2022D19877

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2022

Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de vaste commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om te reageren op de brief van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) m.b.t. het huidige onderwijsbeleid voor kleuters en tevens hun verzoek om een gesprek.

OCW is al langere tijd goed in gesprek met de WSK. Met de werkgroep is in 2017 afgesproken om, zolang wij met elkaar in gesprek blijven, geen afzonderlijke schriftelijke reacties te sturen naar de WSK op de verschillende brieven die zij stuurt. Zie de volgende brief uit 2017 aan uw Kamer, waarin deze afspraak wordt aangehaald:

Uw Kamer vraagt – naar aanleiding van het besluit daarover in de Procedurevergadering van 24 februari 2022 – om een reactie op de brief waarin de WSK haar zorgen uit over de aankondiging in het coalitieakkoord van een masterplan zodat ieder kind leert lezen, schrijven en rekenen en waarvoor effectief bewezen lesmethodes gebruikt worden, zoals ingezet bij het Nationaal Programma Onderwijs.

De problematiek onder kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie en in de verschillende groepen op de basisschool vraagt om een andere aanpak dan de problematiek onder, kinderen in de verschillende klassen en sectoren van het voortgezet onderwijs en mbo-studenten. Dat vraagt om een gedifferentieerde aanpak.

In mijn brief van 11 mei 2022 heb ik Uw Kamer geïnformeerd over mijn aanpak voor de versterking van de basisvaardigheden. De komende periode ga ik met het onderwijsveld in gesprek over een Masterplan basisvaardigheden voor de lange termijn, waarin er onder andere aandacht is voor de effectieve inzet van leer- en ontwikkelmiddelen passend bij de doelgroep.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma

Naar boven