2023D49959 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over zijn brief houdende het Meerjarenplan ILT 2024–2028 (Kamerstuk 36 410 XII, nr. 9 ).

De fungerend voorzitter van de commissie,

Tjeerd de Groot

Adjunct-griffier van de commissie,

Koerselman

Nr

Vraag

1

Ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een veranderende opgave, nu steeds meer aandacht in de publieke opinie uitgaat naar de gezondheidseffecten als gevolg van uitstoot of productie?

2

In hoeverre speelt de ILT een rol bij het versterken van de omgevingsdiensten en hun werk op gemeentelijk en provinciaal niveau?

3

Hoe ziet de samenwerking tussen de ILT en de omgevingsdiensten eruit?

4

Heeft de ILT, aangezien zij aangeeft ondanks de arbeidskrapte enthousiaste mensen in dienst hebben, dit beeld ook van de omgevingsdiensten met wie zij nauw samenwerkt?

5

Waarom worden de controles van de ILT op de beheerders van de primaire waterkeringen om de twaalf jaar herhaald? Waarom is er gekozen voor een interval van twaalf jaren?

6

Zijn de conclusies en leerpunten wat betreft vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid «Industrie en Omwonenden» verwerkt in dit Meerjarenplan en, zo ja, op welke manier?

7

Met welke concrete maatregelen worden de omgevingsdiensten versterkt om beter in staat te zijn te werken aan een gezondere leefomgeving?

8

Hoe gaat de ILT precies het burgerperspectief in het toezicht toepassen? Wordt dit ook gefaciliteerd voor lagere overheden en wordt daarvoor bijvoorbeeld ook geïnvesteerd in het faciliteren van metingen door burgers (burgerwetenschap)?

9

Wat betekenen de woorden van de ILT over klantgerichte vergunningverlening, met extra aandacht voor het perspectief van de aanvrager, concreet en hoe voorkomt de ILT dat er niet te veel wordt meegedacht met de aanvrager, die vaak economische belangen heeft, en dat kwetsbare belangen, zoals gezondheid, milieu en natuur hierdoor te veel benadeeld worden?

10

Krijgt de Kamer een brief over de resultaten van het denkproces bij de ILT over de vraag hoe zij de burger kan betrekken in het toezicht? Zo ja, wanneer?

11

Is Tata Steel een onderwerp dat volgens het Meerjarenplan wordt gezien als een groot maatschappelijk risico?

12

Gaat de ILT extra aandacht besteden aan VTH bij Tata Steel?

13

Gaat het u, gezien het feit dat bij Tata Steel de meerwaarde is gebleken van de inzet van camera’s, Artificial Intelligence (AI) en meer meten vanuit de overheid om de gezondheid effectiever en efficiënter te kunnen beschermen, meer continu cameratoezicht, inzet van AI, metingen en een fijnmazig meetnetwerk bij hoge risico-bedrijven stimuleren?

14

Gaat de ILT de mogelijkheden van AI benutten om het milieu en de gezondheid beter te beschermen? Zo ja, hoe?

15

Op welke manier gaat u, aangezien overheden bij vergunningverlening, toezicht en handhaving nog steeds grotendeels afhankelijk zijn van data van de bedrijven waarop toezicht wordt gehouden zelf, investeren in meer eigen metingen als het gaat om schadelijke stoffen, zoals NO2, SO2, polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS)?

16

Welke mogelijkheden heeft de ILT om lagere overheden aan te spreken, indien daar onvoldoende of te laat wordt ingezet op toezicht, aanscherping van vergunningen en handhaving om het milieu en gezondheid te beschermen? Hoe vaak heeft de ILT tot nu toe gebruik gemaakt van deze mogelijkheden en in welke gevallen?

17

Welke impact heeft de nieuwe Handhavingsstrategie ILT, die naar verwachting op 1 januari 2024 van start gaat, op het aantal strafrechtelijke interventies en het huidige toezicht?

18

Hoe verhoudt de inzet van de ILT voor het beperken van geluidsoverlast, het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen en het beperken van klimaatschade zich tot de belangrijke economische en maatschappelijke positie die luchthavens in Nederland hebben?

Naar boven