2024D20909 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 15 mei 2024 van de Algemene Rekenkamer inzake het Rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 36 560 VIII, nr. 2).

De fungerend voorzitter van de commissie,

Michon-Derkzen

Adjunct-griffier van de commissie,

Huls

Nr

Vraag

   

1

Welke subsidies worden bedoeld, wanneer wordt gesteld dat bij bepaalde onderwijssubsidies weinig controle is of weinig zicht is op de risico’s op oneigenlijk gebruik?

2

Waarom controleert u de gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties niet op het gebied van aantallen fte’s? Wat zijn zaken waar verschil kan zitten tussen de informatie waar in het jaarverslag van wordt uitgegaan en de werkelijke situatie?

3

Gaat de geconstateerde onzekerheid van € 5,2 miljoen, die wordt veroorzaakt door onvolledige inkoopdossiers, deels ook over de uitbesteding van onderwijssubsidies?

4

Wat veroorzaakt het niet sluitend zijn van de subsidieregeling Regionale aanpak personeelstekort hetgeen een onzekerheid van € 7,7 miljoen tot gevolg heeft?

5

Hoe kan het zijn dat inkoopdossiers onvolledig zijn?

6

Op welke manier had voorkomen kunnen worden dat er een onzekerheid is van € 7,7 miljoen, die wordt veroorzaakt doordat het M&O1-beleid niet sluitend is bij de subsidieregeling Regionale aanpak personeelstekort?

7

Hoeveel procent is de € 330 miljoen aan onzekerheden in de aanvullende bekostiging van het nieuwkomeronderwijs van het totaal dat naar nieuwkomeronderwijs gaat?

8

Hoeveel procent is de € 384 miljoen aan onzekerheden in de subsidies van het totaal aan subsidies exclusief het nieuwkomeronderwijs?

9

Is het enige verschil in de conclusie over al dan niet oneigenlijk gebruik van subsidiestromen tussen de regeling Verbetering basisvaardigheden en andere bekeken regelingen de risicoanalyse? Zo nee, welke andere verschillen zijn er en hoe zijn die verschillen gemeten of geconstateerd?

10

Heeft u suggesties hoe m.b.t. het M&O-beleid ervoor kan worden gezorgd dat de kwaliteit van risico-analyses bij grotere subsidieregelingen wordt verbeterd?

11

Kunt u adviseren hoe m.b.t. het nieuwkomersregeling ervoor gezorgd gaat worden dat scholen in de toekomst aantonen dat de bekostiging terecht is ontvangen?

12

Kunt u toelichten waarom niet is gekozen voor een wat uitgebreidere toelichting in tabel 2 bij «Resultaat/inzet» inzake Maatregel/doel «Cultuur (inclusief musea) en media»?

13

Op welke wijze kan het ministerie meer inzicht krijgen in de resultaten van extra gelden voor het verbeteren van de gelijke kansen van mbo2-studenten?

14

Leidt het werken met verschillende geldstromen voor dezelfde of vergelijkbare maatregelen en doelstellingen per definitie tot geen versnippering van aandacht en extra administratieve rompslomp?

15

Waarom is in 2023 van de € 653,9 miljoen voor de verbetering van onderwijs «slechts» bijna € 600 miljoen uitgegeven? En weet u wat is gebeurd met de resterende ca. € 54 miljoen?

16

Kunt u verder toelichten wat u verstaat onder huisvestingproblematiek en hoe dit zorgt voor meer nieuwkomers die geen onderwijs kunnen volgen?

17

Kunt u voor Emancipatie aangeven waaruit het bedrag van € 927.000 op de tolerantiegrens Rechtmatigheid precies is opgebouwd?

18

Kunt u voor Cultuur aangeven waaruit het bedrag van € 10,392 miljoen op de tolerantiegrens Rechtmatigheid precies is opgebouwd?

19

Kunt u voor Cultuur aangeven waaruit het bedrag van € 587.000 op de tolerantiegrens Betrouwbaar en ordelijkheid precies is opgebouwd?

X Noot
1

M&O: misbruik en oneigenlijk gebruik

X Noot
2

mbo: middelbaar beroepsonderwijs

Naar boven