Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2022D40866 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2022D40866 |
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Klimaat en Energie over de Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie (Kamerstuk 36 200, nr. 77).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De griffier van de commissie, Reinders
Nr |
Vraag |
1 |
Hoeveel huishoudens declareren bij zorgverzekeraars hun extra elektriciteitskosten voor medische hulpapparatuur? |
2 |
Hoeveel huishoudens declareren bij zorgverzekeraars hun extra energiekosten om medische redenen (met name vanwege warmte)? |
3 |
Hoe en wanneer wordt bepaald welke bijdrage zorgverzekeraars hanteren bij het vergoeden van elektriciteitskosten voor medische hulpapparatuur en welke spelregels gelden hiervoor vanuit de overheid? |
4 |
Hoe beoordeelt u de voorgestelde prijzen in het prijsplafond ten opzichte van de situatie van vóór de oorlog in Oekraïne? Bent u ervan op de hoogte dat met name de gasprijs ook vóór de oorlog in Oekraïne ruim verdubbelde? |
5 |
Wat is het gemiddelde elektriciteitsverbruik van een huis met warmtepomp? Wat is het gemiddelde elektriciteitsverbruik van een elektrische auto met een gemiddeld kilometrage? |
6 |
Klopt het dat het plafond op elektriciteit louter is verhoogd van 2.400 naar 2.900 kWh en de prijs is verlaagd van € 0,70 naar € 0,40 per kWh om de D66-stemmende huishoudens met hun gesubsidieerde, stroomvretende warmtepompen en Tesla's tegemoet te komen? |
7 |
Klopt het dat het plafond op gas ongewijzigd is gebleven (1.200 m3) en de prijs slechts een heel klein beetje is verlaagd (van € 1,50 naar € 1,45 per m3) louter om «niet-duurzame» huishoudens te prikkelen gas te besparen, te verduurzamen en uiteindelijk van het gas áf te gaan? |
8 |
Hoeveel procent van de huishoudens met een hoog energielabel (hoger dan A) valt binnen het prijsplafondverbruik van 2.900 kWh? |
9 |
Wat bent u voornemens voor de huishoudens te doen die aangesloten zijn op een kleinschalig warmtenet of die blokverwarming hebben? Waarom kan een kleinschalig warmtenet niet dezelfde regeling krijgen op basis van het niet-meer-dan-andersprincipe als grote warmtenetten? |
10 |
Welke basis-/inkoopprijs gaat u gebruiken en met welke marge om te bepalen dat energieleveranciers geen overwinsten maken? Wat is een marktconforme marge voor een energieleverancier? |
11 |
Hoe wordt de inkoopprijs van energie teruggerekend in de huidige volatiele energiemarkt? Moet de energieleverancier bewijzen voor welke prijs de energie (zowel gas als elektriciteit) is ingekocht of gaat u onderzoeken in welke periode voor welke prijs de energie is ingekocht? |
12 |
Hoe is het bedrag van € 190 per huishouden tot stand gekomen? |
13 |
Kan worden toegelicht waarom de dekking voor het prijsplafond varieert afhankelijk van de energieprijsontwikkelingen tussen de € 24 en € 40 miljard varieert? Met welke prijzen per energie-eenheid (kWh/m3) is gerekend? |
14 |
Hoeveel bent u bereid het energie-intensieve midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen en voor welke periode? |
15 |
Wat gaat u tot de openstelling van de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK) in het tweede kwartaal van 2023 doen om te voorkomen dat energie-intensieve mkb’ers, zoals slagers en bakkers, failliet gaan? |
16 |
Geldt er voor het (energie-intensieve) mkb ook een verduurzamings- en besparingsprikkel? Kunt u deze kwantificeren? |
17 |
