Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D17297 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D17297 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de regering over het wetsvoorstel inzake Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake extra middelen voor het Nationaal Programma Onderwijs in verband met COVID-19) (Kamerstuk 35 740, nr. 0).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
In hoeverre worden vooraf voorwaarden gesteld aan verstrekking van gelden voor het Nationaal Programma Onderwijs aan scholen? Worden de middelen automatisch aan alle scholen uitgekeerd en vindt achteraf verrekening plaats als bijvoorbeeld geen gebruik is gemaakt van de menukaart, of wordt vooraf getoetst of aan de voorwaarden is voldaan? |
2 |
Onderkent u dat de opties uit de menukaart nog veel ruimte laten voor uitwerking en op welke wijze wordt scholen zekerheid geboden? Kan het gebeuren dat scholen die gebruik maken van de menukaart toch te maken krijgen met een terugvordering, omdat niet aan de wetenschappelijke standaarden voor de uitwerking zou zijn voldaan? |
3 |
Is de noodzaak van de gestelde haast wel zo evident nu uit het onderwijsveld veel signalen komen dat de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs veel te snel gaat? Waarom is niet gekozen voor meer tijd, waardoor ook in het parlement niet overhaast te werk gegaan hoeft te worden? |
4 |
Klopt het dat de 645 miljoen euro structureel voor grotere instroom leerlingen en studenten een aparte investering is die buiten de investering van 8,5 miljard euro voor het Nationaal Programma Onderwijs valt? |
5 |
Wat is de status van de schoolscan op scholen? Is voor de zomer van 2021 haalbaar? Wat gebeurt er indien blijkt dat dit niet haalbaar is? |
6 |
Kunt u in tabelvorm weergeven hoeveel geld er precies naar welke maatregel gaat? |
7 |
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de verdeling van de 240 miljoen euro over scholen voor primair en voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs? |
8 |
In hoeverre staat de investering van 8,5 miljard euro voor het onderwijs vast? Kan hier niet meer in de formatie door een nieuw kabinet aan getoornd worden? |
9 |
Is er een tijdsplan hoe de overige 6,3 miljard euro wordt geïnvesteerd in onderwijs? |
10 |
Is de 255,7 miljoen euro extra voor uitbreiding en verlenging van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's voor het gehele jaar 2021? Of voor een deel van het jaar? |
11 |
Wordt bij de extra 255,7 miljoen euro om op korte termijn achterstanden in te halen al gebruik gemaakt van de menukaart? Of is dit geld nog voor korte termijn achterstanden voordat de menukaart wordt gebruikt? |
12 |
Is in beeld hoeveel ondersteuning al is aangetrokken met het extra geld voor ondersteuning in de klas? Over wat voor soort ondersteunend personeel gaat het? Wordt dat bijgehouden? |
13 |
Aan welke voorwaarde moet de uitwerking van de maatregelen voldoen om van de Aanvullende Post op Financiën overgeplaatst te worden naar de OCW-begroting? |
14 |
Wordt er bij de verdeling van de middelen «ondersteuning in de klas» onderscheid gemaakt tussen scholen met en zonder een achterstandsscore of krijgt iedere school evenveel geld? |
15 |
Waarom duurde het zo lang eer de menukaart voor interventies beschikbaar was? Klopt het dat dit interventies zijn die overgenomen zijn? Zo ja, waarom kon dit dan niet eerder bekend worden gemaakt? |
16 |
Wat is precies de «capaciteitentoets» die wordt afgenomen bij brugklassers voor de zomer van 2021? In hoeverre verschilt deze toets met de eindtoets in groep 8? |
17 |
Welke waarde kunnen brugklassers en leerlingen die nu in het tweede jaar zitten ontlenen aan de «capaciteitentoets»? Als hieruit blijkt dat ze op een lager niveau in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs zijn geplaatst, worden ze dan te alle tijden op een hoger niveau geplaatst? |
18 |
Wat is precies een «schoolscan», waarbij eventuele leerachterstanden in kaart worden gebracht? Wat wordt er concreet met deze resultaten gedaan? |
19 |
Geldt er, vanwege corona, geen bijverdiengrens voor studiefinanciering in het middelbaar beroepsonderwijs in 2021? |
20 |
Hoe is het de bedoeling dat internationale schakelklassen, nieuwkomersscholen en reguliere scholen nieuwkomersleerlingen over vier jaar gaan opvangen en de benodigde extra ondersteuning gaan bieden? |
