Subsidieregeling Asbestdak eraf, zonnepanelen erop Provincie Groningen (wijziging)

Besluit van Gedeputeerde Staten der provincie Groningen van 17 juni 2014, nr. 2014-519037, afd. ECP, tot bekendmaking van hun besluit van 17 juni 2014, nr. A.15, tot wijziging van de Subsidieregeling Asbestdak eraf, zonnepanelen erop Provincie Groningen.

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen;

maken bekend dat in hun vergadering van 17 juni 2014, onder A.15 is vastgesteld hetgeen volgt:

Overwegende dat:

op 17 oktober 2012 een convenant is gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies waarin is afgesproken dat de provincies regelingen opstellen en uitvoeren om het verwijderen van asbestdaken en afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst, teneinde de gezondheidsrisico’s binnen de landbouwsector te beperken en de landbouw te verduurzamen. De uitgangspunten van het convenant zijn vertaald in deze regeling;

het subsidieplafond van de op 1 juli 2013 in werking getreden subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Provincie Groningen niet wordt bereikt met het huidige tempo van aanvragen en hierdoor de doelstelling van het op 17 oktober 2012 gesloten convenant tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies niet gehaald wordt;

Overwegende dat mogelijkheden zijn onderzocht die kunnen bijdragen aan het alsnog behalen van deze doelstelling en Gedeputeerde Staten hiertoe de subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Provincie Groningen wensen te wijzigen;

Gelet op artikel 8 van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 1998, alsmede artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

Vast te stellen hetgeen volgt:

  • I. De Subsidieregeling Asbestdak eraf, zonnepanelen erop Provincie Groningen wordt als volgt gewijzigd:

  • A. Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1. Onderdeel d vervalt en de onderdelen a tot en met c worden verletterd in b tot en met d en er wordt een nieuw onderdeel a ingevoegd dat komt te luiden:

  • a.agrarisch bouwblok: perceel met agrarische bestemming, bedoeld om te worden bebouwd en gebruikt ten dienste van het agrarisch bedrijf;

  • 2. Het onderdeel e wordt vervangen en komt te luiden:

  • e. de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (PbEU L 352/9 van 24 december 2013), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen, of steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU L 352/1 van 24 december 2013), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.”

B. Artikel 2 wordt vervangen en komt te luiden:

Artikel 2 Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door:

  • a. een agrarische onderneming;

  • b. een voormalig agrarische onderneming;

  • c. eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.

  • C. Artikel 5 wordt gewijzigd als volgt:

1. Met vernummering van de leden 1 en 2 tot leden 2 en 3 wordt een nieuw eerste lid ingevoegd dat komt te luiden:

1. Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

a. indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder a en onder b, toont aanvrager aan dat:

1° sinds 1993 de landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, tenminste een keer is ingevuld;

2° de onderneming op een agrarisch bouwblok wordt of werd uitgeoefend;

b. indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder c, toont aanvrager aan dat:

1° het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is gelegen op het voormalig agrarisch bouwblok; en

2° het voormalig agrarisch bouwblok na 1 januari 1993 een agrarische bestemming heeft gehad.

2. Het tot tweede lid vernummerde eerste lid wordt vervangen en komt te luiden:

  • 2. Onverminderd het eerste lid, wordt om voor subsidie in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.indien sprake is van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie voldoet de te verstrekken subsidie aan de voorwaarden van de-minimissteun;

  • b. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het asbestdak of de asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd;

  • c. het asbestdak of asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd, zijn gelegen op een agrarisch of voormalig agrarisch bouwblok in de provincie Groningen;

  • d. het te verwijderen en af te voeren asbestdak of de asbestdaken hebben een oppervlakte van ten minste 250m2;

  • e. de inventarisatie van het te verwijderen asbestdak of de asbestdaken is uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

  • f. het verwijderen en afvoeren van het asbestdak of de asbestdaken wordt uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

  • g. de aanvrager plaatst zonnepanelen;

  • h. de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een asbestvrij dak;