Welke voorbereidingen treft u om voor het jaar 2024 tot meer gerichte compensatie van eventuele hoge energiekosten te kunnen komen? Op welke termijn verwacht u de opties in beeld te hebben die mogelijk zijn om in 2024 hoge energiekosten bij huishoudens en bedrijven te kunnen compenseren? Op welke wijze zult u de Kamer hierover informeren en wanneer verwacht u dat besluitvorming zal kunnen plaatsvinden over eventuele compensatie van hoge energiekosten in het jaar 2024? |
18 |
Hoe worden maatregelen die in 2023 niet mogelijk waren, bijvoorbeeld vanwege het feit dat zij niet (tijdig) uitvoerbaar waren, verder uitgewerkt en betrokken bij het opstellen van een concreet plan voor het jaar 2024? |
19 |
Welke stappen zet u om ook het instrument van een prijsplafond gedurende het jaar 2023 verder te ontwikkelen en eventueel voor het jaar 2024 bij te stellen, zodat meer gerichte compensatie mogelijk wordt en het (tijdelijke) prijsplafond als mogelijk instrument in de gereedschapskist kan worden behouden? |
20 |
Welke afspraken heeft u met energieleveranciers gemaakt over het instellen van een maximumprijs tot waar energieleveranciers worden gecompenseerd onder het prijsplafond? |
21 |
Welke signalen heeft u ontvangen dat energieleveranciers in de financiële problemen komen? |
22 |
Is er zicht op de financiële positie van energieleveranciers? |
23 |
Wat zijn de financiële buffers van energieleveranciers? |
24 |
Zijn er afspraken gemaakt met energieleveranciers over het niet verhogen van de energieprijs, als gevolg van het invoeren van het prijsplafond? Zo nee, waarom niet? |
25 |
Is er een plan ontwikkeld waarbij energieleveranciers alleen gecompenseerd worden wanneer zij in de financiële problemen komen? |
26 |
Is er een plan ontwikkeld waarbij energieleveranciers alleen gecompenseerd worden voor hun inkoopprijs? |
27 |
Hoeveel gesprekken zijn er in 2022 geweest met energieleveranciers? Met welke energieleveranciers was dit? |
28 |
Hoeveel gesprekken zijn er met energieleveranciers geweest over het prijsplafond? Met welke energieleveranciers was dit? |
29 |
Welke acties heeft u ondernomen om de energieleveranciers te manen tot het respecteren van de 30-dagen termijn bij het wijzigen van de tarieven? |
30 |
Is er een plan ontwikkeld om energieleveranciers die in de financiële problemen komen op te kopen te nationaliseren? |
31 |
Wat zijn de kosten van het nationaliseren van de energiesector? |
32 |
Is er overwogen om de steun aan energieleveranciers in de vorm van leningen uit te keren? |
33 |
Is er overwogen om alleen steun aan energieleveranciers te geven als daarvoor aandelen in publieke handen komen? |
34 |
Hoeveel zicht en controle heeft u op winsten die er gemaakt worden in de gehele keten van de energiesector? |
35 |
Wie controleert of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) haar toezichthoudende rol goed uitvoert? |
36 |
Wie controleert of de ACM op een juiste manier de redelijkheid van de energieprijzen toetst? |
37 |
Wat is de minimum energieopslag (base-load) die energieleveranciers moeten hanteren om te voldoen aan leveringszekerheid? |
38 |
Stelt u eisen aan energieleveranciers om bij te dragen aan het hanteren van een minimum gasopslag als onderdeel van de leveringszekerheid? |
39 |
Op welke manier is er zicht op de in Nederland behaalde winsten van internationaal opererende energieleveranciers? |
40 |
Op welke manier is er controle op het verleggen van winsten bij internationaal opererende energieleveranciers? Kan dit voorkomen worden? |
41 |
Hoe wordt controle uitgeoefend op de extra winsten van internationaal opererende energieleveranciers? |