21 |
Is de extra capaciteitentoets verplicht voor scholen? Zo niet, is het niet oneerlijk als dit bij de ene leerling wel en de andere leerling niet wordt aangeboden? |
22 |
Wat voor acties volgen er uit de extra capaciteitentoets? Kunnen leerlingen hierdoor bijvoorbeeld een niveau hoger worden geplaatst als zij dit kunnen? |
23 |
Wordt de capaciteitentoets aangeboden vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of moeten scholen dit zelf ontwikkelen? Zo ja, hebben zij daar voldoende tijd, ruimte en mensen voor? |
24 |
Is bekend hoe het staat met de schoolscan? Gaat het scholen lukken de scan op tijd te doen? Hebben scholen voldoende tijd, ruimte en mensen hiervoor? Zo niet, op wat voor manier worden scholen geholpen? |
25 |
In hoeverre mogen scholen zelf keuzes maken over het lesprogramma en het curriculum of worden deze keuzes door de Stichting Leerplan Ontwikkeling gemaakt? Als scholen zelf keuzes maken, is er dan geen risico op enorme diversiteit in niveau en kennis tussen leerlingen van verschillende scholen? |
26 |
Hoe dwingend of vrijblijvend wordt de focus op kerncurriculum voor schoolbesturen? |
27 |
Hoe groot bedraagt de langere verblijfsduur van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en hoger onderwijs op dit moment onder invloed van de coronacrisis? |
28 |
Wat bedoelt de toelichting met de opmerking dat kritisch naar het lesrooster en programma gekeken moet worden in relatie tot de tussenkop «focus op kerncurriculum»? Betekent het dat scholen alleen interventies mogen inzetten voor de kernvakken? |
29 |
Hoe realistisch is de verwachting dat scholen de schoolscan al voor de zomer afgerond kunnen hebben? Hoe reageert de regering op signalen van scholen dat zij de handen vol hebben om het onderwijs te continueren en dat ze veelal niet toekomen aan analyse van achterstanden? |
30 |
Hoe wordt de 10 miljoen euro voor de schoolscan besteed? |
31 |
Waarom wordt er 10 miljoen euro aan extra apparaten voor mbo-studenten1 beschikbaar gesteld, terwijl mbo-instellingen al de verplichting hebben om dergelijke onderwijsbenodigdheden, hoewel deze eigendom blijven van onderwijsinstellingen, aan studenten beschikbaar te stellen? |
32 |
Wat is het huidige tekort van stageplekken op het middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs? |
33 |
In hoeverre biedt de tegemoetkoming stagekosten een oplossing voor de stagetekorten die op dit moment spelen in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger beroepsonderwijs? |
34 |
Wordt bij het ondersteunen van stagebedrijven extra steun verleend aan het midden- en kleinbedrijf (mkb)? |
35 |
Waarom is gekozen voor een korting van vijftig procent voor het komende cursusjaar in plaats van een tegemoetkoming voor achterstanden die daadwerkelijk zijn opgetreden? Is het logisch om korting te verlenen aan studenten die nog geen vertraging hebben opgelopen en waarom neemt de regering het risico dat studenten die vertraging hebben opgelopen om allerlei redenen telkens buiten de boot kunnen vallen als het gaat om compensatie? |
36 |
Kunt u nader uitleggen waarom het hoger beroepsonderwijs € 243,0 miljoen euro en het wetenschappelijk onderwijs € 156,0 miljoen euro ontvangen vanwege de grote groei van de studentenaantallen als de verwachte groei van de studenten in het wetenschappelijk onderwijs voor het komend studiejaar groter is en het hoger beroepsonderwijs juist een daling verwacht? |
37 |
Hoe wordt de 8,3 miljoen euro voor organisatie, onderzoek, monitoring en uitvoering precies besteed? |
38 |
Op welke «eventuele tegenvaller» op de studiefinancieringsraming2 sorteert deze suppletoire begroting al voor? |
39 |
Waarom komt de meevaller van ruim 10,4 miljoen euro in mindering op de 29 miljoen euro voor de verlenging van de nieuwkomersbekostiging? |
40 |
Hoe wordt het opdrachtenbudget van 12,6 miljoen euro besteed? Gaat dit geld naar scholen of andere organisaties? |
41 |
Hoe wordt het opdrachtenbudget van 12,6 miljoen euro besteed? Gaat dit geld naar scholen of andere organisaties? |
42 |
Wat wordt er met de verhoging van de middelen voor organisatie, onderzoek, monitoring en uitvoering van een een 0,5 miljoen euro concreet gedaan aan arbeidsmarkt- en personeelsbeleid? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D17297.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.