2024D01406 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over haar brief inzake de Resultaten van het onderzoek naar de UK terminal (2023Z19401)

De fungerend voorzitter van de commissie,

Postma

Adjunct-griffier van de commissie,

Wiendels

I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

Inhoudsopgave

Inleiding

VVD-fractie

D66-fractie

BBB-fractie

Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief met de resultaten van het onderzoek naar de UK terminal. Deze leden betreuren ten zeerste de keuze voor een oplossingsrichting waarbij gedurende zes maanden geen directe treinverbindingen van Amsterdam naar Londen zullen plaatsvinden. Deze leden zijn van mening dat het ministerie zich maximaal moet inzetten om passagiers zo snel mogelijk weer gebruik te laten maken van deze directe verbinding en dat het project minimale vertraging moet ondervinden. In dit kader hebben deze leden enkele aanvullende vragen.

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de uitkomsten van het onderzoek om de periode van geen vertrek vanuit Amsterdam door de Eurostar verder te verkorten. De periode zonder vertrek vanuit Amsterdam is naar aanleiding van dit onderzoek teruggebracht van zeven tot elf maanden naar zes maanden. Hierover en over de uitkomsten van het onderzoek hebben deze leden nog een aantal vragen.

De leden van de BBB-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de regering aangaande de uitkomsten van het onderzoek omtrent de UK terminal bij Amsterdam Centraal en hebben nog enkele vragen.

VVD-fractie

Overstap Brussel

De leden van de VVD-fractie constateren dat reizigers gedurende de tussenliggende periode nog steeds met de trein naar Londen kunnen reizen, maar waarschijnlijk in Brussel moeten uitstappen voor paspoort- en veiligheidscontroles. Wat is de waarschijnlijkheid van deze mogelijkheid? Hoeveel reizigers zullen per dag gebruik kunnen maken van deze mogelijkheid? Zijn er financiële consequenties aan verbonden voor de reizigers wanneer er gebruik moet worden gemaakt van de Belgische grenscontroles? Wat bedraagt de extra reistijd voor reizigers wanneer zij moeten uitstappen in Brussel? Is er ook gekeken naar alternatieve overstapplaatsen? Zo ja, welke? Zijn er ook alternatieven verkend die ervoor kunnen zorgen dat de reizigers niet hoeven uit te stappen?

Oplossingsrichting 3

De leden van de VVD-fractie lezen dat er is gekozen voor oplossingsrichting 1 in plaats van oplossingsrichting 3. Oplossingsrichting 3 zou kunnen resulteren in een hogere capaciteit voor reizigers in de komende jaren. Deelt de Staatssecretaris de opvatting dat, zelfs als er tijdelijk geen directe verbinding mogelijk is, reizigers zo snel mogelijk weer gebruik moeten kunnen maken van deze directe verbinding? Hoe rechtvaardigt zij dan de keuze om niet voor oplossingsrichting 3 te opteren? Kan de Staatssecretaris de planrisico's, gevolgrisico's en onbekendheden van oplossingsrichting 3 nader toelichten? Tevens, kan zij de planrisico's, gevolgrisico's en onbekendheden van zowel oplossingsrichting 1 als 3 met elkaar vergelijken?

Verdere versnellingsmogelijkheden

De leden van de VVD-fractie constateren dat er momenteel wordt gekeken naar extra versnellingsmogelijkheden in samenwerking met de aannemer. Welke alternatieve versnellingsmaatregelen zouden overwogen kunnen worden? Wat maakt dat deze nog niet zijn opgenomen in de huidige voorgestelde oplossingsrichtingen? Zouden deze aanvullende versnellingsopties ervoor kunnen zorgen dat er eerder dan oktober 2024, wanneer in oplossingsrichting 3 al reizigers zouden kunnen reizen, reizigers direct naar Londen kunnen reizen vanaf Amsterdam?

Motie Minhas c.s.

De leden van de VVD-fractie lezen in het definitieve rapport van de UK Terminal Pre-Feasibility Study dat er onderzoek is gedaan naar mogelijke oplossingsrichtingen, inclusief kansrijke varianten. Hierbij is geanalyseerd hoe toegang tot de huidige terminal kan worden verleend bij een eventuele verlenging, met specifieke aandacht voor diverse toegangspunten. De uiteindelijke beslissing is genomen om toegang te verschaffen via het vijfde perron tijdens de versnelling van de realisatie van de nieuwe terminal in de Amstelpassage. Welke overwegingen hebben een rol gespeeld bij het niet kiezen voor toegang via het busplatform in deze benadering? Wat zijn de redenen om dit niet te overwegen bij het verlengde gebruik van de bestaande terminal? Zijn er gesprekken gevoerd met de gemeente Amsterdam en andere relevante stakeholders en, zo ja, wat was het resultaat hiervan?

Daarnaast vragen deze leden wat de voor- en nadelen zijn van de keuze voor het vijfde perron, en eveneens de voor- en nadelen van andere kansrijke varianten bij het verlengen van het gebruik van de huidige terminal.

Inzichten gesprekken aannemers

De leden van de VVD-fractie lezen dat uit de gesprekken met de gecontracteerde aannemers blijkt dat er potentiële risico's spelen in het project, met name met betrekking tot de renovatie van het IJ-viaduct. Na de aanvang van de renovatie zal pas duidelijk worden in welke staat het viaduct zich werkelijk bevindt. Welke vertragingen kunnen worden verwacht als het viaduct in slechte staat verkeert? Wat zijn de mogelijke scenario's in dit geval? Daarnaast wordt in de informatie vermeld dat het zesde perron vóór de terminal moet worden gerenoveerd. Indien dit niet van onderaf mogelijk is, moet het werk op perronniveau plaatsvinden. Welke beperkingen brengt dit met zich mee en wat zijn de te verwachten effecten hiervan?

D66-fractie

De leden van de D66-fractie vragen wanneer er definitief zal worden bepaald tussen welke data reizigers geen gebruik meer kunnen maken van de directe Eurostar van Amsterdam naar London. Wanneer zullen reizigers hierover geïnformeerd worden? Welke gevolgen hebben de zes maanden onderbreking van de directe dienstregeling voor de Eurostar? En klopt het dat de Eurostar in de richting van Londen naar Amsterdam wel blijft rijden? Zo ja, betekent dit dat de treinen leeg weer richting Londen zullen rijden?

Voor de leden van de D66-fractie is een betrouwbaar netwerk van hogesnelheidstreinen cruciaal als alternatief voor korteafstandsvluchten. Daarom moet alles op alles worden gezet om ook in de zes maanden onderbreking de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Welke mogelijkheden ziet de Staatssecretaris om de reis van Amsterdam naar London in deze zes maanden zo aangenaam mogelijk te laten verlopen voor de reizigers? Ziet zij mogelijkheden om de overstaptijd verder terug te brengen? En kan zij garanderen dat reizigers in de aangekondigde zes maanden niet duurder uit zullen zijn wanneer zij de trein nemen van Amsterdam naar London? Op welke manier zal worden gegarandeerd dat er voldoende capaciteit is op de trajecten tussen Amsterdam en Brussel en tussen Brussel en Londen?

BBB-fractie

De leden van de BBB-fractie vragen vooral hoe er de komende tijd gecommuniceerd gaat worden aan de reizigers en of de dagelijkse reizigers die via of langs Amsterdam Centraal reizen, ook hinder gaan ondervinden. Is hier al meer over bekend en heeft de NS voldoende geborgd dat dagelijkse reizigers zo min mogelijk geremd gaan worden, en is er anders zicht op alternatieve verbindingen?

Naar boven