2023D23605 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstuk 36 350 XII, nrs. 1 en 2).

De voorzitter van de commissie,

Tjeerd de Groot

De griffier van de commissie,

Rijkers

Nr

Vraag

   

1

Hoe wordt de Kamer geïnformeerd over de voortgang, effectiviteit en doelmatigheid van de projecten die in het kader van het Nationaal Groeifonds naar de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) worden overgeheveld?

2

Kan in een schematisch overzicht aangegeven worden welke bestuurslaag (Rijk, waterschappen, provincies, gemeenten) welke wettelijke taken heeft ten aanzien van het waterbeleid? En kan hierbij ook aangegeven worden welke taken met de invoering van de Omgevingswet veranderen?

3

Wat is de status van de innovaties ten aanzien van het kunnen saneren van door pfas-stoffen vervuilde grond? Welke bouwlocaties zijn vervuild door pfas-stoffen waardoor bouwprojecten worden vertraagd? Welke kosten zijn gemoeid met het saneren van door pfas-stoffen vervuilde (bouw)locaties?

4

Hoeveel reizigers zijn er op dit moment in het openbaar vervoer (ov) ten opzichte van het jaar voor de coronapandemie? Kan dit worden uitgesplitst naar spoor, regionaal ov en stadsvervoer?

5

Hoeveel budget komt NS momenteel tekort voor de exploitatie?

6

Hoeveel budget komen regionale vervoerders tekort voor de exploitatie?

7

Wat zijn de concrete gevolgen voor NS als het tekort op de exploitatie niet wordt opgelost? Hoeveel procent minder treinen kan NS dan rijden of met welk percentage moeten de tarieven dan worden verhoogd?

8

Hoeveel meer budget hebben NS en de regionale vervoerders nodig om de nieuwe cao-afspraken uit te kunnen voeren zonder dat er op de dienstregeling hoeft te worden bezuinigd? Kan dit bedrag worden toegelicht?

9

Kan een toelichting worden gegeven op het actuele personeelstekort in het ov? Hoeveel machinisten zijn er (ongeveer) te weinig? Hoeveel conducteurs zijn er (ongeveer) te weinig? Hoeveel buschauffeurs zijn er (ongeveer) te weinig? Hoeveel onderhoudspersoneel is er (ongeveer) te weinig? Hoeveel veiligheids- en servicemedewerkers zijn er (ongeveer) te weinig?

10

Kan over het afgelopen jaar worden aangegeven hoeveel procent van de treinen uit is gevallen als gevolg van personeelstekort? Kan dit uitgesplitst worden naar de hoofdrailnetconcessie en regionale concessies?

11

Wat is de actuele stand van zaken met betrekking tot het personeelstekort bij de verkeersleiding van ProRail?

12

Wat is de reden dat NS op bepaalde intercitytrajecten vaak met sprintertreinstellen rijdt (bijvoorbeeld Leiden-Utrecht)? En hoe wordt bepaald op welke trajecten dit gebeurt? Past dit binnen de bestaande concessieafspraken?

13

Kan over de afgelopen zes maanden een overzicht gegeven worden van het aantal druktemeldingen in treinen op de tien trajecten waar de meeste meldingen over zijn ontvangen? Welke trajecten zijn dit? Hoeveel meldingen komen er ongeveer binnen? En wat is er concreet op deze trajecten met deze meldingen gedaan?

14

Kan een vergelijking worden gegeven tussen het gemiddelde opstap- en kilometertarief van de trein in Nederland en dat in onze buurlanden?

15

Wat doet de rijksoverheid concreet om spreiding van reizigers over de dag zoveel mogelijk te bevorderen?

16

Hoeveel procent van de regionale grensoverschrijdende treinen (zoals Groningen – Leer, Oldenzaal – Bad Bentheim, Enschede – Gronau, Arnhem – Emmerich, Venlo – Kaldenkirchen, Heerlen – Aken, Maastricht – Luik en Roosendaal – Essen) is het afgelopen jaar uitgevallen door personeelstekort?

17

Hoeveel fte werkt er bij het Ministerie van IenW op het gebied van ov? Hoe heeft het aantal fte's zich de afgelopen vijf jaren ontwikkeld?

