2023D21991

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 17 mei 2023 van de Algemene Rekenkamer inzake het Rapport bij het Jaarverslag over het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2022 (Kamerstuk 36 360 VIII, nr. 2).

De voorzitter van de commissie,

Michon-Derkzen

De adjunct-griffier van de commissie,

Huls

Nr

Vraag

   

1

Hoe zou u de trend van almaar stijgende verplichtingen en uitgaven verklaren? Zou u zeggen dat de onderwijskwaliteit op dezelfde voet meestijgt?

2

Kan uitgebreider worden uitgelegd wat er precies fout is gegaan met betrekking tot Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid? Kan meer gedetailleerd worden uitgelegd waar de fouten en onzekerheden in zitten? Wat heeft dat concreet voor gevolgen gehad?

3

Welke specifieke aanbesteding betrof de fout van € 0,3 miljoen op Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid?

4

Bent u van mening dat de onvolkomenheid bij DUO1 volledig is opgelost, mits de genoemde suggesties worden doorgevoerd?

5

Kan worden gesteld dat afwijking tussen de datum waarop een nieuwkomer start met onderwijs en de registratie in de Basisregistratie Personen soms in het voordeel van een school werkt, maar dat het ook nadelig uit kan pakken gezien de beperkte financiering van twee jaar die beschikbaar wordt gesteld?

6

Kan uit uw rapport worden geconcludeerd dat wachtwoorden onversleuteld worden opgeslagen door DUO? Zo ja, betreft dit wachtwoorden van medewerkers?

7

Hoe beoordeelt u de digitale capaciteit van DUO om beleidswijzigingen aan te kunnen? Is dit verbeterd of verslechterd?

8

Heeft u zich ervan verzekerd dat de genoemde cijfers over lage inkomens nog actueel zijn? En klopt het dat deze mensen vaak zzp'er zijn en niet voltijd werken in het genoemde creatieve beroep?

9

Hoe zou verklaard kunnen worden dat begrotingen voor cultuurinstellingen vaak (te) krap zijn?

10

Wanneer komt de lichte herhaaltoets van het ICT-adviescollege op DUO?

X Noot
1

DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs.

Naar boven