2020D29283 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Binnen de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben fracties de behoefte om enkele vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de brieven Geannoteerde Agenda Informele Raad WSBVC van 17 juli 2020 (Kamerstuk 21 501-31, nr. 570), Antwoorden op vragen commissie over de Informele Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid van 9 juni 2020 (Kamerstuk 21 501-31, nr. 566) en Verslag informele ministeriële videoconferentie werkgelegenheid en sociaal beleid van 9 juni 2020 (Kamerstuk 21 501-31, nr. 568).

De voorzitter van de commissie, Rog

De adjunct-griffier van de commissie, Reinders

Inhoudsopgave

blz.

     

I

Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

2

 

Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie

2

 

Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie

3

     

II

Antwoord/ Reactie van de Minister

5

I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie

Algemeen

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda Informele Raad WSBVC van 17 juli 2020. Zij blijven de regering steunen in het benoemen van het belang van de interne Europese markt voor herstel en ook steunen ze de inzet van de regering dat de nationale bevoegdheden voor het sociale zekerheidssysteem onverminderd van kracht zijn. Zij herkennen de constatering dat de huidige verordeningen sociale zekerheid voldoende werken en er dus geen noodzaak is om die aan te passen.

De leden van de VVD-fractie hebben daarnaast nog enkele opmerkingen en vragen. In het algemeen vragen zij de Minister toe te lichten wat het beoogde doel is van de drie break-out sessies? Verwacht de Minister dat het Duits voorzitterschap, of de Raad, op basis van de opbrengsten vervolgstappen initieert? Zo ja, wat is het verwachte vervolg en hoe wordt de Kamer hierin meegenomen?

Werkloosheidsverzekeringen en minimuminkomensregelingen

De leden van de VVD-fractie vinden dat niet vaak genoeg benadrukt kan worden dat de nationale bevoegdheden van kracht zijn. Daarbij steunen zij de lijn van de Minister dat er geen aanleiding is haast te maken met de herziening van de coördinatieverordening sociale zekerheid (2004/883). Verwacht de Minister dat andere lidstaten en het Duits voorzitterschap wel haast willen maken met de herziening van de coördinatieverordening? Hierbij benadrukken zij dat het belangrijk is dat de Kamer tijdig geïnformeerd wordt, wanneer er ontwikkelingen op dit gevoelige dossier zijn.

Jeugdwerkgelegenheid en Leven Lang Ontwikkelen

De leden van de VVD-fractie zien dat de Europese Commissie hernieuwde ambities heeft met betrekking tot de jeugdwerkgelegenheid in de Europese lidstaten. Daarbij constateren ze dat het oprekken van de leeftijd, naar 29 jaar zoals genoemd, afwijkt van de Nederlandse definitie van jeugd in het kader van sociale zaken en werkgelegenheid. Een dergelijk oprekken is niet doelmatig en staat goede vergelijkingen tussen landen in de weg.

De leden van de VVD-fractie vragen in hoeverre de ideeën rondom jeugdwerkgelegenheid aansluiten op de ook aangekondigde Europese Unie-vaardighedenagenda. Met betrekking tot die agenda vragen de leden of er recent vorderingen zijn op het gebied van erkenning van met name mbo-diploma’s en mbo-gerelateerde vaardigheden tussen de lidstaten.

Beide plannen zijn wat de leden van de VVD-fractie betreft interessant met betrekking tot het uitwisselen van best practices en vergelijkingen, maar moeten ver blijven van inmenging in de nationale bevoegdheden.

Demografische uitdagingen in de EU

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de antwoorden van de Minister op de inbreng vorige maand. Deze leden herhalen dat de sterke vergrijzing niet opgevangen kan noch zou moeten worden met «meer migratie». Dit is wat de leden van de VVD-fractie betreft geen acceptabele oplossingsrichting. Zij brengen hierbij in herinnering dat de Minister in de beantwoording voor het schriftelijk overleg voor de informele Raad WSBVB van 9 juni jongstleden naar de nationale discussie in Nederland verwijst naar aanleiding van (inmiddels gepubliceerde) de verkenning bevolking 2050.1 Hoe zorgt de Minister ervoor dat het Europese groenboek vergrijzing deze nationale discussie niet doorkruist? Wat is de inzet bij en de verwachting over dit groenboek vergrijzing van de Minister? Hoe wordt de Kamer geïnformeerd over de vervolgstappen?

Minimumloon

De leden van de VVD-fractie vragen de Minister hoe hij het vervolg ziet op de minimumloondiscussie. Welke ruimte biedt art. 153, lid 1b, Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU) – of een ander door de Europese Commissie beoogd verdragsartikel – in de ogen van de Minister voor een wetgevend instrument als tegelijkertijd aan artikel 153, vijfde lid, VWEU voldaan moet worden? Hoe toetst de Minister of het commissievoorstel voldoet aan de eis van opwaartse convergentie en aan de nationale bevoegdheid voor regelgeving op beloning uit art. 153, vijfde lid, VWEU? Is de Minister bereid een subsidiariteitstoets in te zetten, wanneer het commissievoorstel inbreuk maakt op de nationale bevoegdheid op regelgeving voor beloning als bedoeld in art. 153, vijfde lid, VWEU?

Zelfstandigen

De leden van de VVD-fractie begrijpen dat er in het kader van de «Digital Services Act» gesproken wordt over de ruimte voor collectieve onderhandeling door zelfstandigen, binnen het Europese mededingingsrecht (art. 101 VWEU). Wat is de appreciatie van de commissievoorstellen op dit vlak van de Minister? Hoe verhouden de commissievoorstellen zich tot de staande richtlijn van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over collectieve onderhandeling door zelfstandigen? Wanneer verwacht de Minister dat de commissievoorstellen tot besluitvorming leiden en wordt de Kamer hierin meegenomen?

Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de onderhavige stukken. Zij hebben daarover de volgende vragen en opmerkingen.

Geannoteerde Agenda Informele Raad WSBVC 17 juli 2020

De leden van de CDA-fractie staan positief tegenover het agenderen van het thema seizoensarbeid/mobiele werknemers. In dat kader vragen zij naar de uitvoering van de motie van de leden Palland en Tielen, die de regering verzoekt:

  • met voorstellen te komen om de registratieplicht van tijdelijke buitenlandse werknemers in de gemeentelijke BRP aan te scherpen en sneller te laten ingaan, en de regels daaromtrent te verduidelijken;

  • in overleg met decentrale overheden te bezien op welke wijze(n) de knelpunten met betrekking tot huisvesting van tijdelijke buitenlandse werknemers kunnen worden aangepakt, en daarbij de suggestie te betrekken om het Stichting Normering Flexwonen keurmerk en/of het Agrarisch Keurmerk Flexwonen-keurmerk via de gemeentelijke algemene plaatselijke verordeningen verplicht te stellen.2

De leden van de CDA-fractie vragen op welke termijn het kabinet de uitvoering van deze motie oppakt.

Daarnaast zijn de leden van de CDA-fractie benieuwd of de Minister tijdens de Raad ook het onderwerp grip op/regulering van (arbeids-)migratie aan de orde wil stellen, waarvan de leden zich zouden kunnen voorstellen dat dit ook in andere lidstaten op de politieke agenda staat?

Voorts ondersteunen de leden van de CDA-fractie het pleidooi van Nederland dat «werkloosheid als gevolg van de Coronacrisis zoveel mogelijk moet worden voorkomen en als die toch intreedt een tijdelijk karakter moet hebben en niet structureel mag worden». Zij rekenen erop dat de Minister vasthoudend zal blijven in zijn inzet ten aanzien van de herziening van de coördinatieverordening sociale zekerheid.

De leden van de CDA-fractie merken op dat uit een onderzoek van de Provincie Noord-Brabant met VNO-NCW Brabant Zeeland en Flanders Investment & Trade, Ondernemen over de grens, blijkt dat «zowel de Nederlandse als de Vlaamse ondernemers met name aanlopen tegen problemen aan die te maken hebben met nationale wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht en belastingen (verschillende tarieven en fiscale aftrekposten), in het bijzonder problemen die zich voordoen bij grensarbeid».3 Gesteld wordt dat toegankelijke en eenduidige informatie op het gebied van wet- en regelgeving en grensarbeid volgens ondernemers lastig te verkrijgen is. Is de Minister bekend met dit onderzoek en herkent de Minister de probleemanalyse? Hoe staat de Minister tegenover de voorgestelde oplossingen, waaronder een centraal informatiepunt voor informatie over verschillen in wet- en regelgeving en praktische consequenties, het aanwijzen experimenteer- of regelluwe regio’s in de grensregio, (in-)formele ontmoetingsplekken voor ondernemers om kennis en ervaring over zakendoen over de grens en in de grensregio uit te wisselen, en het (proactief) verstrekken van (gratis) informatie over de buitenlandse markt en over subsidiemogelijkheden voor grensoverschrijdend ondernemen (bijvoorbeeld via de Kamers van Koophandel of Regionale ontwikkelingsmaatschappijen)? Kan de Minister aangeven wat er ten aanzien van deze onderwerpen al wel gebeurt en wat nog niet?

Net als het kabinet onderschrijven de leden van de CDA-fractie het belang van gezond en veilig werken. Op 8 juli 2020 ontvingen zij van de Staatssecretaris een brief over de voortgang om het juridisch mogelijk te maken onder stringente voorwaarden alcohol- en drugstesten af te nemen, voor specifieke functies die cruciaal zijn voor de veiligheid binnen de Besluit risico's zware ongevallen-bedrijven. De leden zouden graag weten hoe in andere lidstaten van de Europese Unie over dergelijke testen wordt gedacht, en of de Minister/Staatssecretaris voorbeelden kan delen van landen waar deze testen reeds mogen worden afgenomen en tot welke resultaten dit heeft geleid?

II Antwoord/ Reactie van de Minister


X Noot
1

Documentnummer 2020D28873.

X Noot
2

Kamerstuk 35 359, nr. 9.

X Noot
3

Yvonne Prince, Arie-Jan van der Toorn en Elisa Vleeschouwer, Ondernemen over de grens, ondervonden obstakels en mogelijke oplossingen bij het zakendien in het grensgebied Noord-Brabant/Zeeland en Vlaanderen, VNO-NCW 2020, p. 2. (https://www.vnoncwbrabantzeeland.nl/grensoverschijdend-ondernemen-obstakels-en-oplossingen).

Naar boven