Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2023D14306 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2023D14306 |
De vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de brief inzake Humanitaire hulp en diplomatie 2023 (Kamerstuk 36 180, nr. 47).
De voorzitter van de commissie,
Wuite
Adjunct-griffier van de commissie,
Prenger
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Uit de beslisnota bij de Kamerbrief Humanitaire Hulp blijkt dat u verwacht dat het voorgestelde budget van 20 miljoen euro voor Oekraïne in de Country-Based Pooled Funds uit het door Financiën gereserveerde pakket voor de Nederlandse inzet in Oekraïne komt en dus niet ten laste komt van het huidige budget van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Is dit nu met zekerheid te stellen en kunt u aangeven of dit ook de verwachting is voor de jaren 2024–2025? |
2 |
U geeft aan dat, indien de Kamer akkoord gaat met de voorgestelde verdeling, de budgettaire verhogingen voor 2023 in de eerste suppletoire begroting worden verwerkt. Tegelijkertijd worden programma’s van VN-organisaties, de Country Based Pooled Funds, de Dutch Relief Alliance en het Rode Kruis voor het jaar 2023 al geïmplementeerd. Had de beslisnota voor de start van 2023 met de Kamer gedeeld kunnen worden? Zo nee, waarom niet? |
3 |
Hoe groot was de kloof tussen de benodigde noodhulp in 2022 en de door de internationale gemeenschap beschikbaar gestelde middelen (24 miljard USD)? Kunt u inschatten of deze kloof in 2023 groter dan wel kleiner zal gaan worden? |
4 |
Kunt u een overzicht geven van de donorlanden die, net als Nederland, de bijdrage aan noodhulp substantieel hebben verhoogd in reactie op de snel gestegen noden? Spreekt u donorlanden die achterblijven qua noodhulp financiering hierop actief aan? |
5 |
Welk bedrag is er op dit moment al door de internationale donorgemeenschap toegezegd in reactie op de mededeling van de VN dat er 51,5 miljard USD nodig is om de 230 miljoen mensen te ondersteunen voor wie de situatie het meest precair is? |
6 |
Hoeveel miljard USD is nodig om het aantal mensen van 339 miljoen in 2023 te voorzien van humanitaire hulp? |
7 |
Voor wie is de humanitaire situatie het meest precair? |
8 |
Wat wordt er bedoeld met «steeds vaker misbruiken lokale en nationale partijen humanitaire hulp als politieke speelbal»? |
9 |
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er, ondanks het stijgende aantal noden, voldoende financiering beschikbaar blijft om humanitaire hulp te kunnen bieden bij deze noden? |
10 |
Wat wordt er concreet gedaan om bij te dragen aan het terugdringen van de humanitaire noden in het komend jaar? |
11 |
Welke initiatieven gaan worden ontplooid door het kabinet om een grotere rol van lokale gemeenschappen en hulpontvangers in de respons te verwezenlijken? |
12 |
U spreekt over «gelijkgezinde donoren». Om welke donoren gaat het hier? |
13 |
Hoe is er specifiek in landen als Oekraïne, Afghanistan, Jemen, Burkina Faso en Syrië door Nederland bijgedragen aan het verbeteren van de humanitaire ruimte en de humanitaire toegang? |
14 |
Hoe is de inzet geweest van Nederland als voorzitter van de OCHA Donor Support Group (ODSG) in 2021–2022 en zijn de beoogde resultaten behaald? |
15 |
Hoe maakt Nederland zich sterk voor het beperken van onbedoelde negatieve effecten van sancties op humanitaire hulp, zoals bij de terughoudendheid van banken om het betaalverkeer van hulporganisaties te faciliteren, uit angst om sancties te schenden? |
16 |
Welke humanitaire uitzonderingen heeft Nederland ingevoerd in de EU-sanctieregimes? |
17 |
Welke donoren hebben in navolging van Nederland MHPSS opgenomen in hun humanitaire beleid? |
18 |
Vindt met andere donoren dan DG ECHO ook afstemming plaats en zo nee, waarom niet en gaat dit in de toekomst wel gebeuren? |
19 |
Wat is de verklaring voor de uiteenlopende percentages op directe financiering aan lokale partners in de verschillende Country-Based Pooled Funds (CBPFs)? Wat is de inzet van Nederland om het percentage directe financiering aan lokale partnerorganisaties verder omhoog te krijgen? |
20 |
Hoe ondersteunt Nederland de humanitaire uitvoeringsorganisaties concreet in hun inspanningen om inclusief te werken? |
21 |
Welke criteria hanteert u om te bepalen of een humanitaire uitvoeringsorganisatie inclusief werkt? |
22 |
In hoeverre zijn er consequenties voor humanitaire uitvoeringsorganisaties wanneer de werkwijze structureel niet-inclusief is? Hoe zien die consequenties eruit? |
23 |
Heeft u er zicht op in hoeverre lokale organisaties de mate waarin zij door Nederlandse organisaties worden betrokken positief waarderen en zo ja, kunt u daar wat over zeggen? |
24 |
De Nederlandse regering hecht veel belang aan meerjarige, flexibele en ongeoormerkte financiering voor humanitaire hulp. Welke andere donoren hebben een vergelijkbare aanpak als de Nederlandse? Wat is het geschatte percentage van de wereldwijd beschikbare humanitaire hulp dat kwalificeert als «kwaliteitsfinanciering»? Spreekt Nederland andere donoren erop aan om meer kwaliteitsfinanciering te verschaffen? |
25 |
Op basis van welke criteria bent u gekomen tot de voorgestelde verdeling van de extra beschikbare middelen aan de verschillende samenwerkingspartners? |
26 |
Wat zijn de gevolgen voor partnerorganisaties als zij hun beleid om misdragingen te voorkomen niet op orde hebben, zij incidenten die gemeld worden niet adequaat opvolgen of zij niet zorgen voor hulp en verantwoording aan slachtoffers? |
27 |
Welke vereisten neemt het ministerie mee voor het screenen van personeel bij het verlenen van subsidies in de toekomst en screening in interne risicobeoordeling van partnerorganisaties? |
28 |
Wat gaat u de komende tijd concreet doen om ervoor te zorgen dat de positie van kwetsbare groepen bij humanitaire hulp verbetert, aangezien u aangeeft dat het niet altijd lukt om hun positie te waarborgen? |
29 |
Wat zijn de gevolgen voor partnerorganisaties indien zij niet degelijke en solide aanbestedings- en aankoopprocedures hanteren? |
30 |
Hoe gaat u consistentie in humanitaire hulp op de langere termijn vormgeven? |
31 |
Welke technische mogelijkheden zijn er om beschikbare middelen voor noodhulp en duurzame ontwikkeling effectiever aan elkaar te verbinden, zonder dat daarbij wordt ingeteerd op de beschikbare middelen voor acute noodhulp? |
32 |
Kunt u inzichtelijk maken hoe de verdeling van de humanitaire middelen in de afgelopen vijf jaar over de verschillende samenwerkingspartners (VN, Rode Kruis en DRA) is veranderd? |
33 |
Klopt het dat de extra middelen vanaf 2024 optellen tot 135 miljoen euro structureel en zo ja waarvoor zal het kabinet het resterende deel van de extra middelen alloceren? |
34 |
Uit de tabel blijkt dat een deel van de extra beschikbare middelen voor humanitaire hulp in 2023 nog niet is toegekend, betreft dit een reserve of vindt de toewijzing van de middelen op een later moment in het jaar plaats? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2023D14306.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.