42 |
Is er advies ingewonnen bij omringende landen die ook een sociaal tarief voor energie hanteren? Wat was dit advies? |
43 |
Is er advies ingewonnen bij omringende landen die ook ingegrepen hebben in de energiemarkt? Wat was dit advies? Welke gevolgen heeft dit gehad voor het beleid? |
44 |
Met welke andere Ministers is overleg geweest om het prijsplafond vorm te geven? |
45 |
Wanneer is begonnen met het ontwikkelen van plannen om het prijsplafond in te stellen? |
46 |
Wanneer is begonnen met het ontwikkelen van plannen om in te grijpen in de energiemarkt? |
47 |
Welke van de energieleveranciers die actief zijn in Nederland zijn onderdeel van een groter concern met daarin ook een tak die verantwoordelijk is voor de productie van energie? |
48 |
Is er een mogelijkheid onderzocht om huishoudens te compenseren voor hun daadwerkelijke energieverbruik, in plaats van een prijsplafond te hanteren? |
49 |
Op welke manier wordt risiconemend gedrag van energieleveranciers beloond? |
50 |
Hoe wordt met de uitwerking van het prijsplafond gewaarborgd dat energieleveranciers zo goedkoop mogelijk energie inkopen? |
51 |
Hoe houdt het prijsplafond rekening met studentenwoningen en woongroepen, waar het huishouden bestaat uit een groot aantal personen die gezamenlijk gebruik maken van één aansluiting? Kan de volumegrens voor deze huishoudens worden verhoogd? |
52 |
Hoe wordt voorkomen dat energieleveranciers gaan schuiven tussen kalenderjaren met verschillende inkoopkosten waarbij ze kunnen verdienen met de arbitrage zolang het prijsplafond geldig is? |
53 |
Hoe kan het dat de prijzen voor gas en elektriciteit per energieleverancier fors verschillen? Wat betekent dit voor het prijsplafond? |
54 |
Wordt er overwogen om een clawback-systeem in te voeren zodat overwinsten worden voorkomen? Wat is de juridische houdbaarheid van een mogelijk clawback-systeem? Kan dit als randvoorwaarde worden verbonden aan de deelname van energieleveranciers aan het prijsplafond? |
55 |
Kunt u met een rekeningvoorbeeld toelichten hoe een huishouden wordt geholpen dat naast het prijsplafond ook de energietoeslag ontvangt? |
56 |
Kunt u definiëren wat winsten en overwinsten zijn? |
57 |
Kunt u de budgettaire raming toelichten met een p maal q-formule? |
58 |
Wat is de doelstelling van deze regeling? |
59 |
Met welke marge wordt er gerekend voor energiebedrijven? |
60 |
Hoe is het prijsplafond van toepassing bij gebouwen waar inwoners voor energie een eigen contract hebben maar voor gas een gezamenlijke rekening? |
61 |
Op welke manier is ACM betrokken in het toezicht rondom prijsplafond? |
62 |
Wordt er toezicht gehouden op de verschillende spelers op de groothandelsmarkt van energie? |
63 |
Wie houdt er toezicht op de inkoopstrategie van energiebedrijven en hoe? |
64 |
Hoe wordt omgegaan met bedrijven met een riskante inkoopstrategie, waarbij relatief veel op de spotmarkt wordt ingekocht? |
65 |
Wat is het effect van huishoudens die wisselen van energieleveranciers op de compensatie aan energiebedrijven? |
66 |
Is het mogelijk om een vaste compensatieprijs te bieden aan energieleveranciers om zo een incentive te borgen voor energiebedrijven om zo goedkoop mogelijk in te kopen? |
67 |
Hoeveel procent van de huishoudens valt nu volledig onder de verbruiksgrens? |
68 |
Wat is het gemiddelde energieverbruik per inkomenskwartiel? |
69 |
Wat zijn de gemiddelde marges voor energieleveranciers bij levering van de gekozen volumegrenzen op dit moment? |
70 |
Kunt u per type huis aangeven hoeveel procent van de huishoudens in dat type huis onder de verbruiksgrens vallen? |
