;

• verlagen van de ondergrens van het aantal m2-asbestdak dat minimaal verwijderd dient te worden;

• generieke verhoging van het subsidiebedrag per m2 te saneren asbestdak, zonder dat de ambitie in het convenant om tenminste 4.000.000 m2 te saneren in gevaar komt;

• verlagen van de minimum capaciteit van de zonnepanelen;

• verlengen van de looptijd van het subsidieplafond.

Daarnaast zal een nieuwe slag in de communicatie worden gemaakt.

Artikelsgewijs

Artikel I

A.

Het begrip agrarisch bouwblok ziet op alle bouwblokken met agrarische bestemming ongeacht of deze zijn gelegen in een bestemmingsplan buitengebied of een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een kern.

Het begrip agrarisch bouwblok is ingevoegd in plaats van het gebruikte begrip ‘bedrijfslocatie’. Het gebruik van het begrip agrarisch bouwblok is nodig vanwege het verruimen van de doelgroep naar eigenaren van een perceel waarop voorheen een agrarische bestemming rustte. Om te voorkomen dat ook landbouwpercelen onder het begrip vallen, is bewust gekozen voor het begrip agrarisch bouwblok in plaats van perceel met agrarische bestemming.

B.

Het verruimen van het bereik van de subsidieregeling wordt bereikt door het verbreden van de doelgroep. In onderdeel b wordt de doelgroep uitgebreid met agrarische ondernemers die hun bedrijf beëindigen of agrarische ondernemers die al eerder zijn gestopt. Niet zichtbaar in dit artikel, maar zichtbaar in Artikel I onderdeel F is dat ook de doelgroep van agrarische ondernemingen zelf is uitgebreid, te weten tot agrarische ondernemers die hun bedrijf hebben verbreed en de agrarische activiteit zelf is geminimaliseerd. Voor deze uitbreiding is het minimumvereisten van 25.000 SO in de landbouwtelling, vervallen.

De tweede uitbreiding is niet gericht op de persoon van aanvrager maar de voormalige bestemming van het perceel dat de aanvrager in eigendom heeft. Dit betekent dat ook een particulier, niet agrarisch ondernemer, een aanvraag in kan dienen als hij eigenaar is van een voormalig agrarisch bouwblok. In Artikel I onderdeel F worden eisen gesteld aan deze voormalige bestemming.

C.

Om aan te sluiten bij de regelingen van andere provincies is voor alle helderheid expliciet de aanvraagperiode benoemd. Het subsidieplafond wordt een jaar langer opengesteld. Dit betekent een verruiming van de periode waarin aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2015.

Om te bewerkstelligen dat de subsidie primair wordt gebruikt voor agrariërs, is van het totale plafond maximaal 30% beschikbaar voor eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok. Door deze wijze van formuleren blijft het totale plafond beschikbaar voor alle doelgroepen en is er geen verplichting 30% voor eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok te reserveren. Gezien de verdeling op volgorde van binnenkomst is, is het mogelijk dat het gehele plafond toekomt aan de agrarische en voormalig agrarische ondernemers.

D.

Om aan te tonen dat een aanvrager tot de nieuwe verruimde doelgroep behoort, zijn de vereisten uitgebreid. Het aantal wijzigingen in artikel 5 was dusdanig dat overgegaan is tot een geheel nieuwe bepaling.

Artikel 5, tweede en derde lid (nieuw)

Deze leden zien zowel toe op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarisch ondernemers.

Een voormalig agrarische ondernemer is een agrarisch ondernemer die zijn bedrijf is gestopt of andere activiteiten verrichten waardoor de agrarische activiteit is geminimaliseerd. Van belang is dat de aanvrager aantoont dat hij agrarisch ondernemer is geweest of dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft. Dit kan de aanvrager bijvoorbeeld aantonen met een extract uit het vigerend bestemmingsplan of een gewaarmerkte verklaring van de gemeente.

E.

In de weigeringsgronden staat dat wanneer aan een ondernemer op grond van deze regeling al een subsidie is verstrekt, of waneeer de subsidie betrekking heeft op een asbestdak waarvoor reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt, niet meer in aanmerking komt voor een nieuwe subsidie.

F.

Artikel 7, eerste lid, onderdeel a (nieuw)

Dit onderdeel ziet zowel toe op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarisch ondernemers.

Met de laatst ingevulde landbouwtelling kan worden aangetoond of sprake is van een agrarisch ondernemer (dan wordt immers de meest recente landbouwtelling ingevuld), een voormalig agrarisch ondernemer of een agrarisch ondernemer waarbij de agrarische activiteiten geminimaliseerd zijn vanwege andere activiteiten.

Een eigenaar van een voormalig agrarisch bouwblok dient aan te tonen dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft gehad. Vanwege alle verplichtingen uit het ruimtelijk ordeningsrecht ten aanzien van het periodiek aanpassen van het bestemmingsplan, is gekozen voor het jaar 1993 als moment waarop het bouwblok tenminste een agrarische bestemming moet hebben gehad. Het bouwblok moet tussen 1 januari 1993 en het moment van aanvraag, op enig moment een agrarische bestemming hebben gehad.

Artikel 7, tweede lid, onderdeel c (nieuw)

De oppervlakte van het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is teruggebracht van 400m2 naar 250m2.

Artikel 7, tweede lid, onderdeel h (nieuw)

De minimale capaciteit van de te plaatsen zonnepanelen is teruggebracht van 15 kWp naar 5 kWp.

Artikel 7, tweede lid, onderdeel i (nieuw)

Voorheen werd gesproken over bedrijfslocatie, dit is gewijzigd in agrarisch bouwblok.

G.

Artikel 8, eerste en tweede lid (nieuw) en artikel 12 (nieuw)

Op 1 januari 2014 is de nieuwe landbouw de-minimisverordening (No. 1998/2006) in werking getreden. Hierin is het steunplafond voor agrarische bedrijven verhoogd naar € 15.000. Deze verordening is op 1 januari 2014 in werking getreden.

H.

Artikel 10, eerste en tweede lid (nieuw)

Met een verruiming van de periode van openstelling van het subsidieplafond, kan ook de periode waarin de aanvrager de activiteit moet uitvoeren en aan de verplichtingen moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie, worden verruimd.

Artikel II Inwerkingtreding

De regeling wordt ten voordele van aanvragers gewijzigd vanwege nieuwe inzichten ten aanzien van de reikwijdte en bereik van de regeling. Derhalve is nadrukkelijk gekozen om aan de wijzigingen exclusieve werking - onmiddellijke werking - toe te kennen met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak opgenomen in artikel 8, eerste lid. Deze bepaling werkt terug tot aan het moment dat de regeling voor het eerst in werking trad op 1 juli 2013 en is beoogd te gelden voor alle verstrekte subsidies. Dit leidt tot ambtshalve aanpassing van alle verstrekte subsidies. De verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak is immers niet voortgekomen uit nieuwe inzichten ten aan zien van verruiming van de doelgroep.

Naar boven