Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 2024D23421 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 2024D23421 |
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de Publicatie van het Besluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met het verbieden van de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten in supermarkten en horeca- inrichtingen voor supermarkten en horeca-inrichtingen (Stb. 2024, 89) (Kamerstuk 32 011, nr. 109).
De fungerend-voorzitter van de commissie,
Agema
Adjunct-griffier van de commissie,
Heller
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Kunt u aangeven op welke punten het besluit en de toelichting zijn aangepast om aan de kritiek van de Afdeling advisering van de Raad van State ten aanzien van de effectiviteit tegemoet te komen? |
2 |
Hoeveel capaciteit heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om toezicht te houden om het nieuwe verbod op de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten in supermarkten en horeca-inrichtingen? |
3 |
In hoeverre heeft de NVWA volgens u voldoende capaciteit om het nieuwe verbod op de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten in supermarkten en horeca-inrichtingen te kunnen handhaven? |
4 |
Hoeveel capaciteit is er volgens de NVWA noodzakelijk om het nieuwe verbod op de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten in supermarkten en horeca-inrichtingen te kunnen handhaven? |
5 |
Kunt u uitleggen waarom extra en strengere maatregelen om het aantal verkooppunten te verminderen worden uitgesteld, terwijl zowel de Afdeling advisering van de Raad van State als recente doorrekeningen van het RIVM benadrukken dat dit noodzakelijk is om de doelen van het Nationaal Preventieakkoord te bereiken? Waarom wordt er niet direct onderzoek verricht naar de mogelijkheid van een vergunningstelsel als potentieel meest geschikte instrument voor verdere reductie van het aantal verkooppunten? |
6 |
Kunt u aangeven op welke punten het besluit en de toelichting zijn aangepast om aan de kritiek van de Afdeling advisering van de Raad van State ten aanzien van de effectiviteit tegemoet te komen? |
7 |
Hoe gaat u voorkomen dat het aanbod zich niet op grote schaal zal verplaatsen naar de uitgezonderde winkels (tankstations, coffeeshops en gemakszaken) en naar het buitenland? |
8 |
Waarom is het effectief om de uitzonderingen zes jaar langer in de gelegenheid te stellen om tabak te blijven verkopen? |
9 |
Kunt u aangeven hoe het risico op toename van grensoverschrijdende verkoop (met name in grensregio´s) en de toename van illegale handel is meegewogen bij deze wetswijziging? |
10 |
Kunt u aangeven welke concrete en effectieve maatregelen worden ondernomen om faillissementen van supermarktondernemers te voorkomen, en om op de plekken (buurten, wijken, dorpen) waar supermarkten verdwijnen de impact op de directe omgeving en leefbaarheid te verminderen? |
11 |
Waarom zijn de de sishalounges uitgezonderd van het verkoopverbod? |
12 |
Bent u ervan op de hoogte dat in sommige dorpen binnenkort geen sigaret meer te krijgen is omdat tabak bij het enige verkooppunt – de supermarkt – verboden wordt? Denkt u dat de rokers hierom gaan stoppen met roken en niet over de grens goedkopere tabakswaren gaan kopen? |
13 |
Kunt u een reactie geven op het bericht uit het AD van 5 juni 2024 «Geen 27, maar 12 euro voor een pak shag: Nederlanders halen net over de grens «winkelkarren vol tabak»? |
14 |
Overweegt u specifieke steunmaatregelen aan de 500 supermarkten die mogelijk failliet gaan als gevolg van dit verbod? Hoe worden deze maatregelen gefinancierd? |
15 |
Waarom wordt de implementatie van het tabaksverkoopverbod bij tankstations, coffeeshops en shisha lounges uitgesteld en in hoeverre draagt deze gefaseerde aanpak bij aan het uiteindelijke streven naar een rookvrije samenleving? |
16 |
Waarom beperkt u de keuzevrijheid van burgers door de verkoop van tabaksproducten in gebruikelijke winkelomgevingen zoals supermarkten te verbieden, gezien het feit dat sigaretten al achter gesloten deuren worden verkocht en de verkoop wettelijk beperkt is tot mensen ouder dan 18 jaar? Wat is de toegevoegde waarde van deze maatregel in het beschermen van kinderen en hoe weegt dit op tegen de beperkingen op de keuzevrijheid van volwassenen? |
17 |
Hoe rechtvaardigt u verdere beperkingen op de verkoop van tabaksproducten in supermarkten wanneer deze al strikt worden gereguleerd, zoals verkoop achter slot en grendel en alleen toegankelijk voor consumenten boven de 18 jaar? Draagt het weren van tabak uit supermarkten bij aan het significant verminderen van blootstelling van kinderen aan tabak, of zijn er alternatieve maatregelen die de keuzevrijheid van volwassenen minder beïnvloeden? |
18 |
Welke noodplannen heeft u genomen gezien het risico dat sommige winkels failliet kunnen gaan als gevolg van dit verbod? Welke noodplannen heeft u opgesteld om dergelijke economische schade te minimaliseren? |
19 |
Hoeveel verkooppunten van tabak zijn er momenteel en wat is de verwachte afname van dit aantal na de wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit? |
20 |
Bij hoeveel tankstations wordt momenteel tabak verkocht? |
21 |
Wat is het beleid omtrent de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten in onze buurlanden België en Duitsland als het gaat om de locaties waar deze producten daar verkocht mogen worden? |
22 |
Hoeveel budget is er voor de handhaving op het verbod van tabaksproducten en aanverwante producten in supermarkten en horeca-inrichtingen? |
23 |
Hoeveel capaciteit verwacht de NVWA dat handhaving van deze regelgeving vergt? |
24 |
Krijgt de NVWA extra capaciteit om deze regelgeving te handhaven? |
25 |
Vindt er een evaluatie plaats van de wetswijziging en zo ja, wanneer? |
26 |
Hoeveel fte zet de NVWA momenteel in voor toezicht en naleving van de tabaks- en rookwarenwet? Kan dit aantal fte worden afgezet tegen de aantallen van de afgelopen vijf jaar? |
27 |
Hoe ziet de inzet van de NVWA op het gebied van illegale tabakshandel eruit? |
28 |
Hoeveel fte heeft de NVWA de afgelopen jaren ingezet voor het toezichthouden op (illegale) tabakshandel op straat, websites en social media-platformen? |
29 |
Hoe ziet het toezichthouden en handhaven van de NVWA op straat, websites en social mediakanalen er precies uit? Welke concrete afspraken zijn hierover gemaakt met social mediabedrijven? |
30 |
Hoe gaat de NVWA om met meldingen van illegale tabakshandel op straat, websites en sociale mediaplatforms? Welke acties worden ondernomen na het melden van posts of advertenties waarin (illegale) rookwaren worden aangeboden? |
31 |
Hoeveel websites, social media-posts of -accounts die betrokken waren bij illegale tabakshandel zijn tot nu toe verwijderd? |
32 |
Hoe verhoudt de toezichts- en handhavingsinzet van de NVWA op het gebied van illegale kanalen/verkoop tot de inzet op legale kanalen/verkoop? Hoe uit zich dit uitgedrukt in fte? |
33 |
Bent u voornemens de term «zwakzinnigeninrichtingen» te schrappen uit de wettekst? Zo nee, waarom niet? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2024D23421.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.