71 |
Wat is het effect van elke extra euro die ingezet wordt voor de isolatie van woningen en andere energiebesparende maatregelen op het budgettaire beslag van het prijsplafond? |
72 |
Hoe wordt berekend wat de energiebedrijven gaan ontvangen voor het toepassen van het prijsplafond? Hoe worden de inkoop- en referentieprijzen voor gas en elektra vastgesteld en hoeveel procent dekking van het verschil met het prijsplafond zullen de energiebedrijven daarvoor ontvangen? |
73 |
Welke uitgaven doet het kabinet in 2023 aan isolatie en energiebesparende maatregelen in de woningmarkt? |
74 |
Hoe wordt bepaald hoeveel energiebedrijven gecompenseerd krijgen? Maw: hoe wordt het verschil tussen «wat het zonder prijsplafond zou kosten» en het prijsplafond bepaald? |
75 |
Zijn er, ten aanzien van het tarief wat zou gelden zonder prijsplafond, en waarmee dus vergeleken wordt, gamingrisico's door de leveranciers, zoals het manipuleren van de groothandelsmarkten om zo dit «referentietarief» op te drijven? Op welke manier kunnen energiebedrijven de gasprijzen manipuleren? Hoe kan dat voorkomen worden? |
76 |
Hoeveel full time equivalent (fte) wordt in 2023 door de ACM ingezet om toezicht te houden op het prijsplafond en de compensatie van energiebedrijven? |
77 |
Als de ACM in december het reguliere warmtetarief gaat vaststellen, wordt dan goed onderzocht of energiebedrijven de Title Transfer Facility-markt (TTF) niet hebben gemanipuleerd om de uitkomst gunstiger te maken? |
78 |
Hoeveel huishoudens vallen buiten de regeling van het energieplafond door constructies die niet aansluiten op de regeling, zoals woongroepen of andere woonvormen waarbij één contract wordt gedeeld door meerdere huishoudens? |
79 |
Hoeveel studenten vallen buiten de regeling van het energieplafond door constructies die niet aansluiten op de regeling, zoals studentenhuisvesting waarbij één contract wordt gedeeld door meerdere studenten? |
80 |
Zijn er nog andere bewonerssituaties waarbij er niet één energiecontract wordt afgesloten voor één aansluiting, zoals de vrijstelling van woningcorporaties voor studentenhuisvesting van de verplichting om elke eenheid van een individuele aansluiting te voorzien? |
81 |
Hoe bent u voornemens het prijsplafond te monitoren? Is er de mogelijkheid tot tussentijdse bijstelling van het prijsplafond? Komt er een afwegingskader waarmee naar gelang het resultaat van de monitoring het prijsplafond kan worden bijgesteld? |
82 |
Welke maatregelen worden concreet genomen voor mensen die omwille van hun gezondheidssituatie veel meer energie gebruiken dan de schijfgroottes van het prijsplafond? Wordt er ingezet op maatwerk, bijvoorbeeld via de zorgverzekeraars of gemeenten? |
83 |
Wanneer is een mkb-ondernemer «energie-intensief»? |
84 |
Informeert u de Kamer in week 41, 42 of 43 over de uitwerking van de novembersteunmaatregelen? |
85 |
Als de regeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) in het tweede kwartaal van 2023 open gaat, wanneer kunnen energie-intensieve mkb’ers dan de eerste tegemoetkoming verwachten? Blijven tot die tijd de steunmaatregelen van november gelden? |
86 |
Op welke wijze worden studenten via het energieplafond gecompenseerd? |
87 |
Wat wordt het tarief van de belasting op toegevoegde waarde (btw) op energie in 2023? |
88 |
Hoe wordt voorkomen dat de overheid leveranciers veel meer moet betalen dan het verschil tussen de inkoopkosten en het prijsplafond door hoge risicopremies, zoals bijvoorbeeld het tegengaan of voorkomen van tussentijdse overstappen gedurende het gelden van het prijsplafond? |
