Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2021D45397 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2021D45397 |
De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de ministers van Buitenlandse Zaken, van Defensie en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de brief van genoemde ministers d.d. 5 november 2021 inzake de Nederlandse bijdrage aan de anti-ISIS-coalitie en de brede veiligheidsinzet in Irak in 2022 (Kamerstuk 27 925, nr. 868).
De fungerend voorzitter van de commissie, Wilders
De griffier van de commissie, Van Toor
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Kan het kabinet een indicatie geven wanneer het onderzoek van de commissie-Sorgdrager inzake de Nederlandse wapeninzet in Hawija (Irak) wordt afgerond? |
2 |
Kan het kabinet aangeven in welke mate precisiemunitie is gebruikt door Nederland in de 2100 luchtaanvallen tegen ISIS? Is enkel geleide munitie ingezet of deels ook ongeleide? Wat zijn hier de verhoudingen? |
3 |
Kan het kabinet uitleggen waarom het type munitie dat door Nederland in de luchtcampagne tegen ISIS is ingezet operationeel gevoelige informatie betreft? (bron: Beantwoording vragen commissie over de Nederlandse bijdrage aan de anti-ISIS coalitie en brede veiligheidsinzet Irak, Kamerstuk 27 925, nr. 786, antwoord 4) |
4 |
Waarom is in het verleden wel preciezere informatie gedeeld over het type munitie dat door Nederland in militaire missies is ingezet, zoals tijdens de oorlog tegen Afghanistan en Joegoslavië (in 1999)? |
5 |
Wat is de exit-strategie voor deze missie en welke lessen zijn geleerd uit Afghanistan? Worden deze lessen reeds toegepast? |
6 |
Wat is de exit-strategie uit deze politieke situatie? Wat heeft uw voorkeur voor een exit-strategie? Is dit de exit-strategie? |
7 |
Wat is het tijdpad naar stoppen met advisering aan troepen van de Irakese regering en KAR, waarbij zij het zelf kunnen? |
8 |
Wat wordt er verstaan onder «duurzaam verslaan»? |
9 |
Wat houdt «de door operationele redenen ingegeven taakuitbreiding aan de inzet» precies in? |
10 |
Waarom is besloten tot verlenging van een jaar en wat is de te verwachten politieke situatie aan het eind van 2022? Wat is de planning om verlenging in 2023 overbodig te maken? |
11 |
Wat houdt de hervorming van de Koerdische veiligheidssector in concreto in? |
12 |
Wat is de beoordeling van het kabinet van de Turkse operaties in het noorden van Irak? Deelt het kabinet de opvatting dat de recente vluchtelingenstroom van Koerden naar Wit-Rusland mede ingegeven is door de constante aanvallen van de Turkse krijgsmacht? Zo ja, is het kabinet bereid er bij de Turkse autoriteiten op te dringen om te stoppen met deze interventies? |
13 |
In de brief wordt aangegeven dat het op dit moment afwachten is hoe de nieuw te vormen Iraakse regering zich zal opstellen ten aanzien van de internationale militaire aanwezigheid in Irak. Mocht de Iraakse regering zich negatief opstellen ten aanzien van de internationale militaire aanwezigheid in Irak, wat is dan het gevolg voor de Nederlandse bijdrage aan de anti-ISIS-coalitie in Irak? Wat is het directe gevolg voor de veiligheid van de troepen die op dat moment in Irak zijn? |
14 |
Wat wordt er op dit moment gedaan op het ontwikkelings- en diplomatieke spoor? |
15 |
Welke relevante lessen worden er getrokken uit de inzending in Afghanistan? Zijn we voldoende voorbereid indien een vergelijkbare situatie zich voordoet? |
16 |
Wat zou het voor zowel de anti-ISIS-coalitie als de NATO Mission Iraq (NMI) betekenen indien de Iraakse regering haar uitnodiging betreffende hulp bij de strijd tegen ISIS intrekt? |
17 |
Met hoeveel financiële middelen en waarnemers heeft Nederland bijgedragen aan de internationale en lokale verkiezingswaarnemingsmissies? |
18 |
Op welke manier heeft het kabinet in de beslissing om de Nederlandse bijdrage in Irak te verlengen de overweging meegenomen dat fysieke aanwezigheid van Nederlandse militairen op Iraaks grondgebied ook contraproductief kan werken op het bestrijden van ISIS, omdat ISIS diezelfde fysieke aanwezigheid kan gebruiken om draagvlak te creëren voor haar strijd? |
19 |
Hoe staat het met de Nederlandse oproep tot een gedegen strafrechtelijk onderzoek jegens de Iraakse en de Iraaks-Koerdische autoriteiten en de Nederlandse oproep in de VN-Mensenrechtenraad aan de Iraakse regering om haar inspanningen te intensiveren om de mensenrechtensituatie in het land te verbeteren? |
20 |
Welke lokale organisaties financierde Nederland in het kader van de lokale verkiezingswaarneming en voor welke bedragen? Op welke wijze hebben deze organisaties verantwoording afgelegd over hun werkzaamheden? |
21 |
In de brief wordt gemeld dat Nederland op 22 juni jl. namens 28 lidstaten haar zorgen heeft uitgesproken in een verklaring in de VN-Mensenrechtenraad over het toenemende geweld tegen mensenrechtenactivisten en journalisten in Irak, en de Iraakse regering heeft opgeroepen haar inspanningen te intensiveren om de mensenrechtensituatie in het land te verbeteren. In hoeverre gaat de Nederlandse bijdrage aan deze missie bijdragen aan het verbeteren van de mensenrechtensituatie in Irak? |
22 |
Hoeveel procent van de Iraakse bevolking is onderdeel van de Sjiitische gemeenschap? |
23 |
Wat wordt verstaan onder de «Peace Spring-zone»? |
24 |
Zijn er omstandigheden, bijvoorbeeld een bepaald type werkzaamheden, dat de Irakese regering bereid is te accepteren van de Amerikaanse (Westerse) troepen? |
25 |
Op welke manier heeft het kabinet het sentiment van het Iraakse parlement, dat begin 2020 opriep tot terugtrekking van buitenlandse troepen uit Irak, meegenomen in de beslissing om de Nederlandse bijdrage in Irak toch te verlengen, zeker nu de Amerikaanse gevechtstroepen voor 31 december 2021 Irak verlaten? |
26 |
Hoe beoordeelt het kabinet het risico dat Nederlandse fysieke aanwezigheid ook in coalitieverband juist de draagkracht voor radicalisering, aanslagen en (raket)aanvallen vergroot? |
27 |
In hoeverre is er een overweging geweest om een balans te vinden waarbij Nederlandse militaire aanwezigheid zo min mogelijk publiekelijk in beeld is, maar toch kan bijdragen aan de missie in Irak zonder haar geloofwaardigheid te verliezen als partner? |
28 |
Wat zijn uw verwachtingen wat betreft de opstelling van de nieuw te vormen Iraakse regering en de blijvende negatieve sentimenten onder delen van de Sjiitische gemeenschap jegens de VS en de coalitie in Irak? |
29 |
Heeft de militair adviseur bij het Ministry of Peshmerga Affairs ook een mandaat om tegen de inzet van peshmerga's te adviseren tegen andere Koerdische strijdgroepen? Zo nee, hoe beoordeelt het kabinet het risico dat Nederland indirect betrokken raakt bij de Turkse operaties in het noorden van Koerdische Administratieve Regio? |
30 |
Kan het kabinet een inschatting geven van het aantal terreurgroeperingen in Noordwest Syrië, hun sterkte in aantallen strijders en hoe dit zich ontwikkelt gegeven de constatering dat er in die regio een toename van geweld is? |
31 |
