2022D08897 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Financiën heeft over een brief van de Staatssecretaris van Financiën inzake het Jaarplan 2022 Belastingdienst (Kamerstuk 31 066, nr. 958) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.

De voorzitter van de commissie, Tielen

De griffier van de commissie, Weeber

Nr

Vraag

   

1

Kunt u toelichten hoe u de bevindingen uit de «Stand van de Uitvoering Belastingdienst over het jaar 2021» (Kamerstuk 31 066, nr. 962) heeft laten meewegen bij de formulering van de voornemens in het Jaarplan 2022 Belastingdienst (Kamerstuk 31 066, nr. 958)?

2

In hoeverre hebben de aanbevelingen van het met het Jaarplan 2022 meegezonden rapport «Onderzoek inventarisatie taken Belastingdienst» gevolgen gehad voor dat jaarplan en de daarin gemaakte keuzes? Op welke termijn verwacht u uitkomsten van de gesprekken over mogelijke overdracht van taken door de Belastingdienst?

3

Op welke wijze zijn de resultaten uit het met het Jaarplan 2022 meegezonden «Rapport analyse niveau toezicht achteraf» meegenomen in dat jaarplan?

4

Op welke wijze wordt de doelrealisatie van het Jaarplan 2022 gemonitord en hoe, en op welk moment, wordt de Kamer hierover geïnformeerd?

5

Wordt een onderzoek naar de (grens)effecten van verschillen tussen accijnzen en btw ten opzichte van de buurlanden en de daarmee gepaard gaande mogelijke weglekeffecten alsmede gevolgen voor grensondernemers (dat eerder was aangekondigd voor 2022, maar in het Jaarplan 2022 ontbreekt) opgestart? Zo ja, welke aspecten worden exact daarin meegenomen en binnen welke termijn wordt dat onderzoek afgerond?

6

Welke duale taken, die momenteel door de Belastingdienst worden uitgevoerd, komen in aanmerking voor uitvoering door een andere overheidsorganisatie, binnen welke termijn?

7

Kunt u een overzicht geven (in tabel of grafiek) van de FTE ontwikkeling van de afgelopen 10 jaar en, indien aanwezig, een prognose voor de aankomende vijf jaar, verdeeld in leeftijd, aantal jaar werkervaring of andere relevantie indicatoren?

8

Kan er een overzicht komen van het beslag dat de voorgenomen plannen van het kabinet in 2022 leggen op de capaciteit van de Belastingdienst, zodat de ruimte voor alternatieve invullingen duidelijk wordt bij het schrappen van deze plannen?

9

Hoe worden de verschillende doelen van het Jaarplan 2022 gemonitord en gemeten?

10

In hoeverre wordt de stand van de uitvoering betrokken bij (toekomstige) jaarplannen?

11

Waarom is het toezicht achteraf afgelopen jaren gedaald, en waarom wordt in het Jaarplan 2022 met name ingezet op het meer richten op juiste aangiftes in plaats van op toezicht achteraf?

12

Wordt, behalve op de in het Jaarplan 2022 genoemde compliance indicatoren, ook op andere (interne) doelstellingen van de Belastingdienst gestuurd met behulp van prestatie-indicatoren?

13

Hoe verhoudt de rapportage over de voortgang van het Jaarplan 2022, zoals u die voorstelt, zich tot de reguliere begrotings- en verantwoordingsmomenten gedurende het jaar?

14

In hoeverre verwacht u dat de doelen voor 2022 worden gerealiseerd en wat zijn de mogelijkheden of momenten om deze doelen (tussentijds) bij te stellen?

15

Kunt u nader ingaan op (mogelijke) prestatie-indicatoren voor de interne organisatie van de Belastingdienst, die veel minder goed zijn uitgewerkt dan prestatie-indicatoren voor externe effecten?

16

Hoe wordt de bestrijding van racisme en discriminatie meegenomen in het Jaarplan 2022? Welke prestatie-indicatoren zijn er op dit punt en welke afrekenbare doelen? Hoe wordt hierop gemonitord? Hoe komt dit terug in de Meerjarenvisie 2020–2025?

17

Wat is precies de relatie tussen het Jaarplan en het Belastingplan en de stand van de uitvoering? Wat is de overlap tussen deze documenten en wat zijn de verschillen?

18

Op welke manier zal er worden gewerkt aan «duidelijkere brieven en formulieren»?

19

Wat is de reden dat er een lage respons is bij de geldteruggaafbrieven?

20

Wat gaat in de praktijk «meer werken vanuit de menselijke maat» betekenen?

21

Wat betekent in dit geval «corrigeren op basis van contra-informatie»?

22

Wat gaat er gebeuren met signalen van «onverklaarbaar vermogen»? Kunnen hier voorbeelden van gegeven worden?

23

Hoeveel gevallen van fraude zijn de afgelopen jaren gesignaleerd, uitgesplitst naar bedrijven en burgers, en kunt u daarbij totale en gemiddelde bedragen van de desbetreffende fraude aangeven?

24

In hoeverre kunnen belastingadviseurs worden aangepakt wanneer zij constructies adviseren die tot verhulling van vermogen leiden? En in hoeverre kunnen zij worden aangepakt wanneer zij burgers of bedrijven helpen bij het ontwijken van belasting?

25

Hoeveel gevallen van btw-carrouselfraude zijn er de afgelopen jaren gesignaleerd? Hoe wordt hier opvolging aan gegeven en in de toekomst geprobeerd dit te voorkomen?

26

Hoeveel boekenonderzoeken worden er jaarlijks uitgevoerd? Hoe heeft dit aantal zich ontwikkeld en hoe zal dit aantal zich ontwikkelen?

27

Op welke wijze is de governance van de schaarse ICT-capaciteit momenteel vormgegeven? Welke ruimte heeft de Kamer om prioritering in het ICT-portfolio aan te brengen – gezien ICT-uitvoerbaarheid vaker leidt tot politieke blokkades?

28

In welke fase bevindt de ontwikkeling van de invoeringstoets zich?

29

Wanneer mag de Kamer de eerste invoeringstoets(en) verwachten te ontvangen?

30

Hoe ziet de versterking van de feedbackloops er uit?

31

Hoe verwerkt u de prioriteiten uit de strategische meerjarige agenda in de jaarplannen en heeft u al een plan om zaken meerjarig uit te rollen tot het bereiken van de gestelde doelen?

32

Hoe wordt bewerkstelligd dat burgers en bedrijven uit zichzelf (fiscale) regels naleven zonder dwingende acties van de fiscus?

33

Hoe wilt u bewegen van een organisatie gericht op efficiëntie naar een organisatie die meer gericht is op zorgvuldige afhandeling van fiscale rechten en plichten en menselijke maat, terwijl de organisatie toch «zeker en snel» moet blijven? Wat is hiervoor nodig?

34

Kunt u in het algemeen aangeven waarom voor de meeste niet-fiscale taken ervoor gekozen is die bij de Belastingdienst te beleggen? Is dat bijvoorbeeld gedaan in verband met efficiëntie in verband met de beschikbaarheid van informatie die relevant is voor fiscale regelingen?

35

Wat betekent het voor (de informatiepositie van) de Belastingdienst als niet-fiscale taken elders belegd worden?

Naar boven