89 |
Wat bedraagt momenteel de dagvergoeding voor elektriciteitskosten van chronisch zieken? Hoe wordt dit bedrag vastgesteld? Is er de mogelijkheid tot tussentijdse bijstelling van dit bedrag? Welke inspanning doet u om deze vergoeding in lijn te brengen met de daadwerkelijke kosten door de hoge energieprijzen? |
90 |
Welke oplossing wordt er geboden voor de circa 450.000 huishoudens met een blokaansluiting? |
91 |
Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat energiebedrijven onder het prijsplafond een vergoeding krijgen op basis van de inkoopprijs met een kleine mark-up gebaseerd op reële kosten? |
92 |
Komt u met verdere uitwerking van het prijsplafond voor situaties waarin er meerdere huishoudens per aansluiting zijn, inclusief ook bijvoorbeeld woon-zorgcomplexen, kleinschalige zorghuizen, zoals Thomashuizen en complexen voor studentenhuisvesting? |
93 |
Hoe gaat het prijsplafond werken voor dynamische tarieven? Welk tijdsframe gaat worden gehanteerd, gezien het feit dat de elektriciteitsprijs per uur veel meer varieert dan de gemiddelde elektriciteitsprijs per dag, week of per maand en als het prijsplafond ook gaat gelden voor een elektriciteitsprijs per uur, dan leidt dat tot ongewenste effecten? |
94 |
Hoe gaat u voorkomen dat andere componenten op de energierekening die niet onder het prijsplafond vallen, zoals het verlagen van het vastrecht en het verhogen van de variabele tarieven, worden misbruikt in het voordeel van de leverancier of klant? |
95 |
Hoe vindt de toepassing van het prijsplafond in combinatie met het salderen plaats? Geldt het prijsplafond over het netto verbruik of over het verbruik exclusief salderen? |
96 |
Hoe wordt bepaald wat de inkoopkosten van energieleveranciers zijn en wat een redelijke marge is? |
97 |
Is het mogelijk een compensatiemechanisme te ontwerpen waarin energieleveranciers het nadeel dat zij door de marktingreep van het prijsplafond lijden, via nadeelcompensatie bij de overheid in rekening kunnen brengen, waarbij de overheid de inkoopkosten plus de algemene kosten, risico en winst (AKW) vergoedt en de landsadvocaat of andere experts laat beoordelen of de nadeelcompensatie redelijk is? |
98 |
Hoe wordt omgegaan met schrijnende gevallen die niet voldoende door het prijsplafond geholpen worden zoals bijvoorbeeld huishoudens met medische apparatuur die veel stroom verbruikt en huishoudens die op het eigen erf Oekraïense vluchtelingen hebben opgenomen en dus een extra hoog energieverbruik hebben? |
99 |
Bent u zich ervan bewust dat na introductie van het prijsplafond het heel eenvoudig wordt om over te stappen naar een andere leverancier en dat dit er toe kan leiden dat een significante groep klanten vertrekt bij leveranciers met hoge tarieven en zich aanmeldt bij de leveranciers met relatieve gunstige tarieven? |
100 |
Waarom en waardoor is het de verwachting is dat de prijsniveaus van vóór de oorlog in Oekraïne de komende periode niet meer terugkeren en hoe lang is duurt deze periode? |
101 |
Op welke manier houdt het huidige voorstel beter rekening met all-electric huishoudens dan het vorige voorstel? Welke financiële voordelen biedt het prijsplafond nu voor all-electric huishoudens? |
102 |
Op welke manier houdt het prijsplafond rekening met vakantiehuisjes? |
103 |
Voor welke mkb-sectoren en verenigingen biedt het prijsplafond wél voldoende steun? |
104 |