Hoe schat het kabinet het strategische belang van Erbil International Airport in? Wanneer dit als hoog wordt ingeschat, betekent dit dat deze luchthaven een mogelijk doelwit kan zijn van (raket)aanvallen zoals genoemd? |
32 |
Worden er ook terroristische aanvallen op buitenlandse troepen gepleegd? |
33 |
Heeft het Amerikaanse besluit de gevechtstroepen uit Irak terug te trekken invloed op beschikbare luchtsteun, of kan die van afstand worden ingevuld met onbeperkte toegang tot het Irakese luchtruim? |
34 |
Voorziet het kabinet een wijziging van de rechtsgrond, omdat het kabinet in de brief spreekt van «vooralsnog» in de zin «de rechtsgrond voor optreden van Nederlandse militairen in Irak is vooralsnog ongewijzigd het verzoek van Irak»? Zo ja, wanneer? |
35 |
Welke circa 30 landen leveren momenteel een bijdrage aan de militaire coalitie tegen ISIS? |
36 |
Heeft de gedeeltelijke terugtrekking van Amerikaanse militairen als gevolg van de Strategische Dialoog tussen Irak en de VS gevolgen voor de dagelijkse leiding van Erbil International Airport, die nu nog in Amerikaanse handen ligt? |
37 |
Kan het kabinet toelichten wat de vier fasen van de campagne inhouden? |
38 |
Betekent het voornemen van de VS om per 31 december 2021 geen gevechtstroepen meer te hebben in Irak ook dat aan de Amerikaanse luchtsteun een einde komt? Zo ja, welke landen binnen de coalitie hebben dan voldoende vliegend materieel ter plaatse om Nederlandse militairen luchtsteun te geven indien noodzakelijk? |
39 |
Hoeveel Nederlandse Special Operation Forces zijn de komende inzetperiode aanwezig in Irak? |
40 |
De VS zullen vanaf 31 december 2021 geen gevechtstroepen meer gestationeerd hebben in Irak. Welke gevolgen heeft dit voor de veiligheid van de Nederlandse troepen in Irak? Hoe wordt deze terugtrekking in personele zin ondervangen? |
41 |
Hoe denkt het kabinet het risico dat Nederlandse fysieke aanwezigheid ook in coalitieverband juist de draagkracht voor aanslagen en (raket)aanvallen vergroot, onder andere rond het Erbil International Airport gebied, te kunnen mitigeren? |
42 |
Op welke manier heeft het kabinet een eventuele escalatie bijvoorbeeld in de vorm van aanvallen door Sjiitische milities meegenomen in de beslissing om de Nederlandse bijdrage in Irak te verlengen? |
43 |
Is er afgezien van «vergrote flexibiliteit voor de commandant» in een jaar nog iets veranderd in de (politieke, militaire en operationele) omstandigheden dat Nederlandse militairen nu wel de buitenste ring zullen bewaken van het vliegveld van Erbil? |
44 |
Welke veiligheidsinstituties liggen niet in Erbil en omgeving, maar moeten de Operation Inherent Resolve (OIR)-adviseurs en medewerkers klaarblijkelijk wel bezoeken voor hun werkzaamheden? |
45 |
Wat maakt het noodzakelijk dat het Nederlandse takenpakket met betrekking tot de force protection van OIR-adviseurs en medewerkers wordt uitgebreid? |
46 |
Welke extra veiligheidsrisico’s brengt de nieuwe Ground Movement Teams (GMT)-taak met zich mee? |
47 |
Valt onder (na)zorg naast medische (na)zorg ook psychische zorg? |
48 |
Kunt u onderbouwen waarom de dreiging voor de Nederlandse militairen die actief zijn in KAR als laag wordt geschat? |
49 |
Welke scenario’s zijn er uitgedacht om een potentiele escalatie in goede banen te leiden? |
50 |