  • i. de te plaatsen zonnepanelen hebben een capaciteit van tenminste 5 kiloWatt-piek;

  • j.de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een dak of daken van een gebouw die gelegen zijn in hetzelfde agrarisch bouwblok als het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken;

  • k. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het dak of de daken waarop de zonnepanelen worden geplaatst;

  • l. de zonnepanelen worden geplaatst na of gelijktijdig met het verwijderen van asbest;

  • m.de aanvrager beschikt over de noodzakelijke vergunningen en voldoet ook overigens aan de geldende procedurevoorschriften voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteit en het plaatsen van zonnepanelen;

  • n. de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

  • o. de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen, bedoeld in het onderdeel n, in het Landelijk Asbestvolgsysteem zodra deze in werking is getreden;

  • p. de aanvrager geeft goedkeuring aan Gedeputeerde Staten tot inzage in de gegevens van het Landelijk Asbestvolgsysteem zodra deze in werking is getreden.

  • D.Artikel 6 wordt vervangen en komt te luiden:

Artikel 6 Subsidieaanvraag

  • 1.Een subsidieaanvraag voldoet in ieder geval aan de volgende vereisten:

  • a. subsidieaanvragen worden ingediend bij Gedeputeerde Staten;

  • b. subsidieaanvragen worden ingediend met gebruikmaking van het daartoe door Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier;

  • c. een subsidieaanvraag bevat tenminste het volledig ingevulde aanvraagformulier en de daarin voorgeschreven bijlagen.

  • 2. Bij de subsidieaanvraag dienen in ieder geval de volgende bescheiden te worden overgelegd:

  • a.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder a of b, de gegevens van de meest recente landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet;

  • b.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 2, onder b, de gegevens van een Landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, in enig jaar na 1993;

  • c.een asbestinventarisatierapportage conform certificering SC-540 uit het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

  • d.een getekende offerte of overeenkomst terzake de verwijdering van asbest;

  • e.een getekende offerte of overeenkomst terzake de zonnepanelen;

  • f.noodzakelijke vergunningen of verrichte meldingen;

  • g.een relevante geveltekening van de zijaanzichten en een dakplattegrond met hierop de paneelelementen ingetekend;

  • h.een volledig ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring indien de aangevraagde subsidie staatssteun vormt in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

  • 3. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 juli 2013 tot 1 september 2015.

  • E. Artikel 7 wordt vervangen en komt te luiden:

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode 1 juli 2013 tot 1 september 2015 vast op € 786.115,-.

  • 2. Van het subsidieplafond, bedoeld in het eerste lid, is maximaal € 235.835,- beschikbaar voor subsidies als bedoeld in artikel 2 aanhef, onder c.

  • F. Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. “€ 3,-” wordt vervangen door: € 4,50.

  • 2.“€ 7.500,-” wordt vervangen door: € 15.000,-.

  • G.In artikel 11 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1. In onderdeel a wordt “2014” vervangen door: 2015.

  • 2. In onderdeel b wordt “2014” vervangen door: 2015.

  • H. In artikel 12 wordt “2014” vervangen door: 2015.

  • II. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2014, met uitzondering van de wijziging genoemd onder I, onderdeel F, onderdeel 1, welke wijziging terugwerkt tot en met 1 juli 2013.

Gedeputeerde Staten voornoemd:

M.J. van den Berg, voorzitter.

H.J. Bolding, secretaris.

Toelichting behorende bij het Wijzigingsbesluit Asbestdak eraf, zonnepanelen erop Provincie Groningen

 

Algemeen

Op 1 juli 2013 is de subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Provincie Groningen in werking getreden. In het convenant dat ten grondslag ligt aan de regeling is bepaald dat begin 2014 zou worden bezien of bijstelling van de regeling nodig is. Uit een hiertoe verrichte evaluatie komt naar voren dat het subsidieplafond gezien het huidige tempo van aanvragen, niet wordt bereikt voor de afloop van de regeling. De oorzaken hiervan zijn niet eenduidig te achterhalen. Duidelijk is wel geworden dat deze niet gelegen zijn in communicatie en bekendheid met de regeling.

Met een doelstelling om zoveel mogelijk asbest op agrarische bestemmingen te verwijderen, is gezocht naar mogelijkheden om tussentijds het effect van de regeling te vergroten. Tevens is onderzocht wat de effecten zijn van het tussentijds, gedurende de openstelling van het subsidieplafond, wijzigen van de regeling op reeds lopende aanvragen en reeds afgeronde aanvragen.

Gekozen is voor de volgende aanpassingen:

  • - verruiming van de doelgroep naar voormalig agrariërs en eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok;

  • - verlagen van de ondergrens van het aantal m2 asbestdak dat minimaal verwijderd dient te worden;

  • - generieke verhoging van het subsidiebedrag per m2 te saneren asbestdak, zonder dat de ambitie in het convenant om tenminste 4.000.000 m2 te saneren in gevaar komt;

  • - verlagen van de minimumcapaciteit van de zonnepanelen;

  • - verlengen van de looptijd van het subsidieplafond.

Daarnaast zal een nieuwe slag in de communicatie worden gemaakt.

Artikelsgewijs

Artikel I Wijzigingen

 

A.

Het begrip agrarisch bouwblok ziet op alle bouwblokken met agrarische bestemming ongeacht of deze zijn gelegen in een bestemmingsplan buitengebied of een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een kern.

Het begrip agrarisch bouwblok is ingevoegd naast het reeds gebruikte begrip ‘bedrijfslocatie’. Het gebruik van het begrip agrarisch bouwblok is nodig vanwege het verruimen van de doelgroep naar eigenaren van een perceel waarop voorheen een agrarische bestemming rustte. Om te voorkomen dat ook landbouwpercelen onder het begrip vallen, is bewust gekozen voor het begrip agrarisch bouwblok in plaats van perceel met agrarische bestemming

Voorts is in artikel 1, onderdeel e, de tekst over staatssteun geactualiseerd (nieuwste EU-verordening over staatssteun is toegevoegd).

B.

Het verruimen van het bereik van de subsidieregeling wordt bereikt door het verbreden van de doelgroep. In onderdeel b wordt de doelgroep uitgebreid met agrarische ondernemers die hun bedrijf beëindigen of agrarische ondernemers die al eerder zijn gestopt. Niet zichtbaar in dit artikel, maar zichtbaar in het vernieuwde artikel 5, is dat ook de doelgroep van agrarische ondernemingen zelf is uitgebreid, te weten tot agrarische ondernemers die hun bedrijf hebben verbreed en de agrarische activiteit zelf is geminimaliseerd. Voor deze uitbreiding is het minimumvereisten van 25.000 SO in de landbouwtelling, vervallen.

De tweede uitbreiding is niet gericht op de persoon van aanvrager maar de voormalige bestemming van het perceel dat de aanvrager in eigendom heeft. Dit betekent dat ook een particulier, niet agrarisch ondernemer, een aanvraag in kan dienen als hij eigenaar is van een voormalig agrarisch bouwblok. In artikel 5 worden eisen gesteld aan deze voormalige bestemming.

 

C.

Om aan te tonen dat een aanvrager tot de nieuwe verruimde doelgroep behoort, zijn de vereisten uitgebreid. Het aantal wijzigingen in artikel 5 was dusdanig dat overgegaan is tot een geheel nieuwe bepaling.

Er is in artikel 1 een nieuw eerste lid  toegevoegd. In dit nieuwe lid is vermeld welke gegevens de verschillende doelgroepen moeten indienen, om aan te tonen dat sprake is van ofwel een actief agrarisch bedrijf ofwel van een locatie waar in het verleden agrarische activiteiten hebben plaatsgevonden.