Kunt u, in het licht van het geschrevene over een besparingsprikkel voor consumenten, aangeven waaruit blijkt dat consumenten er ondanks het al hoge prijsniveau geen belang bij zouden hebben om zo efficiënt mogelijk met hun energie om te gaan boven de genoemde plafonds? Is daar onderzoek naar gedaan en, zo ja, kunt u de rapporten hiervan per ommegaande aan de Kamer doen toekomen? |
105 |
Wilt u, aangezien het behouden van de besparingsprikkel volgens de brief een voorwaarde van de Europese Unie voor het invoeren van een generiek tariefplafond is, de stukken van de Europese Unie waarin de voorwaarden vermeld staan per ommegaande aan de Kamer doen toekomen? |
106 |
Waar is de verduurzamings- en besparingsprikkel op gebaseerd? Hoe ziet deze verduurzaming/besparing er in de praktijk concreet uit voor een gemiddeld huishouden dat onder het plafond wil blijven? Welke maatregelen moet een huishouden daartoe nemen? |
107 |
Is de verduurzamings- en besparingsprikkel te kwantificeren afgezet tegen kosten en uiteindelijke besparing op de energiekosten? |
108 |
Wanneer zal er worden besloten of de duur van het prijsplafond zal worden verlengd of moet worden aangepast? |
109 |
Hoeveel huishoudens met een warmtepomp hebben hiervoor tot nu toe subsidie aangevraagd en waar en op welke manier worden deze aanvragen vastgelegd in een subsidieregister? |
110 |
Hoe beoordeelt u de realiteit waarbij huishoudens hun (hybride) warmtepomp weer uitzetten en de gasketel weer aanzetten, omdat dit goedkoper is? |
111 |
Wat is de onderbouwing voor de keuze om het prijsplafond in te stellen voor 1.200 m3 gasverbruik te kiezen? Waarom is voor dit gebruik gekozen? |
112 |
Wat is de onderbouwing voor de keuze om het prijsplafond in te stellen voor 2.900 kWh stroomverbruik te kiezen? Waarom is voor dit gebruik gekozen? |
113 |
Wat is de onderbouwing voor de keuze om de prijs van gas op € 1,45 per m3 te zetten in het prijsplafond? Waarom is hier voor gekozen, in plaats van de eerder gekozen € 1,50? |
114 |
Wat is de onderbouwing voor de keuze om de prijs van elektriciteit op € 0,40 per kWh te zetten in het prijsplafond? Waarom is besloten af te wijken van de eerder gecommuniceerde € 0,70 per kWh? |
115 |
Met welke organisaties is gesproken ter advisering voor de keuze om de prijs van gas op € 1,45 per m3 en elektriciteit op € 0,40 per kWh in het prijsplafond op te nemen? |
116 |
Hoeveel energie zal er naar verwachting worden bespaard nadat het prijsplafond is ingesteld? Is de verwachting dat de vraag naar aardgas omhoog zal gaan door het prijsplafond? |
117 |
Vallen alle belastingen onder het bedrag dat is aangegeven voor het prijsplafond? Hoe zal dit eruit komen te zien op de energierekening die huishoudens ontvangen? Kunt u een voorbeeld geven van hoe de energierekening van een huishouden er volgend jaar uit komt te zien? |
118 |
Waarom worden de nettarieven buiten het prijsplafond gehouden? |
119 |
Hoe wordt er toezicht gehouden op de verhoging van de nettarieven? |
120 |
Wat is de impact van het prijsplafond op de energierekening van een huishouden dat saldeert met zonnepanelen? Kunt u dit met een rekenvoorbeeld toelichten? |
121 |
Welk gebruik van warmte valt onder het verlaagde tarief zoals die opgesteld is door de ACM? |
122 |
Hoe ziet de energierekening er uit voor huishoudens aangesloten op een warmtenet na invoering van het prijsplafond? |
123 |
Hoeveel huishoudens maken gebruik van kleinschalige warmtenetten? |
124 |
Op welke manier moet middels een accountantscontrole blijken dat een energieleveranciers te veel vergoede middelen heeft ontvangen? Is hiervoor een norm opgesteld of een toetsingskader? |
125 |
