Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2014, 1025 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2014, 1025 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 17 juni 2014, kenmerk 3.5/2014003658, tot bekendmaking van hun besluit tot vaststelling van de Wijzigingsregeling Subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop Drenthe
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op de Algemene subsidieverordening Drenthe 2012;
overwegende:
-dat het subsidieplafond van de op 1 juli 2013 in werking getreden Subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop Drenthe niet wordt bereikt met het huidige tempo van aanvragen en hierdoor het op 17 oktober 2012 gesloten convenant tussen de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies niet gehaald wordt;
-dat mogelijkheden zijn onderzocht die kunnen bijdragen aan het behalen van deze doelstelling en Gedeputeerde Staten hiertoe de Subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop Drenthe wensen te wijzigen;
-dat de te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EG) nummer 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector;
BESLUITEN:
vast te stellen de volgende wijzigingsregeling, waarvan de desbetreffende wijzigingen in onderstaande artikelen staan weergegeven.
In deze regeling wordt verstaan onder:
a.agrarische onderneming: natuurlijke persoon of rechtspersoon die als economische activiteit gewassen teelt of dieren houdt met als doel deze, of de producten die daaruit voortkomen, te verkopen;
b.asbest: vezelachtige silicaten zoals actinoliet (CAS-nummer 77536-66-4), amosiet (CAS-nummer 12172-73-5), anthofylliet (CAS-nummer 77536-67-5), chrysotiel (CAS-nummer 12001-29-5), crocidoliet (CAS-nummer 12001-28-4) en tremoliet (CAS-nummer 77536-68-6);
c.asbestdak: dak, dakgoot of gevel dat asbest bevat;
d.agrarisch bouwblok: perceel met agrarische bestemming, bedoeld om te worden bebouwd en gebruikt ten dienste van het agrarisch bedrijf;
e.de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) nummer 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector PbEU L352/9 van 24 december 2013, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;
f.gecertificeerd bedrijf: bedrijf dat beschikt over de volgende certificering ten behoeve van het inventariseren of verwijderen van asbest:
1.SC 530: Asbestverwijdering;
2.SC 540: Asbestinventarisatie;
g.SO: Standaardopbrengst, zijnde de gestandaardiseerde opbrengst per ha of per dier die met het gewas of de diercategorie gemiddeld op jaarbasis wordt behaald;
h.zonnepanelen: photovoltaïsche panelen die zonne-energie omzetten in elektriciteit;
i.ASV: Algemene Subsidieverordening Drenthe 2012.
Subsidie kan worden aangevraagd door:
a.een agrarische onderneming;
b.een voormalig agrarische onderneming;
c.eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 3 in aanmerking te komen, voldoet de aanvrager aan de volgende vereisten:
a.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder a en onder b, toont aanvrager aan dat:
sinds 1993 de landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, ten minste een keer is ingevuld; en
de onderneming op een agrarisch bouwblok wordt of werd uitgeoefend;
b.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder c, toont aanvrager aan dat:
het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is gelegen op het voormalig agrarisch bouwblok; en
het voormalig agrarisch bouwblok na 1 januari 1993 een agrarische bestemming heeft gehad.
Onverminderd het eerste lid wordt, om voor subsidie als bedoeld in artikel 3 in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:
a.de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het asbestdak of de asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd;
b.het asbestdak of asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd, zijn gelegen op een agrarisch of voormalig agrarisch bouwblok in de provincie Drenthe;
c.het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken heeft een oppervlakte van ten minste 250 m2;
d.de inventarisatie van het te verwijderen asbestdak of asbestdaken is uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;
e.het verwijderen en afvoeren van het asbestdak of asbestdaken wordt uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;
f.de aanvrager plaatst zonnepanelen;
g.de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een asbestvrij dak;
h.de te plaatsen zonnepanelen hebben een capaciteit van ten minste 5 kiloWatt-piek;
i.de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een dak van een gebouw dat gelegen is in hetzelfde agrarisch bouwblok als het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken of op een dak van een gebouw van dezelfde eigenaar mits gelegen binnen de provincie Drenthe;
j.de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het dak waarop de zonnepanelen worden geplaatst;
k.de zonnepanelen worden geplaatst na of gelijktijdig met het verwijderen van asbest;
l.de aanvrager beschikt over de noodzakelijke vergunningen en voldoet ook overigens aan de geldende procedurevoorschriften voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteit en het plaatsen van zonnepanelen;
m.de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005;
n.de aanvrager geeft goedkeuring aan Gedeputeerde Staten tot inzage in de gegevens van het Landelijk Asbestvolgsysteem zodra deze in werking is getreden.
