2021D04668 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de regering over het wetsvoorstel inzake Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake extra middelen voor sneltesten in het vo1, mbo2 en ho3 in verband met COVID-19) (Kamerstuk 35 716).

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic

Nr

Vraag

1

Welke sneltesten worden gebruikt van welke fabrikant? Is daar per schoolniveau verschil in? Kunt u een lijst geven?

2

Is er een juridische basis om een sneltest in het onderwijs te verplichten?

3

Met hoeveel sneltesten houdt u rekening per schoolniveau en in totaal?

4

Hoe ziet de landelijke uitrol eruit? Is er een tijdsplan waarop sneltesten breder worden uitgerold op scholen? Kunt u dit tijdsplan beschrijven?

5

Is er een verschil tussen de inzet van sneltesten in het po1 en vo? Zo ja, waarom wordt er bij beide niveaus voor een verschillende aanpak gekozen?

6

Wanneer volgt er een plan voor de inzet van sneltesten in het po?

7

Waar zitten de problemen bij de uitrol van sneltesten in het onderwijs? Is er een plan om die problemen op te lossen?

8

Wat zijn redenen om te stoppen met sneltesten? Wat gebeurt er dan met het geld dat in deze suppletoire begroting wordt aangetrokken?

9

Waarom is er gekozen voor een private partij die de sneltesten uit gaat voeren? Geldt dit alleen voor het vo, of ook voor de pilot in het mbo, hbo2 en wo3?

10

Hoe is besloten welke drie universiteiten en vervolgens zes hbo- en mbo-instellingen mee mogen doen aan de pilot?

11

Hoe lang gaat de pilot in het mbo, hbo en wo naar verwachting duren? Op welke termijn zouden alle mbo- hbo en wo-instellingen gebruik kunnen maken van een sneltest?

12

Welke universiteiten en hogescholen komen als eerste in aanmerking voor deelname aan de pilot van sneltesten?

13

Op welke manier wordt er gekozen welke studenten of studierichtingen als eerste aan de beurt zijn om deel te nemen aan de pilot van sneltesten?

14

Op welke manier wordt de 5,5 miljoen euro aan lokale media besteed? Welke regio’s ontvangen hier het meeste geld?

15

Kunt u aangeven wanneer het advies van het OMT4 over de impact van de Britse variant op de heropening van het po wordt verwacht?

16

Wanneer wordt besloten of er wel of niet een plan komt voor de inzet van sneltesten in het po? Kan dit worden verwacht voor de geplande heropening van het po op 8 februari 2021?

17

Kan het po verantwoord en veilig worden heropend wanneer het OMT advies inzake de impact van de Britse variant nog niet is ontvangen en daarmee ook niet kan worden bepaald of er een plan nodig is voor de inzet van sneltesten in het po?

18

Is het reëel dat er nog een plan voor sneltesten in het po kan worden gemaakt en hiervoor via een suppletoire begroting geld kan worden geregeld voordat de scholen heropenen op 8 februari 2021?

19

Op welke manieren worden de gezondheidseffecten voor leraren en diens huisgenoten meegenomen in de afwegingen omtrent de inzet van sneltesten in het po en de datum van heropening van het po? Op welke concrete manieren is de beroepsgroep hierbij betrokken?

20

Kunt u met betrekking tot de heropening van het po ingaan op de onduidelijkheid omtrent de besmettelijkheid van de Britse variant op kinderen die volgens het OMT «vaker dan na besmetting met de klassieke variant» besmet kunnen raken? Betwist u met uw vaststelling dat kinderen veel minder bijdragen aan besmetting, ook bij de Britse variant, daarmee de uitspraak van het OMT? Kunt u voorts toelichten welke afwegingen, op zowel het gebied van gezondheid als anders, hebben bijgedragen aan de beslissing precies op 8 februari 2021 te heropenen?

21

Kunt u verduidelijken of er een mogelijkheid bestaat om bij een mogelijke volgende suppletoire begroting tevens in te gaan op de benodigde middelen om de ventilatie op alle scholen in orde te brengen, ongeacht of deze scholen en dus gemeenten te kampen hebben met achterstallig onderhoud en financiële problematiek waardoor de reeds vrijgemaakte budgetten en mogelijkheden niet afdoende zijn?

22

Wat zijn de kosten om sneltesten in het mbo uit te rollen tot aan de zomervakantie?

23

Wat zijn de kosten om sneltesten in het hbo uit te rollen tot aan de zomervakantie?

24

Wat zijn de kosten om de sneltesten op universiteiten uit te rollen tot aan de zomervakantie?

25

Hoe is het bedrag van 129 miljoen euro opgebouwd? Waar bestaat dit bedrag uit? Welke onderdelen zitten er in deze 129 miljoen euro?

26

In hoeverre wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat pilots niet succesvol zijn, bijvoorbeeld door een te lage technische/analytische sensitiviteit van de te gebruiken sneltesten?

27

Hoe is het bedrag van drie miljoen euro, betreffende de incidentele middelen voor de sneltesten in het mbo, opgebouwd? Waar bestaat dit bedrag uit en welke onderdelen zitten er in deze drie miljoen euro?

28

Hoe is het bedrag van drie miljoen euro, betreffende de incidentele middelen voor de sneltesten in het ho, opgebouwd? Waar bestaat dit bedrag uit en welke onderdelen zitten er in deze drie miljoen euro?

X Noot
1

Po: primair onderwijs

X Noot
2

Hbo: hoger beroepsonderwijs

X Noot
3

Wo: wetenschappelijk onderwijs

X Noot
4

OMT: Outbreak Management Team


X Noot
1

Vo: voortgezet onderwijs

X Noot
2

Mbo: middelbaar beroepsonderwijs

X Noot
3

Ho: hoger onderwijs

Naar boven