Wanneer is er meer duidelijkheid over de plannen voor huishoudens met een collectieve verwarming (of elektriciteitsaansluiting)? |
126 |
Hoeveel huishoudens in Nederland zijn aangesloten op blokverwarming? |
127 |
Hoeveel huishoudens in Nederland zijn aangesloten op stadswarmte? |
128 |
Waarom is er in de uitwerking van het prijsplafond geen oplossing gekomen voor huishoudens met blokverwarming? |
129 |
Zijn er gesprekken gevoerd met bijvoorbeeld wooncorporaties om oplossingen aan te dragen voor huishoudens aangesloten op blokverwarming? Met welke wooncorporaties was dit? Welk effect heeft dit gehad op de uitwerking van het prijsplafond? |
130 |
Op welke manier houdt het prijsplafond rekening met huishoudens die warmte afnemen? Zullen deze huishoudens in november en december ook de tegemoetkoming ontvangen? |
131 |
Wat is de impact van de koppeling van gas- en warmtetarieven op het prijsplafond? Is er overwogen om de koppeling tussen warmte en gas versneld los te laten en bijvoorbeeld in 2023 al over te stappen op een cost-plus model? |
132 |
Klopt het dat de warmtetarieven in 2023 kunstmatig hoog worden doordat deze zijn gebaseerd op de TTF prijs? Klopt het dat dit er vervolgens toe leidt dat de overheid onnodig veel moet compenseren terwijl de kosten voor warmte niet zodanig zijn gestegen? |
133 |
Wat zijn de belemmeringen bij het toepassen van een vorm van een prijsplafond voor blokverwarming? |
134 |
Heeft u inzage in de inkoopstrategie van energieleveranciers? |
135 |
Heeft u inzage in het model van de ACM die de inkoopstrategie van energieleveranciers op redelijkheid toetst? |
136 |
Hoe worden de extra winsten in de energiesector afgeroomd? |
137 |
Hoe wordt er samengewerkt met ACM om de overwinsten af te romen? |
138 |
Hoeveel huishoudens maken, aangezien het aantal huishoudens en het aantal woonhuisaansluitingen voor elektriciteit in Nederland bekend zijn, dus theoretisch gebruik van «blokelektriciteit»? |
139 |
Bent u ervan op de hoogte dat door middel van tussenmeters individuele wooneenheden bij blokverwarming alsnog onder het prijsplafond kunnen vallen? |
140 |
Op welke manier gaat controle achteraf ervoor zorgen dat er geen overwinsten worden gemaakt bij de energieleveranciers? |
141 |
Wat is de huidige raming van de totale kosten van het prijsplafond energie? |
142 |
Welke financiële dekking is er voor het prijsplafond? |
143 |
Hoe wordt de financiële dekking voor het prijsplafond aangevuld? |
144 |
Is er gesproken met energieleveranciers over de € 190,– subsidie voor hen in november en december 2022? |
145 |
Is overwogen om de € 190 in november en december op te leggen aan de energieleveranciers als verplichte korting, in plaats van als rijkssubsidie? Zo nee, waarom niet? |
146 |
Welke oplossing heeft u gevonden voor huishoudens die gezamenlijk gebruik maken van een aansluiting, zoals huishoudens die zijn aangesloten op een blokverwarming? Kunt u hierbij specifiek in gaan op de mogelijkheid om de teruggaveregeling in de energiebelasting hiervoor in te zetten? |
147 |
Hoe wordt voorkomen dat het prijsplafond leidt tot overwinsten in de energiesector? wordt overwogen om maximumwinstafspraken te maken voor de periode dat het prijsplafond geldt? |
148 |
Vindt u dat de ACM voldoende is bevoegd om te handhaven op het correct uitvoeren van het prijsplafond? |
149 |
Hoe wordt voorkomen dat onnodig veel geld betaald wordt aan energieleveranciers doordat zij een slecht inkoopbeleid hanteren? Bent u voornemens om een maximumplafond aan compensatie per energieleverancier af te spreken? |
150 |