Om aan te tonen dat de subsidiabele activiteit voldoet aan de vereisten in het vorige lid, ligt aan de subsidiabele activiteit ten minste het volgende ten grondslag:
a.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder a of b, de gegevens van de meest recente landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet;
b.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder c, de gegevens van een landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, in enig jaar na 1993;
c.een asbestinventarisatierapportage conform certificering SC-540 uit het Asbestverwijderingsbesluit 2005;
d.een getekende offerte of overeenkomst ter zake de verwijdering van asbest;
e.een getekende offerte of overeenkomst ter zake de zonnepanelen;
f.noodzakelijke vergunningen of verrichte meldingen.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 3, voor de periode 1 juli 2013 tot en met 1 september 2015 vast op € 970.920,--.
Van het subsidieplafond, bedoeld in het eerste lid, is maximaal 30% van het totale plafond of wel € 291.276,-- beschikbaar voor subsidies als bedoeld in artikel 2, onder c.
De hoogte van de subsidie bedraagt € 4,50 per m2 asbestdak dat gesaneerd wordt, tot een maximum van € 15.000,--.
De totaal verstrekte subsidie aan een subsidieaanvrager over een periode van drie belastingjaren bedraagt maximaal € 15.000,--.
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
a.de subsidiabele activiteit is uiterlijk op 31 oktober 2015 afgerond;
b.de zonnepanelen zijn uiterlijk op 31 oktober 2015 geplaatst.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2014, met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 van artikel 8 dat in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad en terugwerkt tot en met 1 juli 2013 (datum inwerkingtreding eerste regeling). De gewijzigde regeling vervalt met ingang van 31 oktober 2015. De looptijd van de ongewijzigde artikelen uit de bestaande regeling wordt met dezelfde periode verlengd.
Op 1 juli 2013 is de Subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop Drenthe in werking getreden. In het convenant dat ten grondslag ligt aan de regeling is bepaald dat begin 2014 zou worden bezien of bijstelling van de regeling nodig is. Uit een hiertoe verrichte evaluatie komt naar voren dat het subsidieplafond, gezien het huidige tempo van aanvragen, niet wordt bereikt voor de afloop van de regeling. De oorzaken hiervan zijn niet eenduidig te achterhalen. Duidelijk is wel geworden dat deze niet gelegen zijn in communicatie en bekendheid met de regeling.
Met een doelstelling om zoveel mogelijk asbest op agrarische bestemmingen te verwijderen, is gezocht naar mogelijkheden om tussentijds het effect van de regeling te vergroten. Tevens is onderzocht wat de effecten zijn van het tussentijds, gedurende de openstelling van het subsidieplafond, wijzigen van de regeling op reeds lopende aanvragen en reeds afgeronde aanvragen.
Gekozen is voor de volgende aanpassingen:
-verruiming van de doelgroep naar voormalig agrariërs en eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok;
-verlagen van de ondergrens van het aantal m2-asbestdak dat minimaal verwijderd dient te worden;
-generieke verhoging van het subsidiebedrag per m2 te saneren asbestdak, zonder dat de ambitie in het convenant om ten minste 4.000.000 m2 te saneren in gevaar komt;
-verlagen van de minimum capaciteit van de zonnepanelen;
-verlengen van de looptijd van het subsidieplafond.
Daarnaast zal een nieuwe slag in de communicatie worden gemaakt.
Het begrip agrarisch bouwblok ziet op alle bouwblokken met agrarische bestemming, ongeacht of deze zijn gelegen in een bestemmingsplan buitengebied of een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een kern.
Het begrip agrarisch bouwblok is ingevoegd naast het reeds gebruikte begrip 'bedrijfslocatie'. Het gebruik van het begrip agrarisch bouwblok is nodig vanwege het verruimen van de doelgroep naar eigenaren van een perceel waarop voorheen een agrarische bestemming rustte. Om te voorkomen dat ook landbouwpercelen onder het begrip vallen, is bewust gekozen voor het begrip agrarisch bouwblok in plaats van perceel met agrarische bestemming.
Het verruimen van het bereik van de subsidieregeling wordt bereikt door het verbreden van de doelgroep. In onderdeel b wordt de doelgroep uitgebreid met agrarische ondernemers die hun bedrijf beëindigen of agrarische ondernemers die al eerder zijn gestopt. Niet zichtbaar in dit artikel, maar zichtbaar in het vernieuwde artikel 6, is dat ook de doelgroep van agrarische ondernemingen zelf is uitgebreid, te weten tot agrarische ondernemers die hun bedrijf hebben verbreed en de agrarische activiteit zelf is geminimaliseerd. Voor deze uitbreiding is het minimumvereisten van 25.000 SO in de landbouwtelling, vervallen.
