Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D26969 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D26969 |
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de Verantwoordingsrapportage van de NVWA over het jaarplan 2020 en de Tussentijdse verantwoording 2021 (Kamerstuk 33 835, nr. 192).
De fungerend voorzitter van de commissie, Kuiken
De adjunct-griffier van de commissie, Nouse
Nr |
Vraag |
1 |
Voor welke onderwerpen constateert u (en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zelf) dat er sprake is van een ontoereikende toezichtcapaciteit als gevolg van een disbalans tussen taken en middelen? |
2 |
Waarom heeft de coronapandemie ertoe geleid dat het jaarplan zoals de NVWA dat voor ogen had niet geheel uitgevoerd kon worden of dat de NVWA koos voor een andere invulling ervan? |
3 |
Waren de alternatieve vormen van toezicht zoals digitaal toezicht net zo effectief als het reguliere toezicht? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, waarom niet en wat waren de gevolgen daarvan? |
4 |
Kan de NVWA met haar Inlichtingen-en Opsporingsdienst (IOD) voldoen aan de vraag naar opsporing op het gebied van fraude bij incidenten in de voedselketen, fraude met (internationale) handel in grondstoffen voor levensmiddelen en diervoeders en incidenten in de productveiligheid? Zo nee, hoeveel zaken kunnen dan niet opgepakt worden en wat is de aard van die zaken? |
5 |
Wordt de capaciteit van de NVWA voor deze opsporing op korte termijn vergroot? Zo ja, met hoeveel? Zo nee, waarom niet en worden daardoor misdrijven niet opgespoord? |
6 |
Hoeveel van het in 2020 berekende 8,5 miljoen wederrechtelijk verkregen vermogen is daadwerkelijk ontnomen? |
7 |
Hoeveel bedragen zijn tijdens uw ambtstermijn vrijgemaakt voor middelen om de belangen Voedselveiligheid en Dierenwelzijn te versterken? Hoeveel is daarvan ingezet en voor welke taken? Waar heeft dit concreet tot verbetering van het toezicht en het bereiken van betere voedselveiligheid en dierenwelzijn geleid? |
8 |
Kan de NVWA inmiddels meer dan 100 van de 152 taken wel naar verwachting of conform de eisen uitvoeren? Zo ja, welke taken betreft dit en waar blijkt dit uit? Zo nee, waarom niet en wat is dan het effect en nut van de verbeterplannen voor de NVWA tot nu toe? |
9 |
In hoeverre heeft de disbalans tussen de taken en middelen van de NVWA ook voor 2021 ertoe geleid dat niet alle taken naar behoren konden worden uitgevoerd? Welke risico's worden hierdoor gelopen? Hoe en op welke termijn wordt die disbalans verbeterd of opgeheven? |
10 |
Leidt het feit dat vanwege onderbezetting er nog niet is gestart met het in beeld brengen van residuen van diergeneesmiddelen bij dieren op exportverzamelplaatsen tot risico's voor de volksgezondheid of voedselveiligheid? Zo ja, welke en wat gaat u eraan doen om te zorgen dat dit niet meer mogelijk is? Zo nee, hoe kunt u dit garanderen? |
11 |
Hoeveel van het totaal aantal meldingen over misleiding heeft de NVWA in 2019 en 2020 aangepakt vóór het nieuwe actieplan etikettering (waarin staat dat de NVWA misleiding nu wel gaat aanpakken)? |
12 |
Welk aantal meldingen van misleiding beoogt de NVWA met ingang van het nieuwe actieplan etikettering jaarlijks aan te pakken? |
13 |
Waaruit blijkt dat de NVWA met effectief toezicht effectief heeft bijgedragen aan het bevorderen van de naleving en de controle van producten? |
14 |
In welke mate was er geen sprake van effectief toezicht? Bij welke toezichtstaken? |
15 |
Bij welke controle- en toezichtstaken heeft de NVWA het toezicht het afgelopen jaar concreet verbeterd? Uit welke cijfers per taak blijkt dit? |
16 |
Welke taken kon de NVWA niet of minder goed uitvoeren vanwege de coronapandemie? Welke gevolgen had dat voor de voedselveiligheid of dierenwelzijn? |
17 |
Waar heeft de genoemde herbezinning waar de NVWA in 2020 voor stond concreet toe geleid? Heeft dit al tot beter toezicht geleid? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, hoe komt dat? |
18 |
Wat wordt er concreet bedoeld met: «De NVWA heeft daarom afgelopen jaar verschillende handelingsperspectieven aangedragen die kunnen bijdragen aan meerjarige stabiliteit en focus in het opdrachtenpakket»? Wat zijn die handelingsperspectieven en waaruit blijkt dat die kunnen bijdragen aan een beter toezicht? |
19 |
Waar gaat het kritische «kijken naar de omvang van het takenpakket van de NVWA» en het «transparant zijn over de grenzen aan de inzet van het toezicht» toe leiden? Welke taken zouden afgestoten moeten worden? |
20 |
Heeft de «disbalans tussen maatschappelijke verwachtingen van het toezicht dat alle risico’s kunnen worden afgedekt, en de mogelijkheden die de toezichthouder heeft om deze verwachtingen waar te kunnen maken» ook te maken met de te kleine capaciteit en te krappe financiering van de NVWA? Zo ja, wat gaat er gebeuren om dit te verbeteren? Zo nee, waarom niet? |
21 |
Heeft het tekort aan dierenartsen geleid tot risico's voor de volksgezondheid of dierenwelzijn? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, waarom niet? |
22 |
Is het waar dat bij de controle op het onderwerp gewasbescherming bij de sierteelt 32% van de bedrijven in overtreding was? Wat waren de percentages uitgesplitst naar sierteelt onder glas, onbedekte sierteelt en bloembollenteelt? |
23 |
In welk percentage van de overtredingen op gewasbescherming werd er handhavend opgetreden (uitgesplitst naar type overtreding), om welke straffen ging het en wat gebeurde er in de andere gevallen? |
24 |
Waarom was de informatie over maximumaantallen te houden dieren op bedrijfsniveau, waarover de NVWA stelt recent bronnen te hebben weten ontsluiten bij omgevingsdiensten, vooralsnog niet beschikbaar voor de NVWA? |
25 |
Tegen welk percentage van de intermediairs in de mestketen dat de regels overtrad is handhavend opgetreden en wat is er in de andere gevallen gebeurd? |
26 |
Hoeveel van de controles op «meststoffen» vonden plaats onder covergistingsinstallaties en welk percentage van de covergisters is daarmee in 2020 gecontroleerd? |
27 |
Welk percentage van de gecontroleerde bedrijven met covergistingsinstallaties overtrad de regels en welke regels werden overtreden? |
28 |
Tegen welk percentage van de covergistingsinstallaties dat de regels overtrad is handhavend opgetreden en wat is er in de andere gevallen gebeurd? |
29 |
Is het aantal fysieke controles bij intermediairs in de mestketen en bij covergisters toe- of afgenomen in 2020 ten opzichte van de jaren daarvoor en waaraan wijt u deze toe- of afname? |
30 |
Welk percentage van de mesttransporten werd in 2020 gecontroleerd, bij welk deel daarvan werden overtredingen geconstateerd en in hoeveel gevallen is handhavend opgetreden? |
31 |
Kunnen veroordeelde wetsovertreders op het domein meststoffen na hun veroordeling in dezelfde sector blijven werken? Wat zijn de straffen bij recidive? |
32 |
Welk percentage van de gecontroleerde derogatiebedrijven leefde de derogatievoorwaarden niet na? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D26969.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.