Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D01699 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D01699 |
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen en de gemaakte opmerkingen tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Renkema
De adjunct-griffier van de commissie, Witzke
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Kunnen horecagelegenheden waar mensen met een verstandelijke beperking werkzaam zijn, die worden geëxploiteerd als stichting en SBI-code dagbesteding in plaats van horeca hebben, in aanmerking komen voor een Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of andere ondersteuning? |
2 |
Is het mogelijk voor bedrijven met een gewijzigde sbi-code om de peildatum 15 maart 2020 te verschuiven, zodat zij ingeval van aantoonbaar omzetverlies als gevolg van COVID-19 een TVL passend bij de feitelijke bedrijfsactiviteiten kunnen ontvangen? |
3 |
Kan een, in augustus 2020, nieuw opgericht bedrijf dat open is sinds september 2020 en ontstaan is door een overname, met aantoonbaar omzetverlies als gevolg van COVID-19, in aanmerking komen voor TVL als uit de overgenomen boekhouding/automatisering referentieomzet tot vijf jaar terug kan worden afgeleid? |
4 |
Waarom is het niet mogelijk in 2020 gestarte bedrijven tot de TVL toe te laten? Welke (juridisch-)technische en organisatorische aspecten spelen hierbij een rol? |
5 |
Hoeveel ondernemers zijn in 2020 een bedrijf gestart? Van hoeveel van deze bedrijven kan worden aangenomen dat zij een omzetverlies hebben geleden vanwege COVID-19, omdat zij op enig moment van overheidswege tijdelijk moesten sluiten (zoals horecaondernemingen)? Naar schatting hoeveel van deze (horeca)bedrijven hebben in het derde kwartaal van 2020, toen zij open waren, omzet gedraaid? |
6 |
Klopt het dat, wanneer sprake is van een omzethistorie, er tot een (meer of minder representatieve) referentieomzet kan worden gekomen waarop compensatie voor omzetverlies kan worden gebaseerd? Zou het derde kwartaal van 2020, waarin (horeca)bedrijven open waren en omzet hebben kunnen draaien, een basis kunnen bieden voor een vorm van compensatie aan startende bedrijven (waarbij altijd sprake zal zijn van over- dan wel ondercompensatie)? Zouden op grond van het gelijkheidsbeginsel (gelijke gevallen gelijk behandelen) in 2020 gestarte bedrijven met aantoonbaar omzetverlies vanwege COVID-19 vanaf het vierde kwartaal van 2020 moeten worden toegelaten tot reguliere steunmaatregelen, zoals de TVL? |
7 |
Zou een oplossing voor in 2020 (of in 2019) gestarte bedrijven die nu geen steun ontvangen binnen de huidige TVL kunnen worden gevonden, of juist daarbuiten in de vorm van een aparte regeling (een TVL speciaal voor starters)? Welke andere oplossingen, zowel binnen als buiten de TVL, zijn door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat met uitvoeringsorganisaties en sociale partners verkend, refererend aan de kabinetsbrief van 9 december 2020 (Kamerstuk nr. 2020D51083) waarin staat dat «het kabinet hier in overleg met de uitvoeringsorganisaties en sociale partners serieus naar heeft gekeken» maar «het uiteindelijk niet is gelukt om binnen de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)-regeling en de TVL-regeling tot een uitvoerbare oplossing te komen»? Welke dilemma's spelen mee bij de afwegingen die tot dusver zijn gemaakt? |
8 |
In hoeverre zouden bij een corona-startersregeling risico’s op misbruik of oneigenlijk gebruik kunnen worden gemitigeerd door een verklaring van een accountant, overheid of andere partij? |
9 |
Hoezeer zouden provincies of gemeenten, die voor wat betreft dienstverlening het dichtst bij ondernemers staan, bij de uitvoering van een corona-startersregeling een rol kunnen spelen, zoals zij dat ook doen bij de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)? |
10 |
Is het mogelijk om, met de tot dusver opgedane kennis uit de TVL, een ruwe schatting te geven van het budget en de uitvoeringscapaciteit die nodig zouden zijn om voor startende ondernemers een voorziening zoals de TVL te treffen? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D01699.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.