Wordt de 190 euro tegemoetkoming per aansluiting uitgekeerd of per huishouden? Wat betekent dit voor bijvoorbeeld huishoudens met blokverwarming, studentenhuizen en woongroepen? |
151 |
Hoe wordt rekening gehouden met grotere studentenhuizen (of anderszins gemeenschappelijke woonvormen) die dusdanig groot zijn dat zij vaak meer energie gebruiken dan waar het energieplafond voor ontworpen is? |
152 |
Wordt voor onzelfstandige studenteneenheden (of anderszins gemeenschappelijke woonvormen) overwogen om voor collectieve gas- elektriciteits- en warmteaansluitingen van studentenstudio's – waarbij woningcorporaties en overige verhuurders het aantal woningen achter één aansluiting doorgeven aan de energieleveranciers – een oplossing te zoeken zodat het gebruik wordt gedeeld door het aantal bewoners zodat deze bewoners individueel aanspraak kunnen maken op het energieplafond en zo ja, aan welke oplossing wordt gedacht? |
153 |
Hoe wordt ervoor gezorgd dat de tegemoetkoming van 190 euro in november en december volledig wordt doorberekend aan de consument? Welke sanctionering zal er gelden voor misbruik hiervan door energieleveranciers? |
154 |
Waarop is het bedrag van 190 euro als tegemoetkoming gebaseerd? |
155 |
Is het mogelijk zijn om de tegemoetkoming alleen uit te keren aan huishoudens met een variabel energiecontract? |
156 |
Is het mogelijk om huishoudens met een vast contract uit te sluiten van de 190 euro? |
157 |
Heeft u contact gehad met het ACM om, in lijn met het beleid van het prijsplafond, te voorkomen dat huishoudens worden afgesloten? |
158 |
Waarom is gekozen om de extra maatregelen ter voorkoming van het afsluiten maar tot 1 april 2023 te laten gelden, in tegenstelling tot het prijsplafond wat voor heel 2023 is? |
159 |
Kunt u, aangezien er ook wordt geschreven over een besparingsprikkel voor energiebedrijven, aangeven waaruit blijkt dat energiebedrijven er ondanks hun rendementsdenken geen belang bij zouden hebben om zo efficiënt mogelijk met hun energiebronnen om te gaan? |
160 |
Wanneer is er meer duidelijkheid over de plannen voor de compensatie voor het mkb in het prijsplafond? |
161 |
Wat is de maximale vergoeding per mkb-bedrijf onder het prijsplafond? |
162 |
Rapporteren energiebedrijven het aantal afsluitingen van energie aan de overheid en, zo ja, hoeveel huishoudens zijn in 2022 van energie afgesloten en hoe verhoudt zich dat tot 2019, 2020 en 2021? |
163 |
Rapporteren energiebedrijven het aantal afsluitingen van energie aan de overheid en, zo ja, hoeveel huishoudens zijn in 2022 van energie afgesloten en hoe verhoudt zich dat tot 2019, 2020 en 2021? |
164 |
Kunt u met verschillende voorbeelden toelichten hoe het afsluitbeleid voor deze winter wordt aangepast? Hoe zal dit worden gehandhaafd? Waar kunnen consumenten terecht als energieleveranciers zich niet aan deze regels houden? Welke sanctionering wordt hiervoor overwogen? |
165 |
Wat is de rol van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in het uitvoeren van het tijdelijke prijsplafond voor bedrijven die aangesloten zijn op collectieve warmtenetten? |
166 |
Monitort de RVO op voorhand of ondernemers alleen steun aanvragen als het echt nodig is, of wordt er achteraf bepaald of bedrijven deze steun echt nodig hadden? Wat is de definitie van «echt nodig»? |
167 |
Wat wordt er gedaan om de 540.000 huishoudens die ondanks het prijsplafond alsnog in de financiële problemen komen te steunen? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2022D40866.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.