 

Eerste lid, onder a

Een voormalig agrarisch ondernemer is een agrarisch ondernemer die zijn bedrijf is gestopt of andere activiteiten verrichten waardoor de agrarische activiteit is geminimaliseerd. Van belang is dat de aanvrager aantoont dat hij agrarisch ondernemer is geweest of dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft. Dit kan de aanvrager bijvoorbeeld aantonen met een extract uit het vigerend bestemmingsplan of een gewaarmerkte verklaring van de gemeente.

 

Eerste lid onder b

Een eigenaar van een voormalig agrarisch bouwblok dient aan te tonen dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft gehad. Vanwege alle verplichtingen uit het ruimtelijk ordeningsrecht ten aanzien van het periodiek aanpassen van het bestemmingsplan, is gekozen voor het jaar 1993 als moment waarop het bouwblok tenminste een agrarische bestemming moet hebben gehad. Het bouwblok moet tussen 1 januari 1993 en het moment van aanvraag, op enig moment een agrarische bestemming hebben gehad. Het is mogelijk dat een aanvrager voldoet aan het eerste lid, onderdeel a alsmede aan het eerste lid onderdeel b. In deze situatie verdient het de voorkeur te kiezen voor het eerste lid, onderdeel a. Dit om te voorkomen dat de aanvraag valt onder het in artikel 7, tweede lid ingestelde subsidieplafond.

 

Tweede lid onder c

Voorheen werd gesproken over bedrijfslocatie, dit is gewijzigd in agrarisch bouwblok.

 

Tweede lid onder d

Het oppervlakte van het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is teruggebracht van 400 m2 naar 250 m2.

 

Tweede lid onder i

De minimale capaciteit van de te plaatsen zonnepanelen is teruggebracht van 15 kWp naar 5 kWp.

 

D.

Deze wijziging betreft artikel 6 van de subsidieregeling. Ook hier is het aantal wijzigingen dusdanig dat is gekozen voor een integrale vervanging van het artikel.

 

Tweede lid, onder a

Met de meest recente landbouwtelling kan worden aangetoond of sprake is van een agrarisch ondernemer, een voormalig agrarisch ondernemer of een agrarisch ondernemer waarbij de agrarische activiteiten geminimaliseerd zijn vanwege andere activiteiten.

 

Derde lid

Het subsidieplafond wordt een jaar langer opengesteld. Dit betekent een verruiming van de periode waarin aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2015.

E.

Om te bewerkstelligen dat de subsidie primair wordt gebruikt voor agrariërs, is van het totale plafond 30% beschikbaar voor eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.

F.

 

Eerste lid De hoogte van de subsidie per m2 gesaneerd asbestdak wordt verhoogd van € 3,- per m2 naar € 4,50 per m2.

Tweede lid

Op 1 januari 2014 is de nieuwe landbouw-de-minimisverordening (No. 1998/2006) in werking getreden. Hierin is het steunplafond voor landbouwbedrijven verhoogd naar € 15.000,-. Deze verordening kan vanaf 1 januari 2014 worden toegepast.

G.

Met een verruiming van de periode van openstelling van het subsidieplafond, kan ook de periode waarin de aanvrager de activiteit moet uitvoeren en aan de verplichtingen moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie, worden verruimd.

 

H.

Vanwege de verruiming van de openstelling van het subsidieplafond, is de looptijd van de regeling met dezelfde periode verruimd.

Artikel II Inwerkingtreding

De regeling wordt ten voordele van aanvragers gewijzigd vanwege nieuwe inzichten ten aanzien van de reikwijdte en bereik van de regeling. Derhalve is nadrukkelijk gekozen om aan de wijzigingen exclusieve werking – onmiddellijke werking - toe te kennen met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak opgenomen (opgenomen in wijziging I, onderdeel F, onderdeel 1).

Deze bepaling werkt terug tot aan het moment dat de regeling voor het eerst in werking trad op 1 juli 2013 en is beoogd te gelden voor alle verstrekte subsidies. Dit leidt tot ambtshalve aanpassing van alle verstrekte subsidies. De verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak is immers niet voortgekomen uit nieuwe inzichten ten aanzien van verruiming van de doelgroep.

Naar boven