Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 2024D20927 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 2024D20927 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend onderzoek van de Slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023 (Kamerstuk 36 560 VIII), heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr |
Vraag |
1 |
Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat de verminderde onderwijsuitgaven geen negatieve impact hebben op specifieke doelgroepen, zoals achterstandswijken of kinderen met een leerachterstand? |
2 |
Kan u uitleggen waarom een hercalculatie heeft plaatsgevonden in de financiering van de Prestatiebox en welke gevolgen dit heeft voor de onderwijskwaliteit? |
3 |
Wat zijn de redenen voor de afname van het aantal aanvragen binnen de meerjarige subsidieregeling voor begaafde leerlingen? |
4 |
Wat is er sinds 2010, toen werd afgesproken dat voor elk eiland van Caribisch Nederland een masterplan voor de huisvesting van het onderwijs werd opgesteld, verbeterd aan de beschikbaarheid van geschikte schoolgebouwen? Welke tekorten bestaan er daar nog? |
5 |
In hoeverre worden ook in Caribisch Nederland data verzameld over de leerresultaten van het funderend onderwijs? |
6 |
In hoeverre was in 2023 het Nederlandse onderwijsbeleid onverkort van toepassing op het funderend onderwijs voor Caribisch Nederland? Met andere woorden: valt uit het gegeven dat in deze Slotwet Caribisch Nederland niet wordt vermeld, volgens het principe van «comply or explain» af te leiden dat het onderwijsbeleid tussen Europees en Caribisch Nederland op geen enkel punt verschilt? |
7 |
In welke mate blijken leraren in de medezeggenschapsraden erin te slagen om de overhead op de scholen te beperken ten gunste van de hoeveelheid onderwijsgeld voor het primaire proces? |
8 |
Hoe verklaart u dat er € 23,6 miljoen minder verplicht was op het budget voor huisvesting noodlocaties voor Oekraïense vluchtelingen? Hoe ontwikkelen de aantallen Oekraïense vluchtelingen zich ondertussen? |
9 |
Welke subsidies zouden eventueel kunnen worden omgezet voor verbetering van de rechtstreekse reguliere bekostiging voor voortgezet onderwijs dat de scholen verzorgen? Bij welke subsidies is dat niet mogelijk? |
10 |
Welke inzichten heeft de subsidieregeling basisvaardigheden opgeleverd over de effectiviteit van een geïsoleerde focus op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen, of over het onderwijs dat deze vaardigheden mede behandelt geïntegreerd in andere vakken? |
11 |
Is in het verleden, of in het buitenland, wel eens geconstateerd dat een tekortschietende onderwijskwaliteit op de scholen zich ook prima kan herstellen zonder dat daar gericht beleid en middelen op worden ingezet? Zo ja, welke voorbeelden kunt u daarvan noemen? |
12 |
Wat zijn de gevolgen van de afname in subsidies voor schoolmaaltijden en basisvaardigheden voor leerlingen? |
13 |
Hoe smal of breed is het aanbod van mbo1 en hoger onderwijs op Caribisch Nederland? Wat zijn de gevolgen voor braindrain uit deze eilanden? |
14 |
Heeft ook Caribisch Nederland geprofiteerd van de Digitaliseringsimpuls Onderwijs? In hoeverre vormen de slechte internetverbindingen op die eilanden daar een belemmering voor digitalisering in het onderwijs? |
15 |
Kunt u kwantificeren hoeveel zijinstroom, meer voltijds werken en splitsing van de pabo-opleidingen in opleidingen voor jonge en oudere kinderen, kunnen bijdragen aan de oplossing van het lerarentekort? |
16 |
Hoe verklaart u dat er minder studenten in aanmerking kwamen voor de coronamaatregel dan verwacht, zodat ook het budget voor het NP Onderwijs met € 16,3 miljoen omlaag kon? |
17 |
Kunt u aangeven wat wordt gedaan aan de wijze waarop de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM) wordt gefinancierd om de ingewikkelde registratie van verplichtingen op het budget van monumentenzorg te vereenvoudigen? |
18 |
Kunt u zo gedetailleerd mogelijk aangeven waar de stijging van € 7,6 miljoen aan ontvangsten op Cultuur door is veroorzaakt? |
19 |
Kunt u aangeven waardoor het verschil van € 35,5 miljoen aan reclameopbrengsten van de STER is veroorzaakt en hoe zich dat verhoudt tot de reclameopbrengsten van commerciële zenders? |
20 |
Kunt u aangeven waar de ophoging van € 17 miljoen op het verplichtingenbudget voor de landelijke publieke omroepen door is veroorzaakt? |
21 |
Kunt u aangeven waar de verhoging van € 0,9 miljoen aan verplichtingen en de hogere ontvangsten van € 0,2 miljoen op Emancipatie uit zijn opgebouwd? |
22 |
Zijn er specifieke culturele programma’s of doelgroepen die disproportioneel getroffen worden door de veranderde budgettering? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2024D20927.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.