De tweede uitbreiding is niet gericht op de persoon van aanvrager maar de voormalige bestemming van het perceel dat de aanvrager in eigendom heeft. Dit betekent dat ook een particulier, niet agrarisch ondernemer, een aanvraag in kan dienen als hij eigenaar is van een voormalig agrarisch bouwblok. In artikel 6 worden eisen gesteld aan deze voormalige bestemming.
Om aan te tonen dat een aanvrager tot de nieuwe verruimde doelgroep behoort, zijn de vereisten uitgebreid. Het aantal wijzigingen in artikel 6 was dusdanig dat overgegaan is tot een geheel nieuwe bepaling.
- Eerste lid, onder a
Dit lid ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarische ondernemers.
Een voormalig agrarisch ondernemer is een agrarisch ondernemer die zijn bedrijf is gestopt of andere activiteiten verricht waardoor de agrarische activiteit is geminimaliseerd. Van belang is dat de aanvrager aantoont dat hij agrarisch ondernemer is geweest of dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft. Dit kan de aanvrager bijvoorbeeld aantonen met een extract uit het vigerend bestemmingsplan of een gewaarmerkte verklaring van de gemeente.
- Eerste lid, onder b
Een eigenaar van een voormalig agrarisch bouwblok dient aan te tonen dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft gehad. Vanwege alle verplichtingen uit het ruimtelijk ordeningsrecht ten aanzien van het periodiek aanpassen van het bestemmingsplan, is gekozen voor het jaar 1993. Dat wil zeggen dat het bouwblok tussen 1 januari 1993 en het moment van aanvraag, op enig moment een agrarische bestemming moet hebben gehad.
- Tweede lid, onder c
Het oppervlakte van het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is teruggebracht van 400 m2 naar 250 m2.
- Tweede lid, onder h
De minimale capaciteit van de te plaatsen zonnepanelen is teruggebracht van 15 kWp naar 5 kWp.
- Tweede lid, onder i
Voorheen werd gesproken over bedrijfslocatie, dit is gewijzigd in agrarisch bouwblok.
- Derde lid, onder a
Dit onderdeel ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarische ondernemers.
Met de laatst ingevulde landbouwtelling kan worden aangetoond of sprake is van een agrarische ondernemer (dan wordt immers de meest recente landbouwtelling ingevuld), een voormalig agrarisch ondernemer of een agrarisch ondernemer waarbij de agrarische activiteiten geminimaliseerd zijn vanwege andere activiteiten.
Het subsidieplafond wordt een jaar langer opengesteld. Dit betekent een verruiming van de periode waarin aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2015.
Om te bewerkstelligen dat de subsidie primair wordt gebruikt voor agrariërs, is van het totale plafond maximaal 30% beschikbaar voor eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok. Door deze wijze van formuleren blijft het totale plafond beschikbaar voor alle doelgroepen en is er geen verplichting 30% voor eigenaren van een voormalig agrarisch blok te reserveren. Gezien de verdeling op volgorde van binnenkomst, is het mogelijk dat het gehele plafond toekomt aan de agrarische en voormalige agrarische ondernemers.
Op 1 januari 2014 is de nieuwe landbouw de-minimisverordening (no. 1998/2006) in werking getreden. Hierin is het steunplafond verhoogd naar € 15.000,--. Deze verordening kan vanaf 1 januari 2014 worden toegepast.
Met een verruiming van de periode van openstelling van het subsidieplafond, kan ook de periode waarin de aanvrager de activiteit moet uitvoeren en aan de verplichtingen moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie, worden verruimd.
De regeling wordt ten voordele van aanvragers gewijzigd vanwege nieuwe inzichten ten aanzien van de reikwijdte en bereik van de regeling. Derhalve is nadrukkelijk gekozen om aan de wijzigingen exclusieve werking - onmiddellijke werking - toe te kennen met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak opgenomen in artikel 9, eerste lid. Deze bepaling werkt terug tot aan het moment dat de regeling voor het eerst in werking trad op 1 juli 2013 en is beoogd te gelden voor alle verstrekte subsidies. Dit leidt tot ambtshalve aanpassing van alle verstrekte subsidies. De verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak is immers niet voortgekomen uit nieuwe inzichten ten aan zien van verruiming van de doelgroep.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
J. Tichelaar, voorzitter
mevrouw mr. A.M. van Schreven, secretaris
Uitgegeven 30 juni 2014
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2014-1025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.