18

Op welke wijze wordt ervoor gezorgd dat onzekere en soms onvoorspelbare planning van werkzaamheden negatieve invloed heeft op de mogelijkheden om internationale (nachttreinen) te reserveren? En hoe informeert NS reizigers actief dat voor sommige nachttreinen er vanwege werkzaamheden niet via de NS-website geboekt kan worden, maar wel via de site van de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB)?

19

Kan in een overzichtelijk schema weergegeven worden hoeveel de rijksoverheid jaarlijks netto bijdraagt aan het ov (onderverdeeld in de infrastructuur en het vervoer zelf)?

20

Kan in een overzichtelijk schema weergegeven worden hoeveel de mede-overheden jaarlijks netto bijdragen aan het ov (onderverdeeld in de infrastructuur en het vervoer zelf)?

21

Wat zijn de concrete streefdoelen van het kabinet voor de komende vijf jaar voor het ov? Hoeveel extra reizigers moeten overstappen naar het ov?

22

Wat zijn de plannen van de Europese Commissie voor wat betreft wetgeving om een gezamenlijk Europees kaartverkoopsysteem voor treinen te realiseren? En wat is de Nederlandse positie hierin?

23

Kan een overzicht gegeven worden over de afgelopen tien jaar van het aantal internationale treinreizigers van en naar Nederland? En wat zijn de prognoses voor de komende jaren?

24

Kan worden aangegeven op welk moment NS de afgeschaalde dienstregeling weer kan gaan opschalen? En wat is de volgorde van trajecten waar als eerste weer meer treinen zullen gaan rijden?

25

Zijn er cijfers bekend van hoeveel automobilisten overwegen om over te stappen op het ov als dat voor hen aantrekkelijk genoeg is? Kan hierbij aangegeven worden wat ervoor nodig is om meer automobilisten over te laten stappen? Zit dit vooral op het prijsaspect of zijn andere factoren belangrijker?

26

Zijn in Nederland varianten onderzocht om net als in bijvoorbeeld Duitsland

(49 euro-tickets) te investeren in het betaalbaarder maken van het ov? Zo ja, wat waren de uitkomsten van deze onderzoeken? En kunnen deze, als ze bestaan, de met de Kamer worden gedeeld?

27

Welke maatregelen uit het klimaatpakket van het kabinet stimuleren het gebruik van het ov? En wat zijn de te verwachten effecten hiervan?

28

Moeten de ov-bedrijven voor het komende jaar (2024) de dienstregeling gaan afschalen vanwege tekorten aan budget? Zo ja, kan per concessie aangegeven worden hoeveel procent er bezuinigd moet worden? Hoeveel budget zou er feitelijk nodig zijn om niet te hoeven bezuinigen op de dienstregeling en de huidige dienstregeling ook in 2024 te kunnen rijden? Kunnen de berekeningen worden toegelicht?

29

Is de verhoging van het verplichtingenbudget inzake de uitvoeringskosten van de subsidieregeling sanering verkeerslawaai nodig vanwege gestegen kosten of omdat er meer locaties gesaneerd kunnen worden?

30

Kan worden gespecificeerd waar de extra 1,8 miljoen euro ten behoeve van de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord (SLA) aan wordt besteed? Dus welke projecten hiermee worden gefinancierd?

31

Wat betekent: «ten laste van het generale beeld»?

32

Welke bouwmaterialen bevatten inmiddels recyclaat en in welke mate?

33

Welke projecten of activiteiten kunnen geen doorgang vinden door het verlagen van het budget met 7,9 miljoen euro door het inpassen van de Rijksbrede taakstelling?

34

Wat is de onderbouwing van de toename in de capaciteit voor het Toezicht Bodem en Versterking stelsel kwaliteit bodembeheer (Kwalibo)? Wat is de voorziene toename van de totale capaciteit bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) wanneer alle stelselevaluaties zijn afgerond?

35

Wordt er in de kosten voor het agentschap KNMI al rekening gehouden met de voorgenomen wetswijziging van de Wet Taken Meteorologie en Seismologie? Zo ja, op welke manier?

Naar boven