2023D15048

Lijst van vragen

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de Reactie op verzoek commissie over bericht «Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag kinderen» (Kamerstuk 31 293, nr. 661).

De voorzitter van de commissie,

Michon-Derkzen

De griffier van de commissie,

Huls

Vraag 1

Welke kaders zijn ontwikkeld, zodat de medezeggenschapsraad kan bepalen of de onderwijsactiviteiten, die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs?

Vraag 2

Op welke manier kunt u de keuzes, die medezeggenschapsraden met betrekking tot het inzetten van lunchtijd als onderwijstijd kunnen maken, meer bij hen onder de aandacht brengen?

Vraag 3

Hoe gaan scholen, die binnen het programma schoolmaaltijden kiezen voor het organiseren van een maaltijd op school, om met het inzetten van lunchtijd als onderwijstijd? Heeft u deze scholen hierover een advies gegeven?

Vraag 4

Kunt u uitleggen waarom in de onderwijswetgeving geen pauzerecht voor leerlingen is opgenomen?

Vraag 5

Kunt u onderbouwen waarom er wel wettelijke pauzetijden voor volwassenen zijn en niet voor leerplichtige kinderen?

Vraag 6

Klopt het dat wanneer een school kinderen met aandacht laat eten (dus zonder het uitvoeren van een andere activiteit, bijvoorbeeld het opzetten van een onderwijs gerelateerd filmpje), het pertinent niet mogelijk is om de lunch als onderwijstijd te rekenen, aangezien de onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd in overeenstemming dienen te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (artikel 9 WPO1) en de onderwijsactiviteiten, die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming dienen te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs, die de school zich stelt en zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma alsmede staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid WPO)?


X Noot
1

WPO: Wet op het primair onderwijs

Naar boven