In de brief wordt genoemd dat het nog altijd niet (kan) worden uitgesloten dat gedurende de inzetperiode (opnieuw) sprake zal zijn van verhoogde spanningen en/of escalatie tussen Iran en de Verenigde Staten. Dit kan volgens de brief binnen een kort tijdsbestek leiden tot een verhoogde activiteit van Iraakse milities met banden met Iran, dan wel van Iran zelf, jegens Amerikaanse doelen in Irak, inclusief de Koerdische regio. Zijn er scenario’s dat deze mogelijke escalatie tussen Iran en de VS een dreiging vormt voor de Nederlandse bijdrage in Irak? Zo ja, is Nederland hierop voorbereid? |
51 |
Bestaat de medische voorziening op trainingslocaties uit een Role-1, of wordt die anders ingevuld? |
52 |
Betekent een sluitende medische afvoerketen dat er voorzien is in chirurgische zorg binnen twee uur? Zo ja, is in het vervoer voorzien per helikopter op ambulance? |
53 |
Zijn er aanvallen geweest op trainingslocaties in de Koerdische Autonome Regio (KAR), aangezien het kabinet schrijft dat er geen aanvallen zijn geweest op dynamische doelen zoals konvooien? |
54 |
Waaruit bestaan de passende maatregelen die ten aanzien van de Nederlandse Ground Movement Teams (GMT’s) worden genomen met het oog op drones? Betekent dit dat de GMT’s beschikken over eigen middelen om drones te detecteren en te verstoren of neer te halen? |
55 |
Wat wordt bedoeld met «verdere integratie van de Peshmerga-milities»? |
56 |
Wat houdt de hervormingsstrategie van de Nederlandse bijdrage in KAR in? |
57 |
Kan wat meer beeld gegeven worden bij de NATO Mission Iraq (NMI)? Wat is de omvang van deze missie, welke landen leveren een bijdrage aan de NMI en welke resultaten zijn reeds behaald? Welke concrete bijdragen leveren de Nederlandse civiele en militaire adviseurs binnen deze missie aan het hervormen van de Iraakse veiligheidssector? |
58 |
In de aanvullende artikel 100-brief van 20 november staat dat bij escalatie rondom Erbil International Airport kan worden teruggevallen op zowel de Koerdische en Amerikaanse militairen die het vliegveld tevens beveiligen en beschikken over zwaar(der) kaliber wapens. Wordt vanaf 2022 het wegvallen van de zwaardere Amerikaanse wapens opgevangen? Zo ja, hoe? |
59 |
Welke landen leveren de Quick Reaction Forces van Operation Inherent Resolve (OIR)? |
60 |
Wat wordt bedoeld met «organieke eenheid» en «samengestelde eenheid»? |
61 |
Welke positieve en negatieve effecten heeft de Europese Adviesmissie (EUAM) in Irak tot nu toe gehad op de civiele aspecten van de Iraakse veiligheidssector? |
62 |
Hoe moet lokale capaciteitsopbouw er volgens het kabinet voor zorgen dat spanningen tussen lokale gemeenschappen en terugkerende ontheemden worden voorkomen/verminderd? |
63 |
Met welk bedrag draagt Nederland bij aan de Funding Facility for Stabilisation? Welke andere landen zijn de topdonoren en hoeveel dragen zij bij? |
64 |
Hoeveel jonge Iraakse ondernemers zijn tot nu toe geholpen door de Orange Corners? |
65 |
Hoeveel geld is er beschikbaar gesteld voor het Sustainable Development Goals Partnership? |
66 |
De brief stelt dat op sommige plekken groeiende spanning bestaat tussen Syrische vluchtelingen en gastgemeenschappen en een toenemende druk vanuit de overheden om terug te keren naar Syrië. Nederland zet zich daarom in de buurlanden van Syrië, zoals Libanon, Turkije, Irak en Jordanië, in voor het bieden van ontwikkelingsperspectief aan langdurig ontheemden en kwetsbare gastgemeenschappen, evenals aan intern ontheemden in Irak. Is deze Nederlandse inzet voor opvang in de regio voldoende om nieuwe vluchtelingenstromen richting Europa te voorkomen? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D45397.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.