Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 mei 2021
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de commissie naar aanleiding van
de brief van 13 februari 2021 inzake «Opheffing en definitieve sluiting kleine school
Apeldoorn».
Het bericht dat de Koningin Julianaschool te Apeldoorn van het schoolbestuur PCBO
Apeldoorn gaat sluiten is onder mijn aandacht gekomen. Ik heb hierover contact gehad
met enkele ouders die mij hebben benaderd en met het schoolbestuur PCBO Apeldoorn.
De leerlingaantallen van deze school lagen in oktober 2017, 2018 en 2019 onder de
opheffingsnorm van 94. In oktober 2020 kwam deze school ook onder de opheffingsnorm
uit, maar kon deze gebruik maken van een uitzondering op basis van de WPO, artikel
152, waarmee het aantal leerlingen drie procent mag afwijken van de opheffingsnorm.
In ons onderwijsstelsel ligt de verantwoordelijkheid voor het al dan niet in stand
houden van een school bij het schoolbestuur. Een schoolbestuur kan en moet daarbij
financiële en organisatorische afwegingen maken die verder strekken dan de vraag of
de school juridisch gezien in stand kan blijven. Bij een sluiting van een school dient
de medezeggenschapsraad advies mee te geven. De medezeggenschapsraad heeft hierbij
adviesrecht en geen instemmingsrecht. Dit advies is dus niet doorslaggevend voor het
besluit van het bestuur. Bij de sluiting van de Koningin Julianaschool heeft de medezeggenschapsraad
negatief geadviseerd over de school sluiting, het schoolbestuur heeft hierna alsnog
besloten de school te gaan sluiten.
In de brief van de ouders wordt aangegeven dat de basisscholen in de buurt vrijwel
vol zitten. Het schoolbestuur heeft aan mij kenbaar gemaakt dat ze met alle ouders
een persoonlijk gesprek willen om over de mogelijkheden voor de kinderen van deze
ouders te spreken. Ook heeft het schoolbestuur mij laten weten dat er binnen de scholen
van het PCBO in Apeldoorn voldoende plek is om de leerlingen te plaatsen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob