Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 mei 2022
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de vaste commissie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap om te reageren op de brief van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs
(WSK) m.b.t. het huidige onderwijsbeleid voor kleuters en tevens hun verzoek om een
gesprek.
OCW is al langere tijd goed in gesprek met de WSK. Met de werkgroep is in 2017 afgesproken
om, zolang wij met elkaar in gesprek blijven, geen afzonderlijke schriftelijke reacties
te sturen naar de WSK op de verschillende brieven die zij stuurt. Zie de volgende
brief uit 2017 aan uw Kamer, waarin deze afspraak wordt aangehaald:
Uw Kamer vraagt – naar aanleiding van het besluit daarover in de Procedurevergadering
van 24 februari 2022 – om een reactie op de brief waarin de WSK haar zorgen uit over
de aankondiging in het coalitieakkoord van een masterplan zodat ieder kind leert lezen,
schrijven en rekenen en waarvoor effectief bewezen lesmethodes gebruikt worden, zoals
ingezet bij het Nationaal Programma Onderwijs.
De problematiek onder kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie en in de verschillende
groepen op de basisschool vraagt om een andere aanpak dan de problematiek onder, kinderen
in de verschillende klassen en sectoren van het voortgezet onderwijs en mbo-studenten.
Dat vraagt om een gedifferentieerde aanpak.
In mijn brief van 11 mei 2022 heb ik Uw Kamer geïnformeerd over mijn aanpak voor de
versterking van de basisvaardigheden. De komende periode ga ik met het onderwijsveld
in gesprek over een Masterplan basisvaardigheden voor de lange termijn, waarin er
onder andere aandacht is voor de effectieve inzet van leer- en ontwikkelmiddelen passend
bij de doelgroep.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma