Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2022D35871 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2022D35871 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Ministers voor Primair en Voortgezet Onderwijs en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief d.d. 1 juli 2022 inzake lerarenstrategie (Kamerstuk 27 923, nr. 443).
De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen
De adjunct-griffier van de commissie, Arends
Nr |
Vraag |
1 |
Is inmiddels een kwartiermaker aangesteld? Zo ja, wie? |
2 |
Wat is het huidige tekort aan schoolleiders? |
3 |
Is het experiment om met de toelatingseisen voor de pabo om een optimale instroom te bevorderen inmiddels van start gegaan? |
4 |
Kunt u meer toelichten over het wetsvoorstel om eisen aan strategisch personeelsbeleid te kunnen stellen? |
5 |
Hoeveel onbevoegde docenten staan er op dit moment voor de klas in het primair onderwijs? |
6 |
Hoeveel onbevoegde docenten staan er op dit moment voor de klas in het voortgezet onderwijs? |
7 |
Hoe gaat u het lerarentekort precies aanpakken de komende jaren? |
8 |
Waar kunnen mensen terecht die zich willen laten omscholen tot docent in het po1 of vo2? |
9 |
Hoe worden lerarenopleidingen de komende jaren aantrekkelijker gemaakt voor aankomende studenten of mensen die zich willen laten omscholen? |
10 |
Is dit kabinet voornemens om de halvering van het collegegeld voor de pabo of lerarenopleidingen te schrappen per 2024–2025? |
11 |
Wat is de verhouding tussen bevoegde en onbevoegde docenten in het po en het vo? |
12 |
Welke stappen heeft u genomen om de kwaliteitscultuur op scholen te versterken? |
13 |
Hoe controleert de Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) op het al dan niet aanwezig zijn van een goede kwaliteitscultuur op scholen? |
14 |
Hoe controleert de inspectie op goede begeleiding van nieuwe docenten? |
15 |
Welk deel van de leraren heeft minimaal één keer per jaar een functioneringsgesprek? |
16 |
Hoe vaak komt het voor dat een leraar bij goed functioneren meer dan één periodiek omhoog gaat in maandsalaris? |
17 |
Hoe vaak komt het voor dat een leraar bij slecht functioneren geen periodiek omhoog gaat in maandsalaris? |
18 |
Hoe vaak komt het voor dat leraren direct vanuit de opleiding in hogere salarisschalen of periodieken worden ingedeeld? |
19 |
In hoeverre staat het scholen vrij om leraren in hogere salarisschalen in te delen zonder dat zij extra taken of verantwoordelijkheden hebben? |
20 |
Welke stappen worden er door u gezet om het bevoegdhedensysteem in het funderend onderwijs te versimpelen? |
21 |
Hoeveel procent van de leraren in opleiding vallen naar verwachting onder de pilot SO&P3 in de komende vijf schooljaren? |
22 |
Welke eisen worden er bij de pilot SO&P aan scholen gesteld over begeleiding van stagairs en nieuwe docenten? |
23 |
Welke eisen worden er bij de pilot SO&P aan lerarenopleidingen gesteld over begeleiding van stagairs en nieuwe docenten? |
24 |
Hoe hoog is de ervaren regeldruk in het onderwijs? |
25 |
Wat is er gedaan met het advies in «Foundations for the future» (OESO, 2016) om een carrièrestructuur op te zetten die salaris- en carrièrediversiteit promoot? |
26 |
Wat is er gedaan met het advies in «Ruim baan voor leraren» (Onderwijsraad, 2018) om een ontwikkelmodel voor loopbaan en professionalisering te hanteren? |
27 |
Wat is er gedaan met het advies in «Een verstevigd fundament voor iedereen» (McKinsey, 2020) om het functiehuis voor leraren opnieuw in te richten? |
28 |
Wat zijn per regio en per onderwijssector de meest recente gegevens over de omvang van het kwalitatieve lerarentekort in termen van on(der)bevoegde docenten die er voor de klassen staan? |
29 |
Welk deel van de kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekorten is eraan te wijten dat het actieplan «LeerKracht van Nederland» uiteindelijk niet werd uitgevoerd en welk deel is te wijten aan dat de maatregelen die de commissie Rinnooy Kan voorstelde niet voldoende effectief zijn gebleken? |
30 |
Wat was het effect van de halvering van het collegegeld? |
31 |
Welke regio's worden er bij de regionale aanpak van het lerarentekort onderscheiden? Kunt u per regio en per onderwijssector specificeren welke problemen het lerarentekort daar kenmerken en hoe de maatregelen daarop inspelen? |
32 |
Wat is de stand van zaken van de inrichting van de tijdelijke programma (DG-)organisatie? |
33 |
Hoeveel fte behelst het programmabureau? |
34 |
Is er nog altijd en in alle onderwijssectoren sprake van een ongelijke spreiding van het lerarentekort in die zin dat scholen met een leerlingenpopulatie die meer onderwijsachterstanden heeft, méér te kampen hebben met een lerarentekort? Hoe kunnen regionaal beleid en specifiek beleid gericht op onderwijssectoren daarop inspelen zodat de juiste scholen worden gesteund, maar scholen die daar veel minder mee te kampen hebben daar niet onnodig van profiteren? |
35 |
In hoeverre zal een stevigere rol voor de lerarenopleidingen bij de professionalisering recht kunnen doen aan de zeggenschap van de beroepsgroep over de vakinhoud? Komt de rol van vakinhoudelijke verenigingen daarbij niet in het gedrang? |
36 |
Kunt u toelichten wat u verstaat onder «het intensiveren van het gesprek met het onderwijsveld»? |
37 |
Hoe groot is het lerarentekort in het mbo4 op dit moment? |
38 |
In hoeverre is het voor de inspectie aanvaardbaar dat de professionalisering van leraren leidt tot lesuitval voor scholieren? |
39 |
Met hoeveel zal het aantal zij-instromers toenemen door de verhoging van het subsidiebudget, volgens de verwachtingen? |
40 |
Hoeveel statushouders met een bevoegdheid als leraar zijn er op dit moment in Nederland en hoeveel daarvan kunnen gebruikmaken van het programma om ook in Nederland aan de slag te gaan als bevoegde leraar? |
41 |
Welke belemmeringen in de regelgeving op het gebied van bevoegdheden acht u zonder meer wenselijk en zult u daarom ook ongemoeid laten? |
42 |
Wat is de reden voor het relatief hoog aandeel deeltijdwerkers op het mbo? |
43 |
Bent u voornemens om in het wetsvoorstel over het strategisch personeelsbeleid ook regelgeving over vaste contracten op te nemen? |
44 |
Welke mogelijkheden ziet u binnen de grenzen van de autonomie van de schoolbesturen om te bewerkstelligen dat meer besluitvorming plaatsvindt op de werkvloer en in de docentenkamer? |
45 |
Wat voor effect zal de keuze voor afspraken met een «kopgroep» van regio's hebben op de ongelijke spreiding van de lerarentekorten? |
46 |
Moet de vierdaagse schoolweek waarop u zinspeelde in het interview in NRC-Handelsblad van 1 juli 2022 «Onderwijsministers Dijkgraaf en Wiersma: «We zijn bereid alles te doen wat nodig is om het lerarentekort te bestrijden» bij uitstek gelezen worden als een voorbeeld van «de andere dag- en weekindeling» die u voor de geest staat? Waarom vermeldde u deze gedachte dan nog niet in de onderhavige brief? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2022D35871.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.