I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben het Jaarverslag 2023 en het onderzoek van de Algemene
Rekenkamer met betrekking tot het Jaarverslag en de bedrijfsvoering van het Ministerie
van Financiën en Nationale Schuld gelezen. Deze leden hebben een aantal vragen ten
aanzien van de bedrijfsvoeringsparagraaf.
Dit jaar is opnieuw gebleken dat onvolkomenheden aanhouden bij het Ministerie van
Financiën. Hoewel deze historisch gezien niet extreem zijn, is er wel een toename
voor het vierde jaar op rij. Dit komt voornamelijk door personeelstekorten bij het
ministerie. Het lijkt erop dat dit probleem niet tijdig is voorzien of dat er onvoldoende
maatregelen zijn genomen om tekorten te voorkomen. Bij het maken van beleid is het
noodzaak om na te gaan of er middelen zijn om dit daadwerkelijk uit te voeren.
Ondanks dat er sinds 2019 6.000 fte’s (inclusief gedecentraliseerde diensten) zijn
bijgekomen, blijkt het door extra beleid en onnodige bureaucratie nog steeds niet
haalbaar om politieke besluiten uit te voeren.
De personeelskosten van het ministerie zijn dan ook met het aantal fte’s meegestegen.
Afgelopen jaar werd bijna 4 miljard euro aan personeel uitgegeven.
Daarnaast heeft het Ministerie van Financiën het afgelopen jaar, door uitbreiding
van vacatures, de Roemernorm met meer dan tien procent externe inhuur overschreden.
Het is opmerkelijk dat een motie die veertien jaar geleden unaniem is aangenomen door
de Kamer al jaren wordt genegeerd door het ministerie.
Heeft de Minister concrete plannen om de onvolkomenheden door personeelstekort terug
te dringen?
Kan de Minister aangeven waarom de Roemernorm zo wordt overschreden?
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het jaarverslag
en het rapport van de Algemene Rekenkamer. Naar aanleiding hiervan hebben deze leden
nog enkele vragen.
De Algemene Rekenkamer is kritisch op het inkoopbeheer van zowel Toeslagen, Douane
en van beleidsdepartementen. Kan de regering aangeven welke stappen op korte termijn
gezet moeten worden om dit te verbeteren?
De Rekenkamer geeft in haar verantwoordingsonderzoek aan dat betere coördinatie op
inkoopbeheer, bijvoorbeeld door de Minister van BZK een duidelijke regierol te geven
en duidelijkere afspraken te maken binnen de regering, zullen leiden tot een verbetering
ten aanzien van de onvolkomenheden. Kan de regering aangeven of dit onderschreven
wordt en welke stappen hierop genomen kunnen worden?
De leden vragen daarnaast of de Kamer voor het einde van het jaar geïnformeerd kan
worden over de stappen die genomen worden om het inkoopbeheer te significant te verbeteren.
Voorts lezen de leden dat de uitgaven aan externe inhuur bij onder andere DG Toeslagen
fors zijn, namelijk 62,4% in 2023. De leden maken zich zorgen over wat er zal gebeuren
met de uitvoeringscapaciteit van DG Toeslagen als er gesneden wordt in de externe
inhuur. Deelt de regering deze zorgen?
Kan de regering de effecten van het bezuinigen op externe inhuur bij de DG Toeslagen,
maar ook bij de DG Belastingdienst, in beeld brengen?
Kan de regering alternatieve scenario’s in beeld brengen over wat wel verstandig beleid
zou zijn ten aanzien van het terugdringen van het aantal externen en het meer in loondienst
nemen van personeel bij de DG Toeslagen en DG Belastingdienst?
Kan de regering een uitsplitsing maken van de externe inhuur bij DG Toeslagen en de
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen?
De leden delen de zorg van de Rekenkamer over de «wildgroei in fiscale regelingen»
met open eindes. Deze leden begrijpen dat het laten voortbestaan of afschaffen van
fiscale regelingen een politieke keuze betreft. Kan de regering aangeven op welke
termijn de landbouwvrijstelling zou kunnen worden afgeschaft indien wetgeving hiertoe
zou worden aangenomen in het Belastingplan 2025?