2023D40637 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Financiën heeft over een brief van de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane van 29 september 2023 inzake de Vijftiende Voortgangsrapportage Hersteloperatie toeslagen periode mei – augustus 2023 (Kamerstuk 31 066, nr. 1291) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.

De voorzitter van de commissie,

Tielen

De adjunct-griffier van de commissie,

Meijerink

Nr

Vraag

   

1

Verwacht u dat het feit dat het College voor de Rechten van de Mens op 2 oktober 2023 oordeelde dat de Belastingdienst voortaan moet aantonen dat er niet gediscrimineerd is, in plaats van dat een gedupeerde moet oordelen dat er wél gediscrimineerd is, tot vertraging zal leiden in de hersteloperatie?

2

Is het realistisch om voor het einde van de hersteloperatie de bureaucratie binnen de organisatie significant meer te versimpelen dan nu gebeurt én sneller herstel te bieden voor gedupeerden?

3

Hoe is het mogelijk dat de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) sommige ouders niet kan bereiken om de eerste toets te doen? Hoe werkt het proces van het benaderen van ouders?

4

Wat is de reden dat per 31 augustus 2023 van de 31.251 gedupeerde ouders, er 158 ouders nog niet minimaal 30.000 euro hebben ontvangen?

5

Is het voor ouders duidelijk of zij bij de groep horen wiens integrale beoordeling in het eerste kwartaal van 2025 afgerond is?

6

Wat zijn de criteria voor het toekennen van een noodvoorziening en komen personen die eerder een noodbedrag hebben gekregen in aanmerking voor een aanvulling tot en met het maximale noodbedrag van 750 euro?

7

Als alle hervormingen waar de Commissie Werkelijke Schade (CWS) aan onderworpen zal worden toegepast zijn, hoeveel adviezen kan de CWS dan per maand opleveren?

8

Liggen de forfaitaire bedragen per schadepost gemiddeld hoger of lager dan de gemiddelde bedragen die voor dezelfde schadeposten door de CWS worden toegekend?

9

Hoe groot is het aantal bezwaren dat niet tijdig kan worden behandeld in verhouding tot het totaal aantal bezwaren dat werd ingediend in de periode mei-augustus 2023?

10

Zijn er alternatieven denkbaar voor het leunen op specifiek juridisch geschoold personeel om bezwaren af te handelen, als dit personeel erg lastig aan te trekken is?

11

Waarom hebben slechts 58 bezwaren tot een mediationtraject geleid? Heeft het kabinet de ambitie om dit te vergroten, door mediation bijvoorbeeld breder onder de aandacht te brengen als optie?

12

Worden bezwaren die achteraf ongegrond blijken sneller afgehandeld dan gegronde bezwaren? Valt hier een versnellingsslag te maken?

13

Kunt u voorbeelden geven waarbij de UHT door verbeteringen uitgaat van meer vertrouwen in gedupeerden?

14

Wat is de reden dat het implementeren van laksoftware vertraging oploopt?

15

Hoe groot is het gedeelte van de gedupeerden dat zich aanmeldt voor integraal herstel in verband met wantrouwen in de overheid? Hoeveel personen betreft dit?

16

Waarom verstuurt de UHT ansichtkaarten naar ouders/bewindvoerders?

17

Zijn er ook andere mogelijkheden onderzocht om ouders van kinderen die recht hebben op de kindregeling te benaderen? Bijvoorbeeld fysieke bezoeken? Zo nee, waarom niet?

18

Zijn de achterstanden in het afhandelen van bezwaren bij het Loket Private Schulden volledig weggewerkt per begin oktober? Indien dit niet het geval is, hoe kan dit zo spoedig mogelijk worden opgelost?

19

Hoe groot is de behoefte aan personeel voor het cluster Bezwaar, Beroep en Ingebrekestellingen in fte’s en op welke termijn wordt verwacht dat hier bezetting kan worden gerealiseerd die aansluit bij de werkvoorraad?

Naar boven