2022D19566 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 2021-2 (Kamerstuk 32 404, nr. 113).

De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot

De adjunct-griffier van de commissie, Van der Zande

Nr

Vraag

   

1

Wanneer is er duidelijkheid over de planning van de voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) randvoorwaardelijke realisatie van het derde perron van Zuidasdok?

2

Is inmiddels duidelijk of directe hogesnelheidsverbindingen met Londen (Eurostar) mogelijk blijven tijdens de ombouw van Amsterdam CS vanaf 2024? Is inmiddels een oplossing gevonden voor de internationale (douane)faciliteiten, die tijdens de ombouw in principe verdwijnen?

3

Op welke termijn is een frequentieverhoging van de internationale treinen naar meer dan één keer per uur Thalys plus één keer per uur Eurostar mogelijk?

4

Welke nieuwe inzichten ten aanzien van de maatregelen voor overwegveiligheid geven risico’s voor de voorziene frequentieverhogingen op de trajecten Breda-Eindhoven en Alkmaar-Amsterdam? Om welke risico’s gaat het hier precies?

5

Is inmiddels duidelijk wanneer de behandeling door en de uitspraak van de Raad van State over het tracébesluit voor de Zuidwestboog Meteren en Den Bosch-Vught verwacht worden?

6

Welke scenario’s ontwikkelt u voor het geval er onvoldoende budget voor PHS beschikbaar zal komen om het potentiële tekort (inclusief de exogene risico’s) te dekken?

7

Overweegt u versoberingen in de doelstellingen van PHS? Zo ja, welke?

8

Kunt u toelichten waarom een bestuursovereenkomst is getekend voor de realisatie van de verdiepte spoorligging in Vught, terwijl hiervoor reeds middelen binnen het programma PHS waren gereserveerd?

9

Wat is de meerwaarde van een afzonderlijke bestuursovereenkomst? Wat betekent dit voor de afstemming met PHS?

10

Kunt u in het vervolg in de voortgangsrapportages alle grotere mutaties toelichten, ook als deze bij de begrotingen al zijn benoemd (zoals de budgetverlaging in 2021 van 130,6 miljoen euro aan desaldering van ontvangsten en de hieraan gekoppelde uitgaven)?

11

Neemt u alle aanbevelingen van de Auditdienst Rijk (ADR) onverkort over? Zo nee, op welke punten niet en waarom niet?

12

Houdt «meer aandacht voor effecten van eventuele bijstelling van de planning» in dat de Kamer voortaan in de voortgangsrapportages actief wordt geïnformeerd over financiële en niet-financiële effecten van vertragingen, zoals bij Zuidasdok? Kan dit voor alle vertragingen gelden?

13

Welke maatregelen worden getroffen om het verhoogde risico op te hoge of onjuiste bevoorschotting te beheersen?

14

Op welke manieren raakt de vertraging van Zuidasdok aan de in de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) geconstateerde knelpunten en uitdagingen?

15

Zijn er implicaties voor de verschillende PHS-projecten als gevolg van mens- en materieeltekorten of verhoogde grondstofprijzen?

16

Welke landen zijn belangrijk voor spoorstaafproductie en waar haalt Nederland/ProRail dit overwegend vandaan?

17

Welke spoorinfrastructuur van PHS is opgenomen in het TEN-T kern- en uitgebreide netwerk?

18

Wanneer wordt het onderzoek naar het terugbouwen van internationale voorzieningen voor een directe verbinding naar Londen in de tijdelijke eindsituatie PHS Amsterdam opgeleverd?

19

Wat zijn de kosten van het terugbouwen van internationale voorzieningen voor een directe verbinding naar Londen in de tijdelijke eindsituatie PHS Amsterdam?

20

Waaruit is het potentiële ongedekte tekort van 170 miljoen euro opgebouwd?

21

Welke versoberingsopties komen in beeld wanneer geen dekking wordt gevonden voor deze 170 miljoen euro?

22

Biedt de Connecting Europe Facility een oplossing voor het dekken van (delen van) de tekorten?

23

Hoe verhouden de verschillende bouwfases van Zuidasdok zich tot het wel of niet realiseren van de PHS-doelstellingen?

24

Wat zijn de beheersmaatregelen die worden onderzocht op de trajecten Breda-Eindhoven en Alkmaar-Amsterdam ten aanzien van de overwegwegveiligheid?

25

Wat zijn de oorzaken van de vertragingen op Amsterdam Sloterdijk (Haarlemsporen, Alkmaarsporen)?

26

Welke versnellingsmogelijkheden bestaan er voor de verschillende bouwfases van het Zuidasdok?

27

Voorziet u meer bestuursovereenkomsten die tot onverwachte mutaties op de begroting van het PHS leiden?

28

Welke overlastbeperkende maatregelen worden gefinancierd uit het PHS-programma Goederencorridor Zuid?

29

Kunt u uitleggen hoe het zit met de aansluiting van het Nederlandse (hoogfrequente) spoorvervoer op het Europese (nacht)net?

30

Kunt u aangeven op welke termijn de obstakels op de corridor Breda-Eindhoven uit de weg geruimd zijn?

31

Wat betekent het zo intensief mogelijk willen gebruiken van de Betuweroute voor de plannen voor een mogelijke Noordtak van deze goederenspoorverbinding?

32

Zijn er plannen om operationele luchthavens beter met elkaar te verbinden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen wij hier voortgang op verwachten?

33

Zijn er ook gevolgen voor de andere PHS-corridors, naast de verbinding met Alkmaar, door de vertraging van het Zuidasdok en het derde perron?

34

Hoe gaat u voorkomen dat dit soort onvoorziene vertragingen (ook in de toekomst) leiden tot budgetoverschrijdingen?

Naar boven